صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۳۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۳ خردادماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) راز پرشکوه و افتخاربخش این نظام و ماندگاری این نظام همین دو کلمه است؛ یعنی جمهوری و اسلام. کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که نظریه جمهوری اسلامی را خلق و آن را وارد میدان نظریه‌های سیاسی گوناگون کرد. (14/03/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

حضور حداکثری و انتخاب اصلح

شش روز تا خلق فرصت طلایی برای عبور از مشکلات و افزودن برگ زرین دیگری به کتاب قطور افتخارات ملت ایران باقی مانده است؛ مشروط بر اینکه مردم از این فرصت زمانی باقیمانده استفاده نمایند و پیرامون دو نکته مهم که به آینده خود، فرزندان و میهنشان مربوط می‌شود، تأمل بیشتری نمایند.

نکات تحلیلی: 1- نکته مهم‌تر اصل حضور در پای صندوق‌های رأی برای تعیین مسیر آینده و سرنوشت سیاسی و اقتصادی کشور است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ما بر تمام القائات و اغواگری‌های دعوت‌کننده به عدم حضور از سوی بدخواهان این ملت پیروز شویم. امروز تلاش دشمن این است که مبتنی بر پاره‌ای کاستی‌ها و مشکلات آزاردهنده، مردم را از «حق انتخاب» خود بازدارد. پس حضور با شور و گسترده مردم در پای صندوق‌ها مهم است چون می‌تواند هم به لحاظ کیفیت و نوع دولت آینده مؤثر واقع شود و هم هر چه کمیت و تعداد مشارکت‌کننده‌ها بیشتر باشد، پشتوانه قوی برای دولت قوی در عرصه استیفای حقوق ملت و مقابله با زیاده‌خواهی‌ها در عرصه جهانی خواهد بود. 2- نکته دوم، شرط کافی برای شرط لازم مشارکت حداکثری، یعنی انتخاب اصلح است. مشارکت بالا و انتخاب مطلوب لازم و ملزوم هم‌اند و این دو باهم مقدمه عبور از مشکلات هستند. انتخاب اصلح درگرو توجه مردم به سه عامل در بین مختصات و خصایص نامزدهای ریاست‌جمهوری است: رویکرد گفتمانی آن‌ها مبتنی بر این‌که کدام‌یک اعتقاد تغییر وضعیت موجود با دال اصلی بهره‌گیری از داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی را دارد. دوم کارنامه هر یک از این نامزدهاست؛ باید به‌دقت و مبتنی بر تجربیات گذشته آن‌ها بررسی شود که کدام‌یک جنم مدیریت مشکلات امروز را دارد و سوم اینکه برنامه نامزدها برای حل مشکلات حال و آینده مردم چیست و اساساً هرکدام چه پاسخ معتبری برای حل مشکلات اقتصادی کشور دارند. اگر وفق بیان حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب، مردم این برنامه‌ها و راه‌حل‌ها را منطقی و معتبر بدانند، یقیناً در افزایش اصل مشارکت آن‌ها نیز مؤثر خواهد افتاد.

نکته راهبردی: شرط اصلی برآورده شدن شروط بالا که به نوبه خود مشارکت بالا و انتخاب اصلح را به دنبال خواهد داشت، این است که نامزدی با رأی کیفی و کمی حداکثری مردم، مأمور به تشکیل دولت تحول‌آفرین شود که گفتمانش در طول گفتمان ولایت و سیاست‌های کلی نظام باشد تا انرژی‌ها صرف حرکت روبه‌جلوی کشور و حل مشکلات شود، نه مدیریت و مراقبت از عملکرد رئیس‌جمهوری که برمدار بیرونی حرکت می‌کند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                               

شکست تحریم‌هراسی!

در مناظرات ریاست جمهوری 1400، به‌ویژه مناظره پایانی عصر دیروز، برخی کاندیداها به‌صورت ویژه به تحریم و رفع تحریم پرداختند.

گزاره‌های خبری: جلیلی: باید بگویید برای تحریم چه برنامه‌ای داریم؟ بدون فهم مناسبات جهان نمی‌شود تحریم را رفع کرد. تحریم، اهرمی است در دست دشمن. باید این اهرم را از دست او بگیریم. برای این کار، باید برنامه داشته باشیم. هم برنامه آفندی، هم پدافندی. دشمن اهرم تحریم را در دستش گرفته و شما باید آن را از دستش خارج کنید نه اینکه بنشینید و فقط بگویید برخی نگذاشتند... برخی ناکارآمدی خود را گردن تحریم می‌اندازند. رضایی: قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم‌ها تبدیل شود؛ تحریم‌ها که برطرف نشد هیچ، تحریم‌های سنگین به وجود آمدند. قاضی‌زاده هاشمی: دولت فعلی، فرصت مذاکره را با بد مذاکره کردن از بین برد. اختیار این دولت را هیچ دولتی نداشته است. اگر بلد نبودید کشور را اداره کنید، تقصیر چه کسی است؟ زاکانی: اولین کار در رفع تحریم؛ رویکرد دولت فعلی را به رویکرد درست تغییر می‌دهیم. همتی: کاسبان تحریم برای اینکه پول از دستشان نرود، اجازه نمی‌دهند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور انجام بشود.

گزاره‌های تحلیلی: مهم‌ترین دلیل گره زدن اقتصاد کشور به غرب، عدم باور برخی از دولتمردان کنونی ایران به تولید داخل و شعار «ما می‌توانیم» است. رهبر معظم انقلاب در سالروز قیام ۱۹ دی سال گذشته فرمودند: «سال‌ها قبل وقتی جوانان کشور دستگاه‌های سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلول‌های بنیادی، پیغام‌های مشابهی داده شد؛ اما آن پیشرفت‌ها واقعاً قابل‌باور بود و پس‌ازآن نیز پیشرفت‌ها ۱۰ برابر شد». به نظر می‌رسد پروژه تحریم هراسی که هشت سال پیش توانسته بود با ترسیم بهشت خیالی از مذاکره و سفره مردم به پیروزی برسد، با محصول ندادن سیب و گلابی‌هایش، در مناظرات امسال، شکست خورد. این شکست را باید دستاورد فرهنگی برجام در سه محور دانست: 1) مشكل و اختلاف آمریکا با ملت ایران، ماهوي است و نه شکلی. 2) اختلافات جهان غرب با ایران قائم به اشخاص نيست (ترامپ یا بایدن) که تغییر کند؛ برای برطرف شدن اختلافات، جهان غرب باید نگاه استعمارگرایانه دهه‌های قبل از انقلاب اسلامی نسبت به ایران را اصلاح کند و به کشورمان به‌عنوان یک کشور مستقل و یک بازیگر قدرتمند منطقه‌ای و فعال جهانی بنگرد. 3) اختلافات غرب با ایران در نگاه استعمارگرایانه و مداخله‌گرانه، قائم به موضوع هسته‌ای هم نيست و با دریچه نگاه غربی به ایران، با مرتفع شدن موضوع هسته‌ای، موضوعات دیگری نیز مطرح خواهد شد.

نکته پایانی: تحریم همواره یکی از اهرم‌های فشار امریکا برای به زانو درآوردن و همراه کردن رقبای خود در عرصه جهانی بوده است. نه‌تنها ایران، بلکه چین، روسیه، ونزوئلا، کره شمالی، ترکیه و ... و حتی کشورهای متحد آمریکا در منطقه خلیج‌فارس، زهر آن را چشیده‌اند ولی این دلیلی نمی‌شود که با فشار آمریکا جا زد و همه‌چیز را به تحریم و رفع آن گره زد. وقتی کشورهای دیگر می‌توانند در دوره تحریم رشد اقتصادی داشته باشند، پس مسیر برای ایران نیز باز است، به‌شرط آن‌که بر توانمندی داخلی باور داشته باشیم و در حوزه داخلی قوی شویم. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار

چانه‌زنی نامزدها در راند پایانی مناظرات

قاضی‌زاده هاشمی: دولت را به مردم واگذار می‌کنیم، اگر یک‌سوم مردم استانی از مدیری ناراضی باشند، می‌توانند آن مدیر را عزل کنند. دولت فعلی، فرصت مذاکره را با بدمذاکره کردن از بین برد. اختیار این دولت را هیچ دولتی نداشته است. به همان راحتی که مردم یک شبه در بورس همه‌چیز را از دست دادند، می‌توان آن را احیا کرد. رضایی: آن‌قدر دزدی و رانت وجود دارد که حذف آن‌ها منابع ۴۵۰ هزارتومان یارانه را تأمین می‌کند. در سطح ملی ۱۴ مگاپروژه تعریف کرده و اقتصاد ملی ایران را بازطراحی می‌کنیم. اگر دولت‌های گذشته تکرار بشود ایران با خطرهای بزرگی مواجهه خواهد شد. رئیسی: فردی که پرونده فساد دارد در دولت ما هیچ جایگاهی نخواهد داشت. تأمین حداقل معیشت مردم به‌خصوص در مورد اقشار ضعیف در دستور کار است. تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی باید در سامانه‌ای به‌طور شفاف برای مردم منتشر شود. به برجام به‌عنوان یک تعهد پایبندیم، اما برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند. هیچ فیلتری در زمان من در قوه‌قضائیه انجام نشده است. تصمیم‌گیرنده درباره بنزین دولت بود، در اجرای آن بی‌تدبیری شد، اولین پاسخگو در این مورد آقای روحانی باید باشد. زاکانی: تورم را در سال اول نصف خواهم کرد. به دهک‌های کم‌درآمد از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان یارانه جدید پرداخت خواهد شد. به مردم دروغ نمی‌گویم، از محل تورم دولت را اداره نمی‌کنم، بستگان و فامیل خودم را سرکار نمی‌آورم و قانون را پیاده می‌کنم. جلیلی: نگرانی مردم، عدم ثبات تورم است. حذف کارت سوخت ۳ برابر بودجه مسکن مهر به کشور ضرر وارد کرد. نباید اقتصاد را معطل ۳ کشور کرد. دشمن اهرم تحریم را در دستش گرفته و شما باید آن را از دستش خارج کنید نه اینکه بنشینید و فقط بگویید برخی نگذاشتند. همتی: چرا از گرانی حرف می‌زنید؟ اصلاً گرانی در کشور وجود ندارد، تورم عامل گرانی است. درباره بورس هشدار دادم اما وزیر اقتصاد دوباره مردم را دعوت کرد. مهرعلیزاده: در فروردین پارسال، دولت در بورس دخالت کرد و صاحبان عمده سهام با هماهنگی دولت وارد معرکه شدند و پول مردم را جمع کردند و به شکل حبابی قیمت سهام را چند برابر کردند و بعد حباب ترکید و مردم ضرر کردند. دادن یا ندادن حق شماست اما رأی ندادن شما را از حق مسلم شما محروم می‌کند.

کابوس جدید آمریکا؛ کشتی‌های جنگی ایران در اطلس

پایگاه خبری «فارین پالیسی» در گزارشی به مسئله حرکت دو کشتی جنگی ایرانی به سمت آب‌های اقیانوس اطلس و ادعاهای مقام‌های آمریکایی در این رابطه و طرح این گمانه‌زنی که این کشتی‌ها احتمالاً حامل سلاح برای ونزوئلا هستند پرداخته و تأکید کرده که آمریکا بر طبق «حقوق دریاها»، از کوچک‌ترین حقی جهت ایجاد اختلال در روند مأموریت کشتی‌های جنگی ایرانی برخوردار نیست (با استناد به حق «مصونیت حاکمیت») و اگر چنین کند، بایستی خود را برای پرداخت هزینه‌هایی گزاف آماده کند. این نشریه ادامه می‌دهد: «سناتور «مارک روبیو» از دولت آمریکا درخواست کرده تا مانع از رسیدن کشتی‌های مذکور به سواحل ونزوئلا شود. آمریکا باید بداند که هزینه هرگونه اقدامی تهاجمی آن علیه کشتی‌های ایرانی، به‌شدت بالا خواهد بود». کشتی‌های ایرانی که عازم اقیانوس اطلس هستند، عضو نیروی دریایی ایران هستند و بر اساس حقوق بین‌الملل، کشتی‌های جنگی ایران می‌توانند به‌طور مستقیم به آمریکا هشدار دهند که با آن‌ها کاری نداشته باشد و اجازه دهد آن‌ها از اصل «مصونیت حاکمیت» دولت‌ها در جهان استفاده کنند. در مورد کشتی‌های جنگی ایرانی که عازم آب‌های اقیانوس اطلس هستند باید گفت تا زمانی که این کشتی‌ها تهدید به استفاده از زور نکنند، کاملاً از حق مصونیت حاکمیت برخوردار هستند و در این رابطه فرقی نمی‌کند که آن‌ها در آب‌های بین‌المللی، مناطق اقتصادیِ اختصاصی، آب‌های سرزمینی و یا آب‌های داخلی باشند. آمریکا حتی اگر کشتی‌های ایرانی حامل سلاح نیز باشند، نمی‌تواند آن‌ها را مورد تعرض قرار دهد.

اخبار کوتاه

قانون به شورای نگهبان اجازه دهد!/ «علی لاریجانی» چهره احراز صلاحیت نشده این دوره انتخابات ریاست جمهوری، درست چند روز مانده به انتخابات، از شورای نگهبان درخواست کرد کلیه دلایل عدم احراز صلاحیتش را به صورت رسمی و عمومی اعلام نماید. کدخدایی، سخنگوی ‌شورای نگهبان در پاسخ به این درخواست، در توئیتی نوشت: «‏برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت و انتشار عمومی دلایل آن، در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری حکمی پیش‌بینی نشده است». به نظر می‌رسد، لازم است مجلس شورای اسلامی با اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجوز انتشار دلایل احراز صلاحیت‌ها در صورت درخواست کاندیداها را به این شورای بدهد تا هم از حجم هجمه‌ها بر شورای کاسته شود و هم از تفسیرهای شخص‌محور در خصوص احراز صلاحیت نشده‌ها جلوگیری شود.

نماینده ایران و چین؛ کدام‌یک انقلابی‌ترند؟!/ «عراقچی» رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین می‌گوید: «با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم، به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یکسری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا». نماینده چین در مذاکرات وین نیز معتقد است: «آمریکا باید وقت‌کشی و اهمال را کنار بگذارد و برای برداشتن کامل و جامعه تحریم‌ها [ایران] اقدام قاطعی کند. باید اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکرار خروج [آمریکا] از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها صورت گیرد».

20 هزار قربانی؛ نتیجه بی‌توجهی به نظرات کارشناسی/ «وهاب‌زاده» مشاور وزیر بهداشت می‌گوید: «پیک چهارم در‌ حدود ۲۰ هزار قربانی برجای گذاشت و هنوز هم به آمار فوتی زیر ۱۰۰ نفر در فرودین ماه بازنگشتیم. اگر آن‌ روزها که وزیر بهداشت برای ممنوعیت ‌‌سفرها التماس می‌کرد، به‌جای تخریب و حمله سیاسی از صحبت‌های کارشناسی او حمایت می‌شد، شاید امروز بسیاری از پدرها و مادرها زنده بودند».

مداوای رایگان اتباع افغانستانی در دوران کرونا/ وزیر بهداشت گفت: «ما در دوران کرونا ۲۵۰ هزار تبعه افغانستانی را رایگان مداوا کردیم و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید تبعیض قومیتی در ارائه خدمات سلامت در دوران کرونا وجود دارد».

یارانه متقاضیان جدید واریز می‌شود/ مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد: «بستر قانونی ثبت‌نام یارانه بگیران جدید از سوی مجلس فراهم شده است. وزارت رفاه باید در مورد زمان و شرایط ثبت‌نام اظهارنظر کند. درصورتی‌که ثبت‌نام انجام‌شده و آزمون وسع صورت بگیرد در خوش‌بینانه‌ترین حالت ماه آینده امکان پرداخت وجود دارد».

محدود شدن حج امسال به شهروندان سعودی/ وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد: «حج امسال درمجموع شامل ۶۰ هزار زائر و محدود به شهروندان و افراد مقیم عربستان خواهد بود». دلیل این تصمیم، تداوم شیوع ویروس کرونا و نمونه‌های جهش‌یافته آن عنوان شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات