صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۱۴

طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین

این اولین بار است که ثروتمندترین کشورهای جهان در خصوص سازماندهی یک جایگزین مستقیم برای «ابتکار کمربند و جاده» چین بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (شنبه) در دومین روز از نشست سران صنعتی جهان موسوم به «گروه ۷» (G۷) از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد که از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند.

 

مخالفت رسمی سران ناتو با استقرار موشک های هسته ای در اروپا| طرح 40 تریلیون دلاری «گروه 7» برای مقابله با قدرت رو به رشد چین| هشدار طالبان به ادامه حضور نظامیان غربی در افغانستان| رزمایش موشکی شبانه ارتش آزادی بخش خلق چین

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در این خصوص گزارش کرد، بایدن روز شنبه از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد تا به  به منظور مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در جهان، به کشورهای در حال توسعه صدها میلیارد دلار بودجه تخصیص دهد تا دیگر برای جاده‌های جدید، راه‌ آهن، بنادر و شبکه‌های ارتباطی به چین وابسته نباشند.

بر اساس این گزارش، این اولین بار است که ثروتمندترین کشورهای جهان در خصوص سازماندهی یک جایگزین مستقیم برای «ابتکار کمربند و جاده» چین بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

ابتکار کمربند و جاده یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که در مرکز سیاست خارجی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین قرار دارد و هم‌اکنون در سراسر آفریقا، آمریکای لاتین و خود اروپا گسترش یافته است.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، بایدن در حالی این طرح را پیشنهاد داده است که کاخ سفید به هیچ تعهد مالی برای تأمین چنین بودجه هنگفتی برای مقابله با نفوذ رو به رشد چین اشاره نکرده است و اختلاف نظر شدیدی بین ایالات متحده و همپیمانان این کشور در زمینه نحوه مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان وجود دارد.

بایدن مقابله با قدرت رو به رشد چین و روسیه را به عنوان محور سیاست خارجی خود قرار داده است و در مقابل نیز پکن تأکید کرده است که پاسخگویی بسیار ضعیف آمریکا به همه‌گیری و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا به ویژه شورش‌های ۶ ژانویه طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقابل کنگره آمریکا را نشانه شکست دموکراسی در ایالات متحده می‌دانند.

خبرگزاری رویترز نیز در این راستا گزارش کرد، سران گروه هفت که در «کورن وال» واقع در جنوب غربی انگلیس با یکدیگر در حال دیدار هستند، امیدوارند که طرح آن‌ها موسوم به «ساخت یک جهان بهتر» (B۳W)، هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تریلیون دلار دارد و سران گروه هفت مدعی هستند که جایگزین بهتری برای طرح «کمربند و جاده» چین است و علی‌رغم آن که مدعی شده‌اند که این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌شود اما منابع مالی آن را مشخص نکرده‌اند.

طبق گزارش شبکه «بی بی سی»، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این خصوص تأکید کرده است که گروه هفت هنوز در موقعیتی برای آزادسازی چنین بودجه‌ای به منظور مقابله با قدرت چین نیست.

سران گروه هفت در اولین روز از نشست خود در حالی مدعی شدند که برای پایان همه‌گیری کرونا، یک میلیارد دز واکسین کرونا در اختیار کشورهای جهان قرار دهند که البته درخواست‌ها برای تامین بودجه مورد نیاز به منظور رفع کمبود واکسن کرونا در این کشورها را رد کردند.

رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به مدت سه روز در کورن وال نشست گروه هفت را برگزار می‌کنند و این اولین نشست این گروه از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان است.

گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد که رهبران اتحادیه اروپا هم در این نشست حضور دارند و آن طور که گزارش شده است، تغییرات اقلیمی، بهبود اوضاع پس از دوران همه‌گیری کرونا و از جمله ایجاد یک نظام بهداشتی قوی‌تر در جهان از محورهای اصلی نشست فعلی گروه هفت محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات