صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۶۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ریاست جمهوری خیلی مسئله مهمی است؛ یعنی مهم‌ترین و مؤثرترین مدیریت کشور، ریاست جمهوری است. اینکه بعضی‌ها میگویند رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد، رئیس‌جمهور تدارکاتچی است... همه این‌ها خلاف واقع است؛ یا از روی بی‌مسئولیّتی گفته می‌شود یا از روی بی‌اطلاعی گفته می‌شود یا خدای نکرده غرض ورزی‌ای در کار است. (۱۴/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

حلقه مفقوده اقتصاد کشور؛ تولید یا fatf

بازخوانی فضای مناظرات و رویکردهای برخی نامزدهای ریاست جمهوری در خصوص علت مشکلات اقتصادی کشور، این مهم را آشکار ساخت که متأسفانه جریانی همچنان اصرار دارد تا رفع تحریم‌ها را به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه مفقوده اقتصاد کشور معرفی کند؛ تا آنجا که برخی از کاندیدها، با تحریف در حقیقت برخی کنوانسیون‌ها، دو ظلم آشکار را بر ملت روا داشتند: اول، منتقدین برجام را مخالفین توسعه اقتصادی کشور معرفی کردند و دوم، در موضوع fatf، با نادیده گرفتن همکاری‌های ایران با کارگروه اقدام مالی، جریان انقلاب را عامل عدم خروج کشور از لیست سیاه این کارگروه معرفی نمودند.

نکات تحلیلی: 1- واقعیتی که اقتصاددانان بر آن تأکید دارند این است که حلقه مفقوده چرخش چرخ اقتصاد، تولید است و نه کنوانسیون‌های بین‌المللی. درواقع تورمی که در اقتصاد شاهد آن هستیم، ریشه در بخش عرضه دارد؛ به این معنا که اگر موتور تولید در کشور به راه بیفتند، مشکل تورم نیز حل می‌شود.2- جریانی با تحریف واقعیت‌ها ادعا می‌کند که حضور در لیست سیاه کارگروه، مانع از تجارت با کشورهای دوست مثل چین و عراق شده است؛ درصورتی‌که آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، ایران در سال گذشته قریب به ۹ میلیارد دلار تجارت با کشور عراق داشته است. 3- واقعیت دیگر آن است که کارکرد اصلی کارگروه fatf در ایران، ایجاد شفافیت در مسیرهای دور زدن تحریم‌هاست. استدلال اصلی منتقدین نیز این است که چرا باید توصیه‌هایی را اجرا کرد که با پذیرش تعهدات مضاعف، هم راه‌های دور زدن تحریم‌ها را افشا می‌کند و هم تضمینی برای بهبود روابط بانکی نیست؛ چراکه خود کارگروه در بیانیه‌های مختلف ادعا کرده که اجرای همه توصیه‌ها از ایران نیز نمی‌تواند تضمین دهنده خروج این کشور از لیست سیاه باشد‌! 4- طبق گزارش بانک مرکزی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ نیز 2.2 درصد بوده است. تجارت خارجی کشور برخلاف حامیان fatf باوجود قرار گرفتن در لیست سیاه این نهاد، نه‌تنها صفر نشد، بلکه رقم ۷۳ میلیارد دلار را ثبت کرد.

نکته راهبردی: تا زمانی که نگاه این کارگروه نسبت به ایران یک نگاه سیاسی است، نباید همکاری با آن، اولویت کشور باشد. اولویت اصلی، متنوع بخشی به زمین‌های بازی در عرصه سیاست خارجه و اقتصاد است. به این معنا که باید از طریق ایجاد تفاهم‌نامه‌های راهبردی با کشورهای همسایه و شرق، به تنوع‌بخشی در تجارت خارجی پرداخت. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                           

به شعور مردم توهین نکنید!

جریان اصلاحات بار دیگر در آستانه انتخابات به دنبال تغییر اولویت‌های جامعه برای جلب آرا است!

گزاره‌های خبری: 1- «عباس عبدی» از فعالین اصلاح‌طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «کوته‌بینی» می‌نویسد: «یکی از تفاوت‌های بارز انسان با حیوانات و نیز تفاوت نسبی میان خود انسان‌ها، عمق آینده‌نگری آنان است... متأسفانه جامعه ایران از حیث آینده‌نگری به‌کلی فاقد توانایی شده است. هر چه هست همین حالاست». عبدی در ادامه نوشت: «اکنون نیز در انتخابات این کوته‌بینی را به‌وضوح می‌بینیم. هیچ نامزدی درباره رشد تولید، پس‌انداز، آموزش، زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسعه، همچون حاکمیت قانون، نهادهای مدنی و... سخن جدی نمی‌گوید. اینکه بگوییم تولید و اشتغال را راه می‌اندازیم، کافی نیست، مسئله چگونه راه انداختن است؟». 2- چندی پیش «علیرضا علوی تبار» از فعالین تندروی اصلاح‌طلب در یادداشتی با عنوان علل ناکامی اصلاح‌طلبان در روزنامه شرق، نوشته بود: «طبقه متوسط درنتیجه سیاست‌های نادرست اقتصادی همراه با سیاست‌های نامناسب در ارتباطات خارجی، به‌شدت تضعیف‌شده و تحت‌فشار قرار گرفته است. ناکامی‌های مکرر در تلاش برای بهبود وضعیت و تحقیر همراه با هر ناکامی، آرزوهای سرکوب‌شده را به خشم و نفرت تبدیل کرده است. بی‌حوصلگی، افراط‌وتفریط، بی‌اعتمادی، فردگرایی خودخواهانه، منفی‌بافی مداوم و پرهیز از هر نوع اقدام جمعی نظم‌یافته از ویژگی‌های جامعه کنونی ماست».

گزاره تحلیلی: در شرایطی که مردم به علت سیاست‌های غلط و ناکارآمد دولت فعلی (برآمده از حمایت اصلاح‌طلبان)، تحت فشار شدید اقتصادی قرار گرفته‌اند، جریان اصلاحات سعی می‌کند با سیاست‌های نئولیبرالی و بیان مواضع فرهنگی- سیاسی، در اذهان عموم، جانمایی اولویت کند و دغدغه و مسئله اصلی ملت که اقتصاد و معیشت است را به حاشیه برد تا با این حربه، هم از زیر بار پاسخگویی وضع فعلی که این جریان نیز باعث‌وبانی آن بوده، رهایی یابد و هم کاندیداهای خود را نماد تغییر و مجری اولویت‌های ساختگی معرفی کند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼اخبار ویژه                    

نمایش قدرت نظامی در آستانه یک دیدار!

چند سالی می‌شود که روابط میان آمریکا و روسیه، با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بر این کشور، سرد شده است. حال در آستانه دیدار روسای جمهور دو کشور که انتظار آب شدن یخ روابط از آن می‌رود، ارتش روسیه یکی از بزرگ‌ترین رزمایش‌های خود را با مشارکت ده‌ها رزم‌ناو، زیردریایی و جنگنده در اقیانوس آرام برگزار کرد. این پیام قدرت پوتین به‌طرف آمریکایی بود که نشان دهد در برابر آمریکا از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد. این رفتار روسیه را مقایسه کنید با دولتمردان کشورمان که طی هشت سال اخیر هر وقت قوای نظامی کشورمان قصد برگزاری رزمایشی را داشتند، آن را مخل توافق برجام می‌دانستند و هر آزمایش موشکی و حتی شعار مرگ بر اسرائیل بر روی موشک‌ها را نیز به نافرجام ماندن برجام گره می‌زنند! درحالی‌که اگر این قدرت میدان را (همچون روسیه) پشتوانه دیپلماسی تعریف می‌کردند، از موضع قدرت و عزت با طرف غربی سخن می‌گفتند و چه‌بسا در آن صورت می‌توانستند حریف را مجاب به انجام تعهداتش کنند.

توان موشکی ایران در بیان رهبر معظم انقلاب/ مستند غیررسمی در بردارنده جلسات و دیدارهای گرم و صمیمی رهبر معظم انقلاب با فعالین علمی، اجتماعی، فرهنگی و هنری و ... است. دیروز سومین قسمت از این مستند که بخشی از دیدارهای پنج‌شنبه‌ای فعالان حوزه‌ی علم و فناوری با رهبر انقلاب بود، به نمایش گذاشته شد. رهبر معظم انقلاب در بخشی از این دیدار، برای نخستین بار از موشک‌های نقطه زن دوربرد سخن می‌گویند و می‌افزایند: «می‎خواستند برد موشک‎ها را تا ۵۰۰۰ کیلومتر برسانند، اما من مانع شدم. این موضوع علتی دارد. برای این محدودیت از من شکایت دارند و گله‎مندند و می‎گویند فلانی نمی‎گذارد».

▼ اخبار

وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری در 24 ساعت گذشته

رئیسی: مبارزه با فساد خواست جدی حکومت و مردم است و نباید اجازه داد اصلاً فسادی شکل بگیرد که لازم باشد با آن مبارزه کنیم. مبادا کسی به خاطر برخوردی نامناسب تحقیر شود که مجبور بشود با پول و رشوه و پارتی‌بازی حق خود را بگیرد. رضایی: مبارزه با فساد را از کله‎گنده‎ها باید شروع کرد. بسیاری از مفاسد به‎صورت قانونی انجام می‎شود اما ماهیت جرم دارد. مردم بدانند که رئیس‎جمهور ترکیه در ۳ سال گذشته شخصاً با ۲۰ کارآفرین ایرانی تلفنی صحبت کرده و آن‌ها را به سرمایه‎گذاری در ترکیه تشویق کرده است. باید گریه کرد برای این مملکت که دولت ما رفته در پاستور درها را بسته و فقط می‌خواهد با اوباما و بایدن جلسه بگذارد! جلیلی: بیش از ۹۰ درصد جامعه کارگری قرارداد‌های چندماهه با کارفرمایان دارند. دولت آینده باید ایجاد شغل، رضایت شغلی و امنیت شغلی را با هم در نظر بگیرد و طبق قانون اساسی به آن عمل کند. زاکانی: به دنبال این هستیم که هیچ مسئولی در جامعه گردن‌کشی نکند. با رقبای داخلی که مدعی هستند دستمان خالی است اختلاف داریم. درب بانکی که سوداگری می‌کند را باید بست، دولت رقیب تولید است. در تحقیقی که سال ۹۲ انجام شد، معلوم شد که ۵۷ درصدِ مانع رشد اقتصادی بانک‎ها هستند. بانک به‌جای هزینه درست پول مردم، با هزینه غلط پایه‎های تولید را سست می‎کند. ما به دنبال اینترنت امن هستیم. همتی در مناظره‌ها پرسید اینترنت امن یعنی چه؟ اینترنت امن یعنی فرزندان ما در اینترنت امنیت داشته باشند و شما (همتی) حداقل به‌اندازه اوباما که برای زن و بچه‌اش در فضای مجازی نگران بوده، غیرت داشته باشید. قاضیزاده: برای حفظ ارزش پول ملی باید یک مرکز فرماندهی شبیه وزارت خزانه‌داری تشکیل شود. قطعاً باعث باخت جبهه انقلاب نخواهم شد و از هیچ اقدامی برای عمل به حجت شرعی دریغ نخواهم کرد. همتی: سهم تحریم‌ها در مشکلات کشور، بالای ۵۰ درصد است. تحریم عامل اصلی همه مشکلات است؛ تحریم‌ها را برمی‌دارم. ارز را که همتی افزایش نداد، همتی تلاش کرد بیشتر از این افزایش نیابد. مهرعلیزاده: باید به‌جای چندین ستاد، یک واحد متشکل در یک وزارت‎خانه برای نظارت بر توزیع و تولید تشکیل شود و چندنرخی بودن مواد اولیه را از بین ببریم. الآن دولت به‌جای نظارت، دنبال دخالت در بازار است.

گاف سخنگوی دولت در کپی از خبر غلط در یک ابلاغیه رسمی!

سایت رویداد ۲۴، ۳۰ اردیبهشت در مطلبی به موضوع کارنامه رئیسی درباره فیلترینگ پرداخت. درحالی‌که رئیسی روز ۱۵ اسفند ۹۷ به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شده بود، در این گزارش به‌اشتباه ادعا شده است، فیلترینگ تلگرام در اردیبهشت ۹۷ با دستور رئیسی بوده است؛ اما نکته قابل‌تأمل این است که علی ربیعی، سخنگوی دولت، در نامه‌ای خطاب به استانداران و اعضای دولت خواستار حمله به مواضع آیت‌الله رئیسی در حوزه فیلترینگ شده است و با کپی از گزارش اشتباه یک ماه قبل سایت رویداد ۲4، فیلترینگ تلگرام را به او منتصب کرده است. ربیعی دیروز در خصوص این اشتباه فاحش، گفت: «متأسفانه در مورد فیلترینگ تلگرام دقت لازم صورت نگرفته و در زمان ریاست جناب آقای رئیسی نبوده است. به‌محض اطلاع از این عدم دقت، در نامه‌ای اصلاحیه لازم به گیرندگان ارسال شد».

دعوت هنرمندان از مردم برای مشارکت در انتخابات

«پروانه معصومی» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون اظهار داشت: «باوجود تمام مشکلات به خاطر کشور، انقلاب، شهدا و رهبرم در انتخابات شرکت می‌کنم». وی در پاسخ به این سؤال که چقدر تبلیغات رسانه‌های بیگانه در کاهش مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری تأثیر دارد، گفت: «من که خودم نه رسانه‌های بیگانه را گوش می‌دهم نه می‌بینم». داریوش ارجمند، دیگر بازیگر پیشکسوت کشورمان نیز در واکنش به مداخله رسانه‌های ضدایرانی برای کاهش مشارکت مردمی در انتخابات، گفته است: «ما توجهی به این هجمه‌ها و تبلیغات این رسانه‌های ضد ایرانی نمی‌کنیم. خود من هم قطعاً در انتخابات شرکت می‌کنم».

اخبار کوتاه

نهاد اجماعساز اصلاحطلبان: در انتخابات شرکت کنید/ «بهزاد نبوی» رئیس نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان خطاب به مردم، گفت: «خواهش من این است که برای نجات ایران و برای اینکه کشور دچار سرنوشتی نشود که راه برگشت نداشته باشیم، در انتخابات شرکت کنید. در هر انتخاباتی که مردم حضور پیدا نکرده‌اند، قبلاً هم شکست‌خورده‌ایم و الآن هم اگر مردم حضور پیدا نکنند، شکست خواهیم خورد. اگر مردم درصحنه آمدند، هم در انتخابات شورا برنده‌ایم و هم در انتخابات ریاست‌جمهوری».

بانک مرکزی مانع‌تراشی می‌کرد!/ سخنگوی دستگاه قضا در خصوص پرونده بدهکاران بزرگ بانکی گفت: «اقدامات انجام‌ شده در پرونده بدهکاران عمده بانکی صرفاً بر اساس تدابیر قوه قضاییه و تلاش ضابطین بوده نه بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور. بانک مرکزی در مورد پرونده‌های رسیدگی شده مکاتبه‌ای با قوه قضائیه نداشته است. در یک پرونده درخواست بررسی و اظهارنظر کردیم که پاسخ دادند به لحاظ محدودیت منابع انسانی انجام خواسته مقدور نیست!».

کمپین «مردم میدان»!/ این روزها که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، بخشی از فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی به بحث و تبادل‌نظر در مورد نامزدهای انتخابات و برنامه‌های آن‌ها و بخشی دیگر به موضوع مشارکت در انتخابات اختصاص دارد. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ #مردم_میدان، با تأکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، برای حل مشکلات و بهبود وضع موجود، دعوت به مشارکت حداکثری می‌کنند.

ظریف: قهر با صندوق رأی راه‌حل نیست/ وزیر امور خارجه با دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: «جمعه روزی است که از طریق صندوق‌ رأی می‌توانیم دریچه‌های روشنایی و امید را برای آینده خود و فرزندانمان باز نگهداریم. کمبودها، کاستی‌ها و اشتباهات کم‌ نبوده و نیستند و من به سهم خود شرمنده سختی‌ها هستم که کام مردم را تلخ کرده است؛ اما قهر با صندوق رأی قطعاً راه‌حل نیست و اگر به مشکلات نیفزاید از آن‌ها نخواهد کاست».

افزایش تولید نفت ایران ادامه دارد/ اوپک در گزارشی آورد: «تولید نفت ایران در خردادماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این میزان تولید، ایران در رتبه چهارم کشورهای عضو اوپک قرار دارد. متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران نیز با ۳ دلار و ۷۲ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۷۷.۷۲ دلار رسید».

مجوز مصرف اضطراری برای اولین واکسن ایرانی صادر شد/ «وهاب‌زاده» مشاور وزیر بهداشت اعلام کرد: «واکسن کووایران برکت، محصول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به‌عنوان نخستین واکسن ۱۰۰ درصد ایرانی، مجوز اضطراری مصرف عمومی را از وزارت بهداشت دریافت کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات