صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۲۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۹ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر ما بخواهیم فشار‌های دشمنان [از قبیل]فشار‌های اقتصادی مثل تحریم و امثال این‌ها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود. (۲۶/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز              

انتخابات شگفتی‌ساز!

انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا با همه فراز و نشیب‌هایش برگزار شد. این انتخابات به جهت شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور، حقیقتاً یک انتخابات استثنایی به شمار می‌رود. در ادامه به برخی از مختصات این انتخابات-که حقیقتاً وصف شگفتی‌ساز شدن مردم در آن تعبیر دقیق و درستی است- اشاره می‌شود.

نکات تحلیلی: نکته اول در خصوص انتخابات پیش رو، خلق شگفتی توسط مردم است. دراین‌باره سخن زیاد است؛ اما نکته کلیدی دراین‌باره آن است که مردم بین عملکردها و اصل نظام اسلامی و ایران، تفکیک قائل شدند. در حقیقت حرف مردم آن بود که گلایه هست اما می‌آییم. نکته دوم در این زمینه به مدیریت کلان راهبری سیاسی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب برمی‌گردد؛ این نقش و تأثیرگذاری رهبر حکیم انقلاب صرفاً به انتخابات اخیر برنمی‌گردد. برای بررسی نقش رهبری عزیز انقلاب در انتخابات‌ها باید به رویه و مواجهه معظم له در دوران رهبری توجه کرد. در این خصوص سخن اساسی آن است که ایشان جایگاه و نقش انتخابات را در موقعیتی فراتر از رقابت بین کاندیداها و عملکرد دولت‌ها تعیین کرده و انتخابات را در سطح استراتژیک و در حوزه امنیت و انسجام ملی، تبیین و گفتمان سازی کرده‌اند. نکته سوم، درباره خصوصیات انتخابات 28 خرداد، یقیناً یکی از موضوعات اساسی، شکست پروژه تحریم انتخابات است. از دشمن انتظاری نیست و دشمنی جزء ذات آن است، اما روسیاهی برای کسانی ماند که در داخل کشور به اشکال مختلف پروژه تحریم انتخابات را در پیش گرفتند و درحالی‌که حقد و بغض دشمن بیرونی را تماشا می‌کردند، با آن در یک صف جمع شدند. حافظه تاریخی ملت ایران نفاق این جماعت را فراموش نخواهد کرد. نکته چهارم، شکست سنگین رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمنان و معاندین از دیگر ویژگی‌های انتخابات 28 خرداد است. نمی‌توان نقش و تأثیر امپراطوری رسانه‌ای دشمنان و دنباله‌های داخلی آنان را برای ناامیدسازی مردم نادیده گرفت؛ اما در امواج سنگین تبلیغات و القائات منفی، باز مردم مسیر علاقه به ایران اسلامی و راه امید به بهبودی شرایط را در پیش گرفتند که حقیقتاً مایه شگفتی است.

نکته پایانی: حالا اما انتخابات سپری شده و با پایان رقابت‌ها، فصل خدمت‌رسانی و آغاز همدلی برای یک دوره پرکار شروع شده است. شرایط کشور و اقتصاد و معیشت مردم طوری است که یک روز را نباید برای حل مسائل کشور و مردم از دست داد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                        

پیروزی بر تحریم، تورم و تهدید!

امروز روز پیروزی و رفاقت است. شنبه‌های بعد از انتخابات در جمهوری اسلامی همین‌گونه بوده است. در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها برخی از دوره‌ها نامزدها رقابت‌های سخت و نفس‌گیری داشته‌اند؛ اما همین‌که شنبه بعد از انتخابات فرارسیده است، پیروزی را به رقبای دیروز خود تبریک گفته‌اند. این انتخابات برای همه مردم ایران، همه نامزدها و همه نهادهای دخیل در انتخابات یک پیروزی شیرین است؛ زیرا در انتخابات 28 خرداد 1400 مانند جنگ احزاب 17 شوال سال پنجم هجری بود که کفار، منافقین و یهود بنی‌قریضه با هم متحد شدند که اسلام را ریشه‌کن کنند، اما در این جنگ که به نبرد تن‌به‌تن هم رسید، با رشادت‌های علی بن ابیطالب (ع) دشمن مفتضحانه شکست‌های سنگینی خورد، یهود بنی‌قریضه تسلیم شدند و اموال تجاری کفار به دست مسلمانان افتاد. مردم ایران با حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی، «نه» بزرگی به تحریم انتخابات گفته و حمایت خود از نظام اسلامی را اعلام کردند.

1- جریان نفاق، سلطنت‌طلبان و افراد فراری که در 6 ماه گذشته پویش‌های مختلفی برای عدم مشارکت مردم برگزار کردند، پس از مشاهده حضور طوفانی مردم در پای صندوق‌های رأی، عصبانی و آشفته شدند و با تجمعات چندنفره در مقابل محل‌های رأی‌گیری در خارج از کشور و حمله به رأی‌دهندگان، هم ظرفیت اندک چندنفره خود را برای مقابله با جمهوری اسلامی نشان دادند و هم کارنامه خود را در حمله به رأی‌دهندگان بار دیگر به نسل جوان که آگاهی از رفتارهای تروریستی و ضد دموکراتیک آن‌ها نداشت نمایاندند. 2- یکی از جریان‌های تحریمی در این انتخابات نیز جریان انحراف با مسئولیت محمود احمدی‌نژاد بود که به‌شدت از پیروزی یک شخصیت عدالت‌خواه و انقلابی احساس نگرانی می‌کرد و با حضور در امامزاده‌های تهران سعی می‌کرد ازیک‌طرف مظلومیت خود را نشان دهد و از طرف دیگر در مصاحبه با شبکه‌های استکباری و سلطنت‌طلب، ازجمله سی‌ان‌بی‌سی آمریکا، رادیو فرانسه، ایران اینترنشنال، شبکه العربی قطر به زیر سؤال بردن انتخابات به دلیل عدم حضور خودش در میان نامزدها پرداخت. 3- جریان‌های استکباری با افزایش تحریم‌ها و محاصره اقتصادی ایران درصدد بودند که با افزایش مشکلات اقتصادی برای مردم باعث عصبانیت آن‌ها از انقلاب اسلامی و سرانجام ناامیدی آن‌ها از انقلاب و انتخابات شود؛ آن‌ها نیز در این انتخابات شکست سنگینی متحمل شدند.

نکته پایانی: مقام معظم رهبری در بیانات متعددی، محاصره و تحریم علیه کشورمان را به نبرد احزاب تشبیه کرده‌اند و در یک سخنرانی می‌فرمایند: «همه‌ی دنیاپرستان و قدرت‌طلبان و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف ‌کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همه‌ی جوانب حمله هم می‌کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد». اکنون ملت عزیز ایران در نبرد احزاب پیروز شده است و همان‌گونه که در صدر اسلام بعد از غزوه خندق یا جنگ احزاب غنیمت‌های بی‌شماری نصیب مسلمانان شد، بسیاری از قبیله‌ها اسلام آوردند و فرمان‌بردار رسول خدا(ص) شدند. ان‌شاءالله این پیروزی جریان انقلابی بتواند سایه غول‌های تحریم، تورم و تهدید را از کشور دور کند و طعم شیرین این پیروزی برای همه مردم کشور جان‌فزا شود و دشمنان را برای همیشه از ایذا و اذیت ملت ایران مأیوس کند. خداوند در آیه 22 سوره احزاب می‌فرمایند: «وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا. مؤمنان وقتی لشکر احزاب را دیدند گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده و خدا و رسولش راست گفته‌اند! و این موضوع جز بر ایمان و تسلیم آنان نیفزود». این جنگ اگرچه سخت و دشوار بود، اما قدرت ملت را به رخ دشمنان کشید. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار

نه بزرگ مردم به «تحریم انتخابات»

انتخابات ۱۴۰۰ به پایان رسید و تمام آمارها از حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی حکایت می‌کند. درحالی‌که از ماه‌ها پیش برخی جریان‌های سیاسی مانند منافقین و مریم رجوی، ضدانقلاب و مسیح علی‌نژاد، سلطنت‌طلبان و رضا پهلوی و براندازان و حتی برخی چهره‌های سیاسی داخلی و طرفدارانشان مدام می‌گفتند که مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد. از مدت‌ها پیش مراکز افکارسنجی ۹ تا ۲۱ درصد کاهش مشارکت را به همه‌گیری کرونا مرتبط دانسته بودند. هم‌چنین تردید برخی از قشر ضعیف جامعه نیز که مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، نگرانی‌هایی را برای کاهش بخشی از مشارکت ایجاد کرده بود. به این دو عامل، اهمال مجریان انتخابات در ساعات آغازین رأی‌گیری و تأخیر چندساعته در آغاز رأی‌گیری، کاهش تعرفه‌ها و نفرستادن صندوق به برخی بیمارستان‌ها را اضافه کنید. همه این عوامل امید «دارودسته تحریمی‌ها» را برای سوءاستفاده از این موقعیت بیشتر می‌کرد؛ اما نتیجه حضور مردم داستان دیگری را رقم زد و آرزوی تحریم‌کنندگان انتخابات را بر باد داد. المیادین در گزارشی از انتخابات ایران، با بیان اینکه «صندوق‌های رأی ایران، حساب‌وکتاب خارج را بر هم زد» به واکنش‌ مخالفان جمهوری اسلامی در خارج اشاره کرد. این شبکه لبنانی با رصد برخی رسانه‌های رژیم‌صهیونیستی و بیان اینکه پژواک انتخابات ایران در تل‌آویو پُرقوت بود، اعلام کرد: «نشانه‌های نگرانی مخالفان ایران هویداست».

نگرانی رهبر معظم انقلاب به‌جا بود!

رأی‌گیری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح دیروز از ساعت ۷ آغاز شد؛ به‌رغم اینکه مردم در بسیاری از شعب اخذ رأی در تهران و شهرستان‌ها پیش از آغاز رأی‌گیری حضور داشتند، اما تمهیدات لازم برای رأی‌گیری، در برخی شعبه‌ها مطلوب نبوده است. گزارش‌ها حاکی از آن بود که در برخی شعب شهرستان‌ها و حتی مناطقی از پایتخت، رأی‌گیری با تأخیر شروع شد و قطع دستگاه‌ها و مشکلاتی از این قبیل، گلایه مردم را در پی داشت. خراسان رضوی، قزوین، قم، گیلان، ایلام، سیستان و بلوچستان، فارس، اصفهان و غرب تهران ازجمله مناطقی بودند که کمبود تعرفه از آن گزارش شد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب دو روز قبل نسبت به تمهیدات روز رأی‌گیری تذکر داده بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم تأکید داشتند که موضوع کمبود تعرفه یا تأخیر در رسیدن آن که یکی از مشکلات دوره‌های قبل در انتخابات است، باید برطرف شود. علاوه بر مشکلات اخذ رأی در داخل کشور، در این دوره از انتخابات، در خارج از کشور نیز با برخی بی‌تدبیری‌ها روبه‌رو بودیم. به‌عنوان نمونه، بر اساس گزارش‌های موثق، مکان‌های رأی‌گیری در آمریکا که تعداد زیادی از ایرانیان در آنجا ساکن هستند، از ۵۵ محل به ۲۷ محل کاهش پیدا کرده بود و در ایالتی مثل کالیفرنیا فقط ۴ صندوق تدارک دیده شد که عملاً دو صندوقش بیش از صد کیلومتر از مراکز تجمع ایرانیان دور بود. اشکالات موجود در روند رأی‌گیری نشان می‌دهد که نگرانی‌های مقام معظم رهبری نگرانیِ بجایی بوده است و متأسفانه با توجه به اینکه سال ۹۶ نیز شاهد مشکلاتی از قبیل کمبود تعرفه بودیم و رهبر انقلاب نیز خواستار بهبود روند شده بودند، اما مسئولان اجرایی انتخابات تدارکات لازم برای اخذ رأی انتخابات را انجام ندادند.

میزان مشارکت مردم در انتخابات!

«سید اسماعیل موسوی» دبیر ستاد انتخابات کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در مورد میزان مشارکت مردم در انتخابات دیروز، گفت: «میزان مشارکت مردم در انتخابات صرفاً از طریق ستاد انتخابات کشور اعلام خواهد شد و هرگونه گمانه‌زنی  رسانه‌ای درباره میزان مشارکت، فاقد هرگونه استناد و اعتبار است». دیروز حسن بیگی، رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز افزود: «میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی تا ظهر شنبه اعلام خواهد شد. میزان مشارکت مردم در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا به دلیل تعداد نامزد‌ها تا یکشنبه اعلام خواهد شد».

اخبار کوتاه

عراقچی: انتخابات ایران تأثیری بر روند مذاکرات ندارد/ رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین گفت: «پیشرفت خوب و ملموسی در موضوعات مختلف در مذاکرات حاصل کرده‌ایم. معتقدیم که بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده‌ایم اما هنوز برخی موضوعات اساسی وجود دارد که باید در خصوص آن‌ها مذاکره کرد. انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تأثیری بر روند مذاکرات ندارد و تیم مذاکره‌کننده صرف‌نظر از سیاست داخلی به مذاکره ادامه خواهد داد. تیم ایرانی اگر به توافق خوبی با طرف‌های دیگر برسد، آن را خواهد پذیرفت؛ اما در غیر این صورت نه با دولت فعلی و نه با دولت آتی توافقی در کار نخواهد بود».

پیام آیت‌الله جنتی به ناظران شورای نگهبان/ دبیر شورای نگهبان در پیامی به ناظران این شورا در شعبه‌های اخذ رأی نوشت: «فرزندان انقلابی‌ام مجاهدت شما در سنگر نظارت بر انتخابات در این شرایط سخت و باوجود بیماری منحوس کرونا اگر با نیت الهی انجام شود یقیناً اجر و پاداش بزرگی نزد خدای متعال دارد. سفارش می‌کنم شما را به رعایت بی‌طرفی و اخلاق. در این ساعات پایانی کارتان را با اتقان کامل انجام دهید. از صمیم قلب از حضور مسئولانه شما در عمل به وظیفه بزرگ امانت‌داری از آراء مردم تشکر و قدردانی می‌نمایم».

خطیب‌زاده: مداخله‌ در برنامه هسته‌ای و موشکی را برنمی‌تابیم/ سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اتهامات بی‌اساس علیه ایران در بیانیه نشست شورای همکاری خلیج‌فارس، گفت: «هیچ‌گونه مداخله‌ای را در برنامه هسته‌ای، موشکی و امور مرتبط با سیاست‌های نظامی و دفاع بازدارنده خود برنمی‌تابیم. جزایر سه‌گانه ایرانی جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است». اخیراً در بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج‌فارس، لزوم ورود اعضای این شورا به مذاکرات برجامی و طرح موضوع موشکی ایران در مذاکرات وین مطرح شده است.

خواننده ایرانی: به پزشکان و دانشمندان خود اعتماد داریم/ «گرشا رضایی» خواننده کشورمان با حضور داوطلبانه در فاز نهایی تست انسانی واکسن کوو ایران برکت، گفت: «ما و خیلی‌های دیگر می‌توانستیم از جای دیگری واکسن تهیه و تزریق کنیم، اما چه‌بهتر که واکسن تولید داخل را استفاده کنیم. ایران از چند دهه قبل در امر تولید واکسن سرآمد جهان بوده و پزشکی ایران نیز از بهترین سیستم‌های پزشکی دنیاست و ما به پزشکان و دانشمندان خود اعتماد کامل داریم».

ترامپ: یهودیان آمریکا، اسرائیل را دوست ندارند/ رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «من خیلی کارها انجام دادم اما یهودیان ساکن آمریکا اسرائیل را آن‌گونه که بایدوشاید دوست ندارند. باوجود تمامی اقداماتی که برای اسرائیل انجام دادم، فقط ۲۵ درصد از آرای یهودیان را کسب کردم».

پیام تبریک به منتخب مردم/ آقایان محسن رضایی و عبدالناصر همتی و قاضی‌زاده هاشمی، پیش از اعلام رسمی نتایج آرا توسط وزارت کشور، در پیام‌های جداگانه‌ای، پیروزی آقای رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفتند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات