صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۱۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۲ تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر امام رضا (ع) اکنون حضور می‌داشتند چه کسانی را برای خادمی خود انتخاب می‌کردند؟ آیا جز متدین‌ترین، مؤمن‌ترین، صالح‌ترین و با اخلاص‌ترین افراد را؟ و چه کسانی داوطلب این امر می‌شدند؟ قطعاً زاهدترین، عالم‌ترین، برجسته‌ترین و پاک‌ترین افراد به خدمت آن امام درمی‌آمدند. (۰۶/۰۱/۱۳۶۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

مهم‌ترین اولویت دولت سیزدهم برای تولید

با مشخص شدن رئیس‌جمهور منتخب و زمینه‌سازی برای تشکیل دولت سیزدهم، یکی از نکات مهم و بنیادی این است که دولت آینده چه اولویتی را برای سروسامان دادن به وضعیت تولید، باید در دستور کارش قرار دهد. چهار سال آینده برای اقتصاد و تولید ایران بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در این سال‌ها تولید به دلیل عملکرد ضعیف مسئولین، تحریم‌های سنگین و بعدازآن شیوع کرونا، آسیب جدی دیده است. به دلیل شرایط خاص تولید و برای برون‌رفت از این وضعیت پیچیده و بغرنج، رهبر معظم انقلاب اسلامی در صحبت‌های نوروزی خود با مردم فرمودند: «چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‌های همه‌جانبه قانونی، دولتی و حکومتی، از تولید و رفع موانع آن همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد. بر این اساس معظم له شعار سال ۱۴۰۰ را «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند. سؤال اساسی در این برهه زمانی این است که دولت جدید چه اقداماتی را می‌خواهد در تحقق این شعار انجام دهد؟

نکات تحلیلی: مهم‌ترین اقدام عاجل و اساسی اصلاح امور تولید، اصلاح در وضعیت کسب‌وکار است. گزارش پایش محیط کسب‌وکار نشان می‌دهد که به ترتیب پنج مؤلفه «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها»، «موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب‌وکار در دستگاه‌های اجرايي» و «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور تحلیل می‌شود. برای حل هرکدام از این مؤلفه‌های اعلامی، باید یک سری اقدامات مناسب و معتبر در دستور کار دولتمردان قرار گیرد تا به‌نوعی رقابت‌پذیری اقتصادی صورت گیرد. برخی از راهکارها مثل تمرکززدایی، توزیع بیشتر قدرت، تسهیل و روان‌سازی امور اداری، ساده‌سازی و کم کردن فرآیندهای اخذ تأیید، کاهش مالیات‌های مرتبط با امر تولید، کاهش برخی از هزینه‌ها، تسهیل در واگذاری انشعابات همچون برق و آب، حمایت‌های قضایی و ... ازجمله آن‌هاست.

نکته راهبردی: آنچه در این فرایند مهم است، تغییر رویکرد و باور جهت شناسایی موانع تولید و سپس عزم جدی و انقلابی برای برطرف ساختن موانع است. اجرای متعهدانه به برخی اصلاحات باید صورت گیرد؛ در غیر این صورت همان روند سابق تکرار خواهد شد. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                              

پیشروی خزنده طالبان

گروه طالبان طی چند وقت اخیر پیشروی‌های میدانی گسترده‌ای در شمال افغانستان داشته است. این گروه قبلاً در مناطق جنوبی یک سری عملیات نظامی در هلمند و قندهار انجام داد که موفقیت چندانی کسب نکرد.

گزاره‌های خبری: 1- نیروهای طالبان تا حدود زیادی از قوم پشتون تشکیل شده‌اند و شمال افغانستان ازنظر جمعیتی، از ساکنان تاجیک، ازبک (اوزبیک) و هزاره تشکیل شده است و حضور جمعیت پشتون در این مناطق به نسبت کمتر است. 2- طالبان طی چند سال گذشته توانسته افراد زیادی را از ازبک‌ها به گروه خود جذب کند و از حالت یکدستی که فقط متعلق به یک قوم باشد، خود را خارج کرده است. یکی از دلایل موفقیت عملیات‌های اخیر در مناطق شمالی همین عامل است. 3- راهبرد طالبان در مقطع فعلی، راهبرد «جنگ و گفتگو» است؛ یعنی از طریق پیروزی در عرصه میدانی، به دنبال کسب دستاوردهای بیشتر در عرصه سیاسی و مذاکرات است. به همین منظور طالبان عملیات‌های خود را در یک جبهه متمرکز نکرده و در جبهه‌های مختلف وارد درگیری و تصرف مناطق شده است. 4- به دلیل تهدیدات طالبان، دولت مرکزی تمرکز خود را بر روی مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی افغانستان قرار داده بود و مناطق شمالی از این شمولیت خارج شده بودند و همین سیاست، منجر به ایجاد خلأهای امنیتی در این مناطق شد. البته برخی نارضایتی‌های محلی از شرایط موجود نیز مزید بر علت بودند و با به وجود آمدن خلأهای امنیتی از سوی دولت مرکزی، شرایط برای موفقیت‌های نظامی طالبان مهیا شد.

گزاره نهایی: طی چند سال گذشته ایجاد یک دوگانگی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله، با یک سازوکار اجرایی ناقص توسط کشورهایی همچون آمریکا، شرایط را برای خلأهای امنیتی و تصمیمات دوگانه در افغانستان به وجود آورده است. در کنار این مسئله، بر اساس توافق صلح قطر (اسفند ۹۸) باید نیروهای آمریکایی در یک بازه زمانی تعیین‌شده از افغانستان خارج می‌شدند، اما این اتفاق رخ نداد و به همین دلیل طالبان دست به حملات جدیدی زد؛ اما دولت بایدن اعلام کرد که نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد و با این روش به دنبال کاهش عملیات طالبان بود. از سوی دیگر تحرکات نظامی طالبان این گزاره را برای آمریکا فراهم کرده که ادعا کند در صورت خروج از این کشور، طالبان قدرت را در دست خواهد گرفت. البته آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد یک دوگانگی مخرب بر اساس رویکرد جنگ- صلح هستند تا از این طریق با ایجاد ناامنی گسترده در افغانستان، شرایط را برای توافق مطلوب مورد نظر خود فراهم کنند؛ توافقی که بیش از همه منافع آمریکا در آن دخیل است تا مردم افغانستان. (محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه                  

حذف صدای مخالف توسط بانی آزادی!

از اولین ساعات شامگاه سه‌شنبه در یک اقدام هماهنگ، تصویری یکسان بر روی خروجی تعدادی از وب‌سایت‌های تلویزیونی و منابع خبری ایرانی و منطقه ظاهر شد که از توقیف دامنه وب‌سایت سه شبکه «العالم»، «پرس تی وی» و «المسیره» توسط پلیس فدرال ایالات‌متحده آمریکا خبر می‌دادند. وزارت دادگستری آمریکا شامگاه سه‌شنبه نیز اقدام به مسدود کردن سایت شبکه کربلا، وابسته به حرم امام حسین علیه‌السلام کرد. این شبکه اقدام به پخش زنده مراسم‌هایی می‌کند که در حرم امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.

مهم‌ترین جمله رئیسی در حرم امام رضا (ع)/ رئیس‌جمهور منتخب ملت در حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: «من به‌عنوان نماینده ملت اجازه نخواهم داد حقی از مردم ضایع شود. همه بدانند قبول داشتنِ بنده شرط کار در دولت من نیست، حفظ کرامت مردم شرط خدمت در دولت است. ملاک در دولت ما شایسته‌سالاری است».

▼ اخبار

هاشمی: دولت رئیسی مثل دوران ریاست جمهوری رهبر انقلاب باشد

«محمد هاشمی» چهره اصلاح‌طلب و عضو سابق حزب کارگزاران می‌گوید: «من معتقدم اصلاح‌طلبانی چون پزشکیان و جهانگیری اگر تائید صلاحیت می‌شدند، نمی‌توانستند رقیبی قدرتمند در برابر رئیسی باشند. برخی افراد با دلایلی که برای من مشخص نیست، در شب انتخابات روایتی از ماجرای رد صلاحیت مرحوم هاشمی را منتشر کردند. هدف این جریان آن بود که با زیر سؤال بردن شورای نگهبان میزان مشارکت را پایین آورد. این جریان و خط تحریمی در خارج و داخل هر سه یک هدف مشترک در سه زمین مختلف را دنبال می‌کردند. نکته جالب آنکه حالا برخی از آن‌هایی که رأی نداده‌اند؛ آن‌هایی که رأی داده‌اند را سرزنش می‌کنند، همه بدانند اصلاح‌طلبانی که رأی داده‌اند با نیت افزایش مشارکت در جبهه نظام قرار دارند و آن‌هایی که رأی نداده و تحریم کرده‌اند خواسته یا ناخواسته حرف آمریکایی‌ها، سعودی و رژیم صهیونیستی را می‌زنند. متأسفانه مهم‌ترین دشمن همتی در انتخابات، دولت روحانی بود. انتظارم آن است که آقای رئیسی طبق فرمایش خودشان رئیس‌جمهور همه مردم ایران باشد و از بدنه کارشناسی همه نیروهای معتقد به‌نظام استفاده کند. مقام معظم رهبری در دوران ریاست جمهوری فراجناحی بود؛ مدل دولت داری رهبر انقلاب باید الگوی همه دولت‌ها در ایران باشد».

«تَکرار» مکتوب هم کارساز نشد!

اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری متحمل شکست سختی شدند و کاندیدای گفتمانی آن‌ها با تکرار رویکرد سیاسی این جریان که با مؤلفه‌هایی همچون حجاب، سیاست خارجی معطوف به غرب و برجام و متعلقات آن همراه بود نتوانست جلب‌توجه کند. پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری حالا صدای شکست جریان اصلاحات در جای دیگری بلند شده است. اگرچه اصلاحات با هزینه‌های هنگفت سعی کرد لیستی را به نام لیست «جمهور» که یک طعنه سیاسی در آن موجود بود را به جامعه تحمیل کند اما این‌بار نیز ماجرای انتخابات مجلس یازدهم تکرار شد و دست این جریان از صندلی‌های شوراهای شهری نیز خالی ماند. اصلاح‌طلبان در حوزه ریاست جمهوری با توجه به اینکه شورای نگهبان برخی از کاندیداهای آنان را ردصلاحیت کرد بهانه‌تراشی کردند اما در انتخابات شورای شهر تهران با توجه به اینکه همه کاندیداهای مورد نظر آنان تأیید شدند و به‌طور جامع و کامل هم از این لیست توسط اصلاح‌طلبان حمایت صورت گرفت، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. نکته اساسی بی‌اعتباری لیدرهای این جریان سیاسی است. «سید محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات در ماجرای حمایت از لیست شورای شهر تمام‌قد به میدان آمد و ضمن حضور در جمع نامزدهای این لیست، به‌صورت کتبی نیز حمایت خود از لیست موسوم به جمهور را «تکرار» کرد و البته شکست سنگین و نهایی را تجربه کرد. کارشناسان معتقدند ناکارآمدی منحصربه‌فرد اصلاحات و دولت روحانی در اداره کشور، دلیل اصلی رویگردانی افکار عمومی از لیدر اصلاح‌طلبان است.

اردکانیان: تولید برق هسته‌ای باید به ۸۴۰۰ مگاوات برسد

وزیر نیرو می‌گوید: «سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات تعیین‌شده است. اکنون ۱۰۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداری داریم که انتظار می‌رود تا سال ۱۴۰۷، دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی یعنی واحدهای دوم و سوم یکی پس از دیگری فعال شود. تا ۱۴۱۵ نیز دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعاً به ظرفیت ۲۱۰۰ مگاواتی کشور اضافه می‌شود. تا سال ۱۴۲۰ نیز ۳ هزار واحد دیگر در منطقه مناسب ایجادشده و تکلیف ۸ هزار و ۴۰۰ مگاوات روشن خواهد شد». سخنان وزیر نیرو در خصوص اهمیت توسعه برق هسته‌ای در کشور در حالی است که طی سالیان گذشته برخی چهره‌های سیاسی و دانشگاهی وابسته به یک جریان خاص، هماهنگ با القائات کشورهای غربی مدام از عدم نیاز به صنعت هسته‌ای باوجود دارا بودن ذخایر عظیم نفتی در کشور سخن می‌گفتند، اما امروز که به دلیل کم‌کاری‌ها در توسعه برق هسته‌ای، نیاز به برق در کشور احساس می‌شود، احدی از این افراد لب به سخن نمی‌گشاید!

اخبار کوتاه

کمیته مشترک دولت و مجلس برای تعیین تکلیف برجام/ «حیدری» عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس خبر داد: «کمیته‌ای با محوریت شورای عالی امنیت ملی برای بررسی مذاکرات برجامی تشکیل شده است. این کمیته متشکل از ۲ نماینده مجلس و ۲ نفر از اعضای دولت و مسئولان شورای عالی امنیت ملی است. در این کمیته مباحث مطرح‌شده در برجام مورد به مورد بررسی می‌شود و تصمیماتی اتخاذ خواهد شد تا به‌عنوان پیشنهادات ایران توسط نماینده ایران در مذاکرات آتی وین مطرح شود».

خبرهای خوش از واکسن‌های داخلی/ «نمکی» وزیر بهداشت دو روز پیش با اعلام صدور مصرف اضطراری واکسن پاستور، گفت: «واکسن رازی فاز اول را طی کرده است و در مرحله دوم قرار دارد و سیناژن هم در حال طی کردن فاز دوم است. واکسن پاستور نزدیک ۶ برابر آسترازنکا روی گونه‌های آفریقای جنوبی و برزیلی اثربخش است. تا پایان پاییز کل جمعیت هدف کشور چه با واردات واکسن‌هایی که قرارداد داریم و چه با واکسن‌های تولید داخل، واکسینه می‌شوند». دیروز سرلشگر باقری نیز با اعلام خبر رونمایی از واکسن دانشگاه علوم پزشکی سپاه طی چند روز آینده، گفت: «واکسن وزارت دفاع در مرحله‌ دوم آزمایشات بالینی است».

مأمور امنیتی انگلیسی در راه تهران!/ وزارت امور خارجه انگلیس، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «سایمون شرکلیف» به‌عنوان سفیر جدید این کشور در ایران معرفی‌شده است و از دو ماه دیگر جانشین راب مک‌ایر سفیر کنونی بریتانیا در تهران خواهد شد. شرکلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه بریتانیا پیوسته است و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ دبیر دوم سفارت بریتانیا در تهران بوده است. در آن دوران انگلیسی‌ها دولت اصلاحات را به سر میز مذاکره آورده و با گرفتن امتیاز در مذاکرات سعدآباد، درنهایت با گرای آمریکایی‌ها پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستادند.

زاکانی: انقلاب از دست نامحرمان و نااهلان آزاد شد/ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: «امروز انقلاب اسلامی از دست نااهلان و نامحرمان آزاد شد. امروز دوره خودبرتربینی مسئولان و عدم پاسخگویی به ملت تمام شد. مفتخریم که پایان دوران سیاه عناصر غرب‌گرا در کشور را اعلام کنیم. برای تحقق اهداف انقلاب پنجره جدیدی باز شد. مردم از فراخوان رئیسی برای معرفی نخبگان استقبال کنند».

اولین واکنش بورس به اظهارات رئیسی/ در اولین روز معاملاتی تیرماه شاخص کل بورس ۱۸ هزار واحد رشد کرد که بیشترین میزان رشد شاخص کل در ۱۷ روز کاری گذشته از ۸ خرداد تا به امروز بوده است. همچنین قیمت ۲۸۲ نماد، معادل ۶۰ درصد بازار افزایش یافت و پس از ۱۰ روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار نیز مثبت شد و ۲۳۹ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات