صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۱۶۸۰

آسیب‌شناسی انتخابات 1400

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

معناکاوی‌ها و ارائه تفسیرهای متنوع از انتخابات و رفتارهای انتخاباتی ایرانیان پس از ده روز از انتخابات 28 خرداد1400 همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد حالا حالاها این مباحث تداوم خواهد داشت. دلیل این موضوع علاوه بر اهمیت راهبردی این انتخابات از منظرهای مختلف، به پاره‌ای از آسیب‌ها، کاستی‌ها و نقایص کارگزاری و تا حدودی ساختاری انتخابات نیز مربوط می‌شود. ازاین‌رو، طرح مباحث و تفاسیر انتخاباتی می‌تواند راهی باشد به شناخت بهتر و بیشتر از ضعف‌ها و آسیب‌ها و البته در ادامه فرصتی را فراهم می‌نماید تا در پرتو شکل‌گیری دیالوگ و گفتمانی در میان نخبگان و رسانه‌ها، به اصلاح روندهای انتخاباتی و تقویت مردم‌سالاری دینی منجر شود.

نکات تحلیلی: 1- انتخابات در ایران اسلامی نه همانند بسیاری از کشورها صوری و بی‌اهمیت است و نه تحت دموکراسی‌های هدایت‌شده یا القایی و تبلیغاتی، نتیجه‌اش از پیش تعیین‌شده؛ چراکه مردم ما و افکار عمومی دنیا و نظار جهانی به‌عین دیده و تجربه کرده‌اند که تک‌تک آرای مردم است که تعیین‌کننده پیروز میدان قدرت و سیاست در ایران است و دلیل اصلی این موضوع نیز به مردم پایه بودن قدرت در نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود. 2- جالب است احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی از اپوزیسیون و ضدانقلاب خارج‌نشین تا مخالفان و منتقدان داخلی که بیشترین انتقادها را به انتخابات و سازوکارهای سیاسی دارند، بیشترین تلاش و تحرک را نیز برای اثرگذاری بر رأی مردم در فصل انتخابات دارند و همین متناقض عمل با گفته، نشان‌دهنده واقعی بودن عرصه انتخاب در ایران اسلامی است. 3- مهم‌ترین و اصلی‌ترین محورهای آسیب‌شناسی در عرصه انتخابات 1400 را می‌توان در چند سرفصل موردبررسی قرار داد: آسیب‌شناسی نهادی، آسیب‌شناسی نقش و عملکرد جریان‌های سیاسی، آسیب‌شناسی رفتاری کارگزاران سیاسی در هر دو جریان اصلی، آسیب‌شناسی روندی و فرآیندهای منتهی به انتخابات، آسیب‌شناسی ساختاری، آسیب‌شناسی قانون انتخابات، آسیب‌شناسی رفتار انتخاباتی جامعه و مردم، آسیب‌شناسی از منظر و رهیافت جامعه‌پذیری سیاسی، آسیب‌شناسی نشاط و امید انتخاباتی و آسیب‌شناسی رسانه‌ای. هرکدام از این موارد راهی برای اصلاح و تقویت سیستم انتخاباتی است.

نکته پایانی: طرح بحث آسیب‌شناسی انتخابات از اقدامات راهبردی است که به مجالی بیشتر نیاز دارد و اساساً باید در اتاق‌های فکر نظام اسلامی موردبررسی قرار گیرد. این نوشته به‌مثابه تلنگری بود برای یادآوری این موضوع که شرایط کنونی مطلوب‌ترین زمان برای این کار است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات