صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۱۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، 7 تیر ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) رفع مشکلات احتیاج به همراهی مردم دارد ... در مسئله سرمایه‌گذاری برای تولید، خود مردم می‌توانند نقش ایفا کنند... مثل این کمک مؤمنانه‌ای که برای قضیّه کرونا انجام گرفت که همه مردم وارد شدند، در قضیّه تولید [هم]می‌توانند کسانی که توانایی دارند، برای یک نفر، دو نفر، ده نفر اشتغال ایجاد کنند و کمک کنند به اشتغال آن‌ها. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز     

کسری بودجه؛ مسئله اصلی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم کمتر از 40 روز دیگر سکان اداره کشور را در دست خواهد گرفت، این در حالی است که کشور در شروع کار خود با دو مسئله کلان در حوزه اقتصاد مواجه است؛ ازیک‌طرف مشکلات اقتصادی کشور بسیار گسترده و بلاتکلیف است و از طرف دیگر انتظارات برای رفع مشکلات اقتصادی در بازه زمانی کوتاه‌مدت بسیار بالاست. در این شرایط یکی از ضرورت‌های بازگشت آرامش به کشور، مدیریت افکار عمومی و منطقی کردن خواسته‌هاست. ازجمله چالش‌های اساسی دولت سیزدهم در شش ماه اول عمر خود، حل معضل کسری بودجه 500 هزار میلیارد تومانی است.

1- افزایش هزینه‌های دولت به دلیل تورم بالا در سال گذشته و عدم پیش‌بینی منابع مالی مشخص باعث شده است که در سال جاری با کسری بسیار زیادی مواجه باشیم؛ یکی از اختلافات اصلی مجلس و دولت در بررسی لایحه بودجه 1400 نیز شفاف نبودن منابع آن بود. آینده فروشی از طریق انتشار اوراق قرضه، انتظار فروش روزانه 2300000 بشکه نفت و میعانات گازی و دل بستن به انجام توافق و آزادسازی منابع ارزی ایران، ازجمله منابع کسری آفرین در بودجه 1400 می‌باشند. 2- یکی از دلایل اصلی تورم در طول سال‌های گذشته کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی بوده است؛ یعنی برای پرداخت هزینه‌های ضروری مانند حقوق کارکنان، دولت اقدام به چاپ پول می‌کند. درحالی‌که دولت فعلی با کمبود منابع مالی مواجه است، هزینه‌های جاری همه دستگاه‌ها را مدام افزایش داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بانک مرکزی فقط در دوره مسئولیت آقای همتی پایه پولی کشور را از 220 هزار میلیارد تومان به 489 هزار میلیارد تومان افزایش داده است. 3- درحالی‌که به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی در چنین شرایطی بانک مرکزی اقدام به فروش اوراق قرضه نماید تا لااقل اثرات تورمی کمتری داشته باشد، مشاهدات نشان می‌دهد که بازار فروش اوراق در فصل اول سال 1400 بسیار راکد بوده است و دست دولت برای تأمین منابع موردنیاز از این طریق نیز باز نیست. ضمن اینکه فروش اوراق در سال‌های گذشته که بازخرید آن‌ها باید در سال جاری صورت گیرد، یکی از محل‌های کسری بودجه دولت است!

نکته راهبردی: هرچند رفع مشکلات اقتصادی کنونی با اقدامات فوری قابل حل نیست ولیکن به اذعان کارشناسان اقتصادی و با توجه به ظرفیت های موجود کشور، همانطور که رئیس جمهور منتخب نیز تأکید دارند، سر و سامان دادن به برخی مشکلات اقتصادی در کشور مدت زمان طولانی طول نخواهد کشید که موجب سرخوردگی و ناامیدی مردم شود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                

تاکتیک آمریکا برای ماندن در افغانستان

چند وقتی است که اخبار زیادی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف غربی در رابطه با وضعیت افغانستان و پیشروی‌های طالبان به جهان مخابره می‌شود. خبرهایی که بسیاری از آن‌ها دروغ و کذب محض است و صرفاً ابعاد تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد. برای پی بردن به واقعیت‌های موجود و بررسی بیشتر شرایط ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

1- انتشار اخبار کذب و جعلی همچون تصرف ۸۰ درصدی شهرهای افغانستان توسط طالبان، نشان از یک نوع عملیات رسانه‌ای- روانی در جهت ناامن نشان دادن افغانستان است. این رسانه‌ها به‌گونه‌ای وانمود می‌کنند که عامل اصلی این اتفاقات، خروج آمریکا از این کشور است. این در حالی است که خود آمریکا عامل اصلی ناامنی در افغانستان است. 2- ایجاد موجی از وحشت رسانه‌ای و تبلیغاتی همچون تصرف ۸۰ درصدی مناطق افغانستان در راستای ایجاد یک ماشین روانی گسترده برای تصرف بیشتر مناطق توسط طالبان است. این گزاره بیشتر به دنبال ایجاد ترس در افکار عمومی و نیروهای نظامی افغان است. روشی که داعش در سال ۲۰۱۴ در جهت تصرف مناطق مختلف عراق و سوریه از آن استفاده کرد. همین روش اکنون توسط رسانه‌های غربی در افغانستان در حال اجراست. لازم به ذکر است که از ۴۵۰ شهرستان افغانستان، ۹۰ شهر آن در اختیار طالبان است. 3- ایجاد ناامنی گسترده و هم‌زمانی آن با خروج نیروهای آمریکایی، نشان از توافقات پشت پرده‌ای دارد که این هم‌زمانی را ایجاد کرده است. رفتن اشرف غنی به آمریکا در برهه کنونی و عدم مبارزه جدی با طالبان توسط نیروهای امنیتی و نظامی، همگی از ابعاد نهانی از ماجرا حکایت دارد که رویه‌های آن بعدها آشکار خواهد شد. 4- از زمانی که بحث خروج آمریکا از افغانستان مطرح شده است، گزاره‌های ناامنی در این کشور بیشتر و در ابعاد مکانی گسترده تر شده است؛ از انفجارهای مقابل مدارس تا قضایای کنونی، همگی از ایجاد یک نوع سناریوی مشترک توسط آمریکا با عوامل داخلی همسوی خود است که بتواند همچنان در این کشور حضور داشته باشد.

نکته پایانی: برخی اعتقاد دارند که آمریکا موافق تسلط طالبان بر افغانستان و تشکیل دولت توسط این گروه است؛ اما آنچه آمریکا به دنبال آن است؛ در وهله اول، تضمین حضور خود و در وهله دوم، ایجاد یک دولت ملی متشکل از افراد وابسته است. ابعاد این دولت ملی برآمده از تشکل‌های سیاسی مختلف با گرایش‌های متضاد است. امری که به‌هیچ‌عنوان در کشوری همچون افغانستان قابل پیاده‌سازی نیست. درنتیجه آمریکا با این اقدام به دنبال تشکیل یک دولت شکننده، بدون هر نوع همگرایی است تا در خلأ امنیتی حاصل‌شده از خلأ سیاسی در این کشور، حضور خود را تثبیت کند. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه       

«نورا» انعکاس نوری از فناوری تمام ایرانی در حوزه بهداشت و درمان

دیروز فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «نورا» با تزریق به رئیس بیمارستان بقیه‌الله آغاز شد. این واکسن با همت پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و دانشگاه امام حسین (ع) سپاه پاسداران طی یک فرآیند علمی، با ۱۶ ماه کار تحقیقاتی به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده است. وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این واکسن گفت: «یک روز حتی به ذهنم خطور نمی‌کرد تکنولوژی‌ای که امروز در دانشگاه بقیة‌الله دنبال می‌شود را خودمان بتوانیم عرضه کنیم». سردار سلامی، فرمانده سپاه نیز در این مراسم با تأکید بر همت و توان داخلی در دستیابی به تکنولوژی‌های برتر، اضافه کرد: «به‌اندازه کشورهایی که واکسن تولید کرده‌اند تنوع واکسن تولید کرده‌ایم. واکسن‌هایمان را در اختیار کشورهای فقیر می‌گذاریم. به آمریکایی‌ها قول می‌دهم به هر آنچه که آن‌ها تحریم کرده‌اند دست خواهیم یافت و حاضریم دانش این پیشرفت‌ها را به آن‌ها هم بدهیم. به ملت ایران هم قول می‌دهم این پیشرفت‌ها ثمره مقاومت آن‌ها است و ادامه خواهد داشت».

▼ اخبار

وکیلی: مردم از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده‌اند!

محمدعلی وکیلی نماینده سابق مجلس و از اعضای لیست امید ازجمله افرادی است که با انتقاد از وضعیت ناهمگون اصلاح‌طلبان معتقد به تسویه و پاک‌سازی اساسی در جبهه اصلاحات است. مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار می‌گوید: «دو جریان برانداز نزدیک به آمریکایی‌ها و لیبرال‌های حزب کارگزاران سال‌ها به چپ‌های عدالت‌خواه و خط امامی آسیب‌زده‌اند»، وکیلی اعتقاد دارد که این دو جریان چون دو لبه قیچی بال‌های جریان اصلاح‌طلب چیده و آن را بی‌هویت و از درون تهی کرده‌اند. وکیلی اعتقاد دارد که وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان تندرو از بدنه جبهه اصلاحات جدا شوند. وکیلی معتقد است: «واقعیت آن است که اگر بخشی از مردم در انتخابات رأی نداده‌اند؛ به معنای آن نیست که برانداز شده و نظام را قبول ندارند، بلکه آن‌ها از بی‌کفایتی دولت روحانی و اصلاح‌طلبان به ستوه آمده و اعتراض خود را بارأی ندادن نشان داده‌اند». وکیلی اضافه می‌کند: «اصلاح‌طلبان با ۴ بحران موقعیت؛ بحران مزیت؛ بحران حکمرانی و بحران کارآمدی روبرو هستند و تا این موارد حل نشود مردم با آن‌ها آشتی نمی‌کنند. واقعیت آن است که حتی اگر همتی امضاء خاتمی و جبهه اصلاحات را نیز می‌گرفت؛ رأی او بیش از نتیجه لیست جمهور در انتخابات شورای شهر تهران نشده و حتی ممکن بود سبدش از همین رأی فعلی نیز کوچک‌تر شود. اصلاح‌طلبان با بحران سرمایه اجتماعی روبرو شده و با فرار و فرافکنی نمی‌تواند از پاسخ به آن شانه خالی کند».

پاشنه آشیل جریان اصولگرایی!

«ناصر ایمانی» تحلیلگر مسائل سیاسی در خصوص یکدست شدن قدرت در قوه مقننه و مجریه، می‌گوید: «این اولین‌بار نیست که چنین وضعیتی به وجود می‌آید. در دوره 10 ساله اول انقلاب هم چنین وضعیتی داشتیم. در سال‌های موسوم به اصلاحات نیز چنین وضعیتی وجود داشت. در کشورهای دیگر هم این موضوع وجود دارد و در کشورهایی که دولت به‌وسیله مجلس انتخاب می‌شود، می‌بینید یک حزب که در یک مجلس اکثریت را به عهده می‌گیرد، دولت را هم آن حزب انتخاب می‌کند و به تعبیری، مجلس و دولت یکدست می‌شوند». این چهره فعال نزدیک به جریان اصولگرایی، پاشنه آشیل یکدست شدن قدرت را پوشاندن عیب‌ها و ایرادات توسط جریان حاکم می‌داند و اضافه می‌کند: «باید ببینیم که یک جریان سیاسی چقدر ازلحاظ سیاسی توسعه‌یافته است که نگذارد چنین وضعیتی پیش بیاید و مشکلات درونی خودشان را به‌نوعی پوشش بدهد. جریان اصولگرا باید این حریت را داشته باشد. جریان اصولگرا باید بتواند آن جاهایی که ایراد و اشکال وجود دارد با شجاعت بیان و اعلام کنند. این موضوع باعث می‌شود از انحرافات اجتماعی که از یکدست شدن جریان قدرت پدید می‌آید، جلوگیری شود. این از مصادیق توسعه سیاسی است که یک حزب و جریان سیاسی وقتی در قدرت قرار می‌گیرد، بتواند خودش را کنترل کند. باید ببینیم اصولگراها چقدر می‌توانند در این امر خطیر موفق باشند».

چهره واقعی آمریکا از زبان یک اصلاح‌طلب

«سعید لیلاز» کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با روزنامه شرق می‌گوید: «من درک نمی‌کنم چطور ممکن است کسی به‌عنوان یک ایرانی میهن‌پرست باشد، یا اصلاح‌طلب و ضدآمریکایی نباشد. آمریکا هرگاه در مسائل ایران دخالت کرده به سمت فاشیسم و استبداد و دیکتاتوری و ضد اصلاحات دخالت کرده است.  معدود اصلاح‌طلبانی را که فکر می‌کنند از تنور آمریکا چیزی گرم می‌شود، درک نمی‌کنم». این چهره اصلاح‌طلب تأکید می‌کند که: «درمجموع، منافع ژئوپلیتیک آمریکا در سراسر خاورمیانه و نه‌فقط در ایران ابداً دموکراسی نیست و کسانی را که می‌گویند ما دموکرات هستیم اما آمریکا محوریم، درک نمی‌کنم». لیلاز تصریح کرد: «آمریکا که در ۴۲ سال گذشته فرقی نکرده البته من معتقدم بدتر شده است، به خاطر اینکه ضعیف‌تر شده خوی امپریالیست‌تر گرفته است».

‌اخبار کوتاه

فصل «جمع‌بندی» فرارسیده است!/ «عراقچی» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین گفت: «تاکنون ۶ دور مذاکرات با ۴+۱ انجام گرفته است و تقریباً به مراحل پایانی نزدیک شدیم. در وین یک سری مسائل باقی‌مانده که مذاکره درباره آن‌ها به‌اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرارسیده است. جلسات با نمایندگان به پدید آمدن تفاهم و اجماع ملی کمک می‌کند؛ طرف‌های مقابل برای احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند».

لهستان: پول زور به اسرائیل نمی‌دهیم!/ «موراویه‌تسکی» نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد:‌ «تا زمانی که من نخست‌وزیر هستم، لهستان قطعاً هیچ‌چیزی بابت جنایات آلمانی‌ها پرداخت نمی‌کند. نه یک زلوتی (واحد پول لهستان)، نه یک یورو و نه یک دلار!». پیش‌ازاین نیز وزرات خارجه لهستان در بیانیه‌ای تأکید کرده بود: «لهستان به‌هیچ‌وجه مسئول هولوکاست نیست. تاکنون رژیم صهیونیستی به بهانه کمک به بازماندگان هولوکاست (ادعای سوزانده شدن میلیون‌ها یهودی در کوره‌های آجرپزی در زمان هیتلر)، پول‌های فراوانی از برخی کشورهای اروپایی تحت عنوان غرامت گرفته است.

خبر خوش دیگر از واکسن ایرانی برکت/ روابط عمومی شرکت دارویی شفا فارمد در گزارشی آورد: «با انجام آزمایش روی خون ۱۰ نفر از افرادی که در فاز اول و ۳۰ نفر از کسانی که در فاز دوم مطالعات بالینی واکسن برکت داوطلب شده بودند، ثابت شد آنتی‌بادی تولیدشده در بدن این افراد قادر به خنثی‌سازی واریانت آفریقایی کووید ۱۹ است». پیش‌ازاین نیز آنتی‌بادی خون داوطلبان تزریق این واکسن بر روی واریانت انگلیسی کرونا تست و موفقیت این واکسن درآنجا هم ثابت شده بود.

درخواست سوریه از آمریکا: برو بیرون!/ وزیر خارجه سوریه با تأکید بر این‌که: «واشنگتن حتی اگر بتواند مانع از رسیدن یک لقمه نان به سوری‌ها می‌شود»، گفت: «حضور آمریکا در سوریه غیرقانونی بوده و باید فوراً پایان یابد». وی عملکرد کشورهای غربی در مبارزه با تروریسم را هم غیرقابل‌دفاع توصیف کرده و افزود: «کشورهای غربی در تلاش برای رساندن کمک‌ به گروه‌های تروریستی هستند».

مشارکت در انتخابات فرانسه رکورد زد/ رسانه‎ها خبردادند که دور دوم انتخابات منطقه‌ای فرانسه کم‌رمق‎تر برگزارشده و این موضوع با شکست سنگین برای احزاب اصلی این کشور همراه بوده است. بی‌بی‌سی نرخ مشارکت را کمتر از ۳۰ درصد گزارش کرده است.

کرونا اسوه زنان خرمشهر را هم از ما گرفت/ «سکینه حورسی» اسوه مقاومت زنان در ۴۵ روز مقاومت خرمشهر پس از سال‌ها تلاش صادقانه در مسیر اعتلای دستاوردهای انقلاب پس از چند روز بستری به دلیل ابتلا به کرونا دار فانی را وداع گفت. این شیرزن در طول ۸ سال دفاع مقدس هیچ‌گاه خرمشهر را ترک نکرد و در جنگ ۴۵ روزه در آنجا حضور داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات