صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۴۲

اخبار ویژه سه شنبه ۸ تیر

روزنامه کیهان **

پوست موز کسری بودجه زیر پای دولت جدید

روش‌های عجیب بانک مرکزی و دولت روحانی برای تامین کسری بودجه، پوست موزی زیر پای دولت جدید است که شهریورماه سر کار می‌آید.
روزنامه جوان در این‌باره نوشت: قبح تأمین مالی از طریق استقراض از بانک مرکزی برای دولت ریخته است و تورمی که این رفتار دولت برای اقتصاد ایجاد می‌کند، شاید دیگر برای دولت اهمیتی ندارد، زیرا همانند سال گذشته به جای استفاده از ابزار انتشار اوراق بدهی برای پوشش کسری بودجه، از منابع بانک مرکزی برای این منظور استفاده می‌کند که این رفتار گرفتاری‌های دولت آتی را تشدید خواهد کرد.
وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، اما دیگر این نهاد اهتمامی برای کنترل تورم ندارد و به بانکی تبدیل شده است که با چاپ پول در خدمت تأمین کسری بودجه دولت است. انجام عملیات بازار باز اقدامی است که بانک مرکزی از طریق اوراق با نرخ سود مناسب کسری بودجه دولت را تأمین می‌کند، اما کم‌توجهی به این روش تأمین مالی نویدبخش تشدید تورم و نوسان در اقتصاد است.
سیاستگذار در شرایطی که تقاضا برای بهره‌گیری از ابزار حراج اوراق و تأمین مالی غیرتورمی وجود دارد، از منابع بانک مرکزی به منظور تأمین مالی استفاده می‌کند. در شرایطی که بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور تعیین تکلیف نشده، سطح مالیات‌گیری از پایه‌های مالیاتی مختلف محدود بوده و انتشار اوراق با عدم جذابیت روبه‌روست، در نتیجه تداوم وضعیت کنونی می‌تواند منجر به تورم بالا در ماه‌های آتی برای کشور باشد، به عبارت دیگر اقدام دولت دوازدهم مثل این می‌ماند که زیر پای دولت سیزدهم پوست موز تورم بیندازد.
دولت آتی باید فکری به حال کسری بودجه ٥٠٠هزارمیلیارد تومانی سال ١٤٠٠ کند، چراکه در زمان تنظیم بودجه نگاه خوشبینانه‌ای وجود داشت، البته دولت طی سال‌های ٩٧ تاکنون در چاپ پول زیاده‌روی بسیاری داشته، به‌طوری که تورم حاصله از این اتفاق تعادل هزینه و درآمد تولیدکننده و مصرف‌کننده را به هم زده است و حالا تورم ٤۳درصدی موجب شده نه سپرده بانکی و نه اوراق بدهی دولت یا شرکت‌ها با عدم تقاضا روبه‌رو شوند، زیرا سود این بخش‌ها از تورم پایین‌تر است.
در سال ۹۹ رقم فروش اوراق بدهی مطابق بودجه عمومی، ۸۸ هزار میلیارد بوده که به‌دلیل عدم فروش نفت این رقم به ۲۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
مقایسه اعداد و ارقام فروش اوراق بدهی در سال ۹۹ و سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، در پنج هفته گذشته تنها ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از کسری بودجه از سوی مشتریان بازار اولیه تأمین شده است. رقم فروخته شده در سال جاری تنها ۱۱/۷ درصد حجم اوراق فروخته شده در موقعیت مشابه در سال گذشته بوده است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش اعتماد به دولت در بازار سرمایه به دلیل اتفاقات سال گذشته در بورس بوده است. تصمیمات دولتمردان در سال گذشته بسیاری از سهامداران خرد را با ضرر و زیان قابل توجهی مواجه کرده است که آن‌ها هنوز به بورس به عنوان مکانی برای سرمایه‌گذاری اطمینان ندارند.
طی پنج مرحله‌ای که در سال جاری حراج در بورس انجام شده در چهار هفته بورسی‌ها هیچ اوراقی را خریداری نکرده و حد خرید اوراق بانک‌ها هم در سطح پایینی بوده است. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که نرخ سود از هفته گذشته ۰/۵ واحد درصد افزایش پیدا کرده، اما هنوز این اعداد برای متقاعد کردن خریداران مناسب نبوده است.
گفتنی است تا پایان سال حدوداً ۳۷ هفته باقی‌مانده که دولت باید هفته‌ای ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق بفروشد تا بتواند ۱۲۵ هزار میلیارد تومان کسری برنامه‌ریزی شده را تأمین کند.

بلینکن: آمریکا و اسرائیل درباره ایران یک هدف دارند

وزیر خارجه آمریکا در دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: واشنگتن و تل‌آویو، اختلافی درباره ایران ندارند و اگر اختلافی باشد، در روش‌ها است، نه در اهداف.
«یائیر لاپید»، وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل در رم پایتخت ایتالیا و در گفتگو با آنتونی بلینکن، نگرانی‌های تل‌آویو درباره مذاکرات هسته‌ای را به اطلاع او رساند و گفت: اسرائیل در این زمینه همکاری‌های بیشتری با آمریکا خواهد کرد.
لاپید افزود که باور دارد راه‌حل درست برای حل و فصل این اختلافات [میان آمریکا و اسرائیل]گفتگو‌های مستقیم و حرفه‌ای است و نه نشست‌های خبری.
او با اشاره به رابطه نزدیک «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق و حزب جمهوری‌خواه در آمریکا افزود که اسرائیل در سال‌های گذشته مرتکب اشتباهاتی شد و حالا ما با هم این اشتباهات را تصحیح می‌کنیم.
آنتونی بلینکن در این دیدار گفت: آمریکا و اسرائیل درباره ایران تنها در زمینه روش با هم اختلاف دارند و نه درباره هدف. آمریکا بر مبنای یک شراکت پایدار با اسرائیل همکاری می‌کند.
بلینکن همچنین گفت: آمریکا از توافقات صورت گرفته میان اسرائیل و کشور‌های عربی حمایت می‌کند. دیدار دیروز بلینکن و یائیر لاپید، اولین ارتباط رسمی دولت آمریکا با دولت (رژیم) جدید اسرائیل است.
«رابرت مالی» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران هم اخیرا در مصاحبه‌ای تأکید کرد واشنگتن تمامی تحریم‌های اعمال شده در دوره «دونالد ترامپ» را لغو نخواهدکرد.
مالی به «اِن‌پی‌آر» گفت: «در حال رایزنی با اسرائیل درخصوص مذاکرات هسته‌ای هستیم، چراکه هدف ما مشترک است». او افزود که از طریق ایجاد محدودیت بر سطح غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژ‌ها و مقدار اورانیوم غنی‌شده‌ای که ایران می‌تواند داشته باشد، به علاوه ایجاد امکان نظارت مداوم و فراگیر روی فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصد دارد جلوی دستیابی ایران به بمب اتم را بگیرد.

هشدار آفتاب یزد درباره برخی مصوبات ۶ ماه آخر دولت

یک روزنامه اصلاح‌طلب خواستار بررسی دوباره و تجدید نظر دولت جدید درباره مصوبات ۶ ماه آخر دولت روحانی شد.
آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «مصوبات اسفند ۹۹ تا مرداد ۱۴۰۰»، از سوی رئیس‌جمهور دولت جدید واکاوی شود، نوشت: هر چه به پایان کار دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، رنگ نگرانی نخبگان و دلسوزان مردم و کشور نیز عوض می‌شود. در این روز‌هایی که ثانیه‌ها نیز خبر از تغییر و تحول می‌دهند برخی برای پوشاندن رد و نشان برخی تصمیمات «هزینه‌زا» برای مردم و مغایر با قوانین جاری، دست به دامان مصوبات و لوایح دقیقه نودی شده‌اند. رئیسی از جنس قانون است پس به خوبی برخی «ماله کشیدن» بر خلاف‌ها را متوجه می‌شود. پیشنهاد می‌کنم از اسفند تا مرداد، تمامی مصوبات و لوایح برخی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها موشکافانه بررسی شود.
آفتاب یزد از قول یک کارشناس حسابداری و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌افزاید: از خصلت‌های خوب آقای رئیسی که گفته است باید کم‌کار‌ها را شناسایی کنیم و دلیل این غفلت و کم‌کاری را نیز جویا شویم که ریشه در چه داشته است.
یک سری بخش‌نامه که دستور وزیر است و در آن‌ها مشکلات و تخلف‌های احتمالی وجود دارد در ماه‌های خرداد و تیر بررسی و انجام می‌دهند و شروع به ماله‌کشیدن روی خلاف قانونی که انجام دادند می‌کنند.
توصیه‌ای که الان به رئیس‌جمهور منتخب دارم این است که بگویند تمامی مصوبات از اسفند ۹۹ به بعد، یا بخشی از آن باید کلا باطل شود و بخشی هم که ضروری است واکاوی کنند، اما برای تفکیک ضروری یا غیر ضروری بودن این گونه مصوبات که فعلاً مشخص نیست باید تدبیری بیندیشند.
اولاً از این به بعد جلوی این مصوبه‌ها را بگیرند ثانیاً دولت آقای رئیسی هم تمامی مصوبات از اسفند سال گذشته که دولت تصویب کرد و در آن حق و حقوق قانونی مردم مورد سلب، تصرف و یا تغییر قرار داده است را دولت بعدی بررسی کند.
انتظار داریم آقای رئیسی فساد را از محیط اداری و اقتصادی از بین ببرند، چون ریشه تمام گرفتاری‌ها معیشت اقتصادی و کاهش عرضه و اشتغال است.

دولت برای تأمین کسری از منابع تورم‌زا استفاده می‌کند

آمار پولی اردیبهشت ۱۴۰۰، از تکرار انحراف اقتصادی دولت در بهار ۹۹ حکایت می‌کند و گل به خودی در زمینه مهار تورم است.
روزنامه دنیای اقتصاد ضمن انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: در حالی‌که فرصت استفاده از منابع غیرتورمی برای منابع بودجه‌ای وجود دارد، اما براساس بررسی گزارش‌ها و آمارها، در حال‌حاضر این سیاست در حال پیگیری نیست و منابع بودجه‌ای برای حقوق و دستمزد بیشتر از منابع بانک مرکزی تامین می‌شود. در حال‌حاضر آمار‌ها نشان می‌دهد سهم شبه‌پول در نقدینگی افزایش داشته در حالی‌که سهم پول کاهش داشته است. این بدان معناست که دارایی‌هایی با بازدهی متوسط، اما بدون‌ریسک برای آحاد اقتصادی جذابیت پیدا کرده و دارایی‌هایی مانند اوراق و سپرد‌ه‌های بانکی، در اولویت خرید مردم است. اما نکته کلیدی این است که دولت از این فرصت برای تامین مالی استفاده نمی‌کند و عملکرد ۴ هفته‌ای در فروش اوراق این موضوع را تایید می‌کند. در مقابل، اما دولت برای پوشش هزینه‌های کوتاه‌مدت خود، به‌منظور هموارسازی درآمد‌های خود به جای جذاب‌تر کردن و استفاده از فروش اوراق قرضه، از تنخواه‌گردان استفاده کرده است. به گزارش بانک مرکزی استفاده از سیستم تنخواه‌گردان در اردیبهشت‌ماه سال جاری موجب افزایش پایه‌پولی شده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد حجم بودجه در سال جاری حداکثر ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از این منابع باید با استفاده از اوراق مالی تامین شود. همچنین بررسی‌های مختلف رقم کسری بودجه امسال را رقمی در حدود ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده‌اند. به‌نظر می‌رسد دولت آینده برای پوشش کسری بودجه مجبور به فروش اوراق مالی خواهد شد. این فروش اوراق قرضه‌مالی اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند کسری‌بودجه دولت در ۱۴۰۰ را جبران کرده و مانع بروز یک ابرتورم در سال‌های آینده شود. امری که در سه ماه اول سال جاری رخ نداد و معلوم نیست که در ماه‌های آینده چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. در خرداد ماه سال جاری دولت ۴ بار اوراق خود را به حراج گذاشته که ۲ مرتبه از آن اصلا این اوراق خریداری در بازار نداشته است. ۲ نوبت دیگر نیز در ۴ خرداد و ۱۱ خرداد حراج اوراق اتفاق افتاده که دولت اوراق مالی خود را به ترتیب به ارزش ۰۶/ ۱ هزار میلیارد تومان و ۵۶/ ۱ هزار میلیارد با نرخ بهره حدودا ۲۰ درصد در بازار به فروش رسانده است. در مقطع کنونی اگر‌چه بازار اوراق به‌عنوان یک دارایی، جذابیت بالایی داشته، اما عدم‌فروش اوراق با نرخ‌های سود جذاب مانع استقبال مردم و بنگاه‌ها از این نوع دارایی شده است.
آمار‌ها نشان می‌دهد سیاستگذار برای پوشش هزینه‌های خود در سال‌جاری به جای اوراق قرضه از تنخواه‌گردان استفاده می‌کند.
در شرایط کنونی فرصت خوبی فراهم شده که دولت براساس تجربه‌های گذشته خود در استفاده از اوراق مالی، به هموارسازی درآمد‌های خود بپردازد. در سال گذشته دولت دو تجربه متفاوت از فروش اوراق بدهی در بازار داشت. در ابتدای سال گذشته، فرصت مناسبی برای فروش اوراق از دست رفت.
حال در شرایط پیش‌رو با توجه به اینکه انتظارات تورمی اندکی آرام گرفته و اوراق به اندازه کافی برای آحاد اقتصادی جذاب شده، باید دولت برای هموار‌سازی درآمد‌های خود به جای استفاده از تنخواه‌گردان، فروش اوراق مالی جذاب‌تر را در دستور کار خود قرار داده و از این فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را ببرد، در غیر این‌صورت استفاده از تنخواه‌گردان مانند سال‌های گذشته با افزایش پایه پولی، موجبات افزایش تورم را در کشور ایجاد خواهد کرد.

دولت جدید باید اعتماد را به بورس و بخش خصوصی برگرداند

روزنامه‌های حامی دولت ضمن نقد رویکرد دولت رو به پایان روحانی می‌گویند دولت جدید باید با بخش خصوصی همدل‌تر باشد و ضمناً سیاست‌های ارزی و مالی و نگاه به بورس را تغییر دهد.
روزنامه آرمان در این باره نوشت: در سال ۹۹ تورم به ۴۱ درصد رسید. فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرد و تعداد افراد زیر خط فقر از ۱۵ به ۳۰ درصد رسید. از سوی دیگر رشد سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک در سال ۹۹ به منفی ۱۳ درصد رسید. در این میان فعالان بخش خصوصی خواستار هماهنگی تیم اقتصادی با برنامه‌های بخش خصوصی شدند. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در این رابطه می‌گوید: «مهمترین مسئله دولت بعدی مسائل اقتصادی است. ما یک کار تحقیقاتی به نام بنای ایرانی انجام دادیم که در آن چالش‌های مهم را جمع‌آوری و به کاندیدا‌ها ارائه کرده است. بعد از استقرار دولت هم چالش‌ها و راهکار‌ها را ارائه خواهیم داد. امیدواریم دولت هم با یک تیم هماهنگ اقتصادی بتواند برنامه‌ریزی خوبی در جهت رفع مشکلات داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به افزایش میزان بودجه گفت: میزان بودجه در سال ۹۹ حدود ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
گرچه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان آن در صورت تأمین منابع است، اما تجربه نشان داده که وقتی مصارف آن تعیین شده و صرف خواهد شد، اما حتی اگر این ۳۴۰ هزار میلیارد تومان هم مصرف نشود با افزایش ۸۱ درصدی بودجه مواجه هستیم که با این حجم کسری بودجه بالایی خواهیم داشت. وی اضافه کرد: کسری بودجه باعث رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود. نقدینگی از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسید. این موضوع باعث افزایش تورم می‌شود در اردیبهشت ماه سال ۹۹ تورم به ۴۱ درصد رسیده است. فاصله طبقاتی افزایش پیدا کرده و تعداد افراد زیر خط فقر از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد رسیده‌اند.
در مورد اشتغال نیز در سال ۹۹ از میزان ۲۴ میلیون به ۳۰۰ هزار و اشتغال ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار اشتغال رسیده‌ایم که تعداد یک میلیون کم شده است.
روزنامه همشهری نیز با مرور «انتظارات فعالان بورس از دولت آینده» نوشت: رویکرد اقتصادی دولت در مواجهه با بازار سرمایه چگونه باید باشد تا منافع ۵۰ میلیون سهامدار تأمین شود. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد دولت بعد باید مواضع خود درباره سرکوب قیمت ارز، نرخ بهره و قیمت‌گذاری دستوری را مشخص کند. در عین حال کارشناسان براین باورند که دولت باید تلاش کند استقلال را به بازار سرمایه باز گرداند، قانون بازار اوراق بهادار را اصلاح کند، دست از نگاه ابزاری به بورس بردارد، نقش بورس را در اقتصاد ملی بشناسد و اعتماد را به بورس بازگرداند.
یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: دولت بعدی باید به بانک مرکزی و سازمان بورس استقلال دهد تا این دو نهاد اقتصادی به عنوان ابزاری برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت قرار نگیرند. البته این به معنای آن نیست که این دو از کمک به اجرای سیاست‌های دولت دریغ کنند؛ بلکه بورس که هم اکنون به عنوان ابزاری برای جبران کسری بودجه دولت وسط میدان آمده، عمل نکند و با انتشار اوراق بسیار هنگفت، بازار را تحت‌الشعاع خود قرار ندهد.

********************

روزنامه وطن امروز**

مراسم تحلیف «سیدابراهیم رئیسی» ۱۴ مرداد در مجلس برگزار می‌شود

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب پنجشنبه ۱۴ مردادماه با حضور مقامات خارجی و داخلی در محل مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
سیدنظام‌الدین موسوی در گفتگو با مهر درباره زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، اظهار داشت: پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور منتخب از جانب مقام معظم رهبری، مطابق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف «سیدابراهیم رئیسی» پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت، در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
وی افزود: در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان که طبق قانون اساسی باید در جلسه حضور داشته باشند، از برخی مقامات و شخصیت‌های داخلی و خارجی نیز دعوت به عمل آمده است.
سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اهمیت بین‌المللی مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، از جانب رئیس مجلس شورای اسلامی ستادی با ۱۱ کمیته مسؤولیت تمهید مقدمات، دعوت و استقبال از مدعوین خارجی و داخلی، اطلاع‌رسانی، امنیت و حراست، امور بهداشتی و... مراسم تحلیف را عهده‌دار شده است.
موسوی گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی در حکمی «محمدعلی قلی‌ها» را به عنوان رئیس این ستاد منصوب کرده است. وی تاکید کرد: در برگزاری مراسم تحلیف، پروتکل‌های بهداشتی متناسب با وضعیت پاندمی کرونا در نظر گرفته شده و ستاد کرونای مجلس در این باره تمهیدات لازم را اندیشیده است.

***

فرمانده کل ارتش:
با اعتقاد به جوانان می‌توان بسیاری از گره‌ها را باز و مشکلات را حل کرد

فرمانده کل ارتش گفت: باید به جوانان امیدوار و خوش‌بین بود و زمینه‌های حضور در عرصه‌های مختلف اعم از حضور در رزمایش‌ها، بازدید از دستاورد‌ها و پروژه‌های نظامی، شرکت در المپیاد‌های علمی، ورزشی، نظامی و... را برای آن‌ها فراهم کرد.
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی در جمع فرماندهان و مسؤولان دانشگاه افسری امام علی (ع)، ضمن تأکید بر ضرورت تقویت بنیه علمی و عملی دانشجویان این دانشگاه، گفت: تجربیات و اندوخته‌های خود را به عنوان الگوی تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیرو‌های مسلح در اختیار آن‌ها قرار دهید و متقابلا از ایده‌ها، عملکرد و فعالیت سایر دانشگاه‌های نظامی بهره‌برداری کنید تا زمینه‌های تقویت و تعالی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) به عنوان محور تربیت فرماندهان آینده ارتش بیش از پیش فراهم شود.
وی در ادامه با بیان اینکه مقام استادی از بالاترین مقام‌هاست، افزود: تا جایی که امکان داشته باشد، با افتخار از دریافت مشاوره استادان در حوزه‌های تخصصی استفاده می‌کنم و این را به همه فرماندهان هم توصیه می‌کنم که از ظرفیت استادان به بهترین وجه برای تقویت یگان خود و تحول سازنده در اجرای مأموریت‌ها بهره‌مند شوند.
موسوی با اشاره به اینکه با اعتقاد به جوانان و دادن مسؤولیت به آن‌ها می‌توان بسیاری از گره‌ها را باز و مشکلات را حل کرد، اذعان داشت: باید به جوانان امیدوار و خوش‌بین بود و زمینه‌های حضور در عرصه‌های مختلف اعم از حضور در رزمایش‌ها، بازدید از دستاورد‌ها و پروژه‌های نظامی، شرکت در المپیاد‌های علمی، ورزشی و نظامی و... را برای آن‌ها فراهم کرد.

***

کانادا مثل سارق حرفه‌ای بر سر کوچه ایستاده و فریاد دزد دزد می‌زند

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره کشف گور دسته‌جمعی جدید در کانادا اظهار داشت: هر بار که این اخبار را می‌شنوم فکر می‌کنم کانادا مثل سارق حرفه‌ای است که بر سر کوچه ایستاده و فریاد آی دزد آی دزد دارد.
سعید خطیب‌زاده در ادامه بیان کرد: کانادا سال‌هاست با دانستن سابقه ننگین خود درباره حقوق بومیان با دروغ‌های شاخدار و نمایش‌های فریبکارانه سعی می‌کند خود را مدافع حقوق بشر و طرح‌کننده موضوعات حقوق بشری نشان دهد، در حالی که در گذشته خودش این چنین تاریخ سیاهی دارد و همه این‌ها را برای انحراف افکار عمومی و انحراف توجهات از این تاریخ انجام می‌دهد، غافل از اینکه حقیقت هیچ‌گاه پنهان نمی‌ماند.
خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه دولت کانادا سعی می‌کند مسؤولیت این جنایت‌ها را گردن کلیسا بیندازد نشان می‌دهد هنوز هم دولت کانادا مسؤولیت قطعی خود را نپذیرفته است و اقدامی جهت رفع کامل نگرانی‌های بومیان کانادا و جامعه بین‌الملل انجام نمی‌دهد. دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: کشف ۷۵۰ جسد تنها از یک گور جمعی در مدرسه در حالی است که بسیاری از مدارس شبانه‌روزی باقی مانده‌اند که هزاران کودک بومی به اجبار در آن مدارس اسکان و شکنجه شده‌اند و گزارش‌های تلخی درباره رفتار با آن‌ها وجود دارد که با هیچ استانداردی نمی‌خواند. با هر منظری که نگاه کنیم یک نسل‌زدایی شرم‌آور در این جغرافیا اتفاق افتاده است و اینکه ایران و سایر کشور‌ها خواستار تحقیق بین‌المللی با مدیریت سازمان ملل هستند، از این رو است که دولت کانادا نشان داده صلاحیت رسیدگی بی‌طرفانه به این اتفاق تلخ در تاریخ خود را ندارد. وی گفت: ما همچنان در کنار سایر کشور‌ها خواستار بررسی ابعاد این جنایت تاریخی و نسل‌زدایی در کانادا هستیم.

********************

روزنامه خراسان**

سرویس استعلام چک بدون احراز هویت به زودی دردسترس

مهر - معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: به زودی سرویس استعلام چک بدون احراز هویت در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. محرمیان گفت: براساس این سرویس عموم مشتریان قادر خواهند بود از مسیر‌های مختلف از جمله وب سایت بانک مرکزی، اپلیکیشن‌های پرداخت و بانکی، سرویس پیامکی و درگاه‌های بانکی از ثبت سیستمی چک از سوی صادر کننده آن در سامانه صیاد مطمئن شوند.

دو سوم احکام برنامه ششم مرتبط با تولید به اهداف نرسیده است

ایسنا - دیوان محاسبات کشور در گزارشی اعلام کرد که انتظارات قانون برنامه ششم توسعه برای بهبود فضای کسب و کار برآورده نشده است. یافته‌های دیوان محاسبات کشور حکایت از آن دارد که از بین ۱۵ فقره مقررات مرتبط با تولید در برنامه ششم توسعه، هشت فقره در زمان مقرر قانونی ابلاغ و دو فقره در خارج از زمان مقرر تصویب شده و پنج فقره دیگر هنوز مصوب نشده است. از کل احکام قانون برنامه ششم مرتبط با بخش تولید، تنها حدود ۲۹ درصد به اهداف مدنظر دست یافته‌اند که حدود ۹۱ درصد عدم تحقق‌ها و غیراثربخشی‌ها ناشی از ضعف در اجرا و ترک فعل مسئولان است.

کشف بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه غیر مجاز استخراج رمز ارز

ایرنا- مدیر عامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: تاکنون و از ابتدای طرح برخورد با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه غیرمجاز کشف و جمع‌آوری شده است. متولی‌زاده افزود: جمع‌آوری این دستگاه‌ها با کمک گزارش‌های مردمی ممکن شده است. پیش از این مسئولان وزارت نیرو پاداش تا ۲۰ میلیون تومان برای گزارش‌های مردمی درباره ماینر‌های غیرمجاز تعیین کرده بودند.

********************

روزنامه ایران**

نامه «بن سلمان» به «نفتالی بنت» درباره ایران

خبر اول اینکه، منابع آگاه عربستانی به وبسایت ویکی لیکس سعودی گفتند که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در نامه‌ای به «نفتالی بنت» انتخاب وی به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تبریک گفته است. به‌گزارش فارس بنا به‌گفته این منابع آگاه، «محمد بن سلمان» در این نامه، گفته است که به تمامی تفاهمات پیشین خود با رژیم صهیونیستی در دوره «بنیامین نتانیاهو» پایبند است. او در این نامه ابراز امیدواری کرده است که کابینه «نفتالی بنت» با جدیت پرونده ایران را پیگیری کرده و در برابر خطر ادعایی ایران در منطقه بایستد. به گفته این منابع، ولیعهد سعودی نامه خود را با توجه به اعلامیه ارتش امریکا مبنی بر خارج کردن تجهیزات نظامی خود از کشور‌های غرب آسیا از جمله عربستان در این ماه، نوشته است. گفته شده است که دولت سعودی قصد دارد به هواپیمای حامل «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی برای عبور از حریم حوایی عربستان جهت سفر به امارات، مجوز بدهد.

خداحافظی اردکانیان از صحنه سیاست

خبر دیگر اینکه، وزیر نیروی دولت روحانی از تصمیم جدی خود برای بازگشت به دانشگاه خبر داد. به‌گزارش خبرآنلاین، رضا اردکانیان که در ایام انتخابات نامش در لیست کاندیدا‌های احتمالی مطرح بود، اعلام کرد که قصد ادامه فعالیت اجرایی ندارد و بعد از پایان دولت به دانشگاه باز خواهد گشت. این اعلام نظر اردکانیان در واکنش به پیشنهاد اخیر مجتبی توانگر، نماینده تهران مطرح شد که در توئیتر خود پیشنهاد داده بود در جهت تشکیل ‫دولت فراگیر می‌توان همه نخبگان جریان رقیب را به کار گرفت. ‏ توانگر در فهرست پیشنهادی خود از اردکانیان، ستاری، اسلامی، بی‌طرف و... نام برده بود.

نظر متکی درباره حضور مجلسی‌ها در دولت آینده

شنیدیم که، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با بیان اینکه هیچ سهم‌خواهی از کابینه دولت آینده نداریم، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم ایشان (رئیسی) تیم‌هایی را در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی تشکیل داده است تا در بررسی و معرفی نیرو‌ها اقدام کنند؛ بنابراین باید تأمل کرد و دید جناب رئیسی اولین گزینه‌های خود را چگونه و چه کسانی و از چه طیف‌هایی معرفی می‌کنند تا سلیقه ایشان در انتخاب دولت مشخص شود. به‌گزارش برنا، منوچهر متکی با اشاره به‌گمانه‌زنی‌هایی که احتمال حضور نمایندگان مجلس در کابینه را مطرح می‌کند، افزود: در جلسه هیأت عالی شورای وحدت این مطلب نقل شد و ایشان در پاسخ به این مطلب که نظرشان در مورد این گمانه‌زنی‌ها چیست، گفته بودند که این‌ها صرفاً گمانه‌زنی است و حتی ترغیب کردند که چنین گمانه‌زنی‌هایی نباشد، چون ایشان موردی را نهایی نکرده‌اند و در حال بررسی هستند و نمی‌شود گفت چه کسانی مطرح هستند. او تأکید کرد: تصور من این است که با توجه به فرمایش دقیق و کارشناسانه رهبر معظم انقلاب ایشان پرهیز داده‌اند که کسانی از مجلس به دولت بروند و این موضوع اخیراً از سوی ایشان مطرح شده است و برای آقای رئیسی و دوستان نماینده مدنظر است و ما رقمی از نمایندگان مجلس را در دولت آینده، نخواهیم داشت. متکی افزود: شورای وحدت از زمان طرح نام رئیسی تا زمان رأی‌گیری با همه توان خود در میدان بود. ما ۵۰۰ هزار نفر از نیرو‌های مرتبط با شورای وحدت را درگیر تلاش برای انتخاب جناب آقای رئیسی کردیم و خوشحالیم که این تلاش‌ها ثمر داد.

کشور به کمک مردم نیاز دارد

دست آخر اینکه، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده تهران در مجلس تأکید کرد که همه باید در حل مشکلات کشور به دولت آینده کمک کنند. به گزارش فارس سید رضا تقوی در مراسم گرامیداشت شهید بهشتی با بیان اینکه امروز کشور به کمک مردم نیاز دارد، گفت: آیت‌الله رئیسی با دعوت شما مردم وارد عرصه شده است و اینطور نیست که بگوییم بعد از تنفیذ حکم ایشان، همه چیز درست می‌شود. همه باید ایشان را در حل مشکلات کشور کمک کنیم. وی همچنین با بیان اینکه نباید بگذاریم هفت تیر فراموش شود، تصریح کرد: هفت تیر، فصل جدیدی را در تاریخ انقلاب باز کرد و بار‌ها باید این فصل را خواند.

********************

روزنامه شرق**

ریولین در آخرین روز‌های کاری به نیویورک رفت
رایزنی با بایدن در دستور کار

منابع خبری از ورود رئیس‌جمهوری اسرائیل به نیویورک برای دیدار با مقامات سازمان ملل و پس از آن با رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن خبر دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روون ریولین شامگاه یکشنبه وارد نیویورک شد. طبق این گزارش، قرار است ریولین با آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل در نیویورک و سپس با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و نمایندگان جامعه یهودیان در واشنگتن دیدار و گفتگو کند. شبکه عبری‌زبان کان دراین‌باره گزارش داد که این آخرین سفر ریولین قبل از پایان‌یافتن مأموریتش در سمت ریاست رژیم صهیونیستی است. سایت عبری واللا نیز درباره برنامه دیدار ریولین با بایدن نوشت که قرار است در جریان این دیدار مسائل سیاسی مهمی مانند پرونده هسته‌ای ایران، افزایش قدرت حزب‌الله لبنان و جنبش مقاومت اسلامی حماس بررسی شود. طبق این گزارش، ریولین درصدد است تا روابط تل‌آویو با دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا حفظ و تقویت کند و به همین منظور علاوه بر دیدار با نانسی پلوسی قرار است که با نمایندگان دو حزب در کنگره دیدار کند. او همچنین قرار است با نمایندگان چند کشور در سازمان ملل دیدار کند و آن‌ها را در جریان تلاش‌ها برای بازسازی غزه پس از جنگ اخیر قرار دهد.
ریولین در این سفر در تلاشی برای تحت فشار قراردادن جنبش حماس برای آزادکردن اسیران اسرائیلی، لیا گولدن، مادر «هدار گولدن» سرباز اسیر اسرائیلی در جریان جنگ ۵۱ روزه غزه را با خود همراه کرده است. در‌همین‌حال، یک منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفت: قرار است که بایدن به ریولین اعلام کند که واشنگتن و تل‌آویو یک هدف مشترک دارند و آن جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران است.
وی همچنین تصریح کرد: بایدن همچنین در جریان این دیدار بر حق اسرائیل برای دفاع از خودش تأکید خواهد کرد. طبق گفته این منبع، همچنین انتظار می‌رود دو طرف درباره جنگ ۱۱‌روزه اخیر غزه رایزنی کنند. روون ریولین تا ۹ جولای عهده‌دار سمتش در اسرائیل است و پس از آن رئیس جدید رسما جانشین او خواهد شد.

اعتراف بزرگ پاکستان:
میزبان طالبان هستیم

شیخ رشید احمد، وزیر داخله پاکستان، در گفت‌وگوی صریح تلویزیونی اذعان کرده است که تقریبا تمام ادعا‌های دولت افغانستان مبنی بر حمایت پاکستان از گروه طالبان درست است. او به برنامه جرگه تلویزیون جئو نیوز پاکستان
(Geo news) گفت که خانواده‌های رهبران طالبان در شهر‌های مختلف پاکستان هستند و اجساد و مجروحان طالبان که در جنگ افغانستان کشته می‌شوند، به پاکستان منتقل می‌شوند.
به گزارش ایندیپندنت، دولت پاکستان سال‌ها اتهام‌های مبنی بر حمایت ارتش این کشور از گروه طالبان را تکذیب کرده است و در این ۲۰ سال در برابر پشتیبانی ارتش پاکستان از طالبان سکوت کرده است؛ اما اکنون چه اتفاقی افتاده است که پاکستان آشکارا به حمایتش از طالبان افتخار می‌کند؟ ارتش آمریکا در این دو دهه بار‌ها پاکستان را تحت فشار فزاینده قرار داده است تا دست از حمایت طالبان بردارد. مهم‌ترین خواسته واشنگتن و دیگر پایتخت‌های اروپایی بستن پناهگاه‌های امن طالبان در خاک پاکستان، اخراج یا تحویل رهبران طالبان به دولت افغانستان، قطع حمایت‌های نظامی، آموزش و مالی از طالبان و پایان‌دادن به بازی دوگانه پاکستان بوده است.
اسلام‌آباد که همواره به‌دنبال ایجاد استراتژی عمیق و یک دولت متحد و وابسته به خود در کابل بوده، کوشیده است از بار این اتهام‌ها شانه خالی کند. آسان‌ترین کار هم این بوده است که هرگز به پناه‌دادن به طالبان اعتراف نکند و تمام گزارش‌های امنیتی و اطلاعاتی افغانستان و آمریکا را از اساس تکذیب کند.
این سیاست انکار تا دو سال پیش به‌شدت پیگیری می‌شد، اما در سال ۲۰۱۹ که مذاکرات آمریکا با طالبان به مرحله سرنوشت‌سازی رسید و دو طرف برای پایان‌بخشیدن به حضور نظامیان آمریکایی و قطع رابطه طالبان با القاعده ۱۸ ماه گفتگو کردند، دست پاکستان آهسته‌آهسته از پشت پرده بیرون آمد و مدعی شد که اسلام‌آباد نقش مهمی در آوردن طالبان به میز مذاکره داشته است. آمریکا و طالبان سرانجام در ماه فوریه ۲۰۲۰ توافق‌نامه صلح قطر را امضا کردند که تا حد زیادی توانست از طالبان قباحت‌زدایی کند و زمینه رفت‌وآمد این گروه به پایتخت‌های منطقه را فراهم کند. به نظر می‌رسد پاکستان به این فکر افتاده است که اکنون با اعلام رسمی حمایت از طالبان زمان برداشتن محصول فرارسیده است. ارتش پاکستان در پیشروی‌های طالبان خود را سهیم می‌داند و مدعی است طالبان باید با گروه‌هایی که منافع پاکستان را به خطر می‌اندازد، مخالفت کند.

***********************************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات