صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۷۷۱

اخبار ویژه پنجشنبه ۱۰ تیر

روزنامه کیهان **

اعتماد: نرخ تورم ۶۰ درصد است نه ۴۳ درصد

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: نرخ تورم بیش از آمار اعلامی دولت و ۶۰ درصد است.
روزنامه اعتماد از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم بیش از نرخی است که مرکز آمار اعلام می‌کند این در حالی است که در سایر کشور‌ها همه اقلام حتی خودرو‌های دست دوم را هم برای اعلام نرخ تورم محاسبه می‌کنند.
افزایش نرخ تورم طی چند سال گذشته رشد چشمگیری داشته، اما متاسفانه مسئولان با یک‌سری محاسباتی که انجام می‌دهند سعی بر آن دارند تا نرخ تورم را کمتر از نرخ واقعی آن نشان دهند. در بررسی‌هایی که ما از چند ماه قبل شروع کردیم به این موضوع پی بردیم که نرخ تورم بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است، اما اینکه چرا نرخ تورم را پایین‌تر از نرخ واقعی آن نشان می‌دهند موضوعی است که مسئولان این حوزه باید پاسخگو باشند، چرا که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نرخ تورم مربوط به بخش مسکن است (قیمت مسکن در این مدت بین ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته)، اما در محاسبات مرکز آمار این نرخ کمتر در نظر گرفته شده، همچنین قیمت پوشاک و لوازم خانگی در حال حاضر به ترتیب ۴/۵ تا ۶ برابر شده. ضمن اینکه هزینه حمل‌ونقل که شامل هزینه مربوط به قیمت خودرو و استهلاک آن می‌شود تا ۱۰ برابر رشد کرده است.
با محاسباتی که ما انجام داده‌ایم نرخ تورم بیش از ۶۰ درصد رشد داشته و این یعنی ابرتورم، اما در مجموع سه مدل تورمی در کشور وجود دارد، یکی تورم دارایی‌ها است (تورم در بخش زمین، سهام، طلا و مسکن و ...)، دومین تورم در بخش کالایی است که آن هم به دو بخش تقسیم می‌شود؛ یکی کالا‌هایی که دولت از آن‌ها حمایت و آن‌ها را کنترل می‌کند (برخی اقلام خوراکی و ...) و بعدی کالا‌هایی است که دولت از آن‌ها حمایت نمی‌کند (گوشی موبایل، خودرو‌های وارداتی، لوازم خانگی و...)، سومین بخش نیز تورم در بخش خدمات است که ۵۰ درصد نرخ تورم در این بخش محاسبه می‌شود. با توجه به رشد قیمت ارز که از سال‌های گذشته شاهد آن بودیم تصویری که در حال حاضر از تورم وجود دارد بیشتر در بخش کالایی و خدمات است. تورم قسمت دارایی‌ها به پایان رسیده و حتی در برخی از قسمت‌ها مانند سهام و مسکن شاهد نزولی شدن قیمت‌ها نیز هستیم و باید گفت در این دو حوزه کالایی و خدمات تورم همچنان وجود دارد.
یادآور می‌شود دولت، نرخ تورم سالیانه در پایان خردادماه را ۴۳ درصد و تورم نقطه‌ای را ۴۷ درصد اعلام کرده است.

شرق و اعتماد: آقای روحانی برای چه باید از شما تشکر شود؟

سخنان آقای روحانی مبنی بر مطالبه تشکر از عملکرد دولت با وجود سوءمدیریت انجام‌شده، صدای نشریات حامی دولت را هم درآورد.
آقای روحانی اخیرا گفته بود «یک نفر هم به ما خسته نباشید نگفت». روزنامه شرق در این‌باره در یادداشتی با عنوان «چرا تشکر نمی‌کنید؟»، نوشت: همیشه از خودم می‌پرسم که اگر رئیس‌جمهور به قول خودشان زودتر از قضیه بنزین باخبر می‌شدند، آن‌وقت قرار بود چه اتفاقی در کشور رقم بخورد؟ آیا اساسا اعتراضی شکل نمی‌گرفت؟ یا تجمعات مردم به نحو بهتری اداره می‌شد؟ یا ممکن بود اساسا جلوی افزایش قیمت بنزین گرفته شود؟ یا...، زیرا بر همگان واضح و مبرهن است که افزایش قیمت سوخت (هزینه حمل‌ونقل) به‌عنوان یکی از اجزای قیمت تمام‌شده هر کالایی، چگونه می‌تواند به افزایش سطح عمومی قیمت‌ها (تورم) منجر شود؟ ولی به همان سیاق گذشته، قرار است که در این هفته قیمت لبنیات ۷۰ درصد گران شود. باز‌هم ممکن است شما به‌عنوان رئیس‌جمهور در جریان این موضوع قرار نگرفته باشید؟ ولی اگر تصور کنیم که در جریان قرار دارید، آن‌وقت می‌توانیم روی چه اقدامات شما حساب ویژه‌ای باز کنیم؟ به نظر می‌رسد که در این خصوص هم قطعا عامل پیدایش چنین مشکلی «نظام توزیع» کشور است نه «نظام تولید»، زیرا بعید است که گاو‌ها خردمندانه اعتصاب کرده باشند یا از شدت عصبانیت پس از مشاهده روند قیمت‌ها و نرخ تورم سال‌های اخیر، شیرشان خشک شده باشد؟ مطمئنا باز موضوع واسطه‌ها و دلال‌ها در میان است خانوار‌ها «نانی» که امسال درست در آستانه انتخابات ۵۰ درصد گران شد، در شیر گرمی که قرار است هفته آینده ۷۰ درصد بر قیمت آن بیفزایند، تلیت می‌کردند و به‌عنوان شام به فرزندان‌شان می‌خوراندند. اما ظاهرا به این میزان هم رضایت نمی‌دهند و قرار است با این افزایش قیمت‌ها، شیر را نیز از سفره آن‌ها حذف کنند.
به نظرتان تشکر چنین مردمی با شکم گرسنه که عائله شما محسوب می‌شوند، حتی با فرض ادا کردن هم چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟
از جانب آن دسته از کارمندانی که به‌دلیل بی‌عرضگی مدیرانشان در طول سال‌های دولت شما بیکار بودند و حتی یک قلم نزدند یا قدمی برنداشتند، ولی حقوق آن‌ها حتی یک روز هم به قول شما به تأخیر نیفتاد، از جناب‌تان تشکر و قدردانی می‌کنم!
در همین حال روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی با عنوان «خشمگین باشیم یا خسته نباشید بگوییم»، می‌نویسد: چرا دولت آقای روحانی با چنین احساسی از قدرناشناسی در حال رفتن است و چرا کسی از این رفتن دلتنگ نشده است؟ بهترین عنوان این است که بگوییم دستگاه عظیم دولت دوازدهم تقریبا رها شد و وزرا و مدیران ارشد افزون براینکه ضعیف انتخاب شدند تا صرفا سازمان مربوطه را بچرخانند، گویا آزاد گذاشته شدند تا به میزان اراده و سلیقه و انگیزه خود کار کنند و ظاهرا از مرکز فشاری برای اجرای مجدانه و متناسب با مشکلات بر ایشان وارد نمی‌شد، در این دوره هرچه جلوتر رفتیم انسجام در کار قوه مجریه کمرنگ‌تر شد و اطلاق یک مجموعه واحد که در زمینه‌های مختلف برنامه و هدف‌های مشخص داشته باشد معنی خود را از دست داد. بسیار شنیده شد که وزرا به سختی و در فاصله‌های زمانی طولانی قادر به ملاقات با رئیس‌جمهور می‌شدند و اتخاذ تصمیم‌های ضروری و فوری و بزرگ که کل اراده دولت را طلب می‌کرد با تاخیر‌های پرآسیب روبرو می‌شد. چیزی که حسرت یک خسته نباشید خشک و خالی را تاکنون بر دل دولت گذاشته است رفتار‌ها و گفتار‌های عجیب شخص رئیس‌جمهور است.
از این کلیات حسرت‌بار که بگذریم گویا رئیس دولت با دل و روح و روان مردم هیچ کاری نداشت! ماجرای گرانی بنزین نمونه بسیار روشنی از نوع رفتار رئیس دولت با مردم بود، او قبل از گرانی بنزین باید با پوزش و شرمندگی جلوی ملت حاضر می‌شد و توضیح می‌داد و خواستار صبر بزرگوارانه مردم می‌شد، وی نه تنها این کار را نکرد که بعد‌ها در سخنانی بهت‌آور که بعضا با خنده‌های ملیح همراه می‌شد عذر آورد که وی صبح جمعه از ماجرا مطلع شده است! فقط همین جمله که در تاریخ خواهد ماند و صدا‌ها خواهد کرد کافی بود که دولتش سقوط کند اگر مورد حمایت قرار نمی‌گرفت و مردم متوجه وخامت اوضاع نبودند.

سوءمدیریت بازار نهاده‌های دامی مین‌گذاری برای دولت بعد

سوء‌مدیریت دولت در زمینه توزیع نهاده‌های دامی، موجب بحران جدی در تولید گوشت و مرغ شده است.
روزنامه جوان در این باره نوشت: انتشار ویدئو کشتار گاو‌های آبستن طی هفته‌های گذشته افکار عمومی را ناراحت کرد و نشان داد که ضعف مدیریت و سیاستگذاری در حوزه اقتصاد تا چه حد می‌تواند فاجعه بیافریند.
وضعیت توزیع نهاده‌های دامی در کشور به بدترین شکل خود وفادار مانده است؛ چه مرغداران و چه دامداران از این وضعیت گله سر داده‌اند و مشکلات بزرگی طی روز‌های گذشته ایجاد کرده است. فعالان این بخش می‌گویند هیچ مکانیسم درستی در این بخش وجود ندارد و بدقولی و اقدامات عجیب دولتی‌ها آن‌ها را در معرض ورشکستگی قرار داده است؛ مثلاً مرغداران، می‌گویند متأسفانه از سامانه بازارگاه به اندازه کافی نهاده توزیع نمی‌شود و برخی از تولیدکنندگان بیش از دو ماه است که پول واریز کرده‌اند، اما سهمیه دان آن‌ها هنوز نرسیده است.
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود و نوسان لحظه‌ای قیمت نهاده‌ها نمی‌توان نرخ تمام‌شده تولید برای مرغ تعیین و اعلام کرد، می‌گوید: قیمت مصوب مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و قیمت مصوب مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است، اما فقط میادین میوه و تره‌بار مرغ را به این قیمت عرضه می‌کنند و در فروشگاه‌های سطح شهر قیمت بالاتر از این میزان و بسته به نقاط مختلف بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است.
آشوبی که در توزیع نهاده‌های دامی رخ داده کار دامداران را به ذبح سرمایه خود کشانده است و البته دولتی‌ها، توجهی به این موضوع ندارند تا در صورت تداوم این شرایط، دولت آینده با یک بحران بزرگ مواجه شود.

خدمت ندانسته یونسی به رژیم درمانده اسرائیل

وزیر اطلاعات دولت خاتمی گفت: نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی، برای جان خودشان نگران باشند.
علی یونسی در گفتگو با جماران اظهار داشت: از نفوذ سرویس‌های اطلاعاتی و مخصوصاًًًً اسرائیل غفلت شد. ۱۰ سال اخیر متأسفانه نفوذ موساد در بخش‌های مختلف کشور به حدی است که جا دارد همه مسئولین جمهوری اسلامی برای جان خودشان نگران باشند. متأسفانه سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی به جای اینکه آن‌ها را شناسایی کنند، به جان خودی‌ها افتاده‌اند.
وی می‌افزاید: برای من به‌عنوان فردی که مدتی در وزارت اطلاعات کار کرده‌ام بسیار دردآور هست. در زمان ما و قبل از ما چنین نفوذ‌هایی وجود نداشت و آنچه که می‌گفتند کار اسرائیل است ثابت شد که نبود. ولی بعد از ما به دلیل رقابت سرویس‌های اطلاعاتی، موازی‌کاری که در وزارت اطلاعات رخ داد و سازمان‌های جدیدی که در مقابل وزارت اطلاعات ایجاد شد، وزارت اطلاعات را تضعیف کردند.
یونسی گفت: آن سازمان‌های جدید و موازی وزارت اطلاعات به جای اینکه با نفوذ مبارزه کنند، مشغول کنترل و مبارزه با خودی‌ها شدند. میدان برای نفوذ سرویس‌های جاسوسی دنیا باز شد و امروز ما حق داریم برای همه جا و هر اتفاقی که رخ بدهد نگران باشیم.
درباره اظهارات آقای یونسی گفتنی است؛ اولا اینکه ایشان- ولو با ادبیات مغلوط- اذهان را موضوع «نفوذ» کرده، مغتنم است. یونسی عضو طیفی است که بخش‌هایی از آن‌ها به مدت بیست سال، موضوع توطئه و نفوذ را انکار کرده یا آدرس غلط درباره آن داده‌اند.
ثانیا، طبق نظر آقای یونسی اسرائیل بایستی در موقعیت دشمن جایابی شود. اینجا هم اغلب مدعیان اصلاح‌طلبی و سران آن (از جمله خاتمی و موسوی)، کارنامه مردودی دارند.
آن‌ها در فتنه آمریکایی- انگلیسی سال ۸۸ تا جایی پیش رفتند که در روز قدس، دودستگی ایجاد کردند. آن روز، شعار القاشده وزارت خارجه اسرائیل، از سوی فتنه‌گران تکرار شد: «نه غزه، نه لبنان». به‌نظر آقای یونسی، این خیانت بزرگ اگر نفوذ در میان برخی مدعیان سابق انقلابیگری و خط امام نیست، پس چیست؟ ضمنا باید یادآوری کرد آقای «ک» (از گردانندگان اتاق فکر فتنه سبز در لندن) سفری مخفیانه به سرزمین‌های اشغالی داشت. خیانت فعالان فتنه سبز به حدی بی‌سابقه و چشمگیر بود که بار‌ها از سوی سران رژیم صهیونیستی مورد تمجید واقع شدند. فتنه ۸۸، دومین خیانت این طیف نفوذزده، پس از خیانت سال ۷۸ بود و جالب اینکه در همان دوره نیز روزنامه خرداد وابسته به اولین وزیر کشور دولت اصلاحات، سنگ اسرائیل را به سینه زد و از جمله به این دلیل محاکمه شد.
ثالثا در فتنه قتل‌های زنجیره‌ای، چند منتقد نجیب نظام به قتل رسیدند و فضای تبلیغاتی مسمومی به راه افتاد. یکی از قربانیان این جنایت مشکوک، مرحوم دکتر مجید شریف، مترجم کتاب روشنگرانه و ضد صهیونیستی پروفسور روژه گارودی با نام «اسطوره‌های بنیانگذار سیاست اسرائیل- تاریخ یک ارتداد» بود. آقای یونسی که پس از کناره‌گیری وزیر وقت، وزیر اطلاعات شد، آیا بررسی مستقلی انجام داد که چرا باید مترجم کتاب ضد صهیونیستی در تهران ترور شود؟
نکته قابل تأمل اینکه سایت وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، دوازده سال بعد از این جنایت، در سال ۸۹ نوشت: «دشمنان اسرائیل فقط روح‌الله خمینی و مذهبی‌ها نیستند حتی در میان کمونیست‌ها و برخی ملی- مذهبی‌ها هم می‌توان چنین دشمنانی را پیدا کرد. گارودی که از سران حزب کمونیست فرانسه بود، مسلمان و مرید خمینی شد و نامش را از «روژه» به «رجاء» تغییر داد. او به‌خاطر این کتاب، در فرانسه محکوم شد. ترجمه مجید شریف از این کتاب، هیچ‌گاه از سوی روشنفکران حکومتی مورد نقد و نکوهش قرار نگرفت». این جنایت در دولت خاتمی اتفاق افتاد، اما نفوذی‌های مدعی اصلاح‌طلبی، فاز دوم عملیات را با حمله به نظام و انقلاب کلید زدند، بی‌آنکه امثال آقای یونسی شهامت به خرج بدهد و بپرسد یا بگوید که چه کسانی مثلا از مترجم کتاب ضد صهیونیستی گارودی کینه به دل داشتند و چرا او را کشتند و خونش را به گردن جمهوری اسلامی انداختند؟
رابعا آقای یونسی با القای دوگانگی میان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و دخیل دانستن آن در غفلت از نفوذ، آدرس غلط می‌دهد. او لابد اطلاع دارد که اطلاعات سپاه دوشادوش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات، با شبکه‌های نفوذ پیچیده‌ای برخورد کرده که متأسفانه یک سر آن در برخی مراکز حساس دولتی بود. چند نمونه از این نفوذ‌ها، شبکه آمدنیوز، گاندو‌ها و همچنین شبکه نفوذی بود که به بهانه محیط زیست و با میانداری معاون فراری سازمان محیط زیست تشکیل شده بود. برخی از این شبکه به صهیونیست‌ها وصل بودند. متأسفانه آقای یونسی به جای مقامات میزبان عناصر نفوذی، سازمان اطلاعاتی قدرتمند و کاربلدی را که دست سرویس‌های جاسوسی را کوتاه کرده، متهم می‌کند و خود این کار، شک‌برانگیز است. آیا او می‌داند و عمدا آدرس گمراه‌کننده می‌دهد؟ یا نمی‌داند و با واسطه، بازیچه عملیات روانی دشمن شده است؟
خامسا رژیم صهیونیستی در بدترین و ضعیف‌ترین دوره عمر نامشروع خویش به سر می‌برد و در داخل و خارج با بحران‌های عمیق دست و پنجه نرم می‌کند. آشوب سیاسی و اجتماعی که موجب برکناری نتانیاهو شد، تشدید خرابکاری‌ها و انفجار در مراکز حیاتی این رژیم، و حملات موشکی بی‌سابقه مقاومت فلسطین، بخشی از این گرفتاری‌هاست.
به همین دلیل هم مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل، بنا را بر بلوف و بزرگ‌نمایی درباره تحرکات ضدایرانی گذاشته‌اند؛ و حال آنکه آن‌ها حداکثر، بخشی از ناتوی اطلاعاتی (شامل سیا، ام‌آی‌سیکس و برخی سرویس‌های دیگر اروپایی) محسوب می‌شوند. در عین حال، همین سه سال قبل بود که صهیونیست‌ها اعلام کردند گونن سِگِو، وزیر اسبق انرژی و امور زیربنایی در دولت اسرائیل، سال‌ها جاسوس ایران بوده و به همین اتهام به ۱۱ سال زندان محکوم شد؛ بنابراین ضمن مبارزه قاطع با سرپنجه‌های نفوذ، باید دقت داشت که اسیر عملیات روانی دشمن درمانده نشد.

********************

روزنامه خراسان**

وزیر هم در سامانه املاک ثبت نام نکرده است!

ایسنا - آمار و ارقام می‌گوید سامانه املاک و اسکان از سوی خانوار‌های کشور چندان جدی گرفته نشده است؛ تاکنون فقط ۱۳ درصد خانوار‌ها در سامانه ثبت نام کرده‌اند. دیروز وزیر راه نیز گفت که فقط یک خانه دارم و هنوز وقت نکرده‌ام اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنم.

مرگ یک میلیاردر رمز ارز و سرنوشت نامعلوم دارایی‌های او

مهر - میرسی پوپسکو، یکی از بزرگ‌ترین مالکان بیت‌کوین در جهان، در ۴۱ سالگی فوت کرده و سرنوشت یک میلیارد دلار رمز ارز او نامشخص شده است. پوپسکو اهل رومانی از پیشگامان رمز ارز به شمار می‌آمد. مرگ ناگهانی او گمانه‌زنی‌هایی را در جوامع دارندگان رمز ارز ایجاد کرده است. اگر او از قبل ترتیبی برای دسترسی دیگران به کیف‌های پول مجازی خود نداده باشد، دارایی وسیع او کاملاً از دست می‌رود.

مطالبات معوق قطعه سازان به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید

تسنیم – مجموع مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که با راهکار واگذاری اوراق گام، تسهیل قابل توجهی در پرداخت مطالبات آینده صورت خواهد گرفت، اما مطالبات معوق به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده که بخشی از این افزایش به دلیل افزایش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت قطعات است و بخش دیگر به علت توانمندی خودروسازان در بازپرداخت به زنجیره تامین است. البته در صورت کسر چک‌های خرید دین واگذار شده به بانک‌ها از طریق زنجیره تامین و جذب تسهیلات در قالب قرارداد‌های سه‌جانبه، مطالبات معوق به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

واکنش بیمه مرکزی به فیش حقوقی ۸۰ میلیونی

ایسنا - به دنبال حواشی ایجاد شده درباره فیش حقوقی چند ۱۰ میلیونی مدیر عامل یکی از شرکت‌های بیمه، بعد از گذشت مدتی اکنون بیمه مرکزی رقمی را در این زمینه تایید یا رد نکرده، اما اعلام کرده است که «برخی تخلفات در بیمه سرمد احراز شده، ولی تخلف قانونی در پرداخت حقوق و مزایا به مدیران این شرکت صورت نگرفته است». اواسط خرداد انتشار فیش حقوقی ۸۰ میلیون تومانی که گفته می‌شد مربوط به مدیر عامل یکی از شرکت‌های بیمه خصوصی است موجب بازتاب در رسانه‌ها شد.

لوازم خانگی در صدر قاچاق

ایسنا - معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان تهران از رشد ۲۴ درصدی پرونده‌های تشکیل شده قاچاق در سه ماه اول امسال خبر داد و گفت که بیشتر کالا‌های کشف شده، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک و دخانیات بوده است.

********************

روزنامه ایران**

درخواست گوترش از جو بایدن برای برداشتن تحریم‌های ایران

خبر اول اینکه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا درخواست کرده است که طبق توافق سال ۲۰۱۵ (برجام)، تمامی تحریم‌ها علیه این کشور را لغو یا تعلیق کند. به گزارش ایرنا، گوترش در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل متحد از امریکا خواست تا معافیت‌های مربوط به داد و ستد نفت با ایران و همچنین دیگر معافیت‌های مرتبط با پروژه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای این کشور به طور کامل تجدید شود. او از ایران هم خواست تا به تعهدات خود در برجام بازگردد. اعضای شورای امنیت قرار است در مورد گزارش دو ساله دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای و کشور‌های ۱+۵ در آن ذکر شده، بحث و گفتگو کنند. در همین حال «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم در یک نشست خبری درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران و همچنین احتمال مطرح شدن فعالیت‌های منطقه‌ای تهران در این مذاکرات، گفته است: «مذاکرات وین در مرحله ظریف و حساسی قرار دارد و منتظر تصمیم رئیس جمهوری منتخب ایران در مورد توافق است.»

توافق ایران و آژانس چرا تمدید نشده است

خبر دیگر اینکه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در گزارشی به این موضوع پرداخته که چرا توافق موقت ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمدید نشده است. بر اساس این گزارش، تمدید نشدن این توافق در سیاسی کاری آژانس و بهره‌برداری سیاسی امریکا از گزارش‌های آژانس ریشه دارد. در بخشی از این گزارش با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۹۲ که مذاکرات هسته‌ای کلید خورد تا سال گذشته همکاری نزدیکی با آژانس داشت، آمده است: از نگاه ناظران در صورت استمرار سیاسی کاری آژانس و پافشاری امریکا بر تداوم تحریم شاهد کاهش روزافزون همکاری‌های تهران و این سازمان خواهیم بود. هر چه که این اختلافات تعمیق یابد، بی تردید بازگشت‌پذیری آن هم دشوارتر خواهد بود؛ بنابراین انتظار می‌رود امریکا از مهره آژانس برای پیشبرد سیاست‌های خود بهره نگیرد تا آسیب بیشتری متوجه برجام و نیز جایگاه این نهاد راستی‌آزمایی نشود. دیروز همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توئیتر خود نوشت: «واقعاً هیچ دلیلی نمی‌بینم که چرا توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سود دو طرف تمدید نمی‌شود. چرا به مدت ۴ ماه قابل قبول و خوب است، اما روز ۲۴ ژوئن مسأله‌ساز شده است؟»

روایت احمد زیدآبادی از تماس دفتر رئیس جمهور منتخب

شنیدیم که، احمد زیدآبادی از فعالان سیاسی خبر داده که از دفتر رئیس جمهور منتخب برای دریافت پیشنهادات با وی تماس گرفته شده است. به گزارش ایلنا، وی نوشته است: خط نامشخص زنگ زد و، چون گوشی را برداشتم، گفته شد که از طرف دفتر سید ابراهیم رئیسی تماس گرفته‌اند. درخواست‌شان دریافت انتقادات، نظرات و پیشنهادات من به آقای رئیسی در مقام ریاست جمهوری بود. گفتم؛ اگر بخواند، چرا که نه؟ تأکید کردند که حتماً می‌خواند. با خود فکر کردم، خب، چه بهتر از این؟ لذا تصمیم گرفتم با توجه به مجموعه امکانات و محدودیت‌های آقای رئیسی، آنچه را به صلاح کشور و کمک به گذر ایران از این وضعیت اسفبار می‌دانم، به طور صریح و روشن و بدون هرگونه سانسور، هر از گاهی به صورت مکتوب به دفتر وی ارسال کنم و چنانچه به اندازه مثقالی هم مؤثر افتد، خالی از ارزش نخواهد بود. زیدآبادی افزوده: من مجموعه این مکتوبات را حفظ خواهم کرد تا روزی که امکان نشر عمومی آن‌ها در مجموعه‌ای فراهم شود. از آنجا که در این تماس گفته شد قرار است از همه صاحبنظران در زمینه‌های مختلف نظرخواهی شود، امیدوارم این خود نشانه‌ای از تحولی عملی در رویکرد زمامداری در کشور ما باشد.

ارزیابی تقوی از فواید یکدست شدن حاکمیت

خبر دیگر اینکه، سید رضا تقوی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس بیان کرد: یکدست شدن حاکمیت و قوا بسیار مثبت است اگر قوا با یکدیگر درگیر باشند، کار پیش نخواهد رفت. امیدواریم از این پس شاهد جدال بین قوا نباشیم و هماهنگی بین قوا و دستگاه‌ها موجب پیشرفت امور شود. به گزارش ایلنا، وی افزود:، اما سلیقه‌ها و دیدگاه و نظر‌ها برای اداره کشور یکی نیست؛ یعنی در یک جناح و یک گروه نیز نظرات متفاوت است و مشورت صورت می‌گیرد و تضارب آرا ایجاد می‌شود و نتیجه به دست می‌آید. به نظر من، اینکه قوا هماهنگ و همراه باشند و در مسائل کلی با یکدیگر هم‌نظر باشند، نقطه قوت است. به گفته تقوی، مجلس تصمیم دارد با همه وجود به آقای رئیسی کمک کند.

مرتضوی مقدم: رئیس قوه نمی‌شوم

با خبر شدیم که، در میان اسامی‌ای که این روز‌ها از آنان به عنوان گزینه‌های ریاست بر دستگاه قضا یاد می‌شود، نام رئیس دیوان عالی کشور هم در کنار محسنی اژه‌ای قرار داد. احمد مرتضوی مقدم، اما در پاسخ به این سؤال باشگاه خبرنگاران جوان که آیا جلسه‌ای درباره انتخاب ریاست آینده قوه قضائیه برگزار شده یا خیر گفت: خیر؛ بنده جلسه‌ای در این رابطه ندارم. او همچنین درباره شایعات ریاست خود بر مسند ریاست قوه قضائیه اظهار کرد: در این رابطه بنده خبری ندارم. او ادامه داد: خبر ریاست بنده در قوه قضائیه صحت ندارد.

درخواست محاکمه رئیس پیشین موساد در ارتباط با ایران

دست آخر اینکه، رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که برخی مسئولان اسرائیلی خواستار محاکمه یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد به دلیل درز اطلاعات درخصوص ایران شدند. به گزارش ایسنا، روزنامه عبری معاریو در گزارشی نوشت که کوهن اطلاعات مهم و محرمانه در رابطه با ایران منتشر کرده است و باید بازجویی شود و این اطلاعات مبنی بر نقش رژیم صهیونیستی در انجام عملیات محرمانه و سری در داخل ایران است. پیش‌تر کوهن در گفت‌وگویی که با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی انجام داده بود، مدعی شد که در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ طی یک عملیات سری آرشیو هسته‌ای ایران به سرقت رفت. وی تأکید کرد: در این عملیات محرمانه اسرائیل، تقریباً ۲۰ مزدور مشارکت داشتند و نمی‌توان گفت که همه آن‌ها اسرائیلی هستند و به محض نفوذ در ساختمان آرشیو هسته‌ای در تهران و حتی قبل از اینکه این مزدوران از مقر عملیات در ایران خارج شوند، اطلاعات هسته‌ای به تل‌آویو رسید.

********************

روزنامه شرق**

نخستین سفیر بحرین در اسرائیل

پادشاهی بحرین اعلام کرد خالد یوسف الجلاهمه به‌عنوان نخستین سفیر این کشور در اسرائیل منصوب و معرفی شده است. فرمان رسمی این انتصاب روز سه‌شنبه امضا و ابلاغ شد. خالد یوسف الجلاهمه از مدیران ارشد وزارت خارجه بحرین بوده و از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ نفر دوم سفارت بحرین در آمریکا بوده است. همچنین یک روز پس از افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی، منابع خبری از افتتاح کنسولگری این رژیم در دوبی خبر دادند.

سفر الکاظمی به واشنگتن

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، در کنفرانسی مطبوعاتی بدون مشخص‌کردن تاریخ سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور، به واشنگتن گفت: نخست‌وزیری به‌زودی به واشنگتن می‌رود و در این سفر بر سر جدول زمان‌بندی خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق توافق خواهد کرد.

اولتیماتوم هیئت تحریر شام

هیئت تحریر شام (جبهه النصره پیشین) به‌عنوان بزرگ‌ترین گروه افراطی در شمال غرب سوریه، گروه «جند‌الشام» را مخیر کرد یا خود را منحل کنند و به این هیئت بپیوندند یا اینکه مناطق تحت سلطه خود را رها و ترک کنند؛ امری که نشانگر گام بلند هیئت تحریر شام در تلاش برای سیطره بر سراسر استان ادلب و اطراف آن در شمال غرب سوریه است.

ابراز تأسف سوریه از نشست رم

وزارت خارجه سوریه تأکید کرد دو بیانیه صادر‌شده در نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو ائتلاف بین‌المللی در ایتالیا خلاف واقعیت‌ها هستند و هرکسی آن‌ها را بخواند، جز دروغ‌های بی‌ارزش چیزی دستگیرش نمی‌شود. در بیانیه وزارت خارجه سوریه همچنین تأکید شده است که رهبری، مردم و ارتش سوریه بیشترین کسانی هستند که به منافع ملت، حال حاضر و آینده آن توجه دارند.

پیام ریولین به عباس

رئیس‌جمهوری اسرائیل در پیامی به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، از او خواست اختلاف‌ها با اسرائیل را فراموش کند. او این پیام را سه‌شنبه در ضمن دیدارش با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد.

واکنش بلاروس به تحریم‌های اروپا

به‌دنبال وضع تحریم‌های متعدد از‌سوی اتحادیه اروپا علیه بلاروس، این کشور سفیر خود را از اتحادیه اروپا فراخواند و نماینده این اتحادیه در بلاروس را به اروپا بازگرداند تا پیام دهد «فشار و تحریم را نمی‌پذیرد».

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات