صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۰۹

بحران برق؛ دستاویز جدید آمریکا برای ناامن سازی عراق با کارت داعش

این ایالات متحده بود که با اعمال فشار، «ایهم السامرائی» را که شخصی فاسد بود در راس وزارت نیرو قرار داد و وی پس از اختلاس با وجود محکومیت با کمک واشنگتن به خارج از عراق گریخت.

در حالی که بغداد طی 18 سال گذشته بیش از 40 میلیارد دلار برای بهبود وضعیت برق هزینه کرده اما به دلیل سیاست‌های آمریکا و جلوگیری آن از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است.

نقش ادامه دار آمریکا در بحران برق عراق

بسیاری از کارشناسان اقتصادی و سیاسی عراقی، «جنرال الکتریک» آمریکا را یکی از عوامل اصلی بحران برق در کشور می‌دانند و می‌گویند که این شرکت به عنوان مجری سیاست‌های آمریکا در منطقه، مانع خودکفایی عراق در طول 18 سال گذشته در زمینه انرژی برق شده است.

چندی پیش «سعد الخزعلی» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق درباره دلیل عدم حل و فصل بحران برق در عراق گفت: آمریکا پشت پرده بحران برق در عراق قرار دارد. مشکل برق عراق اساسا سیاسی است و آمریکا آن را ایجاد کرده تا از آنجا که برق، شریان اساسی زندگی و اقتصاد این کشور است، حکومتی ناکام در عراق باقی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی آمریکا برای این بخش از سالها پیش و زمان نخست‌وزیری «ایاد علاوی» تصریح کرد: این ایالات متحده بود که با اعمال فشار، «ایهم السامرائی» را که شخصی فاسد بود در راس وزارت نیرو قرار داد و وی پس از اختلاس با وجود محکومیت با کمک واشنگتن به خارج از عراق گریخت.

داعش و موج متفاوت بحران برق در عراق

این روزها نیز بحران برق در عراق تبدیل به اصلی‌ترین معضل این کشور شده که زندگی شهروندان در سطوح مختلف را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اما اخیرا رسانه‌های عراقی روزانه دهها خبر در ارتباط با بحران برق در گوشه و کنار کشور منتشر می‌کنند؛ از حمله خرابکاران تروریست به دکل‌های برق و نیروگاه‌ها گرفته تا تمدید تعطیلی‌ها، کاهش ساعات کار به علت موج گرما، وعده‌های مسئولان و قطعی‌های مکرر برق از بغداد گرفته تا دورترین نقاط مرزی.

در این شرایط و هم‌زمان با تجاوزات اخیر آمریکایی‌ها علیه مواضع حشد شعبی در مرز عراق و سوریه با ادعاهای واهی و تلاش واشنگتن برای ایجاد هرج و مرج در عراق به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی، تحرکات مشکوک گروه تروریستی-تکفیری داعش در این کشور نیز افزایش یافته است.

از چند روز گذشته هم‌زمان با افزایش دمای هوا در مناطق مختلف عراق که به بالای 50 درجه رسیده و درحالی که شبکه برق عراق 99 درصد از توان تولیدی خود را از دست داده است و مردم در سایه گرمای طاقت‌فرسا با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، دکل‌های برق در استان‌های مختلف به شکل مدوام هدف حمله تروریست‌های داعش قرار می‌گیرد.

روز پنجشنبه یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد، در پی انفجار جدیدی که به دنبال حمله تروریستی داعش به دکل‌های برق در غرب ناحیه تلول الباج از توابع شهر الشرقاط در شمال صلاح الدین رخ داد، خط انتقال برق قیاره – کرکوک از مدار خارج شد.

پیش از این خط انتقال برق دیالی – بغداد از مدار خارج شده بود و روز چهارشنبه هفته گذشته نیز طرحی تروریستی برای انفجارهای جدید دکلهای برق در دیالی توسط نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.

عناصر تروریستی داعش دیشب هم بار دیگر به خطوط انتقال برق در استان نینوا هجوم برده و به تخریب دکل‌ها اقدام کردند.

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق، می‌گوید تنها در 10 روز گذشته 30 حمله تروریستی به دکل‌ها و نیروگاه‌های برق عراق رخ داده است. بر این اساس 10 دکل تاکنون تخریب شده و به نظر می‌رسد گروه‌هایی که دست به تخریب دکل‌های برق زده‌اند از اهمیت برق این کشور به ویژه در فصل گرما و تابستان مطلعند. در شرایطی که گرمای هوای عراق در فصل گرما معمولا به پنجاه درجه می‌رسد، نبود برق خیلی زود می‌تواند بحران‌ها را تشدید کند.

پروژه آمریکا برای ناامن‌سازی عراق با کارت قدیمی داعش

در زمانی که ثبات و امنیت عراق طی ماه‌های گذشته از هر جهت و با پروژه‌های آمریکایی تهدید می‌شود، اینگونه عملیات‌ها از جانب داعش مزید بر علت شده و حتی رویدادهای سیاسی عراق از جمله نشست سه جانبه مهمی که چند روز قبل میان دولت این کشور با مصر و اردن برگزار شد و می‌تواند تاثیر مهمی بر تقویت جایگاه و نقش عراق در منطقه داشته باشد را به چالش می‌کشد.

هر ساله در فصل تابستان با افزایش دمای هوا و بالا رفتن مصرف برق و اقدام دولت به سهمیه‌بندی برق شهری، تظاهرات‌های گسترده‌ای در سراسر این کشور به ویژه استانهای جنوبی برگزار می‌شود. بحران برق در عراق این‌بار بدتر از سال‌های قبل بوده که انفجار دکل‌های برق توسط داعش نیز به آن اضافه شده است.

امسال نیز شمار زیادی از شهروندان عراقی در استان‌های مختلف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی، توزیع ناعادلانه برق و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

صدها نفر از اهالی «نجف» جمعه شب با تجمع مقابل اداره برق استان، به اوضاع کنونی برق و کاهش ساعت‌های تأمین برق اعتراض کردند. دیشب همچنین استان «واسط» واقع در جنوب عراق نیز شاهد اعتراضات مردم به ادامه بحران برق بوده است.

ازدیاد آلام، استراتژی داعش با هدایت آمریکا علیه عراقی‌ها

روی آوردن داعش به استراتژی «ازدیاد آلام» با هدف تحریک ملت عراق به برگزاری اعتراضات و به دنبال آن آشوب و بحران سیاسی و خلاء امنیتی منجر به بروز هرج و مرج گسترده در این کشور می‌شود؛ یعنی همان چیزی که آمریکا به دنبال آن است.

دولت «جو بایدن» رئیس جمهور جدید ایالات متحده برخلاف ادعاهای خود درباره تصمیمش برای کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، با حملات اخیر خود علیه مواضع حشد شعبی ثابت کرد که این کشور به سادگی حاضر به ترک منطقه و در راس آن عراق که منافع مهم و استراتژیک آمریکا در آن قرار دارد نیست.

آمریکا از سال 2014 تاکنون هربار که عرصه را در عراق بر خود تنگ دیده به ابزار تروریسم و احیای آن روی آورده است. اما این بار به نظر می‌رسد که تاکتیک عملیات‌های تروریستی داعش علیه مواضع نظامی عراق و تحرکات جسته و گریخته این گروه تکفیری در مناطق استقرار آن در چندین استان این کشور، جوابگوی خواسته‌های آمریکا در تحمیل حضور نظامی خود در خاک عراق نبوده است. بنابراین حمله به دکل‌های برق-آن هم در شرایطی که همه می‌دانند بحران برق در عراق همه ساله مردم را برای اعتراض به خیابان‌ها می‌کشاند، در قالب یک راهبرد جدید با ابزار تروریسم با هدف ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در این کشور تعبیر می‌شود.

«احمد النعیمی»، کارشناس مسائل امنیتی عراق در این زمینه معتقد است که حملات داعش به بخش برق عراق با هدف بحرانی کردن وضعیت دولت و برانگیختن مردم علاوه بر متشنج کردن وضعیت امنیتی در آن مناطق انجام می‌شود.

از طرفی دیگر «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق نیز حملات داعش به برج های انتقال برق را به علت شکست در مقابله با نیروهای امنیتی عراق می‌داند و بر این باور است، حملات داعش به خطوط انتقال برق موجب قطعی برق می‌شود و بر زیرساخت های سیستم انرژی تاثیر می‌گذارد.

پرواضح است که هدف اصلی آمریکا در مرحله کنونی بر خلاف دوره دولت «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشین عراق، مقابله یا تضعیف دولت مصطفی الکاظمی نیست بلکه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آمریکا تلاش دارد تا با ایجاد هرج و مرج و ناامنی میان عراقی‌ها انتخابات پارلمانی این کشور را به چالش بکشد؛ چرا که پیش‌بینی می‌کند نتایج این انتخابات به نفع گروه‌های مقاومت باشد که به دنبال آن فشارها برای اجرای مصوبه پارلمان در اخراج آمریکایی‌ها تشدید می‌شود و احتمالا کارت قدیمی «داعش» دیگر به کار واشنگتن نخواهد آمد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات