صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۸۴

اخبار ویژه چهارشنبه ۱۶ تیر

روزنامه کیهان **

حبس اطلاعات و آمار پس از کوتاهی در تولید مسکن

حبس آمار و اطلاعات بخش مسکن طی سال‌های اخیر تاکنون زاویه دید بازار برای دستیابی به تحلیل‌های دقیق از واقعیت‌های بازار ملک از یک سو و همچنین کارشناسان و سیاستگذاران برای ارائه راهکار و اتخاذ برنامه‌های کاربردی و موثر در حوزه تامین مسکن را محدود کرده است.
روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از روزنامه‌های حامی دولت در گزارشی نوشت: در حالی که طی سال‌های اخیر طیف‌های فعال و اثرگذار بر تحولات بازار مسکن اعم از مردم و متقاضیان مسکن، کارشناسان، دولت و مجلس به نوعی درخصوص ضرورت و اولویت سیاستگذاری در حوزه تامین مسکن به اتفاق نظر رسیده و ساخت‌وساز در هسته میانی شهر‌ها و درون بافت‌های مرکزی را مهم‌ترین اقدام برای تامین مسکن می‌دانند، اما ضعف آمار و اطلاعات در این زمینه، عملا عملکرد‌های انجام‌شده را در این حوزه در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.
به‌خصوص طی ۸ سال اخیر، هر چهار گروه مهم در بازار مسکن (مردم و متقاضیان، کارشناسان، دولت و مجلس) ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را مهم‌ترین ضرورت برای اجرای طرح‌های تامین مسکن عنوان کرده‌اند. در سال‌های اخیر نیز انواع و اقسام قوانین و منابع برای نوسازی بافت‌های فرسوده و هسته‌های میانی شهر‌ها در نظر گرفته و مصوب شده است.
با این حال به دلیل ضعف ارائه آمار و اطلاعات در ادوار زمانی مشخص، دقیقا مشخص نیست که در دوره‌های زمانی یک سال اخیر، دو سال گذشته، چهار سال اخیر و همین طور۸ سال گذشته، چه تعداد واحد مسکونی به تفکیک در هر کدام از شهر‌ها و استان‌های کشور در محدوده بافت‌های فرسوده ساخته شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی اگر این آمار‌ها موجود باشد به صورت مشخص و متمرکز منتشر نشده است به همین علت مشخص نیست در سال‌های اخیر چه تعداد واحد مسکونی در چه مناطقی ساخته شده است.
براساس قانون برنامه ششم توسعه سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی باید در بافت‌های فرسوده احداث شود. اما در حالی که انتظار می‌رفت به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی مشخص آمار جزئی و مشخصی از عملکرد متولی نوسازی در بافت‌های فرسوده منتشر شده و اطلاع‌رسانی شود عملا این اتفاق رخ نداده است. آمار و گزارش عملکرد متولی مسکن درخصوص وضعیت آیتم‌های موثر در این بازار از جمله گزارش‌های مربوط به تحولات قیمت و حجم معاملات مسکن، آمار مربوط به ساخت و ساز و همچنین حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه در واقع مهم‌ترین خط‌کش، دماسنج و ترازوی سنجش نبض بازار مسکن و ساخت‌وساز محسوب می‌شود.
در واقع آمار مربوط به تحولات قیمت مسکن به منزله دماسنج بازار، آمار مربوط به عملکرد متولی مسکن در این بخش به منزله خط‌کش ارزیابی اقدامات و آمار مربوط به حجم سرمایه‌گذاری و ساخت‌وساز‌ها نیز در حکم ترازوی سنجش بازار مسکن و ساخت‌وساز است.
این در حالی است که هم‌اکنون این سه ابزار سنجش در هر کدام از این سه گروه به درستی کار نمی‌کند. هم‌اکنون این آمار‌ها از سوی متولی مسکن به طور مشخص و در فواصل زمانی معین منتشر نمی‌شود. این در حالی است که در مقطع‌زمانی حساس کنونی که در آستانه تغییر دولت واستقرار کابینه جدید قرار داریم این آمار‌ها و اطلاعات برای دولت جدید بسیار مهم است. دولت آینده باید بداند که مهم‌ترین خواسته طیف‌های حاضر در بازار مسکن که موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده است طی ۸ سال گذشته به چه سرانجامی رسیده است و اهداف تعیین‌شده در این زمینه تا چه میزان محقق شده است.

انتقاد روزنامه هوادار دولت از رفتار نمایشی برخی دولتمردان با مردم

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت، با انتقاد از برخی طلبکاری‌های دولتمردان نوشت: هیچ راهی جز پذیرش مسئولیت کار‌هایی که انجام داده‌اید، وجود ندارد.
آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «اما و اگر‌های طلبکارانه» می‌نویسد: در دو سوره سجده و مومنون به صراحت گفته شده؛ برخی که مدعی هستند اگر چنین شده بود، چنان می‌کردند، قطعا دروغ می‌گویند... روحانی می‌گوید: «اگر دو ویروس ترامپ و کرونا نبود، امروز رشد اقتصادی بدون نفت کشور ۴/۱ درصد و رشد اقتصادی با نفت ۳/۸ درصد بود، تورم امروز ۱۱/۵ درصد، نرخ دلار زیر پنج هزار تومان، رشد سرمایه‌گذاری ۴/۷ درصد بود و حجم تولید ناخالص کشور ۲۲ درصد بیشتر از آن چیزی می‌بود که امروز شاهد آن هستیم.
بیژن نامدار زنگنه می‌گوید: اگر به عقب بازگردیم وزیر نمی‌شوم. من برای تحقق آرزوی بزرگی وزیر شدم تا تولید نفت و گاز کشور را بالا ببرم و درآمد آن به عنوان اهرم، صرف سرمایه‌گذاری و توسعه کشور شود، اما عده‌ای در داخل و دشمنان در خارج اجازه ندادند تا تولید نفت ایران در ۴۳ سال گذشته حتی به چهار میلیون بشکه در روز برسد.
امروز اگر از علی دایی، علی کریمی، علی پروین، مهدی مهدوی‌کیا، احمدرضا عابدزاده و خداداد عزیزی بپرسیم اگر به گذشته بازگردید چه تصمیمی را عملی نمی‌کنید قطعا خواهند گفت: «اگر به گذشته بازگردیم فوتبالیست نخواهیم شد». دلیل این نگفتن نیز روشن است، آنچه پیموده‌اند را پذیرفته‌اند و سرافکندگی در آن نمی‌بینند، چون هم لذت فردی بردند هم ملتی را شاد کرده‌اند. به‌راستی اگر علی دایی فوتبالیست نمی‌شد الان چکاره بود؟ در کجای تاریخ این سرزمین و جهان فوتبال قرار داشت؟ شاید ورزشی‌ها بگویند اگر به گذشته بازگردیم مثلا به این تیم یا آن تیم نخواهیم رفت. اما هرگز نخواهند گفت اگر به گذشته بازگردیم، فوتبالیست نخواهیم شد!
روحانی ۸ سال رئیس‌جمهور بوده است. زنگنه بار‌ها برای وزیر نشدن فرصت داشت، اما این شدن‌ها و نشدن‌ها قطعا بر آنچه به انجام رسیده تاثیری نداشته است، چون وقتی به گذشته بازگردیم، هم روحانی دوران بدون ترامپ و کرونا در اختیار داشته، هم زنگنه فرصتی برای فاصله گرفتن از میز وزارت، اما حالا که اسب از نفس افتاده را می‌خواهند لگام بزنند تازه یادشان آمده، وضعیت موجود، نتیجه تصمیمات دیروز و امروز آن‌ها است پس به جای آن که بگویند اگر به گذشته بازگردیم سعی می‌کنیم وزیر داناتری باشیم به آسانی می‌گویند اگر به گذشته بازگردیم اساسا وزیر نمی‌شویم در حالی که اگر همین امروز «رئیسی» از آن‌ها دعوت به همکاری کند با سینه‌ای ستبر خواهند پذیرفت!
این، اما و اگر‌های دولتمردان حقیقت ندارد، طلبکارانه و برای فرار از زیر بار مسئولیت است اصلا شو و نمایش است و اگر نه چه کسی روحانی را می‌تواند مجاب کند که حتی اگر ترامپ و کرونا هم نیامده بودند دلار در همان مسیری حرکت می‌کرد که امروز ایستاده، چون اساسا حسن روحانی با یک هدف قدم به پاستور گذاشت و همان یک هدف نیز در میانه راه گم شد!
بیاییم با زنگنه در بزنگاه‌هایی که می‌توانسته وزیر نشود و شده، مباحثه کنیم تا باور کنید حرفی برای گفتن ندارد منتها این روز‌ها از نتیجه این همه سال بر مسند وزارت بودن خویش ناراضی است و، چون نمی‌خواهد مسئولیت اعمال و رفتارش را بپذیرد این‌گونه جواب می‌دهد.
این روز‌ها داریم به، اما و اگر‌های طلبکارانه نگاه می‌کنیم و زندگی درهم فروتنیده مردم و فقط می‌گوییم، این، اما و اگر‌های طلبکارانه نیز دلیلی است بر بی‌لیاقتی و کژسلیقگی شما که اگر به گذشته بازگردید نه تنها در همین مسیر قرار خواهید گرفت که چه‌بسا تندتر و رهوارتر خواهید تازاند، پس دست بردارید از این همه بی‌صداقتی!

کارگران اعتراض کردند حقوق مدیران نفتی افزایش یافت!

دولت به بهانه اعتراضات کارکنان عملیاتی صنعت نفت، سقف ۲/۵ میلیون تومانی افزایش حقوق و مزایا را برای «تمامی» کارمندان دولت برداشته است. اقدامی که هیچ توجیهی ندارد و صرفاً در راستای تأمین منافع حداکثری نجومی‌بگیران است.
به گزارش روزنامه جوان اخیراً کارگران پیمانکاری نفتی در مورد دستمزدهایشان اعتراضاتی داشتند. نکته اینجاست که در پی اعتراضات کارگری تصمیماتی در بودجه اتخاذ شد که حقوق مدیران دولتی افزایش یابد.
افزایش هزینه‌های جاری به امید برجام موجب شد تا هزینه‌ها به شدت افزایش یابد، به حدی که باعث تورم شد و مردم هم باید مالیات بدهند و هم اینکه ارزش پولشان را از دست دهند. در چنین شرایطی دولت در پی اعتراض کارگران پیمانکاری برخی مناطق نفتی نسبت به حقوقشان، تصمیماتی را در هفته‌های پایانی فعالیت خود اتخاذ کردند که به رشد هزینه‌های جاری منتج می‌شود و در عین حال به جای افزایش حقوق کارگران، حقوق کارمندان مدیریتی افزایش می‌یابد. برخی منتقدان درپی دستکاری حقوق‌ها و بالطبع هزینه‌های جاری دولت معتقدند، دولت فعلی باید از هرگونه تصویب مصوبه‌ای که انجامش بر عهده دولت بعدی است، خودداری کند و به‌جای تصویب این دست مصوبات هزینه‌زا باید به فکر کاهش هزینه‌ها باشد
براساس قانون بودجه سال جاری سقف افزایش حقوق و مزایا (مندرج در تبصره ۱۲ قانون بودجه) برای تمامی کارمندان دولت ۲/۵ میلیون تومان لحاظ شده بود که با تصویب نامه اخیر هیئت‌دولت این سقف حذف شده است. در حالی که مجلس در زمان بررسی قانون بودجه مصوب کرده بود، سقف افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت در سال جاری باید ۲۵ میلیون ریال باشد، دولت مصوب کرد این رقم صرفاً محدود به بخشی از حقوق و مزایای پرداختی به آن‌ها باشد.
همانطور که در مصوبه جدید دولت کاملاً مشخص است، بخشی از حقوق و مزایای دریافتی کارمندان، یعنی فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) از محدودیت مندرج در جزو یک بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه امسال مستثنی شده‌اند. به عبارت دیگر، در حالی که مجلس مصوب کرده بود سقف افزایش حقوق و مزایای کارمندان دولت در سال جاری باید ۲/۵ میلیون تومان باشد، دولت مصوب کرده است که این رقم صرفاً محدود به بخشی از حقوق و مزایای پرداختی به آن‌ها باشد و در سایر بخش‌ها یعنی فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) دولت مجاز باشد هر اندازه که صلاح می‌داند حقوق و مزایای کارمندان دولت را افزایش دهد.

عادت سوء مدیریت از برجام و بنزین تا برق و مرغ!

فهرست طولانی سوءمدیریت در دولت فعلی، دلیل خدشه در اعتماد عمومی را نشان می‌دهد و دولت جدید به ریاست آقای رئیسی باید برای احیای اعتماد مردم تدبیر کند.
جهان‌نیوز ضمن طرح موضوع فوق خاطرنشان کرد: این روز‌ها خاموشی‌های مکرر و تقریبا بی‌برنامه، مردم را دلخور کرده است و کم‌کاری دولت در عقب‌ماندگی از برنامه ساخت نیروگاه مشهود است. ضمن اینکه نصب کنتور‌های هوشمند برق هم با عقب‌افتادگی جدی همراه است.
«من خودم صبح جمعه فهمیدم». این جمله روحانی مثل نمکی روی زخم مردم بود؛ مانند بنزینی روی آتش. مردم که تا یک ساعت قبل از گرانی بنزین به آن‌ها گفته شده بود خبر گرانی بنزین کذب است، یک‌باره با افزایش سه‌برابری قیمت بنزین مواجه شدند؛ این در حالی بود که در اوایل دولت روحانی ابتدا سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی بودن را با یک طومار ادعا حذف کردند. پس از چهار سال همان افرادی که این دو طرح را حذف کردند، با یک طومار تعریف و تمجید از دونرخی و سهمیه‌بندی به یک‌باره شروع به اجرای این دو طرح کردند. نه عذرخواهی کردند و نه گفتند خسارت چند هزار میلیاردی عدم اجرا در این چهار سال چه شد؟
برجام را بدون ضمانت اجرا امضا کردند. هول شدند و تعهدات ایران را داوطلبانه، اول انجام دادند. وقت مطالبه تعهدات ایران دست‌شان خالی بود، چون گفته بودند امضای کری تضمین است! اما به خاطر این فضاحت تندیس‌شان را ساختند، صد‌ها سکه هم پاداش گرفتند!
به مردم گفتند وارد بورس شوید و همه چیزتان را به بورس بیاورید. مردم اعتماد کردند، جیب دولت پر شد، سرمایه مردم گروگان گرفته شد، مردم متضرر شدند، هیچ‌کس نه عذرخواهی کرد نه جواب‌شان را داد.
اداره دولت را با تحقیر مردم در صف‌های سبد کالا شروع کردند. در آخر دولت هم قیمت مرغ را پله‌پله نجومی کردند. ناکارآمدی در تهیه و توزیع کار را به جایی رساند که حتی مردم برای همین مرغ نجومی هم صف بایستند و...
اولویت دولت آقای رئیسی، احیای اعتماد عمومی است.

خاتمی به مردم بی‌اعتنایی کرد مردم هم به نامزد مورد نظر او رأی ندادند

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم می‌گوید حمایت اصلاح‌طلبان از همتی در انتخابات اشتباه بود، همان‌گونه که حمایت از روحانی اشتباه بود.
ناصر قوامی این سخنان را در حالی ادا کرده که کارنامه دولت روحانی پس از ۸ سال، موجب نارضایتی شدید مردم شده، اما آقای قوامی پس از ۸ سال که صدای مردم از این سوء مدیریت و خلف وعده‌ها درآمده و دولت روحانی در حال اتمام است، حمایت از او را اشتباه می‌خواند؛ و حال آن که امثال وی همان چهار سال قبل که خاتمی دم از «تکرار» می‌زد و برادر وی می‌گفت ما اصلاح‌طلبان تضمین وعده‌های خاتمی هستیم، انتقاد می‌کرد.
ناصر قوامی در گفتگو با نامه‌نیوز و در پاسخ این سؤال که «جریان اصلاح‌طلبی انگار روز به روز گسترده‌تر می‌شود، آنقدر که افرادی مثل علی لاریجانی، ظریف و حتی ناطق نوری نیز در موارد و مواقعی به این جریان می‌چسبند. دلیل این موضوع چیست؟»، می‌گوید: تفکر اصلاح‌طلبی ریشه در دوران انبیا دارد. همه پیامبران برای انجام اصلاح در جامعه آمدند و به گفته اندیشمندان اگر این‌ها نبودند بشریت صد‌ها سال عقب‌تر از حالا بود. اصلاحات در ایران نیز از زمان مشروطه آغاز شد.
این تفکر ادامه داشت و دو دوره هم مجلس خوبی تشکیل شد تا اینکه مجلس را به توپ بستند و بعد هم رضاخان آمد و مجدداً استبداد برگشت. انقلاب نیز با هدف اصلاح انجام شد. از این مقدمه می‌خواهیم نتیجه بگیریم که تفکر اصلاح‌طلبی بسیار گسترده است.
به نظر من هشتاد درصد مردم ایران تفکر اصلاح‌طلبی دارند. ممکن است این افراد با ما یعنی اصلاح‌طلبانی که در رأس امور هستند و خود را نماینده یک جریان سیاسی می‌دانند، مشکل داشته باشند، اما تفکرشان تفکر اصلاح‌طلبی است.
وی در ادامه درباره این که مردم به دعوت خاتمی برای رأی دادن به همتی و ائتلاف جمهور (شورای شهر تهران) بی‌محلی کردند، گفت: اگر به دعوت آقای خاتمی بی‌توجهی شد، دلیلش بی‌توجهی او به تفکر اصلاح‌طلبانه مردم بود. آقای خاتمی اشتباه کرد. به هر حال او که مصون از اشتباه نیست. باید از آقای خاتمی انتقاد کرده و بگوییم که چرا خلاف تفکر اصلاح‌طلبانه مردم عمل کردید منتها نباید او را کنار بگذاریم.
قطعاً با یک اشتباه نمی‌شود او را کنار گذاشت. باید با او صحبت کرد. من از ارادتمندان او و آقای کروبی هستم و چوبش را هم خورده‌ام و نوش جانم. اما به این‌ها اعتراض دارم، چرا چنین کاری کردند؟ همتی که اصلاً اصلاح‌طلب نبود. یا روحانی که اصلا اصلاح‌طلب نبود، نباید از این‌ها حمایت می‌کردند.
یادآور می‌شود آقای همتی در انتخابات اخیر ریاست جمهور ۲/۴ میلیون رأی کسب کرد و نفر اول ائتلاف جمهور نیز موفق به کسب ۳۲ هزار رأی در تهران شد.

********************

روزنامه وطن امروز**

دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری علت قطعی‌های برق

رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهر‌های مختلف کشور در روز‌های گذشته کرد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در نامه‌ای دادستان کل کشور را مأمور پیگیری فوری قطعی‌های مکرر برق شهر‌های مختلف کشور در روز‌های گذشته کرد. در نامه رئیس قوه قضائیه به حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری آمده است: «با توجه به قطعی‌های مکرر برق بدون اطلاع قبلی در شهر‌های مختلف کشور و خسارت‌ها و مشکلات ناشی از آن، در راستای احیای حقوق عامه و پیشگیری یا حداقل کاهش آسیب‌ها و خسارات مربوط، با فوریت، علت قطع برق و عدم برنامه‌ریزی صحیح و عدم اطلاع قبلی را بررسی و اقدام لازم و مقتضی معمول و نتیجه را به اینجانب گزارش نمایید».

***

سرلشکر باقری:
وضعیت امنیتی مرز‌ها از رشد مثبت و اطمینان‌بخشی برخوردار است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: به فضل الهی وضعیت امنیتی مرز‌ها در همه شاخص‌ها از رشد مثبت و اطمینان‌بخشی برخوردار است. به گزارش مهر، صبح دیروز نشست فرماندهان و مسؤولان ارشد نیروی‌زمینی سپاه، با حضور سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد. سرلشکر باقری در این نشست با قدردانی از اهتمام و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر نیروی زمینی سپاه در تامین امنیت پایدار در مناطق ماموریتی مرزی بویژه در شمال غرب و جنوب شرق کشور، گفت: به رغم توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان در توسعه تهدید در مناطق مرزی و پیرامونی کشور عزیزمان که برای جبران شکست‌های زنجیره‌ای‌شان در منطقه دنبال می‌شود، به فضل الهی وضعیت امنیتی مرز‌ها در همه شاخص‌ها از رشد مثبت و اطمینان‌بخشی برخوردار است و این نشانگر تلاش موثر، کارآمد و نتیجه‌بخش نیروی زمینی سپاه و سایر نیرو‌های عهده‌دار مأموریت امنیت مرزی است. وی با تحسین اقدام و همت بالای سرلشکر حسین سلامی در دوره جدید فرماندهی سپاه برای ارتقای توان و آمادگی‌های یگان‌های مردم‌پایه نیروی زمینی سپاه و تاکید بر دستاورد‌های راهبرد امنیت مردم‌محور، به تاثیرگذاری مشارکت و نقش‌آفرینی مردم بومی در امنیت مناطق مرزی اشاره کرد و گفت: اقدامات مردم‌یاری و حمایت از اقشار محروم و کم‌برخوردار و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گوناگون عمرانی و خدماتی نیرو‌های مسلح در کمک به دولت و محرومیت‌زدایی، راهبردی است که تجلی و تاثیر آن در جغرافیای ماموریتی نیروی زمینی سپاه بخوبی نمایان و آشکار است.

***

امیر سرتیپ حیدری:
در کنار مردم سیستان وبلوچستان خواهیم بود

فرمانده میدانی مبارزه با کرونا تاکید کرد تا پایان مشکلات مردم سیستان‌و بلوچستان در کنارشان خواهیم بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح روز سه‌شنبه با حضور در استان سیستان‌و‌بلوچستان درباره اجرای ماموریت نزاجا در این استان، گفت: امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، در راستای مبارزه با بحران ایجاد شده در استان سیستان‌وبلوچستان به بنده مأموریت دادند ان‌شاءالله تا پایان کرونا و رفع بحران آب در کنار شما عزیزان باشیم. وی با بیان اینکه نیروی زمینی ارتش، همواره تداعی‌گر شعار «ارتش فدای ملت» بوده است، افزود: امروز خدمت مردم عزیز سیستان‌وبلوچستان رسیده‌ایم تا عاشقانه به این عزیزان و مرزداران ولایت و کشور کمک کنیم تا ان‌‍ شاءالله بحران کرونا را پشت سر بگذارند و به شرایط مطلوب بازگردند. فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: نیروی زمینی ارتش از آغاز شیوع کرونا ۲۸ بیمارستان و ۱۲ هزار کادر درمان خود را در خدمت مردم قرار داد و در مسیر خدمت، عاشقانه شهدایی را تقدیم انقلاب و کشور کرد. امیر حیدری همچنین در دیدار رئیس ستاد مدیریت بحران استان سیستان‌وبلوچستان گفت: نیروی زمینی ارتش ۳ بیمارستان تنفسی سیار ۱۰۰ تختخوابی در شهرستان‌های زاهدان، خاش و زابل احداث خواهد کرد و در حوزه بیماریابی و ایجاد پست‌های آبی و واکسیناسیون چندین مکان را آماده می‌کند.

***

نایب‌رئیس مجلس:
قطع مکرر برق پذیرفتنی نیست

نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه قطع مکرر برق با عدم اطلاع‌رسانی به مردم مشکلات خانواده‌ها را چندبرابر کرده است، گفت: بنا داریم در نشست مشترک کمیسیون انرژی مجلس با مدیران وزارت نیرو به توافق مشترکی برای کاهش خاموشی‌ها برسیم. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، درباره خاموشی‌های روز‌های اخیر اظهار داشت: اینکه ما قطع مکرر برق داشته و بدون اطلاع برق هموطنان‌مان را قطع کنیم پذیرفتنی نیست، چرا که مردم دچار انواع و اقسام گرفتاری‌ها هستند و برخی خانوار‌ها هم بیمار در منزل دارند. وی افزود: در برخی نقاط کشور قطع برق منجر به قطع آب هم می‌شود که این موضوع به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلات خانوار‌ها چندبرابر می‌شود. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عده‌ای از نمایندگان مجلس با وجود آنکه صحن علنی مجلس تعطیل بوده و برای سرکشی در حوزه‌های انتخابیه حضور دارند، ولی با توجه به مشکلات زیاد مردم بر اثر خاموشی مکرر برق از من درخواست کردند تعطیلات صحن علنی مجلس در هفته آینده لغو شود و چهارشنبه ۱۶ تیر (امروز) قرار است در کمیسیون انرژی مجلس نشستی با موضوع بررسی قطعی‌های مکرر برق برگزار شود. ضمن اینکه امروز (دیروز سه‌شنبه) هم معاون پارلمانی وزارت نیرو در مجلس حضور داشت و پیشنهادات نمایندگان را بررسی کرد.

********************

روزنامه خراسان**

فعالیت صرافی‌های غیر مجاز در پوشش نام‌های مقدس

فارس- معاون امور شرکت‌های آستان قدس رضوی گفت: متأسفانه هم اکنون شاهد هستیم عده‌ای سودجو در حال سوءاستفاده مادی با پوشش نهاد‌های ارزشی و مذهبی مثل آستان قدس هستند. وی با بیان این که اقدامات قضایی توسط معاونت حقوقی آستان قدس علیه افرادی که با نام این آستان مبارک اقدام به جذب مشتری و کلاهبرداری می‌کنند در حال انجام است، تصریح کرد: در ایران هیچ گونه صرافی با نام و برند صرافی رضوی نیست و هیچ صرافی وابسته به آستان مجوز فعالیت ندارد.

وام طرح ملی مسکن افزایش یافت

مهر- مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید گفت: میزان تسهیلات مسکن ملی به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است که ۵۰ درصد از هزینه ساخت را شامل می‌شود.

نفت اوپک ۷۵ دلار را رد کرد

مهر- قیمت سبد نفتی سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) دوشنبه، ۱۴ تیر از ۷۵ دلار گذشت. در این حال، وزیر انرژی سابق آمریکا می‌گوید قیمت نفت خام بعد از به نتیجه نرسیدن مذاکرات اوپک پلاس به راحتی می‌تواند تا ۱۰۰ دلار افزایش یابد. ضمن این که آن سوی ماجرا نیز محتمل است یعنی اگر توافقی برای کاهش تولید در کار نباشد، اعضای اوپک ممکن است هر کدام به صلاحدید خود تولید را افزایش دهند که این موضوع باعث می‌شود قیمت‌ها به شدت سقوط کند. نفت برنت نیز با عبور از ۷۷ دلار به بالاترین سطح در سه سال اخیر رسید.

۶۰۰۰ میلیارد تومان از جیب دلالان سیمان جمع شد!

ایسنا- سایه قیمت‌گذاری دستوری از سر صنعت سیمان برداشته و باعث شد قیمت این محصول در بستر بورس کالا کشف شود. اتفاقی که رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نتیجه آن را تقسیم فاصله ۶۰۰۰ میلیارد تومانی قیمت‌گذاری دستوری تا قیمت مصوب به سه بخش و در نهایت تاثیرگذاری روی سود خالص تولیدکننده دانست. به گفته «جمارانیان»، بخشی از این فاصله به تولیدکننده برگشت. یک بخش در قالب کاهش قیمت خرید مصرف کننده بوده و بخشی هم بابت هزینه توزیع و فروش است.

گرمای شدید مرغ‌های منجمد را روانه بازار کرد

مهر- مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به تبعات گرمای شدید و قطع برق بر تولید مرغ، گفت: برای جبران کاهش تولید، از حدود هفت روز قبل توزیع روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن مرغ منجمد آغاز شده است.

********************

روزنامه ایران**

سلطان عمان برای رایزنی درباره یمن و مذاکرات هسته‌ای عازم عربستان می‌شود

خبر اول اینکه، برخی منابع در ریاض به خبرگزاری آلمان گزارش دادند که «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای اولین بار پس از به قدرت رسیدن، روز یکشنبه هفته آینده، در شهر در دست ساخت «نئوم» در شمال غرب عربستان سعودی با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار خواهد کرد.
به گزارش فارس، روزنامه «رأی الیوم» به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: «گفتگو‌های عربستان سعودی و عمان بر تحولات یمن در چارچوب تحرکات دیپلماتیک فشرده سلطان عمان برای پیشبرد آرام [مذاکرات]بحران یمن و بر پایه توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته برای پایان دادن به جنگ هفت ساله و گفت‌وگوی مستقیم میان طرف‌های درگیر متمرکز خواهد بود.»
بر اساس گزارش منابع یادشده، از دیگر مسائلی که قرار است در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار گیرد، موضوع «ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن، نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران، پیشبرد روند همکاری کشور‌های عضو شورای همکاری و توسعه همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها از جمله راه‌های حمایت از اقتصاد عمان» خواهد بود.
از سوی دیگر، این سفر در حالی صورت خواهد گرفت که منابع امریکایی روز شنبه خبر دادند که «خالد بن سلمان» برادر کوچک ولیعهد سعودی و معاون وزیر دفاع این کشور برای رایزنی درباره مسائل مهم منطقه از جمله پرونده هسته‌ای ایران عازم واشنگتن خواهد شد.

تکذیب حضور طالبان در گمرک ایران

خبر دیگر اینکه، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: حضور طالبان در گمرک ایران و افغانستان را کاملاً تکذیب می‌کنیم چرا که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر حضور طالبان در این مرز (مرز دوغارون) دیده نمی‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روح‌الله لطیفی با اشاره به حوادث اخیر مبنی بر حضور طالبان در گمرک ایران و افغانستان اظهار کرد: کاملاً تکذیب می‌کنیم چرا که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر حضور طالبان در این مرز دیده نمی‌شود.
در صورت مشاهده هرگونه حضوری تمام فعالیت‌ها متوقف می‌شود، اما شاهد این هستیم که تمام فعالیت‌ها در جریان است. وی بیان کرد: حتی فیلمی که در فضای مجازی منتشر شده است، مربوط به گمرک افغانستان نیست و هیچ‌گونه سلاحی دیده نمی‌شود. تقریباً ۱۵ روز گذشته درگیری محدودی در این مرز صورت گرفته بود که سریعاً حل شد و خاتمه پیدا کرد.

گشت ارشاد با قدرت کارش را ادامه می‌دهد

شنیدیم که، رئیس پلیس پایتخت بر ادامه کار گشت ارشاد با قدرت تأکید کرد.
به گزارش فارس، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت در خصوص فعالیت گشت امنیت اخلاقی و طرح ناظر اظهار داشت: گشت امنیت اخلاقی با قاطعیت و جدیت کارش را انجام می‌دهد.
مسائل اخلاقی جامعه موضوعی نیست که مثلاً بگوییم طی مقطعی تعطیل بردار است؛ چراکه پلیس کارش را انجام می‌دهد و کسانی هم که در این کشور و مملکت زندگی می‌کنند باید به قوانین و مقررات جاری حاکم احترام بگذارند.

ویلای تخریب شده در دماوند مربوط به مدیران خصوصی است

دست آخر اینکه، فرماندار شهرستان دماوند تهران گفت: ویلای تخریب شده در شهرستان دماوند مربوط به مدیران دستگاه‌های دولتی نبوده و مربوط به بخش خصوصی است.
به گزارش ایرنا؛ مهدی حیدری درخصوص خبر تخریب ویلای غیرمجاز یکی از مسئولان شهرستان دماوند در اراضی ملی، اظهار داشت: در مبارزه با ساخت و ساز‌های غیر مجاز و جلوگیری از تصرف منابع ملی، لازم به ذکر است آنچه که در اخبار به‌عنوان مسئول در شهرستان دماوند ذکر شده، مسئول دولتی نبوده و فرد مورد نظر از مدیران حوزه بخش خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: هرگونه ابهام و شایعات در خصوص موضوع تخلف در این مورد خاص توسط مدیران دولتی در شهرستان دماوند تکذیب می‌شود.
پیش از این محمدتقی تقی‌زاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دماوند از تخریب ویلای غیر مجاز یکی از مسئولان شهرستان و تصرف دوهزار و ۱۴۰ مترمربع از اراضی ملی در منطقه مغانک خبر داد.

********************

روزنامه شرق**

تداوم محاصره سخت‌گیرانه غزه

اسرائیل در تلاش برای تحمیل قواعد جدید درگیری بر گروه‌های مقاومت فلسطین در نوار غزه است و تصمیم گرفته هر بالن آتش‌زایی را با موشک پاسخ دهد؛ این سیاستی است که پیش از جنگ اخیر علیه غزه که به مدت ۱۱ روز ادامه پیدا کرد، مطرح نبود.

تکذیب ارائه طرح صلح به کابل

نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، گزارش‌های رسانه‌ای را مبنی بر اینکه این جنبش قصد دارد یک پیشنهاد صلح کتبی به دولت افغانستان در ماه آگوست ارائه دهد، تکذیب کرد.

نخست‌وزیر مجارستان دشمن آزادی مطبوعات

سازمان گزارشگران بدون مرز برای نخستین‌بار رهبر یک کشور اروپایی را در فهرست «دشمنان آزادی مطبوعات» وارد کرد. سازمان گزارشگران بدون مرز محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را به «جنایت علیه بشریت» از جمله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد این کشور متهم کرده است. رهبران چین، اریتره، سوریه و بلاروس نیز در فهرست دشمنان آزادی مطبوعات ذکر شده‌اند.

فرار سربازان افغانستان به تاجیکستان

طالبان در افغانستان در حال پیشروی است. دولت افغانستان می‌گوید در حال برنامه‌ریزی حمله‌ای به‌منظور توقف پیشروی طالبان است. سرویس‌های امنیتی تاجیکستان از فرار شمار زیادی از سربازان دولتی افغانستان به تاجیکستان خبر می‌دهند.

اولین شکست بزرگ بنت

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، نتوانست رأی کافی برای تمدید قانونی را کسب کند که بر اساس آن فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با یک اسرائیلی ازدواج می‌کنند، حق گرفتن شهروندی اسرائیل را ندارند. این نخستین شکست او در پارلمان این رژیم به‌شمار می‌رود.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات