صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۸۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۶ تیرماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) من معتقد به تکیه به نیروهای جوانم [و به این] اعتقاد راسخ دارم؛ از قدیم بنده چنین اعتقادی داشتم. معنای اعتماد به نیروهای جوان این است که اولاً در برخی از مدیریت‌های مهم کشور از جوان‌ها استفاده بشود و به جوان‌ها اعتماد بشود؛ ثانیاً از ابتکارهایی که انجام می‌دهند و حرکت این‌ها و حوصله و نشاط کار این‌ها استقبال بشود. (19/10/1399) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز          

چرا مالیات بر عایدی سرمایه؟!

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن در 5 خرداد سال جاری در مجلس به تصویب رسید، در حال طی کردن مراحل نهایی خود است ولیکن برخی نگرانی‌ها که غالباً به دلیل ناآشنایی با این طرح است، در جامعه به وجود آمده است. در رابطه با این طرح توجه به چند نکته ضروری است:

نکات تحلیلی: 1- مالیات بر عایدی سرمایه انحصاراً شامل مسکن، خودرو، طلا و ارز می‌شود و به سایر کالاها تعلق نمی‌گیرد. در مورد دارایی‌های مذکور نیز میزان مصرف هر فرد مشمول مالیات بر عایدی نمی‌شود؛ یعنی بر اساس این قانون‌، دارا بودن یک عدد مسکن، یک عدد خودرو، تا 100 گرم طلا و تا دو هزار یورو یا معادل آن از ارزهای دیگر، برای هر فرد بالای 18 سال شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود. بدین ترتیب تقریباً 80 درصد مردم هرگز مشمول این نوع مالیات نمی‌شوند. این نوع مالیات در بیش از 180 کشور دنیا اخذ می‌شود. 2- افرادی که شغلشان در بازار، خریدوفروش است؛ مانند بنگاه‌داران مسکن و خودرو و یا طلافروشان، از این مالیات معاف هستند. ارث و موارد مشابه نیز از این مالیات معاف است. 3- هر نوع مالیاتی بر اساس هدفی اخذ می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه نه باهدف کسب درآمد دولت، بلکه باهدف جلوگیری از سوداگری و دلال‌بازی صورت می‌گیرد. 4- مالیات بر عایدی سرمایه از تلاطم سرمایه جلوگیری می‌کند و تأثیر مثبتی بر تورم دارد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که فردی یک خودروی اضافه بر نیاز خود را خریداری می‌کند و در کمتر از یک سال قصد فروش آن را دارد، علاوه بر مالیات‌های جاری، باید 40 درصد از تفاوت قیمت خریدوفروش خودرو را به‌عنوان مالیات بر عایدی بپردازد. کاهش شدید سود دلالی در این بازار باعث می‌شود که میزان معاملات دلالی خودرو کاهش یابد و قیمت خودرو به قیمت واقعی برای مصرف‌کننده نزدیک شود. این موضوع در بازار مسکن تأثیرات بیشتری خواهد گذاشت. 5- بیشتر نگرانی مردم از دو موضوع ناشی می‌شود: اول اینکه نسبت به این موضوع شناخت کافی ندارند و تصور می‌کنند که دولت از همه معاملات آن‌ها مالیات خواهد گرفت و دوم اینکه نسبت به اجرای درست آن تردید دارند.

نکته راهبردی: مالیات بر عایدی سرمایه یک گام به سمت اصلاح فرآیندهای اقتصادی جامعه است و منافع آن به‌طور غیرمستقیم به همه مردم می‌رسد؛ مزایایی مانند کاهش تورم، کاهش شکاف طبقاتی در جامعه، رشد بازارهای موازی به‌ویژه بورس و ثبات اقتصادی در جامعه. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                                  

جریان همیشه طلبکار!

در 8 سال گذشته ناکارآمدی دولت برآمده از تفکر اصلاحات در فکر و عمل، فشار زیادی بر مردم وارد کرد و این موضوع باعث شد تا در دو انتخابات گذشته شکست سنگینی از رقیب سنتی خود بخورند. متأسفانه با این ناکارآمدی 8 ساله در فکر و عمل؛ برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب هنوز به فهم درست هدایت نشده‌اند!

گزاره خبری: 1- عبدالرضا فرجی‌راد‌، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین می‌گوید: «اگر ما نتوانیم مسئله برجام را حل کنیم، گرفتاری‌ها بیشتر هم خواهد شد؛ درنتیجه هرروز که بگذرد با مشکلات کارگری، کارمندی، معیشتی و... بیشتری روبه‌رو خواهیم شد. می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که در قدم اول باید کاری کنیم تا دیپلماسی‌ای که در وین به کار می‌بریم، جواب بدهد». 2- ناصر قوامی نیز اظهار می‌دارد: «الآن مطالبه ما اصلاح‌طلبان باید اصلاح قانون اساسی و پیش از آن، اصلاح نحوه اصلاح قانون اساسی باشد. ما اصلاح‌طلب هستیم و مطالبه داریم؛ اما فرمان انجام اصلاح‌ را کسانی می‌توانند صادر کنند که قدرت دارند. مثلاً اگر قذافی 10 سال زودتر اصلاحات می‌کرد، شاید الآن بود یا حسنی مبارک در مصر اگر اصلاحات کرده بود، شاید الآن پسرش حکومت می‌کرد!»

نکات تحلیلی: 1 – قرار گرفتن در جایگاه مطالبه گر به‌جای پاسخگوی عملکرد بودن، همواره سیاست فرار به جلوی اصلاح‌طلبان در دوران تصدی قدرت بوده است! 2- برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب صرفاً یک ایده را در سر می‌پرورانند و فکر می‌کنند تنها راه پیشرفت کشور هم‌صدا شدن با غرب است. برای مثال در این روزها که جوانان کشورمان در حال تولید واکسن‌های ایرانی برای بیماری کووید 19 هستند و برخی از این واکسن‌ها به مرحله تزریق انسانی رسیده است، دکتر صادق زیباکلام به‌جای آنکه در تماس با متخصصان امر، از روند ساخت واکسن ایرانی علم پیدا کند، می‌گوید: «کشوری که نتوانسته یک دوچرخه بچگانه تولید و صادر کنه، چطوری واکسن کرونا تولید کنه و صادر هم بکنه؟». البته این ادبیات بیشتر نشان از خودباختگی برخی از روشنفکرنمایان دارد که توانمندی‌های داخلی را نمی‌بینند و چشم امید به دست بیگانه دارند. 3- اما سؤال مهمی که باید از حامیان این تفکر پرسید این است که آن‌ها چهار سال صبر کردند، جوبایدن در آمریکا به قدرت برسد، تا با او مذاکره کنند. هنوز که دولت بایدن نیز نه شروط ایران را برای بازگشت به برجام پذیرفته و نه تعهدی برای عدم خروج مجدد از آن داده است. بااین‌حال، اگر بایدن به برجام برگشت، اگر چهار سال آینده ترامپ قمارباز در آمریکا به قدرت رسید، ایده غرب‌گرایان داخلی برای کشورداری چه خواهد بود؟ این بار تورم چند صددرصدی بر کشور تحمیل خواهد شد؟! و چه کسی دوباره مقصر خروج احتمالی ترامپ از برجام معرفی خواهد شد؟ (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                 

گزارش دیوان محاسبات از وضعیت اجرای بودجه ۱۴۰۰

دیوان محاسبات مجلس در گزارش خود از وضعیت اجرای بودجه سال جاری آورد: «بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده، تا پایان اردیبهشت‌ماه فقط ۱۳ حکم (معادل ۱۱ درصد) در موعد مقرر به‌صورت کامل اجرا شده است. ۴۵ حکم (معادل ۳۹ درصد) ناقص اجرا شده و ۵۸ حکم (معادل ۵۰ درصد) کلاً اجرا نشده است. طبق قانون بودجه ۱۴۰۰، قرار بود تا پایان اردیبهشت ۱۰ آئین‌نامه و دستورالعمل به تصویب برسد که به هیچ‌کدام از آن‌ها در موعد مقرر عمل نشده است. طی ۲ ماه ابتدایی سال جاری، ۲۷ درصد منابع بودجه‌ای محقق شده که در مقابل ۴۴ درصد مصارف، حکایت از کسری بودجه در ابتدای سال می‌دهد. عدم‌تغییر در تحقق منابع و ادامه این رویه، به کسری بودجه شدید در پایان سال مالی کشور منجر خواهد شد.

▼ اخبار

انتقاد شدید پورابراهیمی از وزارت نیرو؛ فاتحه صنعت برق را خوانده‌اید!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعتراض شدید نسبت به سیاست‌های وزارت نیرو در حوزه نیروگاه‌های خصوصی تولید برق، اعلام کرد تعهدات صندوق توسعه ملی، ارزی است؛ یعنی سرمایه‌گذار تسهیلات دریافتی از این صندوق را باید به ارز برگرداند و می‌تواند بر مبنای ارز، صادرات نیز انجام دهد، درحالی‌که دولت اجازه صادرات برق تولیدکنندگان بخش خصوصی بر مبنای نرخ ارز را نداده و برق آنان را به ریال دریافت کرده است! همچنین دولت با قیمت‌گذاری دستوری برای بخش خصوصی، موجب زیان انباشته فعالان این حوزه شده و زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت برق را از بین برده است. پورابراهیمی تأکید کرد؛ 50 درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور در دست بخش خصوصی است و دولت علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری، تعهدات ریالی خود را نیز به این بخش پرداخت نکرده است. بیش از 30 هزار میلیارد تومان مطالبات نیروگاه‌های خصوصی از دولت است. وی خطاب به وزیر نیرو گفت: «با سیاست‎هایتان فاتحه صنعت برق را خوانده‎اید. طرح الف‌‎.ب.پ راه‎انداخته‎اید؛ اما در ۵ سال گذشته یک نیروگاه جدید اضافه نکرده‎اید».

تصمیم جدید ایران؛ تولید اورانیوم فلزی 20 درصدی

دیروز سه‌شنبه رویترز در گزارشی آورد: «ایران به دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) اطلاع داده که قصد دارد تا به تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده تا خلوص 20 درصد برای سوخت رآکتور بپردازد». سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این گزارش، اقدام ایران را «نگران‌کننده» و «تأسف‌آور» خواند و سه کشور اروپایی طرف برجام نیز همچون گذشته و در همراهی با طرف آمریکایی، در بیانیه‌ای از این تصمیم تهران ابراز نگرانی کردند. بااین‌حال، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، از عزم کامل کشورمان برای تولید صفحات سوخت هسته‌ای برای تأمین نیازهای پزشکی سخن گفت و با تأیید گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «برنامه سازمان انرژی اتمی برای تولید یک صفحه سوخت سیلیساید برای استفاده در رآکتور تهران، ۹ روز قبل به اطلاع آژانس رسید و بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد». وی افزود: «این اقدام که کیفیت و کمیت تولید رادیوداروها را به‌طور قابل‌توجهی ارتقاء خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران را به یکی از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری هسته‌ای تبدیل می‌کند».

پیام‌های سند استراتژی جدید امنیت ملی روسیه

ولادیمیر پوتین، سند استراتژی جدید امنیت ملی روسیه را که توسط شورای امنیت ملی این کشور تهیه شده بود، تأیید کرد. این رویکرد از چند محور قابل‌توجه است: 1- در حوزه اقتصاد، مسکو بیش از هر، چیز رویکرد به درون با تکیه‌بر داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی و کاهش وابستگی به واردات را مورد تأکید قرار داده است. 2- در حوزه دفاعی، مسکو در حالی بر اصل تقویت توان نظامی تأکید دارد که تقویت ظرفیت‌های داخلی در برابر قدرت نرم که نوعی مقابله با کودتای نرم است را در دستور کار گذاشته است. 3- مسکو در حوزه بازدارندگی دفاعی، در کنار تأکید بر اصول قدرت سخت‌افزاری، ورود همه‌جانبه به جنگ‌های مدرن را نیز در پیش گرفته است. 4- در بعد سیاست خارجی، مسکو بر اصل چندجانبه‌گرایی تأکید دارد که محور آن را نیز اهمیت زدایی از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا و اروپا در صحنه جهانی است. 5- در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی، چرخشی قابل‌توجه در سیاست‌های مسکو مشاهده می‌شود که محور آن اهمیت زدایی از روابط با غرب و رویکرد به همسایگان و شرق است.

معاون نصرالله: به اسرائیل می‌گوییم، آماده نبرد هستیم

«شیخ نعیم قاسم» معاون حزب‌الله لبنان در گفتگو با یک خبرگزاری داخلی گفت: «جنبش مقاومت حزب‌الله لبنان همیشه برای همه احتمالات آماده است تا غافلگیر نشود چون مقابل دشمنی قرار دارد که حضور و ادامه موجودیتش را بر پایه تجاوز و جنگ بنا نهاده است. به اسرائیل می‌گوییم که ما نه‌تنها برای جنگ آینده آماده می‌شویم، بلکه فراتر از آن، ما برای این جنگ آماده‌ایم و آمادگی برای آن را کامل کرده‌ایم. تا زمانی که تهدیدی علیه سوریه وجود داشته باشد و تا زمانی که سوریه نیازمند کمک حزب‌الله برای مقابله با این تهدید باشد. در همین حد و حجم در سوریه باقی خواهیم ماند».

‌اخبار کوتاه

خطیب‌زاده: دولت سیزدهم به توافق برجامی وفادار خواهد بود/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: «عجله‌ای برای توافق در وین نداریم، اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد. مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود، زیرا برخلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده‌شده، همواره برای ایران یک اصل به شمار می‌آید».

ورود رئیسی به ماجرای قطعی برق/ رئیس‌جمهور منتخب در دیدار وزیر نیرو با ابراز نگرانی جدی از قطعی فراگیر برق در روزهای اخیر و مشکلات عدیده‌ای که به‌واسطه آن برای زندگی روزمره مردم و صنوف مختلف ایجادشده، نسبت به لزوم رفع مشکلات پیش‌آمده تأکید کرد و درباره اقدامات این وزارتخانه برای عدم تداوم این وضعیت و تأمین برق موردنیاز کشور، گزارش خواست.

تعطیلی اصناف و چک‌هایی که برگشت می‌خورد/  اگرچه ستاد ملی کرونا با آغاز هر موج کرونا دستور تعطیلی برخی صنوف را صادر می‌کند اما اصناف معتقدند که این‌گونه تعطیلات نه‌تنها اثربخشی خاصی ندارد، بلکه منجر به فشار اقتصادی به دارندگان واحدهای صنفی تعطیل می‌شود. نایب‌رئیس اتاق اصناف ایران می‌گوید: «با تعطیلی اصناف قطعاً باید فکری برای نظام بانکی هم بشود؛ زیرا چکاوک نظام بانکی، سامانه‌ای آنلاین است و در مدت تعطیلی اصناف، چک‌های زیادی برگشت می‌خورد».

انهدام یک باند تروریستی و دستگیری اعضای آن/ نیروی انتظامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «گروهی خرابکار باهدف آسیب رساندن به امنیت عمومی جامعه، اقدام به برنامه‌ریزی و توطئه‌چینی مسلحانه در داخل کشور کرده بودند که اعضای اصلی این باند در استان‌های جنوبی، شناسایی و دستگیر شدند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که این باند وابسته به گروهک‌های تروریستی خارج از کشور بوده و توسط آن‌ها حمایت و هدایت می‌شده است».

یک ماه فاصله تا طرح صلح طالبان/ درحالی‌که درگیری‌ها در افغانستان افزایش‌یافته و مذاکرات صلح در بن‌بست قرار دارد، طالبان اعلام کرد که این گروه تا ماه آینده طرح صلح مکتوب خود را ارائه می‌‎دهد.

ادامه سرقت نفت سوریه توسط آمریکا/ منابع محلی خبر دادند که ۳۷ کامیون متعلق به آمریکایی‌ها، نفت سوریه را از طریق گذرگاه الولید وارد عراق کردند. اشغالگران آمریکایی به‌طور روزانه اقدام به سرقت نفت و غلات سوریه و انتقال آن به عراق می‌کنند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات