صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۱۵

توصیه مالیاتی وزیر اقتصاد به دولت رئیسی

وزير امور اقتصادي و دارايي خطاب به دولت سيزدهم گفت: براي قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکي به ماليات بايد بودجه ريزي کشور اصلاح، هزينه‌هاي دولت مديريت و جراحي و فلسفه وجودي خيلي از رديف‌ها و تبصره‌هاي بودجه بررسي شود.

فرهاد دژپسند در همايش نقد و بررسي طرح قانوني ماليات بر عايدي سرمايه که امروز در وزارت امور اقتصادي و دارايي برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته که کشور درگير سومين سال جنگ تحميلي اقتصادي بود که با فراگيري ويروس کرونا مواجه شد، همکاران مالياتي با تلاش‌هاي منحصر به فرد بيشتر از آنچه که قانونگذار تکليف کرده بود، بدون اعمال فشار به موديان خوش حساب ۱۰۷ درصد مصوب را محقق کرد که نشانگر تلاش، جديت و مسئوليت پذيري اين افراد است.

وي افزود: در سه ماهه اول سالجاري نيز از آنجا که کشور همچنان از درآمدهاي نفتي محروم بود و عرضه اوراق نيز به شکل مناسب شکل نگرفت، همکاران مالياتي ما ناچار شدند تا با شناسايي با اصول مودياني که بايد به ايفاي وظايف دولت اقدام مي‌کردند، با يک رشد مناسب و مطلوب بخش عظيمي از افزايش هزينه‌هاي دولت را تامين کنند.

وزير اقتصاد ادامه داد: ماليات بر عايدي سرمايه را حاضر نشديم تا به صورت جداگانه آن را به دولت ارائه کنيم که در يک مجموعه کامل در قالب لايحه به دولت ارائه کرديم اما از آنجا که بررسي اين لايحه در هيئت دولت با بررسي بودجه ۱۴۰۰ مقارن شد، لايحه ماليات‌هاي مستقيم از بررسي خارج شد اما همچنان در بررسي دولت قرار دارد و اميد است تا دولت بعدي اين لايحه را پيگيري کند.

دژپسند بيان کرد که اجراي ماليات بر عايدي سرمايه از ساير مباحث مطرح درباره آن مهم‌تر است اينکه چگونه آن را به قانون تبديل کنيم تا مشکلات متصور درباره آن ايجاد نشود و به اهداف مورد نظر خود در اين زمينه دست يابيم اما لازم به ذکر است که با فرهنگ نفتي نمي‌توان به اين امر مهم دست يافت. در سال گذشته ۵۷۱ هزار ميليارد از هزينه‌هاي بودجه تنها ۱۲ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان آن از نفت تامين شد؛ بنابراين اگر در سال‌هاي بعد هم بتوانيم نبايد به سمت نفت براي تامين مالي برويم.

وي با بيان اينکه بخش قابل توجهي از معافيت‌هاي مالياتي برگرفته از فرهنگ نفتي است، گفت: ۴۰ درصد توليد ناخالص داخلي کشور از ماليات معاف است که اين موضوع بايد مديريت و ساماندهي شود. در لايحه ماليات‌هاي مستقيم ما سازوکارهاي فرار و اجتناب مالياتي، شناسايي درست موديان مالياتي، مدرن سازي و کامل سازي ابزارها و شيوه‌هاي ماليات ستاني را مورد توجه قرار داديم که در ادامه نيز بايد اين موضوعات مورد تاکيد و توجه قرار گيرند.

وزير اقتصاد ادامه داد: درباره ماليات نمي‌توان سطحي نگري کرد بلکه در اين زمينه پيش آگاهي نقش مهمي دارد که در لايحه ماليات‌هاي مستقيم ما دوره زماني براي پيش آگاهي در نظر گرفتيم. براي تدوين اين قانون نبايد شتاب زده عمل کرد و بايد قبل از اجراي بودجه ۱۴۰۱، لايحه ماليات‌هاي مستقيم اجرا شود.

دژپسند با بيان اينکه حرکت به سمت درآمدهاي مالياتي امري ضروري و اجتناب ناپذير است، گفت: براي نظم بخشي به هزينه‌هاي دولت بايد اراده آهنيني بکارگرفته شود و دولت سيزدهم نيز براي قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکي به ماليات بايد بودجه ريزي کشور را اصلاح، هزينه‌هاي دولت مديريت و جراحي و فلسفه وجودي خيلي از رديف‌ها و تبصره‌هاي بودجه بررسي کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات