صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۲۰

اخبار ویژه پنجشنبه ۱۷ تیر

روزنامه کیهان **

ایران: دولت باید سال ۹۷ برای مشکل برق تدبیر می‌کرد

روزنامه دولتی ایران می‌گوید: خسارت ۵ ساعت خاموشی در هر روز برای اقتصاد، ۵۰ میلیون دلار است و اگر دولت از سال ۹۷ تدبیر می‌کرد، راه این خسارت بسته می‌شد.
این روزنامه در گزارشی - که طبعاً می‌توان در کارنامه درخشان روحانی در هفته‌های پایانی جا داد- نوشت: بر اساس یک نظرسنجی، در چند روز اخیر بیشتر مشترکان برق کشور حداقل ۲ بار خاموشی در روز و هر بار به مدت ۲ الی ۴ ساعت را تجربه کرده‌اند. در بعد اقتصادی خسارات جبران‌ناپذیری به اقتصاد وارد شده که قابلیت محاسبه دارد. قطع برق باعث خسارت اقتصادی زیادی می‌شود که دامنه آن حتی خود صنعت برق را نیز دربر می‌گیرد.
محمودرضا حقی‌فام، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه برق در خصوص خسارت‌های ناشی از قطعی برق توضیح می‌دهد: «۱۰ برابر هزینه برق قطع شده، خسارت این خاموشی است. یعنی اگر a ریال برای این برق باید هزینه می‌شد، اکنون ۱۰ برابر آن خسارت به مردم اعم از خانگی، تجاری، صنعتی و ... وارد شده است. یعنی ۱۰ برابر به اقتصاد کشور ضربه وارد شده است.» او ادامه می‌دهد: «اگر قیمت جهانی برق (به صورت عمومی) ۱۰ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت باشد و خاموشی رخ دهد، به ازای هر کیلووات ساعت به طور متوسط ۱ دلار به مردم ضربه اقتصادی وارد می‌شود. حالا فرض کنید که حدود ۱۰ هزار مگاوات معادل ۱۰ میلیون کیلووات ساعت کسری برق باشد و ۵ ساعت به طور میانگین در هر روز خاموشی داده شود، حداقل هزینه این خاموشی ۵۰ میلیون دلار در روز است. اگر ۱۰ روز خاموشی‌ها ادامه داشته باشد، ۵۰۰ میلیون دلار در خوشبینانه‌ترین حالت به طور کلی به اقتصاد ضرر وارد می‌شود. این ارقام کف و پایین‌ترین میزان ضرر است که با همین مقدار هم زیان‌های بزرگی به اقتصاد زده خواهد شد.»
روزنامه رسمی دولت در آخرین هفته‌های ۸ سال دولت روحانی می‌نویسد: اقتصاد برق باید اصلاح شود. خسارت بسیار بزرگی فقط در بخش اقتصادی در چند روز اخیر به مردم وارد شد. از سوختن وسایل برقی خانگی، آسیب به صنایع و کسب وکارها، از آسیب تجهیزات گرفته تا کاهش درآمدهایشان تا مشکلات شبکه بانکی. در کنار آن وزارت نیرو مشوق‌های همکاری قابل توجهی را به مشترکان پرداخت می‌کند. در حالی که ساخت نیروگاه یک کار منطقی‌تر برای مدیریت شرایط به‌صورت پایدار است و اجازه نمی‌دهد که فاصله میان تولید و مصرف هر روز بیشتر شود.
«اگرچه سرکوب مصرف راهکار جذابی به‌نظر می‌رسد، اما با خاموشی‌های اجباری صادرات نیز لطمه می‌بیند. حداقل کاری که می‌توان انجام داد تا از شدت بحران کاسته شود، این است که اقتصاد برق حداقل در بخش صنعت اصلاح شود و از ماحصل آن برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی بهره‌گیری شود.
حقی فام می‌گوید: «حدود ۱۰ درصد کاهش درآمد سالانه صنایع از قبل خاموشی‌های اجباری در تابستان و زمستان بویژه برای صنایع صادرات‌محور، اقتصاد را کوچک‌تر خواهد کرد. اما اگر توأم با درک درست مدیریت مصرف و توسعه نیروگاهی شرایط را جلو ببریم و اقتصاد برق و زیرساخت‌های آن را اصلاح کنیم، بحران مدیریت خواهد شد. ما باید همان سال ۱۳۹۷ که خاموشی‌ها به سبب خشکسالی رقم خورد، به فکر امروز می‌افتادیم. امیدوارم که دولت سیزدهم قدر تک‌تک لحظه‌ها را برای رفع بحران بداند.»

وزارت صمت خواب است یا تعطیل؟!

یک روزنامه اقتصادی حامی دولت از بی‌عملی مکرر وزارت صمت در حمایت از تولیدکنندگان انتقاد کرد.
جهان صنعت با مرور عملکرد چند ماه اخیر وزارت صمت می‌نویسد: فساد هزاران تن نهاده‌های دامی در گمرکات شمال کشور در حالی اتفاق افتاده که حالا مواد اولیه صنایع غذایی به دلیل قطعی برق و خاموشی‌های مکرر در خطر نابودی قرار دارند. در واقع عدم بهره‌مندی وزارت صنعت، معدن و تجارت از قدرت چانه‌زنی، شرایطی را برای صنایع فراهم کرده که آن‌ها با خسارت‌های فراوان روبه‌رو هستند و هیچ حامی‌ای نیز برای پاسخگویی به مطالبات خود ندارند. در واقع سکوتی که وزارت صمت در ماه‌های گذشته در مقابل گرانی‌های بی‌رویه کالا‌های اساسی و آشفتگی بازار در مواجهه با مردم در پیش گرفته، حالا نصیب صنایع شده است؛ صنایعی که معیشت مردم در گرو فعالیت و ارزآوری آن‌ها قرار دارد و اگر یک روز چرخ فعالیت آن‌ها متوقف شود، اقتصاد نیز با بحران روبه‌رو خواهد شد و بازار‌های صادراتی نیز تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.
با این حال خبری از مطالبه‌گری وزارت صمت به عنوان متولی تولید نیست و در حالی که قطعی برق صنایع نسبت به خرداد ماه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده، هیچ جلسه‌ای از سوی وزارت صمت با وزارت نیرو برای سر و سامان دادن به این موضوع برگزار نشده است. صنایع این روز‌ها هیچ پشت و پناهی ندارند و در روزگاری سخت فعالیت می‌کنند. البته رئیس‌جمهور به معاون اول خود برای حل معضل قطع برق ماموریت ویژه داده، اما به نظر می‌رسد که این کار نیز نوعی اقدام سمبلیک است و تا زمانی که متولی اصلی حوزه تولید در مقابل این نابسامانی‌ها قد علم نکند، بهبودی در وضعیت صنایع حاصل نخواهد شد.
در حال حاضر شاهد این هستیم که به دلیل سیاست‌های نسنجیده وزارت صمت و سکوت مسئولان این وزارتخانه، حتی به کارخانه‌های فولادی و سیمانی دستور داده شده که به مدت دو تا سه هفته تولید خود را متوقف کنند. این در حالی است که به طور حتم این اقدام، کاهش تولید و متضرر شدن سهامداران این کارخانه‌ها را به دنبال خواهد داشت و در نهایت دود تمام این بی‌تدبیری‌ها به چشم مردم خواهد رفت.
در چندماه اخیر قطع برق خسارت‌های جبران‌ناپذیری به صنایع وارد کرد و نتایج این قطعی و این کمبود خیلی سریع و زود به جامعه مصرف‌کننده با کاهش تولیدات و کمبود محصولات منتقل خواهد شد. در واقع متضرر اصلی این قطعی برق در نهایت مردم عادی خواهند بود. این واضح است که قطعی برق در روز‌های اخیر به دلیل بی‌توجهی و بی‌برنامگی در وزارت نیرو است. زمانی که باید برای تامین برق کشور در این شرایط برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت می‌گرفت، این موضوع مهم مورد غفلت قرار گرفت و امروز هم وزارت نیرو به بهانه‌های واهی و مختلف درصدد توجیه این کم‌کاری است. در حالی که این کم‌کاری و عدم برنامه‌ریزی مردم و صنایع کشور را دچار مشکلات اساسی کرده است.
متاسفانه صنایع کشور این روز‌ها درگیر وضعیتی شده است که در آن نقشی ندارد بلکه سوء‌مدیریت‌ها و سودجویی‌هایی که پشت این قضیه وجود دارد به بروز چنین شرایطی منجر شده است. برای نمونه سال گذشته ۵۸ هزار مگاوات برق در کشور تولید شد و امسال به زحمت به ۵۴ هزار مگاوات می‌رسد و تولید برق هر سال در حال کاهش است. در حالی که باید سالانه ۱۰ هزار مگاوات افزایش برق داشته باشیم، اما موضوع برعکس شده و ۵ درصد کاهش داریم.

کسری بودجه، نقدینگی و تورم میراث روحانی برای رئیسی

روحانی، اقتصادی مین‌گزاری شده در حوزه‌هایی مانند نقدینگی و تورم، کسری بودجه و بی‌انضباطی مالی را تحویل دولت جدید می‌دهد.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، اخیراً بانک مرکزی طی گزارشی از آمار‌های جدید پولی کشور تا پایان اردیبهشت رونمایی کرد. براساس این گزارش میزان نقدینگی در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از رقم ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته که رشد ۳/۶ درصد این متغیر را تنها در ماه‌های اردیبهشت و فروردین نشان می‌دهد. رشد نقدینگی بدون رشد پایه پولی امکان ندارد و بنابراین گزارش پایه پولی هم در دو ماهه ابتدای سال بیش از ۶ درصد رشد داشته است. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد پایه پولی در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده که این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. کسری بالای بودجه و بی‌انضباطی دولت علت اصلی افزایش پایه پولی و در ادامه آن نقدینگی است. آمار‌ها نشان می‌دهد از ابتدای فروردین تا به حال به صورت روزانه دو هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق شده که قطعاً در فصل‌های پیش‌رو به خصوص پاییز و زمستان بیشتر نیز خواهد شد. از طرف دیگر دولت در سال آینده بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت که اگر همه این‌ها را کنار هم بگذاریم به رشد بیش از ۳۵ درصدی نقدینگی و افزایش ماهانه دو تا سه درصدی پایه پولی تا پایان سال خواهیم رسید.
با توجه به میزان کسری بودجه و روند رشد نقدینگی در سال‌های گذشته انتظار می‌رود که حجم نقدینگی تا پایان سال با رشد ۳۰ درصدی به بیش از ۴۶۰۰ میلیارد تومان برسد که رکوردی عجیب در اقتصاد ایران خواهد بود. این در حالی است که فعالیت مخرب بانک‌ها و وضعیت درآمدی دولت از حالت فعلی بدتر نشود والا می‌توان در پایان سال از نقدینگی ۵۰۰۰ میلیارد تومانی و مجدداً رشد ۴۰ درصدی نقدینگی صحبت کرد. به طور کلی رشد نقدینگی معلول چاپ پول توسط بانک مرکزی و همچنین فعالیت مخرب بانک‌ها (افزایش تسهیلات بدون دریافت سپرده) بوده که رئیس بانک مرکزی عبدالناصر همتی به هر دو مورد اعتراف کرده بود. رشد بالای حجم نقدینگی در کشور و بی‌توجهی در هدایت آن به بخش تولید مشکلات فراوانی را برای اقتصاد ایجاد کرده است. فعال شدن بازار‌های سفته‌بازی، رکود اقتصادی، تورم سنگین و در نهایت گرانی و کم ارزش شدن پول ملی نمونه‌ای از تبعات منفی رشد بالای نقدینگی است.
براساس گزارش بانک مرکزی پایه پولی نیز گارد صعودی خود را حفظ کرده است. داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که پایه پولی در پایان اردیبهشت با ۶ درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر ۴۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده، به دیگر بیان در ماه مذکور بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است. این رشد ماهانه در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه بوده، همچنین رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت حدود ۳۰/۶ درصد است. به گفته بانک مرکزی افزایش چشمگیر پایه پولی در اردیبهشت ماه ناشی از افزایش سقف حساب تنخواه‌گردان خزانه براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بوده است.

برای تامین برق باید به برنامه توسعه عمل می‌کردیم نه توافق پاریس

مشکل امروز برق، در کم‌توانی مدیریت دولتی، غفلت از تکالیف برنامه ششم توسعه، اجرای معاهده پاریس و انحراف در سیاست‌گذاری است.
روزنامه جام‌جم در ارزیابی علل قطع اخیر برق نوشت: جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور گفت: ظرفیت نصب شده در کشور حدود ۸۵ هزار مگاوات است که از این میزان بین ۵۲ تا ۵۳ هزار مگاوات قابل استفاده خواهد بود. این در شرایطی است که پیک مصرف حدود ۶۴ هزار مگاوات برآورد شده و کسری برق حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاواتی داریم.
صحبت‌های معاون اول رئیس‌جمهور در شرایطی گفته می‌شود که دولت سالانه با سیاست‌گذاری‌های مختلف تولید برق را به حدود ۱۰۰ هزار مگاوات افزایش می‌داد. آمار‌ها نشان می‌دهد تولید برق در هشت سال گذشته تنها ۱۷/۶ درصد رشد داشته است. در برنامه ششم توسعه باید سالی ۵۰۰۰ مگاوات تولید جدید برق انجام می‌شد، اما سالانه ۲۵۰۰ مگاوات برق جدید تولید شده است.
محقق نشدن و بی‌توجهی به مفاد برنامه ششم توسعه باعث شد تا بازار‌های صادراتی ایران نیز از دست برود. ایران در سال‌های گذشته به برخی کشور‌های همسایه از جمله عراق برق صادر می‌کرد که فعلا متوقف شده است.
مشخص است در این شرایط عراق نیاز خود را از کشور دیگر تامین خواهد کرد و به دست آوردن دوباره آن برای ایران آسان نخواهد بود.
جام‌جم در ادامه می‌افزاید: در دولت یازدهم معاهده‌ای به‌نام معاهده پاریس تایید و اجرا شد که برخی کارشناسان دلیل خاموشی‌های اخیر را اجرای آن می‌دانند. در معاهده پاریس آمده به منظور کنترل و کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای کشور‌ها در زمینه استفاده از سوخت فسیلی سقف تعیین کنند.
همچنین نگاهی به خاموشی‌های اخیر نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل پیشامد‌های کنونی، کم‌توانی برخی مدیران ارشد در کنترل و راهبری بحران‌ها، ناشی از انتصابات و انتخاب‌های ناشیانه دوران اخیر و به حاشیه راندن افراد دانا، توانا، مجرب، متخصص و متعهد است. انتقادات بسیار اساسی و زیادی به سیاست‌ها و عملکرد برخی از مسئولان و مدیران ارشد بخش نیرو وارد است.

جهان صنعت: دولت فنر قیمت‌ها را رها کرده است

«دولت روحانی در روز‌های پایانی خود فنر قیمت‌ها را رها کرده است».
روزنامه اقتصادی جهان صنعت از جمله روزنامه‌های حامی دولت، ضمن انتشار خبر فوق می‌نویسد: کالا‌های وارداتی با مشکل توزیع نابسامان روبه‌رو است.
بهتر این است که دولت، بی‌تدبیری خود در رابطه با تنظیم بازار را قبول کند و دست‌کم به دولت بعدی این واقعیت را اعلام کند که باید برای تنظیم بازار، از توان و تخصص بخش‌خصوصی کمک بگیرد. چرا که با آزمون و خطا و با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان بازار را اداره کرد. نکته جالب توجه در این میان این است که تصمیماتی همچون آزادسازی نرخ سبوس به عنوان یکی از مواد اولیه خوراک دام از سوی کارگروه تنظیم بازار به صورت رسمی ابلاغ شده که می‌تواند گرانی‌های موجود در بازار محصولات لبنی را تشدید کند.
بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی دولت به‌خصوص وزارت صمت نسبت به گرانی‌های افسارگسیخته در بازار، بدترین دوران معیشتی را در هشت سال گذشته برای اقشار مختلف جامعه رقم زد.
متاسفانه از همان دولت یازدهم وضعیت اقتصادی شاهد رونقی نبود و در کنار آن به مرور با افزایش قیمت ارز و نبود یک سیاست روشن در دوران تشدید تحریم‌ها از سوی دولت باعث شده تا روند افزایش قیمت در کالا‌های اساسی رکورد‌های مختلفی را تجربه کند.
در این شرایط فضا برای دلالان و سوءاستفاده‌گران هم فراهم شد و بازار به نوعی بدون نظارت کافی با قیمت‌های مختلفی روبه‌رو بود. البته از طرف دیگر عدم‌حمایت از تولیدکنندگان هم در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نبود چراکه هزینه تمام‌شده کالا برای تولیدکننده بالا تمام می‌شد و در عین حال دولت هم مدام شعار‌هایی برای حمایت از تولیدکننده داخلی عنوان می‌کرد.
اما نکته قابل توجه اینجاست که روحانی در آغاز سال ۱۴۰۰ اعلام کرد: هرچه قرار بود اجناس گران شود، سال ۹۹ شد. از وزارت صمت و کشاورزی خواهش می‌کنم این چهار ماه بگذارید بازار ثبات داشته باشد تا مردم احساس راحتی کنند؛ بنابراین انتظار می‌رفت بعد از سخنان رییس‌جمهور مبنی بر ثبات قیمت‌ها در سال جدید، حداقل در چهار ماه انتهایی دولت، شاهد کمترین افزایش قیمت‌ها باشیم یا حداقل قیمت خدمات و کالا‌هایی که مربوط به دولت است یا دولت در قیمت‌گذاری آن نقش دارد، به صورت رسمی افزایش نیابد. اما دولت بازار کالا‌های اساسی را رها کرد و متاسفانه در وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار هم هیچ‌گونه اراده‌ای برای کاهش قیمت‌ها و دست‌کم ثبات قیمت‌ها به‌وجود نیامد به نحوی که طی امسال قیمت تعداد زیادی از کالا‌های مصرفی مردم از جمله روغن‌مایع، شکر، نان، مرغ، برنج، گوشت، محصولات شوینده، سیمان، لوازم‌خانگی، خودرو و حبوبات افزایش یافته است. در این میان بازار برخی کالا‌ها با چنان کمبود و افزایش قیمتی روبه‌رو شده که باید برای مقابله با نابسامانی‌های آن دست به واردات زد.

********************

روزنامه وطن امروز**

نگرانی صهیونیست‌ها از پیشنهاد نصرالله برای واردات سوخت از ایران

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند این رژیم نگران پیشنهاد سیدحسن نصرالله مبنی بر صادرات سوخت از ایران به لبنان برای حل بحران سوخت این کشور است.
به گزارش ایسنا، روزنامه یدیعوت آحارانوت با اشاره به سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت: پیشنهاد سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر ارسال نفتکش‌های ایرانی برای حل بحران سوخت این کشور به معنای سیطره ایران بر لبنان است. این روزنامه نوشت: زمانی که بحران سوخت در لبنان به وجود آمد، سیدحسن نصرالله پیشنهاد کرد تهران به کشورش سوخت ارسال کند. بهتر است اسرائیل از ارسال نفت ایران به لبنان ممانعت کند.
این روزنامه صهیونیستی مدعی شد بحران لبنان به معنای تحقق اهداف نصرالله است و این امر به معنای افزایش سلطه ایران بر لبنان است. در ادامه این گزارش آمده است پیشنهاد سیدحسن نصرالله باید موجب نگرانی برای اسرائیل شود و همین امر باعث شد بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل اعلام کند تل‌آویو آماده هرگونه کمک‌رسانی به لبنان است. دولت ایران چندین بار تاکید کرده است اگر لبنان درخواست کند با جدیت مساله صادرات نفت به این کشور را دنبال خواهد کرد.

***

ورود وزیر خارجه هند به تهران
جایشانکار با رئیسی دیدار می‌کند

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند به منظور دیدار و گفتگو با همتای ایرانی خود و تسلیم پیام کتبی «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند برای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب عصر روز گذشته وارد تهران شد. یک منبع مطلع با تایید این خبر گفت وزیر خارجه هند در این سفر حامل پیام نخست‌وزیر هند برای رئیس‌جمهور منتخب ایران است و در دیدار با محمدجواد ظریف همتای ایرانی درباره مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای هم بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد. جایشانکار طبق برنامه پیش‌بینی شده با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب نیز دیدار و رایزنی خواهد کرد.
در همین باره سیدرسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه در توئیتی با اشاره به ورود وزیر خارجه هند به تهران نوشت: وزیر خارجه هند ملاقات خیلی مهمی در این دیدار کوتاه خواهد داشت. مطمئن هستم این دیدار پایه‌ای اساسی برای روابط ایران و هند در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی خواهد بود.

***

گفت‌وگوی تلفنی ولایتی و رئیس‌جمهور عراق

مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب در تماس تلفنی با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق گفتگو و درباره آخرین تحولات منطقه و توسعه و تعمیق روابط ۲ کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.
علی‌اکبر ولایتی با اشاره به اقدامات مثبت رئیس‌جمهور عراق و همچنین ملاقات‌های خود با مسؤولان و برادران عراقی و تاکید بر نگاه مثبت مقامات عالی ۲ کشور در ارتباط با توسعه روابط گفت: کمتر ۲ کشوری در دنیا می‌توان سراغ گرفت که مانند ایران و عراق این مقدار مشترکات متعدد و عمیق داشته باشند و آنچه در زمان صدام روی داد، یک استثنا در تاریخ مشترک ۲ کشور است که ارتباطی به خواسته ۲ ملت نداشت.
وی افزود: در هیچ جا نمی‌توان ۲ کشوری را یافت که حدود ۸ سال جنگ را تجربه کرده باشند و بعد از ۸ سال که سایه جنگ برطرف شد، این گونه با برادری و صمیمانه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. مقام معظم رهبری نیز همواره بر توسعه روابط در تمام زمینه‌ها تاکید دارند.
برهم صالح هم با ابراز خرسندی از حسن ظن موجود گفت: مراتب احترام و سلام من را به محضر مبارک حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ابلاغ بفرمایید و آرزوی توفیق می‌کنم در این شرایط حساس و مهمی که ایران و منطقه در آن قرار دارد.
وی افزود: مفتخر خواهیم بود جنابعالی را در بغداد برای گفتگو‌های بیشتر ملاقات کنیم و شما احتیاجی به دعوتنامه ندارید و اینجا در میان برادران خود هستید و در جایگاه رسمی هم از طرف بنده همیشه دعوت از جنابعالی آماده است تا بیشتر درباره تقویت ارتباطات بحث و تبادل نظر داشته باشیم.

***

یک شبکه ژاپنی خبر داد
سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران

یک شبکه ژاپنی در گزارشی از سفر احتمالی وزیر خارجه ژاپن به ایران برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید ایران خبر داد و به موضوعاتی پرداخت که انتظار می‌رود در این گفتگو‌ها به آن‌ها پرداخته شود.
به گزارش شبکه ژاپنی ان‌اچ‌کی، موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن برنامه دارد اواسط ماه آگوست برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید ایران به تهران سفر کند. موتگی احتمالا اوایل آگوست، پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران عازم این سفر خواهد شد.
وزیر خارجه ژاپن قرار است در دیدار با وزیر امور خارجه جدید ایران و دیگر شخصیت‌ها در دولت رئیسی، از آن‌ها بخواهد نقشی سازنده در تلاش برای کاهش تنش‌ها و برقراری ثبات در خاورمیانه داشته باشند.
او همچنین قرار است آمادگی ژاپن برای تحکیم روابط دوستانه دیرینه با ایران را ابراز کند. موتگی و مقامات ایران احتمالا درباره آنچه مذاکرات غیرمستقیم پیرامون توافق هسته‌ای خوانده شده است نیز گفتگو خواهند کرد.

********************

روزنامه خراسان**

قسط وام طرح ملی مسکن چقدر شد؟

تسنیم - در حالی دیروز معاون وزیر راه از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۲۵۰ میلیون تومان خبر داد که اقساط ماهانه این وام به بیش از ۲/۴ میلیون تومان افزایش می‌یابد. با وام ۲۵۰ میلیون تومان و در نظر قرار دادن سود ۱۸ درصدی متقاضی طرح ملی مسکن در بازپرداخت ۱۲ ساله ماهانه باید ۴ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان پرداخت کند. در ماه ۱۲ سال دوازدهم مجموعا متقاضی ۶۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بازپرداخت داشته است؛ یعنی سود ۳۶۱ میلیون تومانی برای وام ۲۵۰ میلیون تومانی طرح ملی مسکن.

علت چند نرخی بودن تایر در بازار

مهر - سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور گفت: توزیع لاستیک با ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی و تولید داخلی موجب چند نرخی شدن و آشفتگی بازار شده است. مصطفی تنها افزود: از یک طرف تایر‌هایی در بازار وجود دارد که با نرخ ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و هنوز جذب بازار نشده و تمام آن‌ها به فروش نرفته اند و تعدادی تایر هم از سوی برخی از واردکنندگان با ارز نیمایی وارد شده که بر مبنای ارز نیمایی قیمت گذاری و در بازار عرضه می‌شود.

تورم سال ۹۹ براساس محاسبه بانک مرکزی بیش از ۵۰ درصد

فارس -رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد بوده است. به گزارش خراسان تورم سال ۹۹ براساس محاسبه مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه اسفند سال گذشته، ۴۸.۷ و تورم سالانه اسفند سال گذشته ۳۶.۴ درصد است.

انباشت ۱.۲ میلیون تنی روغن و دانه‌های روغنی در گمرک

ایسنا – هم اکنون در مجموع بیش از ۲/۱ میلیون تن روغن خام و دانه‌های روغنی در گمرک و بنادر انباشت شده و در انتظار تامین ارز برای ترخیص است.

وعده برخورد با دفاتر املاکی که مصوبه سقف اجاره را رعایت نکنند

ایرنا- رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مصوبه تعیین سقف اجاره‌بها و تمدید خودکار قرارداد‌های اجاره را لازم‌الاجرا دانست و گفت: در صورت اعلام شکایت از سوی مستاجران برای تنظیم قرارداد‌های خارج از ضوابط اعلام شده با دفتر معاملات ملکی متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

********************

روزنامه ایران**

خوشبینی نماینده امریکا به تبادل زندانیان با ایران

خبر اول اینکه، نماینده ویژه امریکا در امور ایران با بیان اینکه رایزنی‌ها درخصوص آزادی شهروندان امریکایی زندانی در ایران به‌صورت مجزا از مذاکرات وین دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: به‌تازگی پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم. به‌گزارش ایسنا، رابرت مالی در گفت‌وگویی تصریح کرد که این گفتگو‌ها به موازات مذاکرات هسته‌ای و به‌صورت مجزا دنبال می‌شود. رابرت مالی در پاسخ به اینکه جزئیات آزادی این زندانیان به چه صورت دنبال می‌شود و آیا ممکن است شماری مانند باقر و سیامک نمازی که از زمان دولت باراک اوباما در ایران هستند باز پشت سر بمانند یا جداگانه آزاد شوند؟ گفت همه زندانی‌ها باید آزاد شوند. اعلامی که کرده‌ایم این است که همه آن‌ها باید به خانه بازگردند. ما نمی‌خواهیم فقط بخشی از یک توافق را داشته باشیم و نمی‌خواهیم هیچ‌کسی را پشت سر باقی بگذاریم. مالی افزود: وارد جزئیات این که در کجای مذاکرات هستیم، نمی‌شوم. همان طور که به خانواده‌ها گفته‌ام، سعی می‌کنم در حد ممکن صادق و صریح باشم. ما پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، ولی هنوز به پایان نرسیده‌ایم. کار راحتی نیست چرا که همان‌طور که گفتم ایران درخواست‌های زیادی دارد. راحت نیست، اما پیشرفت کرده‌ایم. من اطمینان دارم که آن‌ها به خانه می‌آیند. نمی‌توانم تاریخ دقیقی بدهم. این مقام امریکایی همچنین بیان کرد: با توجه به آنچه در ایران روی می‌دهد و انتقال قدرت در این کشور می‌توانم بگویم که همه چیز در حالت فعلی به حال سکون درآمده از جمله مذاکرات هسته‌ای و دلیل اینکه توانستم در این جلسه شرکت کنم، این بود که علی‌القاعده قرار بود راهی وین بشوم، ولی در حال حاضر مذاکرات دچار وقفه شده و در نتیجه اینجا هستم. بدون ورود به جزئیات، می‌توانم بگویم در دور‌های قبلی مذاکرات [مربوط به زندانیان]پیشرفت داشته‌ایم.

مقام اسرائیلی: توافق وین حتمی است

خبر دیگر اینکه، یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده است که مذاکرات وین درباره احیای برجام احتمالاً تا قبل از پایان دولت فعلی جمهوری اسلامی ایران به نتیجه می‌رسد. به‌گزارش فارس، این مقام ارشد اسرائیلی مدعی شده که بازگشت ایالات متحده به برجام یک واقعیت مسلم است. این مقام صهیونیست گفته است که واشنگتن احتمالاً حتی قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری روحانی، بخوبی توافق هسته‌ای ایران را امضا خواهد کرد. این مقام که نامی از وی فاش نشده است، ادامه داد، حتی اگر قبل از پایان دوره ریاست‌جمهوری روحانی، توافقی در خصوص احیای برجام حاصل نشود، مذاکرات وین ادامه خواهد داشت و ایالات متحده برای جلب نظر رئیسی به تلاش خود ادامه می‌دهد. این منبع صهیونیستی ادامه داد که توافق در خصوص احیای برجام در دوران ریاست‌جمهوری «سید ابراهیم رئیسی» به‌دلیل مواضع وی ساده‌تر خواهد بود. اظهارات این مقام صهیونیستی در حالی مطرح شده است که کابینه «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن، تلاش‌های این رژیم برای مانع‌تراشی در مذاکرات وین را افزایش داده و اخیراً دیدار‌هایی بین برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی با مقام‌های دولت بایدن و همچنین مقام‌های کشور‌های عضو برجام از جمله آلمان به منظور جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای ایران صورت گرفته است.

وزیر خارجه ژاپن به ایران سفر می‌کند

شنیدیم که، تلویزیون ژاپن اعلام کرد، موتگی توشیمیتسو وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد اوایل ماه آینده میلادی برای دیدار با مقامات ارشد دولت جدید جمهوری اسلامی ایران راهی تهران شود. به گزارش ایرنا به نقل از «ان. اچ. کی»، انتظار می‌رود موتگی در جلسات با وزیر خارجه جدید ایران و دیگر چهره‌های دولت حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از آن‌ها بخواهد که در تلاش برای کاهش تنش‌ها و ایجاد ثبات در خاورمیانه، نقشی سازنده داشته باشند. همچنین انتظار می‌رود وی تمایل ژاپن برای تقویت دوستی سنتی خود با ایران را اعلام کند. موتگی و مقامات ایرانی احتمالاً درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده درباره توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هم گفتگو خواهند کرد. وزیر خارجه ژاپن همچنین قصد دارد دراین سفر از اسرائیل، فلسطین، مصر، اردن، ترکیه، عراق و قطر دیدار کند. انتظار می‌رود موتگی در اسرائیل و فلسطین هر دو طرف را به حفظ آتش بس تشویق و در جهت جلوگیری از جنگ تلاش کند.

هزار نفر از اعضای شورا‌ها در زندان هستند!

با خبر شدیم که، یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قوانین مربوط به حوزه نظارت بر شورا‌ها مدعی شد که هزار نفر از اعضای شورای پنجم در بازداشت هستند. به گزارش تابناک، احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در مجلس مدعی شد: «بزرگترین خلأ نظارت بر شوراها، خلأ قانونی است؛ متأسفانه یک‌هزار نفر از اعضای دوره پنجم شورا‌ها در زندان به سر می‌برند و همین موضوع کفایت می‌کند که بگوییم قوانین ما در حوزه نظارت جامع و کارآمد نبودند.» در سال‌های اخیر بسیاری از اعضای شورا‌ها در شهر‌های مختلف کشور با اتهامات مالی و اقتصادی دستگیر شدند. برای بسیاری نیز پرونده قضایی تشکیل شد.

گمانه زنی فارس درباره شهردار تهران

دست آخر اینکه، در شرایطی که انتخاب شهردار پایتخت یکی از مهم‌ترین دستور جلسه‌های منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران است، مازیار حسینی معاون فنی عمران شهرداری در دوره قالیباف به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی آن‌ها برای شهرداری کلانشهر تهران مطرح شده است. خبرگزاری فارس با طرح احتمال شهردار شدن مازیار حسینی با یادآوری اینکه او معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را نیز در دوره محمد اسلامی بر عهده داشته به نقل از پرویز سروری عضو منتخب شورای شهر ششم تهران نوشت: شهردار آینده باید تراز ملی داشته و همچنین با دولت و مجلس برای رفع مشکلات بتواند رایزنی‌های لازم را انجام دهد. ما باید یک شهردار متعامل داشته باشیم تا بتواند از ظرفیت‌های کشور برای اداره شهر استفاده کند. مهدی پیرهادی دیگر عضو منتخب شورا هم در این باره گفته: انقلابی‌گری هم در قول و هم در فعل، تعهد، تخصص حوزه شهری و کارآمدی از اصلی‌ترین شاخصه‌های شهرداری است.

********************

روزنامه شرق**

حمله پهپادی به عین‌الاسد و فرودگاه اربیل

پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار که میزبان نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در عراق است، هدف حمله پهپادی قرار گرفت. یک منبع امنیتی گفت که پایگاه عین‌الاسد هدف حمله چهار راکت قرار گرفت، اما واین ماروتو، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ادعا کرد که این پایگاه هدف اصابت ۱۴ راکت قرار گرفته است. همچنین مقامات اقلیم کردستان عراق بامداد روز چهارشنبه از حمله موشکی به پایگاه نظامی حریر در مجاورت فرودگاه شهر اربیل خبر دادند که در نتیجه آن تمامی خدمات هوایی در آسمان شهر به حالت تعلیق درآمده است.

هشدار بایدن به پوتین

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی تهدیدآمیز به رهبران روسیه گفت حمله باج‌خواهی که ظاهرا از خاک روسیه صورت گرفت خسارتی «جزئی» در ایالات متحده داشت، درحالی‌که توانایی واشنگتن برای حمله متقابل را نمایان می‌کند.

ادامه بحران لبنان

روزنامه الاخبار لبنان نوشت تمامی تلاش‌ها برای توافق درباره تشکیل دولتی به ریاست سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان به بن‌بست رسیده است و صحبت درباره فراهم‌کردن زمینه کناره‌گیری رسمی او تعیین جانشینش جدی شده است. منابع سیاسی برجسته به الاخبار گفتند: توافق اولیه برای مکلف‌کردن نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشین لبنان به تشکیل دولت پس از استعفای حریری صورت گرفته است.

اعلام وضعیت اضطراری در نیویورک

نیویورک اولین ایالتی است که برای مقابله با افزایش خشونت‌های مسلحانه در آمریکا به اعلام وضعیت اضطراری متوسل شده که اغلب درپی سوانح طبیعی به کار گرفته می‌شود. اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک گفته است در تعطیلات چهارم جولای این ایالت شاهد ۵۱ مورد تیراندازی بوده است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات