صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۴۵

شیوع موج پنجم کرونا در سراسر کشور

 پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا 143 شهرستان در کشور به رنگ قرمز  186 شهرستان به رنگ نارنجی،  119 شهرستان به رنگ زرد و  صفر شهرستان به رنگ آبی در آمده‌اند.
بر این اساس، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از فردا 19 تیرماه شهرستانهای خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.
در چنین شرایط، ستاد ملی مقابله با کرونا، همچون موج‌های قبلی کرونا، محدودیت‌هایی اعمال کرده است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت ورود و خروج از شهرهای قرمز اشاره کرد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از 16 تا 17 تیرماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 23 هزار و 391 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به سه‌میلیون و 327 هزار و 526 نفر رسید.
همچنین، با فوت 136 بیمار کووید19 در شبانه‌روز گذشته مجموع جانباختگان به 85 هزار و 397 نفر رسید.
در زمان حاضر 120 شهر کشور در وضعیت قرمز، 182 شهر در وضعیت نارنجی، 146 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
به‌نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده است و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش‌یافته "دلتا" است، ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن 140 برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران، با عنوان این مطلب که پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته است اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل‌گیری است.
وی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک و یا قطعی ابتلاء به کرونا در سه هفته اخیر 24 درصد رشد داشته است، نسبت به افزایش موارد بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص‌یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و افزود: اصول درمانی دلتا با ویروس‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و فقط به‌دلیل اینکه برخی از بیماران نیازمند بخش‌های مراقبتی ویژه باشند ممکن است تمهیدات بخش‌های مراقبتی ویژه بیشتر در نظر گرفته شود.
زالی ادامه داد: در این شرایط مردم حتماً اصول بهداشتی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را به‌طور کامل رعایت و همچنان از دورهمی‌ها پرهیز کنند، زیرا، تجمعات درون خانوادگی می‌تواند عامل مؤثری در انتشار بیماری باشد.
وی با عنوان این مطلب که تعداد زیادی از مراجعان اخیر به بیمارستان‌ها از افراد یک خانواده با درجات متفاوت بیماری هستند، گفت: اگر فردی دچار علائم است باید به‌سرعت خود را ایزوله کند تا سبب انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده نشود

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات