صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۱۹ تیرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بدانید هر خدمتی که به مردم می‌کنید، این در نزد خدای متعال مضبوط و محفوظ است. وقتی با این روحیه کار کنید، از کار خسته نمی‌شوید. کار دیگر ما را فرسوده نمی‌کند. (۰۵/۰۸/۱۳۸۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

لزوم هوشیاری در مواجهه با اعتراضات

در چند روز اخیر قطعی‌های مکرر برق در برخی از شهرها و روستاها اعتراضاتی را به همراه داشت. قطعی برق در اوج گرمای تابستان و در شرایطی که در اثر عملکرد نامطلوب دولت، نفس‌های اقتصاد به شماره افتاده است، سبب شده تا طاقت اجتماعی جامعه در کمترین حد تاب‌آوری قرار گیرد. چنین شرایط حساسی نیازمند برخورد درست و روانشناسانه با مردم و معترضین از سوی مسئولین است. بر این اساس در سالگرد حادثه ۱۸ تیر بازخوانی توصیه‌های رهبر انقلاب در مواجهه با این حوادث اعتراضی، می‌تواند هم برای مردم و هم برای مسئولین در این روزها راهگشا باشد:

1- باید مراقب ورود دشمن و دست‌های پنهان و بهره‌برداری آن‌ها از اعتراضات بود: «مراقب دشمن باشید؛ دشمن را خوب بشناسید؛ مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید. غریبه‌هایی را که در لباس خودی خودشان را در همه‌جا داخل می‌کنند بشناسید؛ دست‌های پنهان را ببینید». متأسفانه در روزهای اخیر برخی اعتراضات به سوژه‌ای در جهت تضعیف نظام تبدیل شده است. ۲- البته مراقبت در نگاه رهبری به معنای سکوت در مقابل غفلت‌های مسئولین نیست، بلکه به معنای هوشیاری در اعتراض است. از منظر ایشان کوتاهی و غفلت مسئولین از انجام وظایف و مسئولیت‌ها پذیرفتنی نیست: «هیچ‌کس به‌خاطر غفلت ستایش نمی‌شود... اگر بر آدم غافل ضربه‌ای وارد شد، اوّل کسی که مسئول و مذموم است، خود اوست؛ مراقب باشید». ۳- در شرایطی که دولت جدید برای به دست گرفتن قوه مجریه آماده می‌شود، باید هوشیار و مراقب بود تا برخی مسائل به تهدید علیه امنیت ملی تبدیل نشود: «دشمن، امنیت ملی ما را هدف گرفته است. امنیت ملی برای یک ملت، از همه‌چیز واجب‌تر است. اگر امنیت ملی نباشد هیچ دولتی نمی‌تواند کار کند؛ برای سازندگی، هیچ سنگی روی سنگ گذاشته نخواهد شد». طبیعتاً در شرایط ناآرام و متشنج هیچ دولتی موفق نخواهد شد تا سیاست‌های خود را به‌درستی اجرا کند.

نکته راهبردی: امروز و در شرایطی که نگاه مردم به سمت دولت انقلابی است، باید به‌جای پرداختن به حواشی، همه نیرو و توان جریان انقلاب به سمت اصلاح امور متمرکز شود‌. امروز کشور بیش از هرروز دیگری نیازمند نیروی‌های انقلاب است: «نیرویتان را برای آن روزی که کشور به آن نیازمند است، برای آن روزی که نیروی جوان و مؤمن و حزب‌اللهی باید در مقابله با دشمن بایستد، حفظ کنید». امروز روز آزاد شدن انرژی مثبت و جهادی نیروهای انقلاب در جهت حل مشکلات کشور است‌. (نویسنده: حسین حسینی‌نژاد)

▼گزارش روز                        

حسن نیت به سبک آمریکایی

وزارت بازرگانی آمریکا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، اسامی ۳۴ شرکت را در فهرست سیاه همکاری اقتصادی این وزارتخانه قرار داده است. در اطلاعیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته، اعلام شده این شرکت‌ها در کانادا، چین، ایران، لبنان، روسیه و چند کشور دیگر مستقر هستند.

گزاره تحلیلی: ۱- این تحریم‌ها در چارچوب قانون مربوط به کنترل صادرات علیه این کشورها و ازجمله ایران، آن‌هم به بهانه نقض حقوق بشر اعمال شده است. به‌عبارتی وزارت بازرگانی آمریکا با استفاده از قانون مربوط به صادرات برای الزام‌آور کردن کشورهای رقیب خود بهره گرفته و به‌واسطه آن شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی را مشمول تحریم‌های خود قرار داده است. این قانون به شکل فوق‌العاده‌ای دست آمریکا را باز می‌گذارد که به بهانه صادرات کالاهای آمریکایی، تحریم‌های هدفمند خود را اعمال نماید.۲- این اقدام پیچیدگی‌های سازمان تحریم آمریکا را نمایان می‌سازد. هرچند این قانون، جدید نیست؛ اما استفاده از آن شکل جدیدی به خود گرفته است. تا پیش‌ازاین آمریکا از طریق OFAC یا دفتر نظارت بر اموال خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آن کشور می‌باشد، تحریم‌های خود را اجرایی می‌کرده است. این شیوه جدید در اطلاع‌رسانی و اعمال تحریم علیه کشورهای هدف، معماری و ساختار پیچیده تحریم‌های آمریکا را نشان می‌دهد که از شیوه‌های مختلفی بهره می‌گیرد.۳ -اگر فرض این باشد که تحریم به‌عنوان سلاح راهبردی در استراتژی امنیت ملی آمریکا برای مهار رقبا تعریف شده است، لغو یا متوقف سازی تحریم‌های آمریکا در مذاکرات کنونی ۱+۴ با ایران برای دستیابی به توافق جدید، ساده‌انگارانه است؛ مگر اینکه ضمان‌دهی طرف آمریکایی در توافق احتمالی به‌گونه‌ای باشد که بازدارندگی ایجاد نماید.

جمع‌بندی: ویژگی‌های نظام تحریم‌های آمریکا به‌گونه‌ای است که تحریم‌ها در آن می‌تواند از حیث عنوان تغییر کند، بدون آنکه ماهیت و نتیجه آن تغییر نماید. به زبان ساده‌تر آمریکا می‌تواند یک عنوان تحریم را در توافق متوقف، اما دستور اجرایی آن را به بهانه دیگری مانند تروریسم، حقوق بشر و در شیوه جدید قانون مربوط به صادرات، مجدد احیا کند. این دقیقاً همان تجربه‌ درس‌آموز برجام است که در آن آمریکایی‌ها نشان دادند که حسن‌نیت لازم را ندارند و اگر بخواهند، می‌توانند به بهانه‌های واهی تحریم‌ها را مجدداً بازگردانده و تشدید کنند. در این شرایط، توافقی می‌تواند مطلوب ایران باشد که نتیجه چارچوب راستی آزمایی در انجام تعهدات طرف مقابل، برگشت‌ناپذیری تحریم‌ها و انتفاع دائمی ایران از منافع برجام باشد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه           

آخرین خبرها از نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان در مرز دوغارون

روز پنج‌شنبه (17 تیرماه) گذرگاه اسلام قلعه در نقطه صفر مرزی استان هرات افغانستان با مرز دوغارون در ایران به دست نیروهای طالبان سقوط کرد که در پی آن نیروهای مرزبانی این کشور به داخل ایران پناه آوردند. در پی این واقعه، مدیرکل گمرک دوغارون اعلام کرد: «با توجه به تحولات اخیر در گمرک اسلام قلعه هم‌اکنون فعالیت‌های تجاری و انجام تشریفات گمرکی در مرز دوغارون متوقف شده است». ارتش جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای با دادن خاطرجمعی به هم‌وطنان، بر آمادگی کامل خود در منطقه، تأکید و اعلام کرد، اجازه هیچ ناامنی در مرزهای کشور را نخواهد داد. بااین‌وجود، سخنگوی طالبان اعلام کرد که: «از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت. به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور هم‌جوار ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد». طالبان در راستای عمل به این گفته، تعدادی از کامیون‌ها و بارکش‌های کشورمان در خاک افغانستان را به کشورمان بازگرداند. خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تأکید کرد: «مرزهای ایران به همت مرزبانان در آرامش و امنیت بوده و ناامنی در مرزهای کشورمان با افغانستان وجود ندارد».

▼ اخبار

درخواست پارلمان اروپا برای تحریم مقام‌های ایران!

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار اعمال برخی تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های ایرانی به بهانه بازداشت اتباع اتحادیه اروپا است. نمایندگان پارلمان اروپا از رئیس‌جمهور منتخب ایران خواسته‌اند حکم اعدام احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه ایرانی مقیم سوئد را که به دلیل ارتباط با سازمان جاسوسی موساد دستگیر شده، متوقف کند. جلالی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ به دلیل ارتباط با سازمان جاسوسی موساد دستگیر و به زندان اوین منتقل شد. یکی از اقدامات احمدرضا جلالی، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای ازجمله شهیدان شهریاری و علی‌محمدی به افسران اطلاعاتی موساد بوده که به ترور و شهادت آنان منتهی شده ‌است.

غریب‌آبادی: آژانس حداقل اختیار راستی آزمایی در عربستان را ندارد

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «در مورد عربستان، آژانس از حداقل اختیارت لازم برای راستی آزمایی نیز برخوردار نیست. هرگونه قصور در اجرای پادمان‌ها، به این پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی فعالیت‌های خاص هسته‌ای خود را با دور نگه‌داشتن آن‌ها از بازرسی‌های آژانس، پنهان کند». اخیراً نمایندگی رژیم سعودی در آژانس اتمی با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، ادعا کرد که تنش‌زایی تهران با اظهارات درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور مطابقت ندارد. عربستان همچنین مدعی شد: «تلاش ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم [فلزی] نگران‌کننده است. ما در مورد اهداف واقعی ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم [فلزی] نگران هستیم».

بزرگ‌ترین چالش آمریکا در غرب آسیا

یک مقام وزارت دفاع آمریکا جمعه‌شب در مصاحبه با شبکه خبری اسکای‌نیوز، ایران را بزرگ‌ترین چالش آمریکا در منطقه خواند. این مقام آمریکایی ادعا کرد که حمله به نظامیان این کشور در عراق از سوی ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور برنامه‌ریزی شده است. وی با نادیده گرفتن اقدامات عربستان سعودی و جنگ بیش از شش‌ساله این کشور علیه یمن که کشته شدن هزاران غیرنظامی بی‌گناه و ویرانی زیرساخت‌های یمن را در پی داشته است، از حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن به عربستان سعودی که از شرکای مهم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود، انتقاد کرد و این حملات که در پاسخ به حملات وحشیانه ائتلاف سعودی به ملت یمن انجام می‌گیرد را نیز به ایران نسبت داد. این مقام آمریکایی همچنین گفت که کشورش با همه امکانات خود در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده  و از آنچه «دفاع اسرائیل از خود» می‌خواند، حمایت می‌کند. وی در پایان اعلام کرد که آمریکا بر حمایت از متحدان خود در منطقه خلیج‌فارس تمرکز دارد و مشتاقانه تلاش می‌کند که این کشورها توانمندی‌های نظامی لازم را برای «دفاع از خود» داشته باشند.

تلاش ترکیه برای ماندن در افغانستان

با آغاز خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی از افغانستان، انگلیس و آلمان و دیگر کشورهای عضو ناتو نیز در حال خارج کردن نیروهایشان از این کشور هستند؛ اما ترکیه همچنان مسر به ماندن در افغانستان است! رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیراً در دیدار با جو بایدن، همتای آمریکایی خود در بروکسل گفت، سربازان ترکیه می‌توانند پس از خروج ناتو و آمریکا برای محافظت از فرودگاه «حامد کرزای» در کابل بمانند. اردوغان اما تأکید کرد برای اجرای این مأموریت، آمریکا باید در امور دیپلماتیک، لجستیک و مالی از ترکیه حمایت کند و پاکستان و مجارستان نیز این کشور را همراهی کنند. گفته می‌شود، این خواسته اردوغان با موافقت کلی بایدن همراه بوده است. برآوردها نشان می‌دهد که ترکیه بین 500 تا 2000 نیروی نظامی در افغانستان دارد.

‌اخبار کوتاه

شناسایی و دستگیری چند جاسوس در سیستم توزیع برق!/ دو روز پیش خبرگزاری فارس اعلام کرد: «۳ تن از مأموران یکی از نیروگاه‌های مهم برق در کشور که وظیفه تولید و برق‌رسانی به شهرهای بزرگ را دارد، به جرم همکاری با گروهک‌های ضدانقلاب توسط نهادهای نظارتی شناسایی و دستگیر شدند. این افراد در راستای تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق و ایجاد قطعی‌های مکرر برق در برخی شهرهای بزرگ فعالیت داشتند». هرچند این خبر از سوی دولت تکذیب شد ولی این خبرگزاری با تکیه‌بر منابع موثق، همچنان بر صحت داشتن این خبر تأکید دارد.

اسناد محرمانه داعش به دست حشدالشعبی افتاد!/ «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الحشدالشعبی در استان الانبار از دستیابی به اسناد مهمی درباره عناصر داعش در خلال انجام عملیاتی خبر داد و گفت: این اقدام کمر داعش را شکست و آن را در غرب الانبار فلج کرد. مصلح در خصوص عملیات دیروز (جمعه) علیه گروه تروریستی داعش در استان الانبار، افزود: «در این عملیات رایانه‌های حاوی اطلاعات دقیقی از بازماندگان گروه تروریستی داعش به دست  الحشدالشعبی افتاد».

انحصار اطلاعات گمرک در دست یک شرکت خصوصی! «نوروزی» عضو کمیسیون قضایی مجلس در یک برنامه تلویزیونی با انتقاد از مدیریت گمرکات کشور، گفت: «اطلاعات سامانه گمرک، در انحصار یک شرکت خصوصی است که درآمد بالایی دارد و حتی به وزارت اطلاعات پاسخگو نیست». وی افزود، این شرکت که در اختیار جمعی از دانشجویان سابق دانشگاه تهران قرار داشته و یک شرکت دانش‌بنیان است، هیچ‌گونه مالیاتی نیز پرداخت نمی‌کند.

◄ پیام توئیتری گنجی به ادعای خالی بودن خزانه توسط روحانی!/ «عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان در توئیتی نوشت: «روحانی در بدو ورود به قدرت گفت خزانه خالی را تحویل گرفته است. اگر روحانی خزانه‌ خالی تحویل گرفت رئیسی باید دنبال جای خزانه بگردد. شاید هم پیدا نکند و مجبور شود از نو بسازد».

وزیر بهداشت: سیاه‌نمایی نکنید!/ نمکی با تحلیل وضعیت کرونایی استان سیستان و بلوچستان، گفت: «همین الآن در سیستان و بلوچستان بالای ۵۰۰ تخت خالی وجود دارد. میزان بیمار سیستان، یک‌چهارم پیکی است که ما در هرمزگان طی می‌کنیم و کردیم. بعد با کمال وقاحت می‌گویند وضعیت سیاه است!». معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز از آغاز واکسیناسیون گروه سنی بالای ۵۰ سال از دیروز (جمعه) در این استان خبر داد و افزود: «واجدین شرایط برای دریافت واکسن، منتظر تماس همکاران ما باشند».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات