صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۸۸

مدل جدید انتخاب شهردار تهران اعلام شد/ نحوه مشارکت شهروندان در انتخاب سکاندار بهشت

جلسه منتخبان شورای ششم برای معرفی گزینه‌های شهرداری جدید عصر امروز برگزار می‌شود. پرویز سروری یکی از منتخبان شورای ششم می‌گوید تهرانی‌ها تا سه‌شنبه فرصت دارند در انتخاب شاخص‌های شهردار مشارکت کنند و پس از آن انتخاب شهردار بررسی و نهایی می‌شود.
عصر امروز جلسه منتخبین ششمین دوره شورای شهر تهران برگزار می‌شود و قرار است 21 منتخب جدید شورای شهر گزینه‌هایی را به عنوان شهردار معرفی کنند.
مراسم تحلیف شورای شهری‌ها به گفته محسن هاشمی 17 مرداد انجام خواهد شد و منتخبین شورای ششم به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کنند. نخستین اولویت شورای شهری‌های جدید انتخاب شهردار برای پایتخت اعلام شده است و شمارش معکوس برای انتخاب سکان‌دار جدید بهشت شروع شده و به زودی جایگزین حناچی توسط منتخبین شورای ششم انتخاب می‌شود.


محدودیتی از نظر تعداد برای معرفی گزینه‌ها نداریم 
ناصر امانی منتخب ششمین دوره شورای شهر تهران درباره این موضوع گفت: محدویدتی از نظر تعداد برای معرفی گزینه‌ها نداریم و هر منتخب هر چند گزینه‌ای که بخواهد می‌تواند اعلام کند.

تعدادی از مدیران ارشد شهرداری کنونی و قبلی در میان گزینه هامنتخب شورای ششم ادامه داد: افرادی که به مرحله دوم راه یابند در جلسه شورا باید برنامه ارائه دهند و اگر بیشترین نظر منتخبین را جذب کنند مورد ارزیابی دقیق‌تر قرار می‌گیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شهردار آینده تهران از بدنه شهرداری یا خارج از آن است گفت: ممکن است در میان گزینه‌هایی که منتخبین اعلام می‌کنند تعدادی از مدیران ارشد شهرداری کنونی و قبلی باشند.
دعوت منتخبین از شهروندان برای انتخاب شهردار
البته اواخر هفته گذشته منتخبان شورای ششم تهران از مردم پایتخت برای مشارکت در انتخاب شهردار تهران دعوت کردند و در بیانیه اعلام شد که شهروندان می‌توانند از طریق سایت شورای ائتلاف در انتخاب شهردار آتی به نوعی مشارکت کنند.
پس از انتشار این بیانیه بسیاری از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها گمان کردند که شهروندان مستقیم می‌توانند گزینه‌ها را به عنوان شهردار به 21 منتخب معرفی کنند در حالی که ماجرا این چنین نبود.
مدل جدید انتخاب شهردار در پایتخت
درباره جزئیات این موضوع به سراغ پرویز سروری منتخب شورای ششم شهر تهران رفتیم وی درباره این موضوع  گفت: برای انتخاب شهردار تهران مدلی را طراحی کرده‌ایم که شاخص‌ها برای شهردار در نظر گرفته شود.بر همین اساس منتخبین شورای ششم 10 شاخص را احصاء کردند و پس از آن باید فرآیندی طی شود که به انتخاب شهردار آتی برسیم.

وی افزود: شهروندان تهران می‌توانند در موضوع شاخص و آیتم‌ها نقطه نظرات تکمیلی خود را ارائه دهند و یا اگر در شاخص‌های اعلام شده توسط منتخبین نیاز به اصلاح است آن را انجام دهند ولی متأسفانه برخی در فضای مجازی این چنین تلقی کردند که مردم می‌توانند مستقیم شهردار را انتخاب کنند در حالی که مدنظر ما نقطه نظرات تکمیلی و یا مسائل مغفول مانده بود و به نوعی برداشت اشتباه از این قضیه شد.
شهروندان نقطه نظرات و نکات مغفول مانده را ارسال کنند

وی افزود: شهروندان تهران می‌توانند در موضوع شاخص و آیتم‌ها نقطه نظرات تکمیلی خود را ارائه دهند و یا اگر در شاخص‌های اعلام شده توسط منتخبین نیاز به اصلاح است آن را انجام دهند ولی متأسفانه برخی در فضای مجازی این چنین تلقی کردند که مردم می‌توانند مستقیم شهردار را انتخاب کنند در حالی که مدنظر ما نقطه نظرات تکمیلی و یا مسائل مغفول مانده بود و به نوعی برداشت اشتباه از این قضیه شد


نمی‌خواهیم در شورای ششم کارهای پوپولیستی انجام دهیم
وی با تأکید بر اینکه نمی‌خواهیم در شورای ششم کارهای پوپولیستی انجام دهیم گفت: این برداشت اشتباه سبب شد که شهروندان گمان کنند که می‌توانند مستقیم گزینه‌هایی را به عنوان شهردار معرفی کنند در واقع اصلا این قضیه در توان ما نیست که به طور مثال هر نفر تعداد زیادی را به عنوان  گزینه معرفی کند و ما بخواهیم رزومه بگیریم و جز جز آنها را بررسی کنیم.
سروری اعلام کرد: 14 مرداد قرار است شورای ششم فعالیت خودر ا به صورت رسمی آغاز کند و سریع باید شهردار پایتخت معرفی شود به هر حال ما فرصت کافی نداریم بخواهیم همه گزینه‌های شهروندان را بررسی کنیم بنابراین این کار با واسطه و از طریق نمایندگانی که مردم در شورای شهر انتخاب کرده‌اند صورت می‌گیرد و شهروندان می‌توانند نقطه نظرات خود ر ا بگویند تا منتخبین شهردار را انتخاب کند.
وی گفت:‌به هر حال این برداشت اشتباه توسط برخی رسانه‌ها و فضای مجازی سبب شد برخی شهروندان گزینه‌هایی را از طریق سایت شورای  ائتلاف معرفی کنند و ما به هر حال تلاش می‌کنیم تا جای ممکن این گزینه‌ها را معرفی کنیم و شاخص‌ها و آیتم‌ها مدنظرمان است.
اعلام فرصت به شهروندان تا روز سه شنبه
سروری تصریح کرد: جلسه امروز که ساعت 17 برگزار می‌شود به صورتی است که اعضاء گزینه‌های پیشنهادی را اعلام می‌کنند و ما تا سه‌شنبه هفته جاری هم منتظر می‌مانیم تا شهروندان نقطه نظرات اصلاحی و یا نکات مغفول مانده را به ما بگویند و سپس تطبیق‌های لازم را انجام می‌دهیم.
زمان نهایی انتخاب شهردار
وی در پاسخ به این پرسش که نتیجه نهایی انتخاب شهردار چه زمانی مشخص می‌شود گفت: این قضیه بستگی به تعداد گزینه‌ها دارد اگر تعداد گزینه‌ها کمتر باشند به هر حال انتخاب شهردار سریع‌تر صورت می‌گیرد و اگر گزینه‌ها بیشتر باشد دیرتر ممکن است به جمع‌بندی برسیم.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چند گزینه به نظر شما برای انتخاب شهردار جدی است،‌گفت: از نظر ما همه گزینه‌های مطرح شده از سوی منتخبین شورای ششم جدی است و حتما آن را بررسی می‌کنیم.
برخی شاخص های انتخاب شهردار
سوده نجفی یکی دیگر از منتخبین شورای ششم شهر تهران درباره ویژگی‌های شهردار پایتخت گفت: روحیه جهادی، انقلابی، پاکدستی، تحول‌گرایی، توجه به کارگیری جوانان در شهرداری، کارنامه مدیریت قوی در گذشته، تعامل با نهادهای فرادستی، روحیه مردمی، توجه به رویکرد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تهران از شاخص‌های اصلی شهردار پایتخت است.

چه کسی تهران را از خواب بیدار می کند؟

وی گفت: هنوز به صورت مصداقی فرد خاصی به عنوان شهردار اعلام نشده ولی هر کدام از اعضا امروز سه تا 4 گزینه را به عنوان شهردار اعلام می‌کنند و منتخبین به آنها نمره می‌دهند و پس از ارزیابی سرانجام شهردار پایتخت اعلام می‌شود.
کمتر از یک ماه دیگر فعالیت منتخبین شورای ششم و شهردار جدید پایتخت آغاز می‌شود. شورای شهری‌های جدید قول داده‌اند تهران را از خواب 4 ساله بیدار می‌کنند. تهرانی‌ها نیز منتظر هستند تا بیست و دومین شهردار پایتخت انتخاب شود و شاهد تغییر رویکرد و برنامه‌ها و بهبود نحوضعیت شهر باشند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات