صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۳۱۹۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، 20 تیرماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) دنیای اسلام آن روز بخش عظیمی توجه به امام جواد بودند و هدف امام جواد (ع) و ائمه بعد از حضرت رضا تا حضرت ولی‌عصر، این بود که زمینه را آماده کنند برای شکل گرفتن یک اعتقاد تمام‌نشدنی شیعی به لزوم ایجاد حکومت علوی و قرآنی. (26/05/1364) *سالروز شهادت جوادالائمه (ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

تفسیر غلط از مشارکت مردمی!

به‌رغم سپری شدن قریب به یک ماه از انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همچنان معنایابی‌ها و تفسیرها از نتیجه انتخابات، نوع رأی و مشارکت مردم، آسیب‌شناسی رفتارهای جریانی و نامزدهای انتخاباتی ادامه دارد. دیروز فائزه هاشمی با روزنامه آرمان ملی در خصوص همین موضوعات مصاحبه‌ای کرد و تفسیر خود را از انتخابات 28 خرداد سال جاری با تأکید بر آسیب‌شناسی درون‌گروهی اصلاحات ارائه نمود. نگاه تفسیرگرانه خانم هاشمی در خصوص مشارکت و چرایی عدم حضور بیش از نیمی از مردم به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد وی است که تطبیق آن با واقعیت‌های صحنه پیچیده انتخابات و حتی اظهار نظرات دیگر تحلیل‌گران هم‌حزبی و جریانی وی و تحلیل دشمنان انقلاب و مفسرین خارجی نیز بسیار فاصله فاحشی دارد. وی در فرازی از مصاحبه‌‌ی خود گفت: «بیش از 51 درصدی که در انتخابات شرکت نکردند به‌علاوه 14 درصد آرای باطله با نگاه‌های متفاوت به خیلی چیزها نه گفتند. نه به نداشتن رابطه با آمریکا، عربستان و سایر کشورها، نه به سیاست خارجی تهاجمی، نه به تسلط میدان بر دیپلماسی، نه به هرگونه تبعیض اعم از اعتقادی و جنسیتی، ... نه به بی‌توجهی به شایسته‌سالاری، نه به رانت و فساد و ...».

نکات تحلیلی: 1- خانم هاشمی در حالی این انتقادها را پیام انتخابات می‌نامد که اگر فرض را بر صحت تحلیل وی نیز بگذاریم، باید سؤال کرد چه کسی مسبب این کاستی‌ها و نقایص بوده است؟ مگر هشت سال دولت در دستان روحانی و اصلاح‌طلبان موردحمایت خاندان هاشمی نبوده است؟!

2- کجا آرای باطله را این‌گونه تفسیر می‌کنند؟ اتفاقاً آرای باطله آرای کسانی است که به‌شدت منتقد وضعیتی بودند که دولت موردحمایت شما به وجود آورده بود؛ اما ازآنجاکه به نظام اسلامی علاقه‌مند بودند و حجتی برای عدم حضور در پای صندوق‌های رأی نداشتند و آن را موجب سوءاستفاده دشمنان انقلاب و اسلام می‌دانستند در رأی‌گیری حاضر شدند و سفید رأی دادند!

3- طبق بررسی‌های جهانی، در همه انتخابات‌های دنیا و مطالعه بیش از 38 انتخابات جمهوری اسلامی ایران متوسط از 25 تا 30 درصد مردم رأی نمی‌دهند. لذا با کسر این رقم از 51 درصد، نادرستی استدلال و تفسیر خانم هاشمی روشن می‌شود.

نکته راهبردی: تفسیر و تأمل در پیام‌ها و پیامدهای رفتار انتخاباتی حزبی و جریانی لازم است و زمانی منجر به نتیجه می‌شود که آسیب‌شناسی درست و مبتنی بر واقعیات صحنه تحلیل شود و از اشتباهات درس گرفته شود و الا در اشتباهات بر همان پاشنه خواهد چرخید! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                       

اعتراف به شکست، پس از 20 سال؟!

«اسکات ریتر» کارشناس تسلیحاتی سابق سازمان ملل در گفتگو با شبکه راشاتودی با انتقاد شدید از آمریکا، عملیات این کشور در افغانستان را شکست محض عنوان کرد و گفت: «آمریکا به هیچ‌کدام از اهداف خود دست پیدا نکرد و اکنون پس از 20 سال در حالی افغانستان را ترک می‌کند که مردم این کشور باید با افتضاح‌های آمریکا به‌تنهایی دست‌وپنجه نرم کنند». سخنگوی کاخ سفید نیز با اعتراف به شکست کشورش در افغانستان، گفت: «پس از بازگرداندن نظامیان آمریکایی به خانه لحظه‌ای به‌عنوان اینکه مأموریت ما در افغانستان موفقیت‌آمیز انجام شد را نخواهیم داشت. این جنگی ۲۰ ساله است که از طریق نظامی پیروزی صورت نگرفته است. اگر بایدن تصمیم به خروج نیروها از این کشور نمی‌گرفت، پیامدهای جدی برای نظامیان آمریکایی داشت». رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در نشست خبری 17/4/1400، با داخلی توصیف کردن موضوع پیشروی نیروهای طالبان، از تصمیم قطعی کشورش برای خروج از افغانستان خبر داد و گفت: «ایالات‌متحده نمی‌تواند به سیاست‌هایی که ۲۰ سال پیش برای مقابله با تهدیدهای آن زمان در نظر گرفته بودند، ادامه دهد. ما باید به تهدیدهای امروز پاسخ دهیم». وی بر این باور است که درگیری‌های افغانستان یک جنگ داخلی است و ارتباطی به آمریکا ندارد. وی تصریح کرد: ما به افغانستان نرفتیم که پایه‌گذار یک ملت باشیم و این حق و مسئولیت مردم افغانستان است که به‌تنهایی تصمیم بگیرند در مورد آینده خود و اینکه چگونه می‌خواهند کشور خود را اداره کنند. هیچ کشوری نتوانست مردم افغانستان را متحد کند، هیچ کشوری!». او با اشاره به اشغال این کشور از سوی انگلیس در قرن نوزدهم و سپس تلاش شوروی برای به‌دست گرفتن کنترل اوضاع در افغانستان، تصریح کرد: «هر دو تلاش ناکام ماند و باید آمریکا را هم به این فهرست اضافه کنیم».

گزاره تحلیلی: یکی از ادعاهای پررنگ آمریکائی‌ها برای حضور در افغانستان، حذف طالبان و برقراری امنیت و آرامش در این کشور بود. 20 سال از شروع این ماجرا گذشت و امروز آمریکا درحالی این کشورِ ناآرام‌تر و دارای طالبانی قوی‌تر از گذشته را ترک می‌کند که علاوه بر هزاران کشته و میلیون‌ها آواره افغان و رشد بی‌سابقه ناامنی و تولید مواد مخدر در افغانستان، به استناد آماری که بایدن ارائه می‌کند، حدود یک هزار میلیارد دلار هزینه و 2450 کشته آمریکایی، ماحصل این حضور اشغالگرانه بوده است. ابرقدرت دنیا با چنین افتضاحی امروز در حال ترک افغانستان است. این در حالی است که اوضاع نیروهای این کشور در سایر نقاط غرب آسیا ازجمله در سوریه و عراق نیز حال‌وروز قابل‌تعریفی ندارد و به بیان لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، احتمال خروج آن از سوریه و عراق نیز محتمل است. در مقطع فعلی که ضعف دشمن آمریکایی آشکار شده است، ایران با رصد و تحلیل هوشمندانه حوادث منطقه، می‌بایست از خطاهای محاسباتی بعدی جلوگیری کند. ازجمله برنامه‌های آمریکا در این بازه زمانی، ایجاد ناامنی پایدار، با تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش در منطقه است تا بلکه اهدافی که با حضور مستقیم به دست نیامد، به‌واسطه نیروهای نیابتی دنبال شود. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه            

استقبال و قدردانی افغانستان از میانجیگری ایران

حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان از نشست اخیر میان هیئت‌های دولت این کشور و طالبان که در تهران برگزار شد، استقبال کرده و گفت که این رخداد،  «گامی مؤثر در راستای صلح در این کشور [افغانستان] بوده است». کرزی از بیانیه مشترک دو طرف که در آن تداوم جنگ یک تهدید برای امنیت افغانستان تلقی شده بود و بیان کرده بودند تمامی تلاش‌ها باید بر یافتن راهکاری صلح‌آمیز و سیاسی متمرکز شود، استقبال کرد.  او همچنین از ایران به خاطر تلاش‌هایش برای برگزاری و میزبانی این نشست قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که دو طرف اقداماتی جدی‌تر و مؤثرتر برای موفقیت روند صلح بردارند.  ناجیا انوری سخنگوی وزارت صلح افغانستان نیز از برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی در تهران تمجید کرد.  او دراین‌باره گفت: هدف این نشست ایجاد زمینه اعتماد برای روابط دوجانبه نزدیک‌تر میان مذاکره‌کنندگان افغانستان و طالبان است.  انوری ادامه داد که ملت افغانستان خواستار سرعت یافتن مذاکرات و نتیجه‌بخش بودن آن هستند.

▼ اخبار

نقشه راهی برای وزارت امور خارجه دولت سیزدهم

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در چین گفت: «وزیر امور خارجه دولت سیزدهم باید حدود ۵۰ درصد از تمرکز کار خودش را روی کشورهای منطقه و همسایه بگذارد. این بسیار موضوع مهمی از جهات مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است و اولویت بی‌چون‌وچرای ما باید تقویت و تحکیم روابط با کشورهای منطقه و همسایه باشد». جواد منصوری افزود: «باید سیاست خارجی در خدمت اهداف داخلی باشد و بنابراین در تمام تصمیمات و بخش‌های مختلف وزارت خارجه این اصل حاکم باشد که چگونه می‌توانیم از روابط خارجی برای تقویت ایران، خوداتکایی و استقلال کشور بهره ببریم. متأسفانه در دولت‌های گذشته به تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه اعتنایی نشد و بنابراین برای تقویت بخش اقتصادی وزارت خارجه می‌بایست تعدادی افرادی که مسلط به مسائل اقتصاد داخلی هستند در این وزارتخانه به کار گرفته شوند». وی یکی از مشکلات وزارت امور خارجه را بی‌اطلاعی دیپلمات‌های کشور از شرایط اقتصاد داخلی، نیازها و راه رفع مشکلات دانست و وجود رایزنان اقتصادی متخصص در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را ازجمله ضرورت‌ها برشمرد.

عمان: ایران به دنبال صلح و ثبات در یمن است

وزیر امور خارجه عمان، در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به مسائل مختلفی ازجمله نقش ایران در منطقه و پرونده یمن پرداخت. وی یکی از مهم‌ترین مسائل سیاسی کشورش را مسئله یمن دانست و گفت: «ما به‌صورت مستمر و با تلاش بسیار برای پایان دادن به رنج ملت برادر یمن، متوقف کردن جنگ و کمک - تا جای ممکن- برای برقراری صلح و ثبات در این کشور تلاش می‌کنیم. این کشور همسایه ماست. ما دین، زبان و پیوندهای مشترک، روابط فرهنگی و  اجتماعی با آن‌ها داریم». وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نقش ایران در بحران یمن، پاسخ داد: «ما بر این باوریم که نقش ایران حمایت از  تلاش‌ها برای برقراری صلح  و ثباتی است که ما خواهان آن هستیم». البوسعیدی در پاسخ به این سؤال که  آیا عمان به‌عنوان سومین کشور حاشیه خلیج [فارس] به‌سوی عادی‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] گام بر خواهد داشت؟، افزود: «ما سومین کشور خلیج [فارس] نخواهیم بود؛ اما در کنار حقوق مشروع مردم فلسطین، ما به تصمیم‌های حاکمیتی کشورها احترام می‌گذاریم. همین‌طور انتظار داریم دیگران به تصمیمات حاکمیتی ما احترام بگذارند».

کمک ۱۳ میلیونی به خانواده‌ها پس از تولد فرزند چهارم

«سیدعبدالله ارجائی» مدیرعامل بنیاد 15 خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه تحدید نسل و افزایش فرزندآوری در کشور، از راه‌اندازی باشگاه  «مثبت 3» خبر داد و افزود: «در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک‌میلیون تومان هدیه به‌محض تولد فرزند به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دوساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق ازجمله شیرخشک، مواد غذایی و پوشک به انتخاب پدر اهداء می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح به‌صورت آزمایشی در استان قم و با همکاری استانداری قم آغاز می‌شود و به‌زودی به‌صورت سراسری در کل کشور گسترش خواهد یافت. ارجائی از آغاز طرح کمک درمانی زوج‌های نابارور نیز خبر داد و اضافه کرد: «در حوزه جمعیت،  10 هزار زوج نابارور را تحت پوشش قرار خواهیم داد که متقاضیان باید در سامانه جامع خدمات IR.1542 ثبت‌نام کنند. در این طرح به هر خانواده 1 میلیون تومان کمک بلاعوض برای درمان و 10 میلیون تومان وام با کارمزد 4 درصد تعلق می‌گیرد».

مشکل برق کشور؛ سوء مدیریت یا ماینرها؟!

«پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل نود در حالی رفتار وزارت نیرو در قبال تولید و توزیع برق را «کاملاً فشل» توصیف کرده و اضافه می‌کند که: «۱۰ ماه تمام است که بخش خصوصی مطالبات خود را از دولت بابت تولید برق نگرفته است»، سخنگوی صنعت برق، یکی از علل مهم کمبود برق را استخراج غیرمجاز رمز ارزها در کشور می‌داند. وی با قول برطرف شدن خاموشی‌ها تا 10 روز آینده، گفته است: «تا الآن حدود ۲۰۰ هزار ماینر جمع‎آوری کرده‎ایم که معادل تولید برق یک نیروگاه ۷۵۰ مگاواتی است».

‌اخبار کوتاه

واکنش خطیب‌زاده به حضور غربیها در سیرک منافقین/ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در توئیتی، به نشست وبیناری سازمان منافقین این‌گونه واکنش نشان داد: «سیاستمداران خودفروخته غربی خود را ارزان فروخته و در سیرکی به میزبانی اروپا شرکت کرده‌اند که توسط یک فرقه تروریستی برگزار شده و دستش به خون ایرانی‌ها آغشته است. عطش سیری‌ناپذیر برای پول و عقده‌های ضدایرانی، به ریاکاری شرم‌آور غربی دامن زده است».

رئیسی: امکان تحول در کشور فراهم است/ رئیس‌جمهور منتخب اظهار داشت: «امروز فضای مبارزه با فساد در کشور ایجاد شده است و باید با ادامه این روند و همچنین افزایش کارآمدی، سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به‌نظام را افزایش دهیم. تحقق وعده‌ها نیازمند نظام اداری چابک است و به‌دوراز بروکراسی معمول در مسیر تحقق وعده‌ها گام برمی‌داریم. با توجه به شناختی که از امکانات مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد، اراده جدی مدیران و توان جوانان دارم، معتقدم که راه برون‌رفت از مشکلات کشور وجود دارد».

کارایی بالای واکسن پاستور بر کرونای جهش‌یافته/ رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد: «۸ تیرماه مجوز اضطراری برای واکسن پاستورکووک صادر شد. بعد از منتشر شدن نتایج این واکسن مشخص شد، این واکسن در مقابل ویروس‌های جهش‌یافته ۹۲ درصد موفق بوده است. واکسن پاستورکووک در جلوگیری از فُرم شدید بیماری و مرگ‌ومیر، صددرصد کارایی داشته است. نخستین سری واکسن‌های «پاستوکووک» هفته جاری تحویل می‌شود تا در واکسیناسیون عمومی استفاده شود. تا اوایل مهر تولید واکسن به‌صورت عملیاتی انجام می‌شود که با گذشت زمان، مقدار تولید افزایش پیدا می‎کند».

طرح ایجاد وزارتخانه جدید در مجلس!/ یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد». مجتبی یوسفی افزود: «ما به دنبال آن هستیم تا در دولت سیزدهم این طرح اجرایی شود و با توجه به اهمیت حوزه کاری راه و مسکن این دو حوزه از همدیگر جدا و هریک به‌عنوان یک وزارتخانه مستقل به کار ادامه دهند».

جنبش النجباء عراق: آمریکایی‌ها را رها نخواهیم کرد/ دبیرکل جنبش النجباء عراق اعلام کرد: «ما آمریکایی‌ها را رها نخواهیم کرد و مقاومت تا آزادسازی آخرین وجب از خاک عراق از لوث شما خاری در چشمتان خواهد بود». وی خطاب به نیروهای اشغالگر آمریکایی‌هایی در کشورش گفت: «از عراق خارج شوید و به دخالت‌های آشکار و مخرب خود در کشور ما پایان دهید، زیرا بیشترین عامل مشکل ما شما هستید».

حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا از ۶ ماه دیگر/ قانون جدید مالیات بر ارزش‌افزوده و حذف مالیات از اصل طلا هفته گذشته ابلاغ شد، ولی اجرای آن بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی به ۶ ماه آینده موکول شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات