صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۳۷

اخبار ویژه دوشنبه ۲۱ تیر

روزنامه کیهان **

سران احزاب اصلاح‌طلب باید استعفا دهند

عضو کارگزاران می‌گوید: اصلاح‌طلبان در انتخابات شکست خوردند هرچند که همچنان انکار و فرافکنی می‌کنند.
فائزه هاشمی در گفتگو با روزنامه آرمان و در پاسخ به این سؤال که آیا شما شکست اصلاح‌طلبان در این انتخابات را تایید می‌کنید؟ اظهار داشت: شکست خورده این انتخابات اصلاح‌طلبان بودند. اصلاح‌طلبان در ۴ سال اخیر تغییر هویت داده و پایگاه مردمی خود را از دست دادند. در طول این ۴ سال نیز با انداختن توپ در زمین شورای نگهبان و اصولگرایان حاضر به پذیرش خطا‌های خود نشدند. حالا هم اکثر آن‌ها همین حرف‌ها را تکرار می‌کنند. هنوز نیز اکثریت آن‌ها فرافکنی می‌کنند. وی همچنین گفت: اصلاحات در احزاب و ارکان خود به یک خانه تکانی جدی احتیاج دارد. احزاب اصلاح‌طلب نتوانستند پیام مردم را دریافت و تحلیل درستی ارائه بدهند. آن‌ها برای حفظ و بقای خود دچار فرافکنی شدند، به نظرسنجی‌ها و آمار‌سازی‌های غیرواقعی روی آوردند و از مردم و پایگاه اجتماعی خود فاصله گرفتند. هدف، اصلاحات نبود بلکه بقا بود. در کشور‌های توسعه یافته معمولا با چنین شکستی، رهبران حزب یا رهبران جبهه شکست خورده استعفا می‌دهند و میدان را در یک روند دموکراتیک به دیگران واگذار می‌کنند، چراکه معتقدند این اقدام، حداقل کاری است که انتظار می‌رود احزاب دچار خطا مانند اصلاح‌طلبان در این انتخابات انجام دهند. بعد از این کناره‌گیری‌هاست که مابقی قادر خواهند بود آسیب‌شناسی جدی و واقعی را در درون تشکیلات انجام داده و راه درست را برای آینده پیدا کنند.

سی‌ان‌ان: نطق خروج از افغانستان بدترین نطق ریاست‌جمهوری بایدن بود

یک تحلیلگر امنیت ملی در آمریکا گفت: نطق خروج از افغانستان، بدترین سخنرانی دوران ریاست‌جمهوری بایدن بود.
به گزارش صدای آمریکا، پیتر برگن، نائب رئیس‌اندیشکده «نیو آمریکا»، و استاد در دانشگاه ایالتی آریزونا، در تارنمای شبکه سی‌ان‌ان، به استدلال جو بایدن مبنی بر اینکه خروج سربازان آمریکایی بر اساس توافق دولت دونالد ترامپ و طالبان بوده، نوشت: از آنجا که این توافق توسط یک دولت پیشین امضا شده است، الزام‌آور نمی‌باشد. طبق گزارش منتشر شده توسط شورای امنیت سازمان ملل و نیز مصاحبه هفته پیش سی‌ان‌ان با عبدالله عبدالله، رئیس‌شورای عالی آشتی ملی افغانستان، پیش‌فرض توافق، یعنی قطع روابط طالبان با القاعده تحقق نیافته است.
جو بایدن همچنین به تلاش زلمای خلیلزاد، نماینده ایالات متحده در مذاکرات صلح افغانستان، برای دستیابی به صلح میان طالبان و دولت افغانستان اشاره کرد، اما آقای خلیلزاد در زمان ترامپ هم همین سمت را داشت و در چارچوب مذاکرات صلح، بیشتر افغانستان را تسلیم طالبان کرد.
اکنون٢٨٠٠٠ سرباز آمریکایی در کره‌جنوبی پس از گذشت سه ربع قرن از جنگ کره با هدف دفاع از این کشور در برابر کره‌شمالی، حضور دارند. حضور ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان هم می‌توانست کمک بزرگی به دولت این کشور در مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های همچون القاعده کند.
برخلاف ادعای پرزیدنت بایدن، مسئولان اطلاعاتی دولت او هشدار می‌دهند طالبان در حال در دست گرفتن کنترل افغانستان است. بایدن همچنین گفته بود حضور تنها ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی از مجموع ١ میلیون و ٣٠٠ هزار پرسنل فعال ارتش این کشور، باعث می‌شود که آمریکا نتواند با چین رقابت استراتژیک کند. اما، برخلاف این ادعا، حضور ۲۵۰۰ نیروی ما در افغانستان، دست برتر را به چینی‌ها در رقابت با واشنگتن نمی‌دهد.

دولت ۷ سال به مسئله برق بی‌محلی کرد

ساخت نیروگاه‌های تولید برق ۷ سال زمان می‌برد، اما دولت روحانی نه در حوزه نیروگاه‌ها، طراحی و تدبیر موثری انجام نداد.
به نوشته روزنامه وطن امروز، برای ساخت یک نیروگاه در کشور عرف بر این است که ۷ سال زمان لازم است. از روزی که تصمیم به ساخت گرفته می‌شود تا روزی که یک نیروگاه به بهره‌برداری برسد، حدود ۷ سال زمان می‌برد. همچنین اگر بخواهیم فرسودگی شبکه را در کل کشور رفع کنیم ۳ سال زمان لازم است.
متاسفانه به بسیاری از کارخانجات و صنایع، برق ندادیم و همین باعث شده بلاتکلیف بمانند. گله می‌کنند که ما کارخانه را آماده کردیم تا مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما دولت نمی‌تواند به این کارخانه‌ها برق بدهد تا کارشان را شروع کنند. اگر این نیاز‌ها را هم در نظر بگیریم باید کسری ۲۰ هزار مگاواتی را تامین کنیم، اما اگر بخواهیم نیاز روزانه را تامین کنیم، کسری ۱۱ هزار مگاواتی داریم.
راهکار برون‌رفت از این شرایط این است که یا نیروگاه بسازیم یا نیروگاه‌های گازی که سیکل ترکیبی ندارند را وارد واحد بخار کنیم و یا اینکه فرسودگی شبکه را کمتر کرده و تلفات برق را کاهش دهیم، همچنین از کالا‌های کم‌مصرف استفاده کنیم تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود که این امر هم نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و هم به کار فرهنگی و تشویق مردم. هر کدام از این روش‌ها بین ۳ تا ۷ سال زمان نیاز دارد. گرفتاری‌هایی که امروز پیدا کرده‌ایم ریشه در ۷ سال پیش دارد. اگر دولت از ۷ سال پیش به این مسئله فکر کرده بود امروز شاهد این مشکلات نبودیم و اگر امروز هم به‌دنبال حل این مشکل نباشیم سال آینده وضعیت بدتر از امروز خواهد شد که این جای نگرانی دارد.‌
می‌توانیم سبد انرژی کشور را با آوردن برق هسته‌ای به چرخه مصرف متنوع کنیم. وقتی این موارد را جمع می‌کنیم، مشاهده می‌شود ابتدا نیاز به یک برنامه مناسب داریم تا مشکل برق حل شود.
به موازات این قضیه مشکل گاز را هم داریم که به تازگی این مشکل با افت تولید در پارس جنوبی خود را نشان داده است. این افت تولید سال به سال بیشتر می‌شود. برداشت ما در پارس جنوبی طبق برنامه نبود و بخشی از آن به موضوع افت تولید برمی‌گردد که در سال‌های آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.
طبق برنامه ششم، دولت باید سالانه ۵ هزار مگاوات برق تولید می‌کرد و تولید برق هسته‌ای باید گسترش می‌یافت، اما گسترش نیافت به‌طوری که فاز‌های ۲ و ۳ آن همچنان روی زمین مانده است؛ برای صادرات برق بخش خصوصی وارد عمل نشد؛ در حوزه نیروگاه‌های گازی که باید سیکل ترکیبی می‌شدند اقدامات جدی نشد؛ این بخشی از مجموعه کار‌هایی است که در طول ۷ سال اخیر از سوی دولت انجام نشد و بر زمین ماند.

توضیح سازمان برنامه و بودجه درباره یک خبر و پاسخ کیهان

در پی انتشار خبر ویژه‌ای به نقل از روزنامه جام جم، سازمان برنامه و بودجه توضیحی ارسال کرد.
روابط عمومی این سازمان در واکنش به خبر «۸ سال دردسرسازی برای دولت جدید» مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ آورده است: «بار مالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان یکی از مطالبات ۱۰ ساله بازنشستگان بود که در سال ۱۳۹۹ از محل منابع مندرج در بند (و) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اجرایی شده و با توجه به رشد حدود ۴۵ درصدی حقوق بازنشستگان رضایت جدی بازنشستگان را در پی داشت با توجه به اجرای متناسب‌سازی از مهر ماه سال ۱۳۹۹ منابع لازم برای تداوم متناسب‌سازی نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بند (و) تبصره ۲ منظور شده که با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و لحاظ ۱۳۰۰۰۰ میلیارد تومان در جزء (۱) بند (۲) تبصره (۲) تداوم متناسب‌سازی نیز از محل بخشی از منابع مذکور در حال اجرا می‌باشد لذا با توجه به موارد فوق اجرای متناسب‌سازی در سال ۱۳۹۹ و تداوم آن در سال ۱۴۰۰ عیناً براساس منابع مندرج در قانون بودجه بوده و به هیچ عنوان تعهد مازاد بر اعتبار نبوده است و به هیچ عنوان دولت مستقر به دنبال ایجاد هزینه برای دولت منتخب نبوده است.»
کیهان: اولاً اگر اقدام سازمان برنامه و بودجه قانونی بوده، چرا نه در سال‌های گذشته و نه ابتدای امسال انجام نشده و در حالی که دولت در هفته‌های پایانی خود به سر می‌برد، اقدام به افزایش ناگهانی حقوق‌ها (از جمله در سطح مدیران) شده است؟ این کار منطقاً با عنایت به کسری بودجه چند صد هزار میلیاردی موجود، گرفتاری جدیدی را در کنار ارثیه منفی دولت، متوجه دولت جدید می‌کند.
ثانیاً حتی بسیاری از کارشناسان در روزنامه‌های حامی دولت نیز تصریح می‌کنند اقدامات نمایشی دولت در هفته‌های پایانی مبنی بر افزایش حقوق‌ها، موجب کسری بیشتر و تورم مضاعف خواهد شد. چنان‌که روزنامه دنیای اقتصاد به قلم آقای علی سرزعیم (معاون پیشین وزارت تعاون و کار و رفاه در دولت روحانی و مشاور مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری) در یادداشتی با عنوان «افزایش حقوق‌ها به چه معناست؟» می‌نویسد: «قاعدتاً توجیه این کار سازمان برنامه این است که قدرت خرید کارکنان دولت به شدت کاهش یافته و نیاز به جبران است» این پیشنهاد بدون اینکه در مجلس بررسی شود در دولت تصویب شد و همان طور که می‌توان حدس زد به سرعت برق در تمام دستگاه‌های اداری با اشتیاق به اجرا درآمد قبل از هر چیز روشن است که هیچ کس با بهبود وضعیت درآمد افراد، خصوصاً کارمندان دولت مخالف نیست و اتفاقاً خود اینجانب جزو منتفعان این سیاست هستم؛ اما دانش اقتصادی حکم می‌کند که آدمی فارغ از ذی‌نفع بودن، پیامد‌های یک سیاست را بررسی کند؛ بنابراین به اختصار به این پیامد‌ها اشاره می‌کنم.

شکاف طبقاتی رو به کاهش دوباره در دولت روحانی افزایشی شد
روحانی، دولت را با بدترین وضع نابرابری اقتصادی تحویل می‌دهد.

به گزارش روزنامه وطن امروز، مجموع سیاست‌های اتخاذ شده در دهه ۸۰ موجب شد ضریب جینی (نشانگر میزان شکاف طبقاتی) از مقدار خود در سال ۱۳۸۰ که برابر با ۰/۴ بود، در سال ۱۳۹۰ به پایین‌ترین مقدار خود، یعنی ۰/۳۷ برسد، اما پس از آن با جهش‌هایی که در دهه ۹۰ اتفاق افتاد و به دنبال آن، افزایش تورمی که شاهد آن بودیم که منجر به کاهش قدرت خرید خانوار‌ها شد و در نهایت افزایش قیمت بنزین که در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، ضریب جینی مجددا صعودی شد و در سال ۱۳۹۹ به ۰/۴۰۸ رسید و به نوعی می‌توان گفت از سال ۱۳۹۰ تا امروز نابرابری درآمدی در حدود چهار درصد بیشتر شده است.
در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از ارزش‌افزوده اقتصاد ایران در بخش خدمات متمرکز شده است. این درحالی است که گسترش این بخش و پایین بودن ظرفیت‌های تولیدی کشور تنها موجب گسترش فقر در جامعه شده؛ از این‌رو حمایت از تولید به‌ویژه حمایت از کسب‌وکار‌های کوچک اهمیت زیادی برای بهبود توزیع درآمد در اقتصاد ایران دارد.
درآمد اصلی ساکنان روستا به‌طور کلی در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری آن‌ها خلاصه می‌شود، ولی به‌دلیل اتکای دولت به درآمد‌های نفتی و واردات محصولات خارجی، توجه چندانی به بخش کشاورزی نشده است و ارزش‌افزوده این بخش بنابر آمار موجود به ۱۲ درصد رسیده است. از منظر توزیع درآمد عدم‌توجه به این بخش باعث می‌شود کشاورزان که بخش قابل‌توجهی از جمعیت را تشکیل می‌دهند از نظر درآمدی در وضعیت مناسبی قرار نداشته باشند؛ بنابراین توجه به این بخش موجب بهبود توزیع درآمد در جامعه می‌شود.
در حال حاضر یارانه‌های مختلفی از سوی دولت به اشکال مختلف پرداخت می‌شود. در بسیاری از موارد این یارانه‌ها خاصیت توزیع‌کنندگی ندارند بلکه حتی در جهت معکوس عمل می‌کنند، به این معنی که افراد در دهک‌های بالای درآمدی جامعه از یارانه‌ها نسبت به افراد در دهک‌های پایین درآمدی جامعه بیشتر برخوردار می‌شوند؛ زیرا که اغلب این یارانه‌ها بر مصرف کالا‌ها پرداخت می‌شوند؛ بنابراین توجه به اصابت دقیق این یارانه‌ها و شناسایی اقشار مستحق‌تر دریافت یارانه، کمک شایانی به بهبود توزیع درآمد در جامعه می‌کند.
بهبود نظام تامین اجتماعی در نهایت منجر به بهبود توزیع درآمد در اقتصاد ایران‌ می‌شود.

همشهری: تدبیر برقی دولت به افزایش تورم ختم می‌شود

در حالی که دولت و وزارت نیرو، چاره کمبود برق را در تعطیلی صنایع دانسته‌اند، یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: این نوع تدبیر، آثار تورمی روی اقتصاد و بازار و بورس و تولید به همراه خواهد داشت.
روزنامه همشهری در گزارشی خاطرنشان کرد: مجموعه خبر‌ها نشان می‌دهد تمرکز فعلی دولت عمدتا بر کاهش مصرف صنایع انرژی‌بر است. اکنون پرسش این است که ایجاد محدودیت برای مصرف برق در این صنایع، در ماه‌های آینده چه آثاری بر اقتصاد ایران برجای خواهد گذاشت؟
فعلا تمرکز وزارت نیرو بر مدیریت مصرف برق صنایعی از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم، فروآلیاژها، مس و برخی دیگر از واحد‌های متالورژی است. با توجه به محدودیت عرضه محصولات در گروه ورق گرم، ورق سرد، آلومینیوم و برخی دیگر از کالاها، انتظار می‌رود تولید و عرضه این محصولات کاهش یابد و به دلیل کاهش عرضه، قیمت‌ها با افزایش مواجه شوند.
همچنین اگر قطع برق، برخلاف سخنان مقامات دولتی، بیش از ۲ هفته ادامه یابد، شرایط برای خالی‌شدن انبار‌ها و ورود تقاضای واسطه‌گری و سرمایه‌گذاری در این کالا‌ها فراهم می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد از همین حالا، قیمت‌ها در بازار محصولات فولادی و آلومینیوم تحت تأثیر قرار گرفته؛ به طوری که عرضه میلگرد و تیرآهن کاهش یافت و به رشد قیمت‌ها در بازار منجر شد. برآورد می‌شود در صورت تداوم قطعی برق در صنایع، عرضه سایر مقاطع فلزی ازجمله شمش، محصولات فولادی و آلومینیوم هم با کاهش مواجه شود. این موضوع می‌تواند به رشد قیمت این محصولات منجر شود. انتظار می‌رود با افزایش قیمت این محصولات، هزینه تمام‌شده تولید در سایر صنایع افزایش یابد و به رشد قیمت سایر کالا‌هایی منجر شود که از این محصولات در تولیدات نهایی خود استفاده می‌کنند. علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس در انتقاد به قطع برق صنایع گفت: قطع‌کردن برق صنعت با هدف جبران کمبود برق غیرکارشناسی است.
دولت می‌گوید شرایط اضطراری صنعت برق ۲ هفته دیگر به پایان می‌رسد. حتی اگر این وعده را بپذیریم، محاسبات نشان می‌دهد میزان درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات غیر نفتی دست‌کم ۳۵۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت و هرچه قطعی برق طولانی‌تر شود درآمد‌های غیرنفتی با کاهش بیشتری مواجه خواهد شد. به طور مثال آمار‌ها نشان می‌دهد صادرات شرکت‌های تولیدکننده محصولات معدنی و متالورژی ماهانه به ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد که کاهش تولید آن‌ها به معنی کاهش ارزآوری است.
این موضوع می‌تواند بر تامین نیاز‌های ارزی تأثیر منفی داشته باشد.از سوی دیگر هنوز به طور دقیق نمی‌توان برآورد کرد قطع برق چه میزان بر شاخص بورس تأثیر خواهد داشت، اما با توجه به آن که قرار است محدودیت مصرف برق در صنایع فلزی، معدنی و پتروشیمی اعمال شود، برآورد می‌شود این رویداد اثر محسوسی بر بازار سهام داشته باشد، زیرا این شرکت‌ها بخش مهمی از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و کاهش تولید در این شرکت‌ها می‌تواند به کاهش درآمد این شرکت‌ها منجر شود.

********************

روزنامه وطن امروز**

تشکر رهبر انقلاب از پیام فلسطینیان ساکن در اردوگاه‌های سوریه

در پی پیام جمع زیادی از فلسطینیان ساکن در اردوگاه‌های سوریه به مناسبت پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ ۱۲ روزه علیه رژیم اشغالگر قدس و قدردانی آنان از رهبر حکیم انقلاب و ملت ایران، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای از پیام این فلسطینیان تشکر کردند. به گزارش سایت اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به آقای محمد البحیصی، رئیس جمعیت دوستی فلسطین و ایران، با ابلاغ تشکر رهبر انقلاب اسلامی، نوشت: عملیات سیف‌القدس تجلی بخش کوچکی از قدرت و اقتدار انباشته جبهه مقاومت بود. حجت‌الاسلام قمی در این نامه افزوده است: دفاع قهرمانانه مردم غیور فلسطین از مسجدالاقصی و سرزمین قدس، این بار با یکپارچگی و هم‌افزایی مردم همه مناطق فلسطین و هماهنگی تحسین‌برانگیز همه گروه‌های مقاومت، بخوبی نشان داد روزگار تحکم و قدرت‌نمایی صهیونیست‌های غاصب و نژادپرست پایان یافته و دوره شکست غاصبان سرزمین مقدس، عهد آزادی فلسطین و نوبت رهایی قدس شریف فرا رسیده است.

***

سرلشکر باقری:
کارنامه درخشان «احمد جبریل» نویدبخش رهایی مسجدالاقصی است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نوشت: کارنامه درخشان ده‌ها سال مجاهدت پیوسته و شجاعانه احمد جبریل در راه آرمان قدس شریف و آزادی ملت فلسطین، نویدبخش رهایی مسجدالاقصی خواهد بود.
سرلشکر محمد باقری در پی درگذشت «احمد جبریل» دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از پیام وی آمده است: «فقدان مبارز بزرگ مقاومت و یار و یاور رزمندگان مصمم و خستگی‌ناپذیر فلسطینی را به خاندان مکرم، رهبران و اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین و آحاد مردم مظلوم و مبارزان غیور فلسطین تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید، رضوان و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان آن مرحوم، صبر و شکیبایی توأم با ثبات قدم طلب می‌کنم».

***

در تولید و صادرات برخی محصولات می‌توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشور‌های همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران انجام می‌شود، تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل را یکی از ضرورت‌های کشور برشمرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشور‌های همسایه، می‌توانیم به قطب منطقه تبدیل شویم. وی در ادامه با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل‌و‌نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است، اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری را منوط به تعیین چشم‌انداز و تعیین اولویت‌های فرآوری و صادرات دانست و اظهار داشت: پیش از اجرای کامل این طرح باید ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام‌های بعدی قدم برداشت.

***

سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به نامه دعوت ۲۲۰ نماینده از رئیسی برای شرکت در انتخابات، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:
«بنده نویسنده نامه دعوت ۲۲۰ نماینده مجلس از آیت‌الله رئیسی بوده و بسیاری امضا‌ها را اینجانب اخذ کردم. امضاکنندگان نامه هیچ‌گاه دنبال سهم از کابینه آتی نبوده و نیستند. رئیس‌جمهور طبق قانون وزرا را معرفی و نمایندگان طبق قانون بررسی می‌کنند. سهم‌خواهی در قاموس مجلس و دولت انقلابی نیست».

***

دریادار خانزادی:
ناوشکن دماوند تا ۲ ماه دیگر به نداجا ملحق می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از الحاق ناوشکن دماوند و ناو کنارک تا ۲ ماه دیگر به نیروی دریایی خبر داد. دریادار حسین خانزادی، با حضور در برنامه نگاه یک، طی سخنانی اظهار داشت: اقیانوس هند به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان در سال‌های اخیر با دزدی دریایی مواجه شد و کانون‌های ناامنی در خلیج عدن شکل گرفت و این باعث شد کشور‌های منطقه هوشیاری بهتری پیدا کنند. وی افزود: تعداد معنا‌داری از نیرو‌های دریایی در شرق و شمال اقیانوس هند حضور دارند، نیروی دریایی ایران هم در شمال اقیانوس هند به عنوان یک نیروی دریایی که قدرت اقیانوس‌پیمایی دارد مطرح است.
وی درباره ارتباط نداجا با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: یک شرکت دانش‌بنیان داخلی موفق شده است طی ۶ ماه یک موتور دیزل دریایی را طراحی کند و بسازد. ما در نیروی دریایی یک مرکز نوآوری دریایی هم در دست احداث داریم. همین جوانان به ما قول ساخت یک ناوشکن سنگین را نیز داده‌اند، بر همین اساس ما پیشنهاد ایجاد یک کارخانه نوآوری‌های صنعت دریایی را داده‌ایم تا در اختیار این جوانان قرار دهیم. فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره ساخت هاورکرافت بومی نیز گفت: طرح ساخت این هاورکرافت را گام به گام دنبال کرده‌ام و وزارت دفاع وعده داده که این هاورکرافت را که مجهز به موشک است، آذرماه به نیروی دریایی تحویل دهد. در ایام سالگرد دفاع‌مقدس پیش‌بینی الحاق ناوشکن دماوند و ناو کنارک به نیروی دریایی را هم کرده‌ایم. در آینده نه‌چندان دور نخستین شناور اطلاعاتی نداجا که یک شناور اقیانوس‌پیماست به نیروی دریایی ارتش ملحق می‌شود.

********************

روزنامه خراسان**

وام خرید مسکن ۴۴۰ میلیون تومان می‌شود؟

مهر - دستگاه سیاست گذار بخش مسکن و بازوی تأمین مالی آن درخواست دو برابر شدن تسهیلات خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار ارائه داده است و منتظر تصویب آن هستند؛ بنابراین پیشنهاد شده است که رقم تسهیلات خرید مسکن فردی و زوجین در تهران به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومان شود که به این ترتیب در صورت تصویب، به همراه وام جعاله به رقم ۲۴۰ و ۴۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. با ۴۴۰ میلیون تومان، زوجین می‌توانند در تهران تا حدود ۱۰ درصد از قیمت ملک را با کمک تسهیلات مسکن تهیه کنند؛ این رقم، معادل حدود ۱۵ متر از یک واحد مسکونی است. ضمن این که رقم اقساط این تسهیلات در صورتی که مدت زمان بازپرداخت آن همچنان ۱۲ ساله و با نرخ سود ۵/۱۷ درصد باشد، بیش از شش میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

شرط کاهش نرخ سود بانکی

ایسنا - علی صالح آبادی، مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به کاهش قابل توجه نرخ بهره بین بانکی در روز‌های اخیر بیان کرد: کاهش این نرخ در صورتی منجر به کاهش سود بانکی می‌شود که کاهش نرخ در بازار بین بانکی پایدار باشد.

توافق G۲۰ بر سر مالیات ۱۵ درصدی غول‌های اینترنتی

وزیران دارایی، اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی ۲۰ قدرت اقتصادی جهان در چارچوب اجلاس گروه ۲۰، از طرحی حمایت کرده‌اند که قرار است مانع فرار مالیاتی شرکت‌های چند ملیتی شود. به گزارش ایرنا، بر اساس این طرح که پیشتر در اجلاس گروه هفت مطرح و قرار شد در مرحله بعد، گروه ۲۰ تایید کند، برای شرکت‌های چند ملیتی مانند گوگل دست کم ۱۵ درصد مالیات در نظر گرفته شده است تا از یک سو درآمد بیشتری از آن‌ها حاصل شود و از سوی دیگر نتوانند برای پرداخت مالیات کمتر درآمد خود را به مناطقی جابه‌جا کنند که مالیات کمتری دریافت می‌شود. طبق گزارش دویچه وله، غول‌های اینترنتی نظیر آمازون، فیس‌بوک و گوگل سالیانه میلیارد‌ها دلار، آن هم با فعالیت در کشور‌های مختلف سود کسب می‌کنند، اما زمانی که پای پرداخت مالیات می‌رسد، از انجام این کار طفره می‌روند. آن هم با این بهانه که پایگاه اصلی آن‌ها در ایالات متحده است. این طرح که از سال‌ها پیش مورد بحث و بررسی قرار دارد و در دوران ریاست جمهوری ترامپ به حاشیه کشیده شد، حالا با روی کار آمدن جو بایدن دوباره مورد توجه قرار گرفته است و دو رکن اصلی دارد: ۱- تعیین یک نرخ حداقل برای مالیاتی که شرکت‌های چند ملیتی، صرف نظر از محل فعالیت خود بپردازند. ۲- تعریف روش و ساختاری که بتواند مالیات گردآوری شده را به طور عادلانه میان کشور‌ها تقسیم کند. به گزارش خراسان، گروه ۲۰ متشکل از وزیران دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا به همراه اتحادیه اروپاست که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود.

********************

روزنامه ایران**

ایده جلیلی برای تبدیل ایران به قطب منطقه

خبر اول اینکه، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در نشست ارائه طرح «شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری» با بیان اینکه بسیاری از صادرات به کشور‌های همسایه از طریق خطوط حمل و نقلی ایران صورت می‌گیرد، اظهار کرد: تکمیل زنجیره ارزش این محصولات و همچنین مواد اولیه تولید داخل یکی از ضرورت‌های کشور است. وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های بالفعلی که در کشور وجود دارد، در زمینه تولید برخی محصولات و صادرات آن به کشور‌های همسایه، می‌توان به قطب منطقه تبدیل شد. جلیلی با بیان اینکه بلااستفاده ماندن بخش زیادی از ظرفیت حمل و نقل ریلی و همچنین خام‌فروشی از چالش‌های کشور است، افزود: اجرای عملیاتی طرح شبکه یکپارچه فرآوری و ترابری منوط به تعیین چشم‌انداز و تعیین اولویت‌های فرآوری و صادرات است. پیش از اجرای کامل این طرح باید ابتدا الگوی محدودی از آن در یک یا چند زنجیره فرآوری و ترابری عملیاتی شود تا با بررسی نتایج و میزان استقبال بخش خصوصی، برای گام‌های بعدی قدم برداشت.

سلطان عمان در پی بهبود روابط تهران- ریاض

خبر دیگر اینکه، روزنامه رای الیوم چاپ لندن در یادداشتی به اهداف سفر سلطان عمان به عربستان پرداخت و نوشت که نزدیک کردن دیدگاه تهران و ریاض یکی از اهداف این سفر است. به گزارش ایسنا، در بخشی از این یادداشت آمده است: انگیزه‌ها و دلایل این سفر زیاد و متفاوت است و زمان این سفر نیز مورد توجه است، زیرا مسقط نقش میانجیگر برای حل بحران یمن را ایفا می‌کند. برخی‌ها بر این باورند که مسقط به دنبال نزدیک کردن رویکرد‌های تهران و ریاض است، زیرا اکنون گفتگو یا مذاکراتی میان ایران و عربستان درحال برگزاری است و توافق نهایی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران نیز همچنان مهم‌ترین مسأله است.

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی

شنیدیم که، مجتبی یوسفی نماینده اهواز در مجلس گفت: طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس کلید خورد. به گزارش فارس، وی افزوده است: ما به دنبال آن هستیم تا در دولت سیزدهم این طرح اجرایی شود و با توجه به اهمیت حوزه کاری راه و مسکن این دو حوزه از همدیگر جدا و هر یک به عنوان یک وزارتخانه مستقل به کار ادامه دهند.

زیست مؤمنانه جایگزین زیست شبانه شود

دست آخر اینکه، احمد علوی، منتخب شورای ششم تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما نسبت به طرح زیست شبانه چیست، گفت: با مدل اعضای شورای شهر فعلی برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود و باید زیست مؤمنانه جایگزین شود. من کلیت طرح زیست شبانه را قبول دارم، ولی با عنوان زیست مؤمنانه می‌توانیم شب‌های تهران را روشن‌تر، شفاف‌تر و امن‌تر کنیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزوده: وقتی شهر به صورت کامل به خواب می‌رود، شهر ناامن می‌شود و آسیب‌های اجتماعی هم شدت بیشتری پیدا می‌کند، اما نکته مهم این است که با مدل اعضای فعلی شورای شهر برای زیست شبانه کار جلو نمی‌رود، زیرا نمی‌توان شهر را به فروشگاه و امثال آن تبدیل کنیم و باید زیست مؤمنانه جایگزین شود که به نظرم جالب‌تر است.

********************

روزنامه شرق**

تلاش آمریکا برای عادی‌سازی روابط میان یمن  و  اسرائیل

آمریکا از دهه ۹۰ برای عادی‌سازی روابط میان یمن و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. وزارت اطلاع‌رسانی در دولت صنعا، در بیانیه‌ای اعلام کرد اسناد رسمی را درباره برخورد مثبت نظام علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، با دستورات آمریکا برای پایان تحریم کالا‌های اسرائیل و تسلیم‌شدن این نظام در برابر فشار‌های واشنگتن درباره تحریم اقتصادی منتشر خواهد کرد.

بزرگ‌ترین انقلاب مالیاتی قرن

وزرای دارایی گروه ۲۰ شنبه حمایت خود را از یک توافق «تاریخی» جهانی برای اخذ مالیات عادلانه‌تر از شرکت‌های چند‌ملیتی اعلام کردند؛ چارچوبی برای اصلاح مالیات بین‌المللی که ۱۳۰ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در همین ماه با مالیات دست‌کم ۱۵‌درصدی از این شرکت‌ها بر سر آن به توافق رسیده بودند.

آغاز  طولانی‌ترین دوره تبلیغات انتخاباتی عراق

تبلیغات نامزد‌های انتخابات پیش از موعد عراق به صورت شبه‌رسمی از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد. این طولانی‌ترین دوران تبلیغات انتخاباتی در تاریخ عراق است که سه ماه طول خواهد کشید. قانون جدید انتخابات، عراق را به ۸۳ دایره انتخاباتی در سراسر کشور از جمله اقلیم کردستان تقسیم می‌کند.

سفر الکاظمی به واشنگتن

پایگاه خبری اسکای‌نیوز به نقل از منابع آگاه خبر داد مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اواخر ماه جاری میلادی به واشنگتن سفر می‌کند. این پایگاه خبری به نقل از یک منبع آگاه در دفتر نخست‌وزیر عراق، خبر داد الکاظمی دو هفته پیش دعوت‌نامه‌ای رسمی از کاخ سفید دریافت کرده است و تا چند روز آینده تدارکات این سفر نهایی خواهد شد.

تماس تلفنی رئیس‌جمهوری اسرائیل  با  شاه اردن

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در تماسی تلفنی با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، با او درباره تحولات منطقه و مسئله فلسطین مذاکره کرد. به گزارش دربار اردن، ملک عبدالله در این تماس تلفنی بر اهمیت همکاری برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر بر اساس راه‌حل دو کشوری در سرزمین‌های فلسطینی تأکید کرده است.

تعهد رهبران کره شمالی و چین به همکاری بیشتر

خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای کره‌شمالی گزارش داد رهبران کره شمالی و چین با تبادل پیام‌هایی به تقویت همکاری دوجانبه در سالروز پیمان دوستی، همکاری و کمک متقابل میان دو کشور متعهد شدند. بر اساس این گزارش، رهبر کره شمالی گفته است: اکنون که نیرو‌های متخاصم بیش از همیشه در تحرکات چالشی و مانع‌تراشی خودشان ناامید شده‌اند، این پیمان از سوسیالیسم و صلح در آسیا دفاع می‌کند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات