صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۰۶۳

شعبده بازی ناشیانه بایدن در افغانستان / اهتزاز پرچم شکست آمریکا در کابل

جوبایدن و دموکراتهای کاخ سفید سعی دارند آدرس و نشانه دروغین و وارونه ای را در خصوص خروج خود از افغانستان به نظام بین الملل مخابره کنند. این همان سیاست همیشگی مقامات آمریکایی است.

خروج اشغالگران آمریکایی از افغانستان، مترادف با شکست بسیار سنگینی است که واشنگتن و ناتو پس از دو دهه جنایت در این کشور متحمل شده اند. اکنون، افغانستان به مانند ویتنام، به یکی دیگر از نمادهای شکست نظامی آمریکا در تاریخ روابط بین الملل تبدیل شده است. در این میان، جوبایدن و دموکراتهای کاخ سفید سعی دارند آدرس و نشانه دروغین و وارونه ای را در خصوص خروج خود از افغانستان به نظام بین الملل مخابره کنند. این همان سیاست همیشگی مقامات آمریکایی است.


ادعای  مضحکانه بایدن
جو بایدن از تصمیمش برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع و اعلام کرد ماموریت آمریکا در افغانستان ۳۱ اوت به پایان خواهد رسید. جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا پنج شنبه شب ۸ ژوئیه در کاخ سفید مقابل خبرنگاران از بازگرداندن نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد. او گفت ایالات متحده به هدفش از این جنگ طولانی ضد تروریسم که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آغاز شده بود، رسیده و حالا این افغان‌ها هستند که باید "به تنهایی درباره آینده خود تصمیم بگیرند".


همان گونه که اشاره شد، رییس جمهوری آمریکا تاریخ نهایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۳۱ اوت اعلام کرد. این در حالی است که این تاریخ پیش از این ۱۱ سپتامبر اعلام شده بود. او در عین حال گفت که اگر بار دیگر تهدیدی تروریستی از جانب افغانستان برای آمریکا به وجود آید، نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا می‌توانند دوباره وارد عمل شوند.بایدن با اشاره به حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان تصریح کرد که نمی‌خواهد یک نسل دیگر از آمریکایی‌ها را به جنگ در افغانستان بفرستد. او گفت: «ما به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان می‌دهیم.»


به گزارش دویچه وله، در پاسخ به این پرسش که آیا به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان اجتناب‌ناپذیر است، بایدن "نه" گفت و تاکید کرد که افغانستان حدود ۳۰۰ هزار نیروی نظامی مجهز و نیز نیروی هوایی خودش را دارد. او ادامه داد: «من به توانایی نیروهای نظامی افغانستان اطمینان دارم. در عین حال کنترل تمامی خاک افغانستان توسط دولت این کشور را "بسیار نامحتمل" می دانم."

بایدن بدهکار است یا طلبکار؟!
واقعیت امر این است که جوبایدن و همراهانش، مجرمان اصلی ایجاد بحران، ناامنی ، آشوب، کشتار غیرنظامیان و فقر گسترده در افغانستان و شبه قاره هند محسوب می شوند. بهتر است مقامات آمریکایی به جای فرافکنی در قبال شکشت سنگینی که در افغانستان پذیرفته اند، پاسخگوی بحرانهایی باشند که طی دو دهه اخیر در مناطق مختلف افغانستان ایجاد کرده اند. بدون شک هر دو حزب سنتی آمریکا( دموکرات- جمهوری‌خواه) در ریخته شدن خون مردم افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون نقش داشته‌اند! این جنگ، به‌صورت رسمی نزدیک به یک تریلیون دلار هزینه برای آمریکا در برداشته و در مقابل، واشنگتن نیز با حمایت شرکای خود در ناتو، به کشتار افغان‌ها، جنایت  و تاراج منابع این کشور جنگ‌زده روی آورده است. در این میان سؤالاتی به ذهن خطور می‌کند که حتی در میان بازی تبلیغاتی و هیاهوی کاذب مقامات آمریکایی از ذهن میلیاردها انسان در جهان محور نخواهد شد! تراژدی مرگباری که طی نزدیک به دو دهه اخیر در افغانستان شاهد آن هستیم، کارگردانی به‌جز آمریکا و متحدانش نداشته است! بدون شک حتی با پایان یافتن مذاکرات صلح افغانستان توطئه‌های آمریکا در این کشور بحران‌زده متوقف نخواهد شد.

آمریکا درصدد است با تزریق بحران‌های مزمن امنیتی بر پیکره افغانستان  از یک‌سو و استحاله فرهنگی مردم افغانستان، زمینه را برای استمرار مداخله خود در کابل و دیگر مناطق این کشور مهیا می‌سازند.در این میان، دموکراسی مسموم آمریکایی صرفا جنبه‌ای ظاهری و بدون خاصیت واقعی دارد.این همان صلح کاذبی است که در خدمت «جنگ » قرار می‌گیرد! جنگی که دهه‌هاست دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آن را علیه امنیت کل جهان آغاز کرده‌اند.


پایگاه بگرام باید به موزه شکست آمریکا تبدیل شود
آمریکا در هفته جاری آخرین گروه سربازان خود را از پایگاه مهم هوایی بگرام خارج کرد. این پایگاه که در ۵۰ کیلومتری شمال کابل، پایتخت افغانستان قرار دارد، پایگاه اصلی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به شمار می‌آمد.بدیهی است که این پایگاه، باید به موزه ای تبدیل شود که نمادهای شکست آمریکا طی 20 سال اشغالگری در افغاستان در آن به نمایش در آید! علی رغم آدرس نادرستی که بایدن در خصوص خروج از افغانستان می دهد، کلیت این خروج مترادف با شکست ایالات متحده در افغانستان می باشد.
 
در این میان، رسانه های غربی نیز به جای تمرکز بر اصل ماجرا( شکست مطلق آمریکا در افغانستان) ،بر روی مسائل فرعی دیگر متمرکز شده اند. به عنوان مثال دویچه وله گزارش داده است که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نگرانی درباره امنیت جانی هزاران مترجم افغان را که برای این نیروها کار می‌کردند افزایش داده است. بایدن اما به آنها و خانواده‌هایشان قول داد که پناهگاهی در آمریکا برایشان هست.با وجود قول بایدن روند رسیدگی به تقاضای این افراد برای ورود به خاک آمریکا بسیار کند پیش می‌رود. به همین دلیل متقاضیان ناچارند تا زمانی که ادارات آمریکایی مشغول بررسی تقاضاهای آنها هستند به کشور دیگری بروند.


شکست آمریکا در افغانستان محرز است
در هر حال، آنچه امروز اهمیت دارد، استیصال، درماندگی و در نهایت شکست حاکمیت آمریکا در افغانستان است. با این حال، قطعا ایالات متحده باید پاسخگوی جنایات متعدد خود از جمله کشتار صدها هزار غیرنظامی در افغانستان در طول دو دهه اخیر باشد. حامد کرزای، رییس‌جمهور پیشین افغانستان حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان را بدون هیچ نتیجه‌ای دانست و گفت: «کاملا آشکار است که آمریکا شکست خورده است.»


حتی در داخل آمریکا نیز مقامات دو حزب دموکرات و جمهوریخواه نمی توانند شکست این کشور در افغانستان را نادیده انگارند. لیندزی گراهام، سناتور با نفوذ دموکرات نیز تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکا از افغانستان را "فاجعه‌ای تدریجی" خوانده است. .ناظران سیاسی نیز معتقدند که پس از خروج کامل نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، طالبان دوباره قدرت را در این کشور به دست خواهد گرفت.در حال حاضر نیز کنترل بخش‌های زیادی از افغانستان در دست طالبان است و در سایر بخش‌ها نیز نبرد سنگینی میان نیروهای دولتی و طالبان جریان دارد. این نیز یکی از اصلی ترین مصادق بحران امنیتی است که آمریکا در طول دو دهه اخیر در افغاستان ایجاد کرده است.
 
 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات