صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۰۳

اخبار ویژه چهارشنبه ۲۳ تیر

روزنامه کیهان **

رفتار تورم‌زای دولت فشار بر طبقات ضعیف را بیشتر می‌کند

یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد که دولت روحانی با چاپ پول و بی‌انضباطی مالی به معیشت طبقات پایین جامعه آسیب زده و فقط بر میزان فشار تورمی افزوده است.
روزنامه آرمان از قول یک اقتصاددان نوشت: وقتی پول چاپ می‌کنیم تا کسری بودجه را جبران کنیم یا عده‌ای وام کلان بگیرند، نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند و هزینه این سیاست‌ها را باید افراد کم‌بضاعت پرداخت کنند. در این شرایط بهترین راهکار برای کمک به کارگران کاهش تورم است.
افزایش قیمت‌هایی که دولت این چند سال روی پایه حقوق داشته به هیچ وجه پاسخگوی هزینه زندگی کارگران نیست. از یک طرف می‌دانیم که افزایش دستمزد کارگران موجب افزایش مجدد هزینه تولید می‌شود و از طرفی هم باید توجه کنیم که درآمد‌هایی که خانوار‌ها دارند درآمد حاصل از نیروی کار آنهاست و این اقشار، درآمد حاصل از سرمایه ندارند، بنابراین تنها منبع درآمد آن‌ها همین فروش نیروی کار است.
در این شرایط که نرخ تورم بالاست دولت باید برنامه حمایتی داشته باشد، اما این موضوع نیز مطرح است که این حمایت‌ها هر قدر بیشتر باشد دوباره کسری بودجه اتفاق می‌افتد و کسری بودجه باعث چاپ پول می‌شود و این پروسه در نهایت مشکل کارگران را افزایش خواهد داد.
دولت باید از ابتدا انضباط مالی و پولی برقرار می‌کرد تا به این وضعیت نمی‌رسیدیم. مسئله این است که حتی با وجود برنامه‌های حمایتی، تورم بسیار جلوتر از این حرف‌هاست و هزینه‌های زندگی روزبه‌روز در حال افزایش است. تنها راهکار خروج از این بحران این است که دولت نظام مالیاتی را اصلاح کند و از آن‌ها که به هر دلیلی مالیات پرداخت نمی‌کنند، مالیات دریافت کند.
وقتی ۹۰ درصد از نقدینگی در جیب ۵ درصد از افراد جامعه است و آن‌ها هم مالیاتی پرداخت نمی‌کنند خب معلوم است اقشار کم درآمد به چنین وضعی می‌افتند و هر روز وضعیت‌شان بدتر از روز‌های قبل می‌شود. هر سیاست حمایتی باید از اصلاح نظام مالیاتی بگذرد و اگر نتوانیم این را اصلاح کنیم وضع بدتر خواهد شد و باز همین مسیر طی خواهد شد. اگر دولت آینده بخواهد به‌دنبال سیاست‌هایی باشد که منبع آن خلق پول است و نه مالیات، آن وقت وضعیت بدتر از این می‌شود.

برخی تصمیم‌های هفته‌های پایانی دولت به زیان اقتصاد کشور است

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت اذعان کرد که دولت روحانی حتی در هفته‌های پایانی نیز بر تحمیل گرانی‌های تازه به مردم اصرار دارد.
روزنامه تعادل (دوقلوی اقتصادی روزنامه اعتماد) در یادداشتی به قلم حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا (س) می‌نویسد: طی روز‌های اخیر، نرخ ارز یک بار دیگر در اقتصاد ایران اعداد و ارقام بالای ۲۵ هزار تومانی را پشت‌سر گذاشت و پس از آن نیز بازار اقلام مصرفی مردم با نوسانات قیمتی مواجه شد. پس از آن مردم یک بار دیگر افزایش قیمت در اقلام اساسی را تجربه کردند و فشار معیشتی بر اقشار کمتر برخوردار بیشتر شد.
به نظر می‌رسد، دولت مستقر در هفته‌های پایانی فعالیت‌های خود همچنان اشتباهات قبلی را در حوزه اقتصادی تکرار می‌کند و دست به اقداماتی می‌زند که نتیجه آن چیزی جز نوسان و تکانه‌های تورمی نیست.
وی با بیان اینکه این رفتار برای جبران بدهی‌ها و برجای گذاشتن کارنامه خوب و درخور دو ماه پایانی است، می‌افزاید: در این دوره انتقال برزخی که دولت قبلی در حال اتمام فعالیت‌هایش است و دولت جدید در حال آماده شدن برای به دست گرفتن سکان هدایت ساختار اجرایی کشور است، تصمیماتی در حوزه اقتصادی اتخاذ می‌شود که نتیجه آن به ضرر اقتصاد و معیشت اقشار متوسط و محروم جامعه است.
به عنوان مثال در این فضای هرج و مرج اقتصادی، قیمت مصالح ساختمانی بدون هیچ دلیل معقولی طی یک هفته رشدی حدود ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند. افزایش قیمتی که نتیجه آن در بازار مسکن و سایر بازار‌های اقتصادی منشا اثرات تورمی فراوانی خواهد شد و نوسان‌ساز می‌شود. به هر حال مردم برای تامین یک واحد مسکونی اجاره‌ای حداقلی با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند، وقتی قیمت مصالح ساختمانی و اقلام مرتبط با آن ناگهان ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، نتیجه مستقیم آن باعث گرانی مسکن برای طبقات محروم خواهد شد. از سوی دیگر بر اساس اصل همگرایی بازار‌ها زمانی که نوسان قیمتی در یکی از بازار‌های ۵ گانه کشور (مسکن، خودرو، طلا، بورس و ارز) ایجاد شود، تبعات آن به سرعت سایر بازار‌ها را نیز با تکانه‌های تورمی روبه‌رو می‌سازد. معتقدم در این شرایط نهاد‌های نظارتی و قوه قضائیه باید نقش خود را در فضای اقتصادی کشور تقویت کنند. باید با افراد یا جریاناتی که باعث بروز یک چنین تکانه‌هایی می‌شود، برخورد قضایی صورت بگیرد تا مردم بیش از این تحت فشار‌های کمرشکن معیشتی قرار نگیرند.
دولت مستقر برای ارائه یک کارنامه مطلوب‌تر از خود تلاش می‌کند تا از هر ابزاری برای تلطیف بدهی‌های خود استفاده کند. در شرایطی که ابزار خاصی برای جبران بدهی‌های دولت وجود ندارد، نوسانات ارزی یکی از گزاره‌هایی است که از طریق آن تلاش می‌شود تا از طریق آن بهبودی در وضعیت بدهی‌های دولت ایجاد شود. در سال‌های قبل که کارشناسان اقتصادی نسبت به بروز کسری‌های فزاینده در بودجه هشدار می‌دادند، یک چنین روز‌هایی را پیش‌بینی می‌کردند که تبعات کسری بودجه مشکلات عدیده‌ای را در اقتصاد کشور ایجاد کند.
بدون تردید این وضعیت نوسانی درخصوص نرخ ارز برای دولت آینده مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد. چرا که دولت آینده باید بخش قابل توجهی از توان و ظرفیت‌های خود را صرف حل مشکلاتی کند که به‌دلیل کسری‌های گسترده مالی ایجاد شده‌اند؛ بنابراین افزایش نرخ ارز مشکلی است که نه تنها شرایط فعلی را مخاطره‌آمیز می‌کند، بلکه چشم‌انداز آینده پیش روی اقتصاد و معیشت را نیز تیره و تار می‌سازد.
معتقدم وضعیت فعلی نتیجه بازی دلالان، سوداگران و سفته‌بازان مرتبط با کانون‌های قدرت و ثروت است که از فضای انتقالی فعلی سوءاستفاده کرده و تلاش می‌کنند تا بیشترین سود را برداشت کنند. اساسا یکی از مهم‌ترین دستور کار‌های دول آینده، مقابله با این کانون‌های قدرت و ثروت در کشور است. کانون‌هایی که طی سال‌ها و دهه‌های متمادی در اقتصاد و بازار‌ها لانه کرده‌اند و به قیمت گسترش فقر برای عموم مردم بر ثروت‌های نجومی خود افزوده‌اند. مقابله با این کانون‌ها بدون تردید نیازمند عزم جدی و هماهنگی مجموعه ظرفیت‌های کشور در یک راستا است.

بیش‌فعالی آخر دوره شورای شهر و شهرداری فشل

شورای شهر تهران چهار سال کار نکردن را با برخی رفتار‌های مشکوک در هفته‌های پایانی جبران می‌کند.
در این زمینه جهان‌نیوز در گزارشی با اشاره به انتخاب ۳ شهردار در طول ۴ سال خاطرنشان کرد: آخرین شهردار (حناچی) در ابتدای حضور پرسروصدا داشت. اما بعد از مدتی شهردار اصلاح‌طلب به مدیریت نمایشی با طرح‌هایی همچون دوچرخه‌سواری رو آورد. موضوعی که حتی از سوی «غلامحسین کرباسچی» و «محسن هاشمی» مورد نقد قرار گرفت که با دوچرخه‌سواری یک هزارم از موضوع حمل‌ونقل عمومی و آلودگی شهری حل نمی‌شود. این درحالی بود که پایتخت با مشکل اتوبوس‌های فرسوده و آلاینده رو‌به‌رو بود.
از سوی دیگر در حوزه عمرانی و شهری چندان کار خاصی را در تهران مشاهده نکردیم. درحالی که در دوره مدیریت قالیباف در شهرداری تهران طرح‌های مختلف عمرانی که امروز هر کدام به نمادی برای شهر تهران تبدیل شده‌اند کلید خورد و به نتیجه رسید و مترو تهران رشد قابل توجهی داشت، اما در این دوران اصلاح‌طلبان بیشتر وقت خود را صرف کار‌های نمایشی مانند دوچرخه یا تغییر اسامی معابر شهر تهران کردند. به‌نظر می‌رسد شهرداری سعی کرده قصور مدیریتی خود در ساخت و سازوکار‌های عمرانی شهر تهران را با تاکتیک «حرف درمانی» رفت‌و‌روب کند که به پول‌پاشی‌های عجیب برای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهت تبلیغ خود اقدام کرده است. اخیرا اسنادی از قرارداد شهرداری توسط یک واسط با برخی رسانه‌های حوزه شهری و شبکه‌های مجازی برملا شد که طی آن پول قابل توجهی برای این امر اختصاص داده شده بود که حتی با انتقاد برخی اصلاح‌طلبان روبه‌رو شد. یک خبرنگار اصلاح‌طلب در این‌باره نوشت: «چنین شهردار خسته، بی‌عمل و بی‌کارنامه‌ای باید هم میلیارد میلیارد پول‌پاشی کند تا پروپاگاندای ناشیانه راه بیندازد بلکه شهروندان تصور کنند بادمجان هم میوه است.»
در حالی شهرداری تهران جهت تبلیغ خود این‌چنین پول خرج کرده است که زمانی عنوان می‌کرد برای مناسبت‌های مذهبی و انقلابی از جمله ایام سوگواری محرم بودجه‌ای ندارد و حتی پول نصب پارچه سیاه را هم ندارد.
حالا در آخرین روز‌های مدیریت اصلاح‌طلبان در شورای پنجم اعضای شورا چوب حراج را به اموال شهر زده و با واگذاری املاک با شرایط ویژه موافقت کرده‌اند، اما برخی منتخبین شورای ششم می‌گویند این مصوبات به ضرر تهران است و باید متوقف یا ابطال شود.
در همین رابطه «علی اعطا»، سخنگوی شورا در مقام مخالف این لایحه گفت: «چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران گرامی در شهرداری می‌خواهند مجوز‌هایی که شبهه‌برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟»

تصمیمات هفته‌های پایانی دولت کابینه جدید را گرفتار می‌کند

دولت روحانی در هفته‌های پایانی، تصمیمات غلطی را اتخاذ می‌کند که دولت جدید را گرفتار کسری بودجه بی‌سابقه و تورم خواهد کرد.
روزنامه فرهیختگان، کنترل تورم را مهم‌ترین اقدام اولویت‌دار دولت جدید عنوان کرد و از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: نخستین چالش کوتاه‌مدت آقای رئیسی در سه ماهه اول دولت به مسئله کنترل تورم برمی‌گردد. برای موفقیت در این چالش باید دو اقدام مهم رخ دهد؛ نخست تغییر ساختار نگهداشت ذخایر بانک مرکزی که به وسیله آن امکان کنترل نرخ ارز توسط دولت فراهم می‌شود. امکان کنترل نرخ ارز بحثش جدا از این است که کنترل باید انجام شود یا خیر؛ فرصت طلایی برای تغییر نگهداشت ذخایر ارزی یک ماهه اول دولت رئیسی است. اقدام دوم به کنترل ترازنامه‌های سیستم بانکی برمی‌گردد که از اواخر دوره همتی برنامه آن آغاز شد تا رشد کل ترازنامه‌های سیستم بانکی ما محدود شود. این محدودیت لازم است وگرنه در شرایطی قرار می‌گیریم که ممکن است جهش ارزی کنترل شود، اما تورم رو به رشد باشد.
گویا برخی متوجه نیستند دولت روحانی در هفته‌های پایانی عمرش چه بلایی بر سر کشور می‌آورد. برخی تصمیمات کابینه مانند دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق‌ها دولت رئیسی را وارد لوپ متفاوتی از کسری بودجه خواهد کرد که در این صورت کار بسیار سخت می‌شود. ما می‌توانیم با پیاده کردن الگوی مولدسازی دارایی‌ها که راهبردی به جز فروش آنهاست مشکل کسری بودجه را حل کنیم در مولدسازی، دولت به وسیله بازتنظیم رابطه خود با اموال و دارایی‌هایش به سمت مدیریت بهتر آن‌ها برای به دست آوردن بازدهی مطلوب می‌رود. اگر این فرآیند از سال اول دولت رئیسی آغاز شود می‌توانیم نتایج آن را از سال ۱۴۰۱ مشاهده کنیم. برای حل مشکل بودجه در کوتاه‌مدت به‌خصوص مرداد و شهریورماه امسال دولت چاره‌ای جز کاهش هزینه‌های برجای مانده از دوران روحانی و تلاش برای فروش نفت ندارد.
تغییر چشم‌انداز حکمرانی باید اصلی‌ترین رویکرد تحولی رئیسی در آینده باشد. روحانی با یک نوع تفکر و گفتمان مشخص روی کار آمد، چشم‌انداز ایشان برای اداره کشور از سال ۹۵ یعنی قبل از انتخابات ریاست جمهوری به بن‌بست رسید. متاسفانه از آن زمان تاکنون هیچ تصویر روشنی برای اداره کشور میان اعضای دولت ایشان وجود نداشته است، به همین خاطر ما برای حل مشکلات به سمت رشته‌ای از رفتار‌های غیرتوسعه‌ای رفتیم. شروع این تحول در چشم‌انداز باید از روابط خارجی باشد. منظورم صرفا تجدیدنظر در ارتباطات‌مان با آمریکا نیست منظورم بازتعریف نسبت به خودمان با تمامی محور‌های توسعه اطراف کشورمان هست.
سه ماهه اول دولت رئیسی فرصت خوبی برای گشایش روابط با کشور‌های دیگر است. ما اکنون در غرب غرق هستیم و کالا‌های اساسی کشور به‌طور انحصاری از طریق کانال مورد تایید وارد ایران می‌شود حتی نگاه به نفت نیز کاملا غربی است؛ بنابراین وقتی صحبت از ایجاد روابط با چین، روسیه و هند می‌کنیم هدف‌مان ایجاد تعادل در روابط خارجی است.

دولت، بازار ارز را هم رها کرده است؟!

در حالی که برخی مدیران دولتی در هفته‌های پایانی دوره ۸ ساله خود گزارش‌های گل و بلبل از عملکرد اقتصادی می‌دهند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت ارز در ۲ ماه گذشته بدون سروصدا ۵ هزار تومان گران‌تر شده است.
بالا رفتن قیمت ارز در بازار طی هفته‌های اخیر منجر به شکل‌گیری معاملات خاص در بازار ارز شده است. اردیبهشت امسال بود که قیمت ارز در بازار در یک روند کاهشی به کانال ۲۰ هزار تومان وارد شد و پیش‌بینی این بود قیمت به زیر ۲۰ هزار تومان هم برسد، اما اینک قیمت دلار در صرافی‌های بانکی به کانال ۲۵ هزار تومان وارد شده و در مقابل، بازار آزاد هم در همین کانال و البته نزدیک به ۲۶ هزار تومان روند افزایشی خود را حفظ کرده است.
به گزارش وطن امروز، به نظر می‌رسد دولت در روز‌های باقی مانده از عمر خود، دست از مدیریت بازار ارز برداشته، البته بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز همان سیاست نخ‌نمای مداخله با قیمت حاشیه بازار و اعطای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به هر کد ملی را پیگیری می‌کند؛ سیاستی که هیچ‌گاه غیر از توزیع رانت برای عده‌ای قلیل، دستاورد دیگری نداشته است. محدود بودن صرافی‌هایی که ارز دولتی توزیع می‌کنند، در کنار مشخص نبودن زمان عرضه آن باعث شده است تنها افراد معدودی از این رانت باخبر باشند و در نهایت نتیجه آن، صرفا تعمیق سوداگری و سفته‌بازی شود. این فضا تنها حاکم بر بازار اسکناس ارز نیست و در بخش حواله‌ها نیز که بازارساز می‌تواند نقش پررنگی را ایفا کرده و در حوزه واردات کشور، زمینه را برای ورود کالا‌های اساسی، تجهیزات و ماشین‌آلات بیشتر فراهم کند، اوضاع بهتر از این نیست. هم‌اکنون اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما با بازار آزاد بشدت افزایش یافته و صف‌های مجازی طولانی در این سامانه برای دریافت ارز تشکیل شده است؛ ضمن اینکه اختلاف حدود ۱۵ درصدی نرخ نیما و بازار آزاد ممکن است خطا‌ها را در اختصاص صحیح ارز از سوی واردکنندگان بیشتر کرده و سودای فروش ارز در بازار از یک‌سو و بیش‌اظهاری از سوی دیگر را جانی دوباره ببخشد.
دولت بخشنامه‌ای را در راستای استفاده از ارز صادراتی برای واردکنندگان صادر کرده بود که متأسفانه معاونت ارزی بانک مرکزی آن را زیر پا گذاشته است؛ به همین دلیل هر روز با تعداد زیادی از واردکنندگانی مواجه هستیم که قدرت استفاده از ارز صادراتی را ندارند، چرا که مجدد بانک مرکزی پرونده‌های ارزی را تایید نمی‌کند تا ضمن هموار شدن مسیر واردات کالا‌های اساسی و تجهیزات تولید، صادرکنندگان هم بتوانند با سهولت رفع تعهد ارزی کرده و ارز صادراتی را به چرخه تجارت کشور بازگردانند.

********************

روزنامه وطن امروز**

عزم جدی سپاه برای کمک به رفع چالش آب

فرمانده کل سپاه از عزم جدی برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین (ع) اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی انجام داده است که در روز‌های آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست با فرماندهان سپاه‌های استانی که در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، با بیان اینکه در این روز‌ها همزمان از ۲ پدیده اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا و کم‌آبی رنج می‌بریم، گفت: در عرصه مقابله با بیماری کرونا که بخشی از کشور ما را در فاز پنجم تحت تاثیر قرار داده است؛ با نوید‌هایی که درباره حجم واکسیناسیون داده شده است به فضل الهی در آینده نزدیک شاهد حرکت بزرگی در واکسینه کردن مردم خواهیم بود. فرمانده کل سپاه در حاشیه این نشست با بیان اینکه پدیده خشکسالی و کم‌آبی موضوعی است که زندگی مردم را این روز‌ها تحت تاثیر قرار داده است، گفت: همایش امروز به منظور ساخت نقطه عزیمت جدید برای نقش‌آفرینی هرچه بیشتر فرماندهان سپاه‌های استانی و آحاد پاسداران و بسیجیان در ادامه طرح شهید سلیمانی، مشارکت جدی در واکسیناسیون بیماری کرونا و نیز بسیج ظرفیت‌ها برای آبرسانی به نقاط دارای مشکل کم‌آبی و ایجاد عزم ملی در بسیج امکانات و ظرفیت‌های سپاه برای رفع مشکل کم آبی برگزار شد. سرلشکر سلامی از ورود سپاه برای کمک به رفع چالش آب در کشور خبر داد و گفت: دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام اقدام ارزشمندی را در حوزه غلبه بر مشکل کم‌آبی و بی‌آبی انجام داده است که در روز‌های آینده از این دستاورد بزرگ رونمایی خواهد شد. وی همچنین از در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های بیمارستانی سپاه برای کمک به مردم بویژه در شهر‌های دارای وضعیت قرمز خبر داد و گفت: امروز در استان سیستان‌و‌بلوچستان نیروی زمینی سپاه با استقرار ۲ بیمارستان سیار در کنار بیمارستان ثابت و آبرسانی به مناطق مختلف چتر حمایتی خود را گسترانیده است. همچنین نیروی دریایی سپاه در استان هرمزگان یک بیمارستان سیار را در کنار بیمارستان‌های ثابت گسترش خواهد داد. در سایر نقاط کشور نیز اراده جدی برای مقابله با بیماری کرونا و کمک به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی وجود دارد.

***

حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه شد

سخنگوی قوه قضائیه از انتصاب حجت‌الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضائیه خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود گفت: حجت‌الاسلام محمد مصدق به عنوان معاون اول قوه قضائیه انتخاب شدند و از امروز کارشان را در مسؤولیت جدید آغاز خواهند کرد. آقای مصدق تاکنون به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری مشغول بودند و از امروز به عنوان معاون اول جدید مشغول به کار خواهند شد. بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضائیه بود که اخیرا از سوی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس پیشین قوه قضائیه به ریاست دیوان عدالت اداری منصوب شده بود.

***

مسکو از حضور ایران در رژه بزرگ دریایی روسیه خبر داد

وزیر دفاع روسیه می‌گوید شناور‌های نظامی چند کشور از جمله ایران در رژه بزرگ دریایی این کشور به تاریخ سوم مرداد (بیست‌وپنجم جولای) شرکت می‌کنند. به گزارش فارس، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه دیروز از حضور کشتی‌های نظامی ایران در رژه بزرگ نیروی دریایی این کشور خبر داد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شویگو طی نشستی درباره رژه دریایی بزرگ روسیه در تاریخ ۲۵ جولای گفت: این رژه شامل تمام نیرو‌های حاضر در ناوگان‌های دریایی ارتش این کشور، قایق‌های نیرو‌های امنیت مرزی، کشتی‌های ترابری و هواپیما‌های ویژه نیروی دریایی این کشور می‌شود. بر این اساس، وی همچنین توضیح داد که ۵۴ کشتی جنگی و ناوچه از جمله شناور‌های کشور‌های مختلف شامل ایران، هند و پاکستان بزودی وارد آب‌های «سن‌پترزبورگ» می‌شوند. طبق گفته وزیر دفاع روسیه، بیش از ۴۰۰ خدمه نظامی و ۴۸ فروند هواپیما و بالگرد نظامی نیز در این رژه دریایی که «بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین» در نوع خود خواهد بود، شرکت می‌کنند. به نوشته اسپوتنیک، این رژه دریایی که به مناسبت سیصدوبیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس نیروی دریایی روسیه برگزار می‌شود، سوم مرداد در آب‌های سن‌پترزبورگ انجام می‌شود.

***

گزینه‌های شهرداری تهران ۳۱ نفر شدند

منتخب شورای ششم شهر تهران از انصراف ۱۰ نفر از گزینه‌های انتخاب شهردار پایتخت خبر داد و گفت: پس از بررسی‌های اولیه ۱۰ نفر به عنوان گزینه‌های نهایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. مهدی چمران، منتخب شورای ششم در گفتگو با یک خبرگزاری درباره سرانجام انتخاب شهردار پایتخت برای دوره جدید اظهار داشت: شب گذشته برخی گزینه‌ها از ۴۱ نفر پیشنهادی انصراف دادند، چرا که برخی از آن‌ها اعلام کردند به لحاظ برخی مسؤولیت‌ها یا حکم از رهبری جهت حضور در شهرداری تهران منصرف شده‌اند و بابت این موضوع عذرخواهی کردند. وی افزود: سایر گزینه‌ها که اعلام آمادگی کرده‌اند، قرار شده رزومه کامل اولیه از خودشان تا چهارشنبه برای ما ارسال کنند و بعد ما بررسی مقدماتی و نهایی را انجام دهیم. منتخب شورای ششم گفت: بررسی‌های اولیه که انجام شد، ۱۰ نفر در مرحله پایانی انتخاب می‌شوند و سپس آن‌ها مصاحبه و برنامه‌های حضوری خواهند داشت تا ما از میان‌شان فردی را به عنوان شهردار انتخاب کنیم. چمران درباره گمانه‌زنی‌هایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها برای انتخاب شهردار انجام شده گفت: باید این موضوع را دقیق بررسی کنیم و هنوز انتخاب شهردار مشخص نیست. وی گفت: برای ما فرقی ندارد که شهردار از خارج بدنه شهرداری باشد، البته اگر از بدنه باشد چه بهتر، ولی اگر از خارج از شهرداری باشد، اگر توانمند باشد مشکلی ندارد.

********************

روزنامه خراسان**

۷۰ درصد سود بانکی در جیب یک درصد سپرده‌گذاران

فارس – «میثم پیله فروش»، کارشناس مسائل اقتصاد ایران گفت: هم اکنون در کشور ما اگر کسی کار نکند و پول در بیاورد، نظام مالیاتی ما هیچ مالیاتی از او نمی‌گیرد. در یک سال شبکه بانکی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی توزیع کرد و حدود ۷۰ درصد این سود برای یک درصد دارندگان حساب بانکی بود و کل این سود‌ها معاف از مالیات بود.

مستاجران، رها در توفان بازار اجاره

ایسنا - با شروع تابستان، نرخ‌ها به تدریج در بازار اجاره شهر تهران افزایش یافته است و گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد تعیین سقف ۲۵ درصد برای قرارداد‌ها نتوانسته است سد محکمی در برابر جهش قیمت‌ها باشد. اگرچه ستاد ملی کرونا برای کمک به مستاجران، حداکثر نرخ مجاز افزایش اجاره بها در تهران را ۲۵ درصد اعلام کرده، گزارش بانک مرکزی در خرداد۱۴۰۰ رشد ۳۴ درصدی نرخ‌ها را نشان می‌دهد. همچنین گزارش‌های میدانی از شهر تهران نشان می‌دهد در مواردی نرخ اجاره در قرارداد‌های تمدید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و حتی ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

********************

روزنامه ایران**

امریکا آماده شروع دور هفتم مذاکرات برجام

خبر اول اینکه، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در نشست خبری روز گذشته مدعی شد واشنگتن آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین در خصوص برجام است. به‌گزارش ایرنا سخنگوی وزارت خارجه امریکا تصریح کرد که این کشور ضرب‌الاجلی برای بازگشت به دور هفتم مذاکرات وین تعیین نمی‌کند.
مذاکرات وین برای تعیین تکلیف وضعیت اجرای برجام از فروردین ماه امسال (۱۴۰۰) آغاز شد و تاکنون ۶ دوره مذاکره در شهر وین در این چارچوب برگزار شده است. ششمین دور مذاکرات وین دو روز بعد از برگزاری سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران در شهر وین پایان یافت.
حالا سخنگوی وزارت خارجه امریکا مدعی شده است که تنها تهران می‌تواند بگوید که این مذاکرات چه زمانی از سر گرفته خواهند شد.
همزمان با موضع سخنگوی وزارت خارجه امریکا، «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم گفته دور هفتم مذاکرات «وین» در خصوص برجام زودتر از ۱۰ روز دیگر آغاز نخواهد شد.
«اولیانوف» در مصاحبه با روزنامه «کامرسنت» گفت: «تا امروز، هیچ‌کسی از جمله ایرانی‌ها پاسخی برای این سؤال ندارد.» «اولیانوف» در ادامه گفت: «قابل درک است. ایران بتازگی رئیس‌جمهوری انتخاب کرده و تیم جدیدی قرار است روی کار بیایند. آن‌ها برای در دست گرفتن امور به زمان نیاز دارند» وی اضافه کرد: «نظر ما این است که مذاکرات هر چه زودتر آغاز شود بهتر است. من فکر می‌کنم گفتگو‌ها زودتر از ۱۰ روز دیگر شروع نمی‌شود، شاید هم دیرتر از این موعد».
«اولیانوف» همچنین برآورد کرد که تا کنون در ۶ دور مذاکرات وین ۹۰ درصد از مسیر احیای برجام پیموده شده است.

اتحادیه اروپا دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد

خبر دیگر اینکه، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی واکنش مقامات ایرانی به اظهارات نخست‌وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین، بیان کرد که اتحادیه اروپا دیدگاه متعادلی نسبت به ایران دارد و اظهارات اسلوونی از جانب اتحادیه اروپا نبوده است.
به‌گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسلوونی در کنفرانس سالانه گروهک تروریستی منافقین راجع به ایران که واکنش مقامات این کشور را به همراه داشته است، در اتحادیه اروپا مورد بحث قرار گرفته است و آیا اتحادیه اروپا نیز چنین موضعی در قبال ایران دارد یا نه، گفت: نه، ما در شورای روابط خارجی درباره این موضوع حرفی نزدیم. البته من با وزیر خارجه اسلوونی حرف زده‌ام، اما در شورا به طور علنی مطرح نشد.
بورل ادامه داد: طبعاً در نظام سازمانی ما، جایگاه یک نخست‌وزیر، حتی اگر کشوری باشد که ریاست دوره‌ای شورا را بر عهده دارد، نشان دهنده موضع اتحادیه اروپا نیست. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در زمینه موضوعات سیاست خارجی، کسی که اظهاراتش به نمایندگی از اتحادیه اروپا است، چارلز میشل رئیس شورای اروپا است.
او افزود: اتحادیه اروپا موضعی متعادل نسبت به ایران دارد که هر گاه لازم بداند، در زمینه بسیاری از موضوعات فشار سیاسی اعمال می‌کند و در عین حال هر وقت هم لازم باشد به‌دنبال هماهنگی و همکاری است. به طور مثال ما می‌خواهیم به حل مشکل توافق هسته‌ای ایران کمک کنیم. بنابراین، دیگر چیزی راجع به دیدگاه‌های نخست‌وزیر اسلوونی ندارم که بگویم، اما او نماینده اتحادیه اروپا نیست. علاوه بر این، نخست‌وزیر اسلوونی هیچ گاه تظاهر به سخن گفتن از جانب اتحادیه اروپا نکرده و نخواسته است این کار را بکند.

نامه‌نگاری بحرین با ایران

دست آخر اینکه، وزیر خارجه بحرین با بیان اینکه این کشور مذاکرات وین را با دقت دنبال می‌کند، گفت که برنامه هسته‌ای ایران باید کنترل شود. به گزارش فارس «عبداللطیف الزیانی»، وزیر خارجه بحرین، مدعی ارسال نامه‌هایی به جمهوری اسلامی ایران شد و افزود: «ارتباط با ایران به‌عنوان کشور همسایه برای ما مهم است و در این زمینه، نامه‌هایی به این کشور فرستاده شده که تا به حال بی‌پاسخ مانده است.»
وی با اینکه از ادعای نامه‌نگاری بحرین به ایران و بی‌پاسخ ماندن نامه‌ها از سوی جمهوری اسلامی، خبر می‌داد در سخنانی متناقض مدعی شد: «اگر ایران قدم‌هایی برای اطمینان‌سازی بردارد ما حاضر به گفتگو با این کشور هستیم و دو کشور چین و روسیه نیز تلاش‌هایی در این زمینه داشته‌اند.»
البته این اولین‌بار نیست که حاکمان بحرین به ارتباط با کشوری اشتیاق نشان می‌دهند و با بی‌توجهی آن کشور روبه‌رو می‌شوند. چندی پیش نیز مسئولان این کشور نامه‌هایی به قطر ارسال کردند که با بی‌توجهی طرف قطری روبه‌رو شدند و پس از آن‌که از ارتباط با این کشور عربی ناامید شدند، حملات رسانه‌ای خود را علیه آن شروع کردند.

********************

روزنامه شرق**

قرارداد ۲۰ ساله کره جنوبی با قطر

وزارت انرژی کره‌جنوبی از قرارداد خرید سالانه دو میلیون تن گاز مایع با امیرنشین قطر خبر داد و اعلام کرد این قرارداد از سال ۲۰۲۵ اجرا خواهد شد. در بیانیه دولت کره‌جنوبی به جزئیات مالی این قرارداد اشاره‌ای نشده است.

دستگیری مظنون ترور رئیس‌جمهوری هائیتی

فرمانده کل پلیس هائیتی از دستگیری مظنون اصلی قتل رئیس‌جمهوری این کشور خبر داد. لئون چارلز می‌گوید کریستین امانوئل سانون، در ماه ژوئن با هواپیمای شخصی وارد هائیتی شده و با اعضای گروه متهم به قتل جووینل مویز، رئیس‌جمهوری فقید کشور، همکاری کرده بود.

دستگیری هم‌پیمان گوایدو به جرم خیانت

دادستانی ونزوئلا از دستگیری فردی گوارا، سیاست‌مدار مخالف دولت، به اتهام تروریسم و خیانت خبر داد. گوارا توسط نیرو‌های امنیتی در بزرگراهی در کاراکاس از خودرویش بیرون کشیده و دستگیر شد.

بازداشت مخالفان کوبا

بنا بر داده‌های سازمان عفو بین‌الملل، دولت کوبا در پی بروز ناآرامی‌های کم‌سابقه روز یکشنبه در این کشور ۱۱۵ نفر را خودسرانه بازداشت کرده است. چهره‌های سرشناس ناراضی و شماری از روزنامه‌نگاران منتقد در میان بازداشت‌شدگان هستند. این خبر را اریکا گورا- روساس، مدیر بخش آمریکای سازمان عفو بین‌الملل در یک توییت اعلام کرده است.

چهارمین نشست قطر و عربستان

کمیته پیگیری روابط قطر و عربستان دوشنبه چهارمین جلسه خود را در وزارت امور خارجه قطر در دوحه، پایتخت این کشور برگزار کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، بر اساس بیانیه وزارت خارجه قطر، این جلسه به ریاست علی الحجری، نماینده وزیر امور خارجه در امور منطقه‌ای برگزار شد.

آغاز نخستین رزمایش بین‌المللی اسرائیل

ارتش اسرائیل از آغاز نخستین رزمایش بین‌المللی نیروی هوایی این رژیم با مشارکت خلبانانی از آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان و انگلیس خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیاالیوم، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد دوشنبه برای نخستین‌بار رزمایش بین‌المللی را آغاز کرده است و در این رزمایش از جنگنده‌های بدون سرنشین استفاده شد.

سالم المسلط، رهبر جدید مخالفان سوری

خبرگزاری آناتولی اعلام کرد اعضای مجمع عمومی ائتلاف اپوزیسیون سوریه در پنجاه‌وهفتمین نشست این مجمع در استانبول سالم المسلط را به‌عنوان رئیس جدید این اپوزیسیون تعیین کردند و به این ترتیب او جانشین نصر الحریری شد.

اعلام عزای عمومی در عراق

در ساعات آغازین روز گذشته در آتش‌سوزی در یک مرکز قرنطینه بیماران مبتلا به کووید‌۱۹ در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) در مرکز ناصریه دست‌کم ۵۸ نفر جان خود را از دست دادند. در پی این حادثه صدام الطویل، مدیر بهداشت استان ذی‌قار، استعفای خود را تقدیم کرد و در عراق اعلام عزای عمومی شد.

کشف گور جدید در کانادا

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع رسانه‌ای کانادا اعلام کرد یک گور جمعی در ایالت «بریتیش‌کلمبیا» کشف شده که حاوی بقایای اجساد ۱۶۰ کودک ناشناس است. پیش از این گزارش‌های مفصلی درباره دهه‌ها آزار جسمی، جنسی و عاطفی کودکان در مؤسسات دولتی و کلیسایی کشور کانادا منتشر شده بود.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات