صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۰۶
عضو هیئت رئیسه مجلس:

سوءمدیریت منابع آبی و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور

در واقع با نگاه های بخشی توسعه صنایعی که به آب احتیاج دارند را در استان های کویری انجام می دهیم، مثل صنایع فولاد یا صنایع مرتبط با کاشی و سرامیک و اخیرا هم شنیده شده که صنعت پتروشیمی را به کویر و مناطق مرکزی برده اند. 

مجتبی یوسفی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص لزوم توجه به توجه به تصمیم های درست و کلان در حوزه مدیریت آب کشور گفت: یکی از مشکلاتی که به جد در موضوعات توسعه ای کشور وجود دارد، نگاه بخشی و منطقه ای هم در توزیع و تخصیص اعتبارات و هم در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها است،لذا نگاه ما باید متوازن باشد، چراکه اگر در تصمیم گیری ها دقت نشود و به موقع برای موضوعات کلان کشور با یک نگاه کارشناسانه تصمیم گرفته نشود، تبعات برخی از آنها آن حتی ممکن است سال های بعد باعث برهم خوردن اکوسیستم یک منطقه شود.


برهم خوردن اکوسیستم یک منطقه با نگاه های بخشی
وی افزود: بنابراین به طبع همین موضوع روی زندگی اجتماعی و زندگی مردم تاثیرگذار است؛ نمونه ای از این تصمیمات، مدیریت منابع آب کشوراست که در حال حاضر به یک بحران تبدیل شده است،یعنی از یک مشکل فراتر رفته است؛ در واقع با نگاه های بخشی توسعه صنایعی که به آب احتیاج دارند را در استان های کویری انجام می دهیم، مثل صنایع فولاد یا صنایع مرتبط با کاشی و سرامیک و اخیرا هم شنیده شده که صنعت پتروشیمی را به کویر و مناطق مرکزی برده اند. 


یوسفی با بیان اینکه با این نوع تصمیم گیری دو اتفاق می افتد، تصریح کرد: اتفاق اول آسیبی است که به خود این مناطق می رسد و آلودگی های زیست محیطی ای که شاهد آن هستید؛ برخی استان های مرکزی کشور در بیشتر اوقات سال دچار آلودگی صنعتی هستند که خطر سرطان زایی نیز برای مردم دارد، از طرف دیگر کشور ایران وقتی این صنایع را نداشته به اندازه تاریخ در ادوار مختلف، حرف برای گفتن داشته است، چراکه صنایع کشاورزی، دامپروری و صنایع مرتبط با صنایع دستی را داشته است که امروزه در تامین آب شرب و کشاورزی این مناطق دچار مشکلاتی شده ایم.


معضل نقل و انتقال ها و برداشت های بی رویه آب
عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی استان ها حتی استان های کویری بدون آب، می بینیم که توسعه فضای سبز آن از کل سرانه کشور بیشتر است که این نشان می دهد منابع آبی را که حکم حیات برای کشور دارند را داریم تلف می کنیم؛ از طرف دیگر نقل و انتقال ها یا برداشت های بی رویه و انتقال آب بین حوزه  ای را در دستور کار قرار دادیم که خروجی آن دریاچه ارومیه شده که حدود 5 استان را درگیر کرده است و ما الان ستاد ملی احیای دریاچه زده ایم.


ریزگردها در موازات عدم مدیریت آب
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در استان هایی مثل خوزستان، چهارمحال و بختیاری و حتی سیستان و بلوچستان که باید منابع آب، مدیریت شود شاهد پدیده های جدید به اسم ریزگردها هستیم که در استان های جنوبی مثل خوزستان ما اصلا همچین چیزی نداشتیم، اما چون حق آبه ای که برای تالاب هایی مثل هورالعظیم و شادگان و امثالهم لازم بود، تامین نشد این مسائل به وجود آمد. در این اکوسیستم ها موجودات زنده ای زندگی می کردند که هم به پایداری و تثبیت اکوسیستم و هم اشتغال پایدار مردمی که در آن مناطق ساکن بودند، کمک می کرد.


به خطر افتادن امنیت غذایی کشور
وی با اشاره به تولیدات استان خوزستان گفت: استان خوزستان 17.3 تن تولیدات محصولات باغی و زراعی دارد که 1.2 میلیون تن آن تولیدات گندم است که رتبه یک کشور و همچنین در بحث صادرات خرما و دانه های روغنی رتبه یک کشور را دارد. اهیمت توجه به این مسائل را زمانی می بینیم که در موضوع ارز و برای واردات دچار مشکل شده ایم و به طبع آن نیز دامداران دچار مشکل شده اند. وقتی ما حق آبه آنها را تامین نمی کنیم، اکوسیستم آن مناطق و معیشت مردم بهم می خورد که طبعاتی به وجود می آورد؛ این کار هم باعث نابودی این فضای طبیعی و هم کشاورزی و موقعیت های کشور می شود و هم اینکه به دنبال آن امینت غذایی کشور به خطر می افتد.


خالی شدن مرزهای کشور با سوءمدیریت منابع آبی
یوسفی ادامه داد: از همه مهم تر اینکه با سوء مدیریتی که در منابع آب داریم، شاهد پدیده مهاجرت از استان هایی مثل خوزستان، استان های غربی و استان های جنوب شرقی هستیم؛ وقتی حق آبه کشاورزان و دامداران این استان ها تامین نمی شود، معیشت این مردم دچار مشکل می شود به همین روی به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند که در نتیجه مرزهای کشور نیز خالی می مانند و عملا برای امنیت پایدار باید هزاران میلیارد هزینه کنیم، در حالی که بومی های هر منطقه و استانی تا به امروز و به اندازه تاریخ ایران، حافظ منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی بوده اند.


تغییر اکوسیستم هورالعظیم با مدیریت اشتباه انسانی
نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک تصمیم غلط و غیرکارشناسانه اثرات مخرب دارد، تصریح کرد: عدم توجه به منابع آب برای هورالعظیم باعث شده که آبزیان این تالاب تلف شوند یا اینکه به دلیل عدم پروژه هایی مثل آب و فاضلاب و ریختن فاضلاب ها به داخل رودخانه، اکوسیستم تغییر کرده است و دو ماه دیگر تامین آب دامداران به مشکل خواهد خورد و وقتی نتوانیم آب دامداران را تامین کنیم، بسیاری از آنها مجبور می شوند که حتی دام مولد را به کشتارگاه ببرند و بکشند.


دولتی که گوش شنوا نداشته است
وی افزود: بنده این موضوع را از وزرای مربوطه طرح سوال و انتقاد کرده ام، به آقای رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و نیرو تذکر داده ام، اما متاسفانه این دولت گوش شنوا نداشته است و پیش بینی بنده این است که دو ماه بعد موضوعی مثل چالش و بحران مرغ که هنوز نتوانسته اند آن را مدیریت کنند، درباره صنعت گوشت به وجود می آید و باعث شد که اقشار ضعیف، ضعیف تر شود و تولید کننده به ورشکستگی برسد و جیب یک عده دلالی که در حوزه نهاده های دامی فعال بودند را پر تر کند. امسال علی رغم مخالف با ارز 4200 تومانی، دولت گفت اگر این ارز را اختصاص ندهید، مرغ و دام و دارو گران می شود که مجبور شدیم آن را در بودجه 1400 لحاظ کنیم، اما متاسفانه قیمت مرغ به بالاتر از 30 هزار تومان رسید و سفره فقرا کوچک تر شد.


پیش بینی سیاه بازار محصولات پروتئینی
یوسفی گفت: دو ماه دیگر گوشت و محصولات پروتئینی و دام سبک و سنگین ما دچار مشکل می شوند، البته برخی مسئولان نگران این موضوع نیستند،چراکه آقازاده هایی دارند که ارتزاغ آنها از سختی مردم انجام می شود؛ یعنی مجوز واردات داده می شود و ارز برای این محصولات هزینه می شود، اما دامدار سنتی و صنعتی ما به خاک سیاه می نشیند و هم در حوزه تامین نهاده های دامی و هم در تامین آب مورد نیاز دام، دچار مشکل شده و دام ها تلف می شوند. این مسائل ناشی از سوءمدیریت است که باید هر چه زودتر فکری به حال آن شود وگرنه دوماه دیگر علاوه بر از دست رفتن دام دار و کشاورز در استان های جنوبی، تالاب های استان خوزستان را هم از دست می دهیم و امنیت غذایی کشور به خطر می افتد.


توجه به حق آبه های تالاب ها
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به جای نگاه بخشی و اینکه صنایعی را که به آب نیاز دارند در بخش های کویری توسعه دهیم، این توسعه را در شمال و جنوب کشور یعنی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان و دریای خزر انجام دهیم و به حق آبه های تالاب های هورالعظیم، شادگان و تالاب های دیگر توجه کنیم. انگار نه انگار که برخی از استان های جنوبی، شرق

ی و غربی هم جزء این کشور هستند و با نگاه های بخشی باعث به وجود آمدن این مشکلات شده ایم و مردم را هر روز گرفتار و تولیدکننده و دامدار و کشاورز را دچار ورشکستگی می کنیم که امنیت غذایی و کشور به خطر می افتد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات