صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۶۱

آخرین وضعیت تجارت بین ایران و افغانستان/ روند تجارت در مرزهای میلک و ماهیرود عادی است

محمد مهدی جوانمرد قصاب درباره آخرین وضعیت تردد کامیون‌های حمل کننده کالاهای تجاری بین ایران و افغانستان، گفت: روند تجارت بین ایران و افغانستان بعد از  اتفاقات اخیر در افغانستان کاملا عادی شده است و هیچ مشکلی برای عبور و مرور کامیون‌های تجاری وجود ندارد. 
رایزن بازرگانی سابق ایران در افغانستان بیان داشت: تردد کامیون‌های حمل کالا از دو گمرک میلک و ماهیرود پس از تسلط طالبان بر برخی مناطق این کشور کاملا به حالت عادی بازگشته  است و حمل کالای تجاری از این دو گمرک طبق روال سابق در حال انجام است. 
وی افزود: البته هنوز مشکلاتی در گمرک دوغارون برای تردد کامیون ها وجود دارد. 
جوانمرد قصاب با بیان اینکه تجار افغانستانی اغلب کالا های ایران را درب کارخانه از تولید کنندگان  تحویل می‌گیرند و در همانجا نیز تسویه حساب می‌کنند، گفت: همچنین تجار ایرانی کالاها را در مرز به تجار افغانستانی تحویل می‌دهند، به این صورت که بار کامیون‌های ایران به کامیون‌های افغانستانی منتقل می‌شود و معمولا کامیون‌های ایرانی وارد خاک افغانستان نمی‌شوند. 
 افغانستان در حال حاضر یکی از پنج مقصد عمده صادرات کالاهای ایرانی به شمار می‌رود و پیش بینی می‌شود،  ارزش صادرات کالا از ایران به افغانستان تا پایان سال جاری به 3 میلیارد دلار برسد.  
صادرات ایران به افغانستان به صورت ترانشیپمنت انجام می‌شود، بدین صورت که کامیون‌های ایرانی بار خود را در مرز تخلیه و کامیون های افغانستانی آن را برای رسیدن به مقصد نهایی به سمت کشور خود حمل می‌کنند. 
در سایه تحولات اخیر در این کشور و تسلط طالبان بر برخی از شهرهای افغانستان برخی گمرکات این کشور طی روزهای اخیر برای مدتی کوتاه یک تا دو روز  بسته شده، اما بلافاصله شرایط به حالت قبل بازگشت و تردد کامیون‌ها حمل کالا ها ی تجاری دوباره از گمرکات کشور افعانستان امکان پذیر شده است. 
همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان پس از نزدیک به دو دهه، حملات طالبان به شهرها شدت گرفته است. به تازگی یک دور از گفت‌وگوهای بین طرف‌های افغانستانی در تهران برگزار شده است و نمایندگانی از طالبان و دولت مرکزی افغانستان در این گفت‌وگوها شرکت کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات