صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۹۰

دخل و خرج ایرانی ها به روایت مرکز آمار

طبق اعلام مرکز آمار ايران با وجود افزايش هزينه ها در سال گذشته، خانوارهاي ايراني همچنان درآمد بيشتري از هزينه دارند.
بررسي گزارش مرکز آمار ايران درباره وضعيت درآمد و هزينه خانوارهاي ايراني در سال ۱۳۹۹ نشان مي دهد که متوسط هزينه‌ کل خالص سالانه‌ يک خانوار شهري ۶۲.۱ ميليون تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٣١ درصد افزايش نشان مي دهد. 

۷۴ درصد هزينه ها غير خوراکي است 

از هزينه‌ کل سالانه‌ خانوار شهري بيش از ۱۶.۱ ميليون تومان با سهم ٢٦ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراکي و دخاني و حدود ۴۲ ميليون تومان با سهم ٧٤ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراکي بوده است. 
اين در حالي است که در بين هزينه‌هاي خوراکي و دخاني، بيشترين سهم مربوط به هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآورده هاي آن و گوشت هرکدام با سهم ٢١ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراکي بيشترين سهم با ٥٠ درصد مربوط به هزينه مسکن، سوخت و روشنايي بوده است.

متوسط درآمد شهري ها ۷۶ ميليون 

اما متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ يک خانوار شهري بيش از ۷۶ ميليون تومان بوده است که نسبت به سال قبل، ٣٨ درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال ١٣٩٩ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهاي شهري بيشتر از رشد متوسط هزينه کل سالانه است. 
منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي­دهد که ٣١,٤ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ١٥.٧ درصد از مشاغل آزاد کشاورزي و غيرکشاورزي و ٥٢.٩ درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

هزينه در روستا ۳۴ ميليون است 

متوسط هزينه‌ کل خالص سالانه‌ يک خانوار روستايي در سال گذشته حدود۳۴ ميليون تومان بوده است که  نسبت به سال ۱۳۹۸ ميزان ٣٠,٥ درصد افزايش دارد. 
از هزينه‌ کل سالانه‌ خانوار روستايي۱۳.۶ ميليون تومان با سهم ٤٠ درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراکي و دخاني و بيش از ۲۰ ميليون تومان با سهم ٦٠ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراکي بوده است. 
در بين هزينه‌هاي خوراکي و دخاني، بيشترين سهم  به هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهاي آن با ٢٥ درصد و در بين هزينه‌هاي غيرخوراکي، بيشترين سهم با ٣٢.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنايي اختصاص داشته است.
همچنين متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ يک خانوار روستايي ٤٢٠,٤٧٠ هزار ريال بوده است که نسبت به سال قبل ٤١,٦ درصد افزايش داشته است. منابع تامين درآمد خانوارهاي روستايي نشان مي­دهد که ٣٢,٧ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، ٢٩.٧ درصد از مشاغل آزاد کشاورزي و غيرکشاورزي و ٣٧.٥ درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات