صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر چنانچه توصیه‌هایی که نسبت به آب خوزستان و فاضلاب اهواز [شده بود]ــ که این‌همه تأکید شد برای فاضلاب اهواز و مسائل آب ــ مورد توجّه قرار می‌گرفت، حالا مسلماً این اشکالات را نداشتیم. (۰۱/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز   

حل توأمان مسائل اقتصادی و اجتماعی خوزستان

وقایع اخیر خوزستان با همه تلخ‌کامی‌هایی که در پی داشت، همچنان لازم است جوانب مختلف آن از منظر اقتصادی، اجتماعی و قضایی مدنظر قرار گیرد.

۱- آنچه در وقایع خوزستان قطعی است، اینکه مدیران و متولیان بخش‌های مختلف به خاطر آنچه باید می‌کردند و نکرده‌اند، ابداً مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند. صحبت‌های دیروز رهبر معظم انقلاب درباره ریشه‌یابی رخدادهای اخیر خوزستان و مشکلات کم‌آبی، توجه دادن افکار عمومی و خاصه بخش قضایی به همین موضوع، مهم ارزیابی می‌شود. اکنون بهترین فرصت برای عمل به این مطالبه است که مدیر، مدیران و یا دستگاه‌های دولتی و غیردولتی متولی امر که درگذشته به وظایف خود عمل نکرده‌اند، مورد بازخواست قرار گیرند. ۲- رخدادهای اخیر خوزستان ضعف و ناکارآمدی بخش دولتی را نیز به‌روشنی نشان داد. این ضعف و مشکل فقط در حوزه اداره فنی بخش آب کشور به چشم نمی‌خورد، بلکه در خصوص مدیریت افکار عمومی و پاسخ منطقی به خواسته‌های معترضان نیز مشاهده شد. در این زمینه نیروها و عناصر محلی و استانی با همه توان به گفتگو و اظهار همدردی با مردم و مدیریت صحیح نارضایتی‌ها پرداختند؛ اما چرا در این‌گونه مواقع نباید رئیس‌جمهور به گفتگو با مردم و یا نمایندگان آنان بپردازد؟ مقصود از نمایندگان، صرفاً نمایندگان استان در مجلس نیست. هرچند عصر دیروز خبر سفر معاون اول رئیس‌جمهور به خوزستان منتشر شد، اما چرا بعد از گذشت حدود ۲۰ روز از شروع اعتراضات مردمی، این سفر انجام شد؟! ۳- کسانی که به خوزستان سفر کرده و با نگاه جامعه‌شناختی، محیط اجتماعی آنجا را و خاصه مراکز صنعتی، نفت و پتروشیمی آن منطقه را بررسی کنند، به‌خوبی متوجه احساس تبعیض و بی‌عدالتی در توزیع منابع می‌شوند. این دوگانگی در توزیع منابع، عملاً یک شهر مهمی مانند ماهشهر را به دو بخش تقسیم کرده است و آشکارا یک بخش زندگی آن‌چنانی دارد و بخش دیگر مشاهده‌گر توزیع نابرابر امکانات است. ماجرای حوادث اخیر خوزستان بدون توجه به این شکاف اجتماعی و احساس تبعیض و نابرابری، حل نخواهد شد.

نکته پایانی: یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های مأموریت دولت جدید باید کاهش تبعیض در توزیع منابع و حل مسائل خوزستان باشد. شخصیت مقبول آقای رئیسی و ورود وی و دولتمردان آینده به مسائلی همچون خوزستان، می‌تواند هم به مرتفع ساختن مشکلات اقتصادی این خطه از کشور کمک کند و هم معضلات سیاسی و اجتماعی آن را سامان دهد.

(نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                                  

آدرس غلط!

رئیس‌جمهور روحانی روز پنجشنبه در هشتاد و سومین برنامه افتتاح طرح‌های دولت گفت: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، قبل از عید نوروز تحریم‌ها را برداشته بودیم!».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» در آذرماه سال گذشته در مجلس تصویب شد. این قانون به شکل فوق‌العاده‌ای از حیث فنی، سیاسی و حقوقی پشتیبان‌کننده دستگاه دیپلماسی گردید تا ضمن متوازن‌سازی برجام، دست تیم مذاکره‌کننده را در پیگیری حق ملت ایران مطابق با متن برجام پر کند. این قانون با یک درک واقع‌بینانه از وضعیت اجرای برجام توسط طرف‌های مسئول، به دستگاه اجرایی کشور این اجازه را می‌داد تا در بخش‌های فنی و نظارتی، با کاهش تعهدات خود، به برجام توازن بخشیده و آن را صرفاً از یک توافق یک‌طرفه خارج نماید. ۲- سؤال این است که اگر این قانون تصویب و عملیاتی نمی‌گردید، تیم مذاکره‌کننده کشورمان در مذاکرات وین، که قرار است در دولت بعد ادامه یابد، بر سر چه چیزی می‌خواست چانه‌زنی کند؟ هدف این قانون چیزی جز قرار دادن ایران در شرایطی برتر برای تأمین منافع ملی، در کنار ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدات امنیتی و از همه مهم‌تر انتفاع اقتصادی ایران، نبوده است.۳- اما دلیل ناتمام ماندن مذاکرات در این دولت، قطعاً آن چیزی که آقای روحانی آن را قانون مجلس معرفی می‌کند، نیست، بلکه مانع بزرگ‌تری همچون زیاده‌خواهی آمریکا و طرف‌های غربی در مذاکرات است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اتکا بر قانون مجلس، در تلاش‌اند آن را از پیش پای ملت ایران بردارند و از شکل‌گیری یک فاجعه مجدد جلوگیری کنند. اکنون فاجعه آن است که برجام به شکلی احیا شود که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را در یک چارچوب تعیین‌شده مجدداً اجرا کند و آمریکا بدون لغو تحریم‌ها و دادن تضمین و پذیرش راستی‌آزمایی، به برجام بازگردد! این دقیقاً همان دامی است که طرف مقابل برای جمهوری اسلامی گسترده، تا با حفظ ساختار و معماری تحریم‌ها در فردای توافق مجدد، مانع از انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی گردد.

جمع‌بندی: اظهارات این روزهای آقای روحانی در کنار مواضع حین مذاکرات ایشان که به‌هیچ‌عنوان تقویت‌کننده مذاکره‌کنندگان نبود، آشکارکننده این حقیقت است که برای ایشان اولویت، دستیابی به یک توافق آن‌هم به هر شکل ممکن، بیشتر از ماهیت یک توافق خوب از درجه اهمیت برخوردار بوده است. اکنون آقای روحانی به دنبال توجیه وضعیت کنونی در کنار حفظ پرستیژ خود است و برای آن به دنبال یک مقصر می‌گردد تا ناکامی در سیاست خارجی را به گردن آن بیندازد؛ به همین دلیل است که در روزهای پایانی دولت، به‌جای پاسخگویی، آدرس غلط به مردم می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه          

عضو مجلس خبرگان رهبری: اظهارات روحانی، تحریف حقایق است!

حجت‌الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه «قانون لغو تحریم‌ها» عاملی برای اقتدار مذاکره‌کنندگان در وین بود، گفت: «اظهارات روحانی در مورد این قانون، تحریف و وارونه جلوه دادن حقایق است. کشور ما در طول سالیان گذشته در مواجهه با دولت‌های مستکبر تجربه‌های متعددی را به دست آورده است. آمریکا به‌هیچ‌وجه حاضر نیست دست از زورگویی برداشته و در برابر حقوق ملت‌های دیگر ذره‌ای عقب‌نشینی کند. اجرای برجام هم به‌عنوان یکی از نمونه‌های برجسته این تجربه، پیش چشم ما است. دولت اوباما، همان دولتی که در آمریکا برجام را به تصویب رساند، بیشترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد. مذاکره‌ای می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که از موضع قدرت انجام شود. اگر مذاکره از موضع ضعف باشد، با توجه به خوی استکباری دولت آمریکا، قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

▼ اخبار

طرحی برای کشف راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران

دو نماینده کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از جامعه اطلاعاتی آمریکا خواسته‌اند درباره روش‌هایی که باعث بقای حکومت ایران علی‌رغم فشار تحریم‌ها شده‌اند، اطلاع‌رسانی کند و «پرده‌ها را از امپراتوری مالی ایران» کنار زده و دریچه‌ای برای درک شبکه‌های تأمین مالی ایران بگشاید. «فرنچ هیل»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «آرکانزاس» و «آل لاوسون»، نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» به دنبال آن هستند که دولت «جو بایدن» یافته‌های اطلاعاتی خود را درباره کانال‌های مالی ایران که به این کشور کمک کرده علی‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، حکومتش را سرپا نگاه دارد، افشا کند. این دو نماینده روز چهارشنبه طرحی را ارائه کرده‌اند که از وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌خواهد به نمایندگان کنگره درباره منابع مالی حکومت ایران در شرایط تحریم‌ها گزارش‌ ارائه دهند. پایگاه واشنگتن‌فری‌بیکن نوشته کنگره می‌تواند از این اطلاعات برای اعمال تحریم‌های جدید علیه شبکه‌های مالی ایران، بانک‌های دخیل در تسهیل تراکنش‌های مالی مربوط به این شبکه‌ها و مقام‌های ایرانی دخیل در دور زدن تحریم‌ها، استفاده کند.

اصولگرایان سهم‌خواه، منتقد دولت رئیسی خواهند شد!

«حسین سبحانی نیا» فعال سیاسی اصولگرا، بازسازی تشکیلات اصلاح‌طلبان در کوتاه‌مدت را ناممکن می‌داند و معتقد است: «امروز مردم باعث‌وبانی همه مشکلات کشور را اصلاح‌طلبان می‌دانند، چراکه آن‌ها حامی دولت مستقر هستند، پس تا زمانی که اصلاح‌طلبان بتوانند این ذهنیت عمومی را تغییر دهند، زمان زیادی خواهد برد. هرچند اصلاح‌طلبان به‌عنوان یک جریان سیاسی منتقد به نقادی عملکرد دولت آقای رئیسی خواهند پرداخت، بااین‌حال به نظر نمی‌آید در کوتاه‌مدت بتوانند نقش مهم و اثرگذاری را از خود در عرصه سیاسی کشور به نمایش بگذارند». وی از احتمال تشکیل طیفی منتقد از اصولگرایان در برابر دولت رئیسی خبر داد و گفت: «اگر برخی جریان‌های مدعی احساس کنند آن‌طور که توقع و انتظار داشتند امکان حضورشان در حوزه مدیریت اجرایی دولت محقق نشده است به‌تدریج ممکن است به‌عنوان نقد عملکرد دولت اظهارنظر کنند».

طالبان: معتقد به انحصار قدرت نیستیم

«سهیل شاهین» سخنگو و عضو هیئت گفت‌وگوکننده‌ طالبان در قطر در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته، آن‌ها سلاح‌های خود را به زمین خواهند ‏گذاشت، اگر یک دولت قابل‌قبول برای همه طرف‌ها، به میان بیاید‎. شاهین، رئیس‌جمهور افغانستان را به جنگ‌افروزی متهم کرده و افزود: «تا زمانی ‏که اشرف غنی کنار نرود، صلح در افغانستان ‏برقرار نخواهد شد. طالبان به انحصار قدرت اعتقاد ندارد؛ چون این موضوع درگذشته موفق نبوده و ما نمی‎خواهیم همان فرمول را تکرار کنیم. در دولت جدید که موردقبول همه افغان‌ها باشد، زنان اجازه‌ کار، به مدرسه ‏رفتن و اجازه مشارکت در سیاست را دارند؛ اما مجبور به پوشیدن حجاب هستند. زنان برای ‏بیرون‌شدن از خانه، لازم نیست یک خویشاوند مرد با خود داشته باشند و فرماندهان ما در مناطقی ‏که تحت حاکمیت طالبان است، اجازه دادند، مدارس، دانشگاه‌ها و بازارها مانند گذشته ‏برای زنان فعالیت داشته باشند‎.

قصد آمریکا برای ماندن طولانی‌مدت در عراق

رسانه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد: «مقام‌های آمریکایی و عراقی در حال نهایی کردن طرح خود برای تغییر مأموریت نظامیان آمریکایی به مستشاری صرف هستند. این طرح، احتمالاً دوشنبه و پس از دیدار نخست‌وزیر عراق با رئیس‌جمهور آمریکا اعلام خواهد شد. طرح جدید، شامل خروج نظامیان آمریکا نیست و گروهی از این نظامیان برای مدت نامعلوم در خاک عراق باقی خواهند ماند. نظامیانی که در خاک عراق باقی می‌مانند وظیفه پشتیبانی اطلاعاتی، لجستیک و شناسایی از نیروهای عراقی در مبارزه با داعش را به عهده خواهند داشت». همچنین فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در دیدار با همتای آمریکایی خود گفته بود که عراقی‌ها همچنان بی‌نیاز از نظامیان آمریکایی نیستند. هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در واکنش به این اظهارنظرها، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقاومت اجازه حضور هیچ‌گونه نظامی خارجی در اراضی عراق را نمی‌دهد. مأموریت نیروهای هوایی آمریکا در عراق، دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی و جاسوسی از مقاومت است».

‌اخبار کوتاه

رئیسی: برای خوزستان استاندار ویژه تعیین می‌کنیم/ رئیس‌جمهور منتخب مردم در جلسه ویژه بررسی مسائل استان خوزستان گفت: «هیچ‎گونه معطلی در رفع نگرانی‎ها و مشکلات مردم خوزستان مجاز نیست. خود را موظف می‎دانیم که نسبت به حل مشکلات اضطراری مردم استان اقدام کنیم. بخشی از ثروت عظیم خوزستان باید در مسیر توسعه و رفع نیازهای اساسی استان هزینه شود. رفع محرومیت در خوزستان و سیستان‎وبلوچستان در اولویت اقدامات خواهد بود. در استان‎هایی که مشکل خاص دارند، استاندار ویژه انتخاب خواهد شد تا با اختیارات ویژه بتوانند به‌صورت نوبه‎ای مسائل استان را با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند».

اعتراض سران قبایل عرب خوزستان به جهانگیری/ جمعی از سران قبایل عرب خوزستان در نشست با معاون اول رئیس‎جمهور به مدیحه‎سرایی استاندار از دولت و جهانگیری اعتراض کرده و گفتند: «مردم از گفتاردرمانی خسته شده‌اند. اگر به توصیه‌های رهبر انقلاب در مورد خوزستان توجه می‌کردید کار به اینجا نمی‌کشید». در این نشست، استیکی از شیوخ عرب، خطاب به جهانگیری گفت: «روحانی برای خوزستان چکار کرد؟ قول داد دوهفته‌ای آب شرب سالم به منازل ما می‌رسد. پس کجاست؟».

کشف سلاح و مهمات جنگی در شمال غرب/ یک محموله سلاح و مهمات جنگی شامل ده‌ها قبضه دوش‌پرتاب، آرپی‌جی، نارنجک دستی و ... توسط قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه کشف و ضبط شد. اشرار و گروهک‌های ضدانقلاب قصد داشتند این محموله را جهت اقدامات خرابکارانه و ضدامنیتی از مرزهای شمال غرب به داخل کشور وارد کنند.

واکسیناسیون بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی با واکسن برکت/ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: «تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از هم‌وطنان در فرآیند واکسیناسیون عمومی، واکسن برکت دریافت کرده‌اند. با توجه به آغاز به کار خطوط صنعتی تولید این واکسن، تحویل و تولید این محصول از مردادماه نظم بیشتری خواهد گرفت. در شهریورماه خطوط صنعتی واکسن پاستو کووک نیز آغاز به کار خواهد کرد. مطالعه اولیه‌ای که بر روی واکسن کوو ایران برکت در شرایط آزمایشگاهی انجام شده، پاسخ مطلوبی بر روی کرونا دلتا داشته است».

آرزوهایی که در چند دقیقه برآورده می‌شوند!/ بیمارستان سیدالشهدای اصفهان، هرروز در صفحه مجازی خودش لیست آرزوهای کودکان سرطانی را منتشر می‎کند. جالب این‎که مردم به چند دقیقه نرسیده برآورده شدن همه آرزوهای این لیست را تقبل می‎کنند و لیست به پایان می‎رسد.

کناره‌گیری جودوکار الجزایری در حمایت از فلسطین/ «فتحی نورین» جودوکار الجزایری در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و به‌منظور روبه‌رو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی، از حضور در مسابقات جودوی بازی‌های المپیک انصراف داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات