خراسان رضوی >>  عمومی >> تیتر یک
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۹۹

پیدا و پنهان خوزستان

۱- تامین آب شرب۲- تامین آب شغل ۳- تامین امنیت با توجه به شرایط پیش آمده و سوء استفاده برخی سودجویان از ناآرامی.

 در مورد حوادث چند روز اخیر خوزستان میتوان در یک جمله به صورت خلاصه گفت که مردم وفادار خوزستان نیز به مانند تک تک مردم عزیز ایران باید از  داشتن آب شرب سالم برای  گذراندن زندگی برخوردار باشند لذا در مطالبه این عنصر حیاتی محق بوده و لازم است به این خواسته بر حق شان توجه گردد. تاکیدات ۲۵ساله مقام معظم رهبری درخصوص رسیدگی به وضع مردم وفادار خوزستان نیز که امروز پس از تزریق دوز دوم واکسن ایرانی کرونا مجددا مورد تاکید قرار گرفت ،موید همین مطلب است.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای دولتیِ این چنینی به درستی فریاد مظلومیت مردم وفادار خوزستان به ویژه دامداران و کشاورزان را شنیدند و در اسرع وقت با ایجاد طرح های ابتکاری و جهادی نسبت به تامین این خواسته عقلانی و منطقی جامع عمل پوشاندند.

 اما از آسیب شناسی جدی در وقوع اتفاقات اخیر در خوزستان نباید غافل شد و لازم است برای پیدا شدن زوایای پنهان  آن نیز برنامه‌ریزی هایی انجام پذیرد.
 آنچه در خوزستان در حال وقوع است پیام واضحی از سوء مدیریت، ناعدالتی ،عدم توزیع عادلانه ثروت و فساد است که از کم‌کاری دولت‌ها برای این خطه مقاوم نشات گرفته. و البته این کاستی ها در سایر استانها مانند سیستان و بلوچستان کرمان ایلام و نیز مشاهده  می شود. در حقیقت سیاست‌های غلط آبی عامل بحران آبی خوزستان شده است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری، مسئولین باید هرچه سریعتر مشکلات عمیقاً دردآور مردم وفادار خوزستان را پیگیری کنند.

به فرموده ایشان این مردم نباید دچار مشکل باشند و نمی شود از این مردم وفادار گلایه داشت. به واقع استانی که دارای سدها و رودخانه های فراوان است نباید دچار تنش آبی باشد و چنانچه دولت بنادارد از  پر آب ترین رود خوزستان یعنی کارون  استفاده های بهینه نماید نیاز به پیوست های مختلف اجتماعی، فرهنگی و... دارد که اهداف را برای مردم منطقه تشریح نماید.


بطور خلاصه با توجه به اتفاقات ۹تیر تاکنون،مطالبه مردمِ بخش های از خوزستان که بیشتر شامل مردم پایین‌دست رود کرخه می شوند ۳ موضوع اساسی زیر می باشد

۱- تامین آب شرب۲- تامین آب شغل ۳- تامین امنیت با توجه به شرایط پیش آمده و سوء استفاده برخی سودجویان از ناآرامی.
و البته با کمک های بخش هایی از بدنه ی نظام درهر۳مورد اقداماتی طی چند روز اخیر صورت گرفته که قابل تقدیر می باشد.
 در ادامه به واکاوی  بخش های پنهان مسئله خوزستان پرداخته می‌شود
۱- اتفاقات خوزستان را فارغ از مطالبات برحق  مردم وفادار آن  باید در مرحله اول  در سوء استفاده منافقین خارج از کشور جستجو کرد.  همان جماعتی که در کنفرانس های قبلی خودبرای ایران اسلامی ۴۰سالگی را متصور نبودند و در حضور جان بولتون وعده ها دادند واگرچه شکست خوردند اما متوهمانه برای کاهش انتخابات ۱۴۰۰ چنان برنامه ریزی کردند که در ضرب و شتم رای دهندگان خارج از کشور نیز ابایی نداشتند و از همه مهمتر اینکه در کنفرانس  اخیرشان رویکرد فروپاشی از داخل را با توجه به ظرفیت مستعدِ نارضایتی ها از وضع موجودِ معیشتی و اقتصادی و بی تدبیری ها در دستور کار قرار دادند. موضوع آب مشکل دیرینه مردم این مرز و بوم بوده است اما چرخانده شدن پرچم گروهک الاحوازی توسط چند موتورسوار در شب اول اعتراضات مردمی خوزستان به وضعیت آب قطعا با تصمیمات بیرون آمده از این کنفرانس ارتباط پیدا می‌کند. کنفرانس مضحکی که وزیر خارجه سابق آمریکا درکمال وقاحت خواهان مقابله با ایران اسلامی می شود .
 باید دانست اگر چه دشمنان قسم خورده کشور عزیزمان مانند کومله  و منافقین  برنامه هایی برای  ایرانِ پس از انتخابات  ۱۴۰۰ داشتند و بصیرت مردم در رساندن سطح مشارکت به نقطه غیر قابل تصورآنها و از همه مهمتر انتخاب رئیس جمهوری با اختلاف رای بالا نسبت به رقبا مانع اجرای آنها شد اما ظرفیت بالقوه آماده شده توسط آنها همچنان در اختیارشان بود. همانطور که عبدالله  مهتدی  رئیس کومله گفته بود، منتظر کشاندن اعتراضات به کف خیابان پس از حضور نیافتن مردم در انتخابات بودند.  منافقین به این نتیجه رسیده اند که این ظرفیت بالقوه را به هر نحو ممکن عملیاتی کنند و لذا پس از پایان کنفرانس  اعتراضات به حق مردم خوزستان که به تنش آبی  معترض باند را در مقابل خود می بینند و چه جایی بهتر از خوزستان که هم عرب زبان بوده  و هم با بی تدبیری های صورت گرفته ۱۰ سال اخیر مانند دیگر نقاط کشور از مشکلات معیشتی و اقتصادی بی نصیب نبوده و البته قطعی برق و گرمی هوا و ... نیز مزید بر علت شده است.
منافقین که برای سرپانگه داشتن خود در خارج از مرزهای ایران و دریافت دلارهای عبری و عربی نیازبه پروپاگاندای سانه ای دارند این بار سوار بر موج تظلم خواهی خوزستان مظلوم شدند.  تبدیل اعتراضات خوزستان به اغتشاش و شهید کردن مامور نیروی انتظامی که در سابقه درخشان خود کمک به تامین آب مردم همین سرزمین را دارد و استفاده از سلاح و شلیک کور به جمعیت و چرخاندن پرچم گروهک تروریستی الاحوازیه  که هنوز حملات تروریستی اش با بمب گذاری در بانک ها و خیابانهای همین خوزستان مظلوم و همچنین حمله به رژه نظامیان اهواز  در جان های مردم زخم دیده کهنه نشده  است همگی نشان از سیاست کثیف منافقینی دارد که  نمیگذارند مطالبه بر حق مردم خوزستان شنیده شود و حاضرند منافع سیاسی خود را بر منتفع شدن مردم خوزستان ارجحیت داده و  در اولویت قرار دهند.  نکته تلخ ماجرا  اما اینجاست که وزارت امور خارجه آمریکا که روزی مردم ایران را تروریست می خواند و از هیچ فشاری در حق همین مردم  کوتاهی  نکرده است از اعتراضات خوزستان حمایت میکند.
 البته دشمنان احمق جمهوری اسلامی ایران روی میزان ارتباط قلبی مردم وفادار این خطه از کشور به نظام مقدس جمهوری اسلامی و بصیرت شان در تفکیک قائل شدن مشکلات که ناشی از انتخاب است نه انقلاب هیچ حسابی بازنکرده بودند و همین امر باعث سرافکندگی مجدد این منافقین کور دل و هم پیاله هایشان گردید.
۲- کم کاری ها و سهل انگاری ها و کوتاهی کردن های مسئولین امر به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم در اجرای سیاست‌های غلط مانند عملیاتی نکردن طرح‌های مدنظر رهبری(مانند طرح۵۵۰هزار هکتاری ) و عدم رسیدگی بموقع به مشکلات و حمایت و تشویق  به کشت هندوانه و شلتوک در خوزستانِ کم آب و ...  با وجود هشدارها و مخالفت‌های نخبگان استانی جای بسی تأمل و تفکر دارد. این موضوع که روستاها طی سالیان دراز منتظر لوله کشی چند کیلومتری برای تامین آب شرب بوده و غفلت صورت گرفته  سبب شده تا  آبیاری حدود ۷۰۰ روستا همچنان با تانکر ادامه داشته باشد،شائبه خیانت یا رانت وفساد را در ذهن متبادر می سازد. تأمل در اوضاع کنونی وزارت نیرو در عدم داشتن مدیریت درست آب و عدم پشتیبانی لازمِ وزارت کشاورزی مبنی بر تامین خسارات به کشاورزان ودامداران یا حداقل معرفی کشاورزی معوّض و... همگی نشان از کم کاری دولت فعلی در رسیدگی به مشکلات خوزستان  است به همین دلایل است که می‌توان اعتراض مردم وفادار خوزستان را نفرت از ناکارآمدی دانست.
 اساساً مردمی که در سالیان اخیر یا با مشکلات سیل مواجه بودند یا با عوارض کم آبی دست و پنجه نرم کرده اند وبسیاری از وعده‌های مسئولان برای حل مشکلات و پرداخت خسارات به آنها محقق نشده و از طرفی شاهد ارتقاء پستی استاندار بی کفایت شان توسط دولت هستند حق دارند که بی عدالتی و  وجود فساد در سیستم مدیریت کشور را فریاد بزنند.
تفکر اصلاح‌طلبانی که در زمان مسئولیت شان مشکلات واقعی کشور را احصاء نکرده و لذا راهکاری برای آن نداشته اند و به دروغ اعلام می کنند به هر کجای کشور که رفته‌اند مشکل و دغدغه و خواسته مردم رفع حصر سران فتنه است!!! (محمود صادقی نماینده ادوار اصلاح طلب) سرانجامی جز ایجاد مشکلات فعلی کشور نخواهند داشت.
 این مدعیان همیشه طلبکار ، امروز باید پاسخگوی کم کاری ها و اشتباهات استراتژیک خود چه در قالب ریاست جمهور چه در کسوت نماینده مجلس و ... باشند. بسیار جالب است که  رئیس جمهور سابق  واسبق خود را طرفدار مردم مظلوم خوزستان نشان می‌دهند حال آنکه باید پاسخگوی همین مردم باشند و اساساً نبود دادگاهی ویژه رسیدگی به تخلفات مقامات و مسئولین تراز اول کشور در انقلاب اسلامی به وضوح دیده می شود و نیاز است برای رسیدگی به کوتاهی های صورت گرفته مخصوصاً در دهه ۹۰ بازخواست های انجام شود تا از طرفی شاهد قصور عمدی و غیرعمدی مسئولین کشوری نبوده و از طرف دیگر شاهد نارضایتی مردم شریف ایران اسلامی از نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشیم.
 به نظر می‌رسد مسئولین قضایی وظیفه دارند مصونیت مقامات کشوری را مورد تجدید نظر قرار دهند و مردم نیز باید قصورات و کوتاهی ها و بی عدالتی های موجود را حاصل انتخاب خود بدانند نه انقلاب خود.
 نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نباید اجازه دهد مسئولینش که ممکن است به فساد و... گرفتار شوند باعث بی اعتباری یا بی اعتمادی به نظام و ساختار آن شوند و لذا لازم است به عنوان مدعی العموم نسبت به بازخواست و محاکمه تمامی مسئولین امر که کوتاهی عمدی و حتی غیر عمدی در اداره کشور  داشته‌اند هر چه زودتر اقدام نماید.
۳- تمام هم و غم دشمنان خارجی این بود که دولت مورد اقبال مردم انتخاب نشود حال که در این پروژه شکست خورده‌اند تمام سعی شان را می‌کنند که با ایجاد اغتشاشات و اعتراضات از روی کار آمدنش جلوگیری شود و یا اینکه دولت منتخب با آرامش و ثبات کشور را تحویل نگیرد تا از برنامه های اعلامی و  اهداف برنامه‌ای عقب افتاده و بیشتر توانش را صرف رسیدگی به امور جاری و آرام کردن اعتراضات نماید. لذا از روز ۲۹ خرداد( روز بعد از انتخابات) شاهد اعتراضات مختلف در بخش‌های تولیدی دولتی و خصوصی بوده ایم  که روزهای منتهی به تغییر دولت ، فشار اینگونه اعتراضات را شاهدیم.
 دولتی که مدعی بود آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند، بی کفایتی هایش موجبات قطع برق و تخریب زیرساخت‌های کشور را فراهم نموده و امروزه صدای اعتراضات از شهرهای متدین و انقلابی کشور مانند خوزستان ،یزد، کرمان ، مشهد و ... به گوش می‌رسد. دولتی که مدعی بود با تدبیر کشور را مدیریت کند و از افتخارات خود قطع نشدن برق را !!! نوید می داد با برنامه‌ریزی‌های مختلف نظیر امضاء معاهده های بین المللی و... اقدام به تخریب و تضعیف زیرساخت‌ها نموده و نتایج این بی‌کفایتی ها خیلی زودتر از آنچه تصور می کرد در  پایان دولت خودش دامنگیرش شد. به راستی مگر در کدام یک از دولت های قبل مشکل قطع برق را داشته‌ایم که این دولت به قطع نشدن برق اشاره  می‌نمود و هدفش از طرح چنین مباحثی چه بود!؟
 چرا دولت تدبیر!  باید در شرایط خشکسالی مفتخر به سرمایه گذاری کلان!! برای  ایجاد و  افتتاح بیش از۵۰  سد باشد؟!! علاوه بر اینکه آن سدها نیز با جانمایی غلط سبب  تبخیر وحتی شور شدن آب گردیده که از معضلات امروز خوزستان است.
 این چه تدبیریست که همه شهرها و استان‌های کشور ناراحت و نگران اند
 به نظر می‌رسد با توجه به پیش بینی چند وقت پیش حجاریان در مسلح شدن مردم مرز نشین !!! و پیام روز ارتش روحانی ! برخی تمایل دارند وضعیت کشور در آستانه انتقال قدرت ،امنیتی باشد...البته کار دولت بعدی در مقابله با کانون های  فساد که طی چندین سال به قدرت رسیده اند  مانند مقابله با تجارسد سازی ، تجار  آب و دیگر غول های فساد بسیار سخت خواهدبود که از حوصله این نوشتار خارج است.
۴- راه حل تأمین مشکل آب خوزستان باید با تعبیه زیرساخت‌های اساسی و به صورت مدت‌دار حل میشد که کوتاهی ها این مهم را برآورده نساخته و اقدامات فعلی نیز نباید موجب فراموشی در تامین زیرساخت‌ها گردد. چنانچه مشکلات به شکل اساسی رفع نشوند باید منتظر بود تا گروهک های فرصت طلب در  زمان های بعد مجددا عرض اندام کنند. به عبارت دیگر رسیدگی مقطعی به وضعیت تامین آب شرب خوزستان سبب می‌شود تا از یک طرف مشکل همچنان پایدار بماند واز طرفی، دیگر استان‌ها نیز رفع شدن مشکلات خود را با الگو گیری از شیوه اخیر خوزستان متنفع دانسته وشرایط را از وضعیت عادی خارج کنند.حال آنکه نمایندگان هر استان در مجلس شورای اسلامی باید به عنوان صدای مردم استان بوده و مطالبه گر خواست مردم باشد.دولت منتخب نیز وعده داده که رفع محرومیت استان های جنوبی در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت و استانداران ویژه برای این مناطق انتخاب میکند.
البته در این میان از نقش اصلاح فرهنگِ مصرف در سرتاسر کشور عزیزمان نباید غافل شد و مردم خوزستان نیز باید متوجه پیامدهای خطرناک  بازشدن بیش از حد دبی آب سدها بوده و از هدر رفت آبی که در شرایط خشکسالی حاکم بر کشور، در خوش بینانه ترین حالت تا بارش های آبان ماه پاسخگوی نیاز آنان است، دقت کافی را داشته باشند.
به نظر میرسد باتوجه به دسیسه ها و خوشحالی  دشمنان از مجموعه ی اعتراضات اخیر ، نظام  باید از حالت پدافندی که پس از عیان شدن آسیب ها به برطرف کردن مشکلات روی می آورد به حالت آفندی تغییر موضع داده و یک بار برای همیشه با مسببان وضع موجود بعنوان خاطیان برخورد قاطع نماید تا هم دشمن به فکر ضربه به نظام از طریق نفوذ نباشد و هم مسئولین آینده در تصمیمات خود دقت نمایند و از همه مهمتر التیام واقعی به درد مردم نهاده شود. البته برای  این کار نیز باید پیوست های  رسانه ای، اجتماعی، امنیتی ویژه‌ای طراحی شود اما نظام جمهوری اسلامی نشان داده که می تواند از دل تهدیدات به خلق فرصت ها برسد. در این مورد نیز باید چنان فرصت سازی کرد که نظام در چله دوم خود برای سالیان دراز بیمه شده و هیچ دشمن بیرونی یا دشمن داخلی تصور نفوذ را از ذهن خود عبور ندهد. باشد که گام دوم انقلاب اسلامی به سوی پیشرفت ها و توسعه یافتگی با گذشتن از این پیچ های تاریخی که انشاالله همگی به فرصت تبدیل می شوند مانوس گردد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات