صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۵ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن می‌خواهد مسئله غدیر را یک مایه برادرکشی و جنگ و خونریزی قرار بدهد؛ درحالی‌که غدیر می‌تواند وسیله ائتلاف و برادری مسلمان‌ها با هم باشد. (۱۸/۱۰/۱۳۸۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

سفيران خوش‌نام ايران‌زمين!

مسابقات المپيک 2020 توکيو در حالي از اول اين هفته کليد خورد که جمهوري اسلامي توانست براي اولين بار در تاريخ اين مسابقات در همان روز اول صاحب مدال شود و آن‌هم طلا! «جواد فروغي» ملي‌پوش تپانچه کشورمان موفق شد ضمن شکستن رکورد المپيک و جهان، نخستين مدال تاريخ اين رشته را نيز کسب نمايد؛ جوان مؤمن انقلابي و پرستار مدافع سلامتي که اين روزها به فخر ورزش ايران بدل شده و آوازه‌اش جهاني گشته و نام ايران را در ميان مدال‌آوران المپيک قرار داده است.

گزاره‌هاي تحليلي: 1- چند روز بيشتر تا آغاز به کار دولت انقلابي باقي نمانده است. دولت آقای رئيسي بايد توسعه متوازن پیشرفت در کشور را در پيش گيرد. در اين ميان توجه به جوانان و ورزش، يکي از موضوعات مهمي است که نبايد در کنار انبوه متعدد مسائل که اغلب در حوزه اقتصاد و معيشت تعريف می‌شود، به فراموشي سپرده شود؛ جواناني که مبتني بر بيانيه گام دوم، بايد میدان‌دار عرصه‌های مختلف کشور در دهه پنجم انقلاب اسلامي باشند. 2- توسعه ورزش قهرماني يکي از اولویت‌های عرصه فرهنگي- اجتماعي است که در دهه پنجم انقلاب اسلامي بايد به‌طور جد دنبال شود. ورزش قهرماني در جهان نماد توسعه‌یافتگی يک کشور بوده و تريبون ارزشمندي براي معرفي کشورمان به جهانيان است. اين دغدغه‌اي است که در طول ساليان اخير بارها مورد تأکید رهبري معظم انقلاب قرار گرفته است. معظم له معتقدند که هميشه بايستي يک قلّه داشته باشيم (15/6/76) تا افراد زيادي با انگيزه فتح آن حرکت کنند و اين قله در عرصه ورزش، «ورزش قهرماني» است! (2/7/97) ايشان معتقدند که ورزش قهرماني «مظهر تمايلات و استعدادها و تشخّص و هويت يک ملت است»(21/12/91) لذا پهلوانان ايراني بايد در مجامع بین‌المللی ديده شوند و سفيران اين ملت در مجامع بین‌المللی باشند. 3- امروز پروژه ايران هراسي، يکي از مهم‌ترین اولویت‌های در دستور کار استکبار جهاني است که تلاش دارند تا چهره ملت ایران را در نزد جهانيان تخريب نمايند! مقابله با اين سناريو و ناکام گذاشتن دشمنان اين ملت يکي از اولويت‌هايي است که دستيابي به آن از طريق ورزش يکي از بهترين راه‌ها است. در طول ساليان اخير تنها سه رشته ورزشي تکواندو، کشتي و وزنه‌برداري توانسته بودند براي اردوي ورزشي ما در المپيک مدال‌آور باشند! کشور هشتادمیلیونی ايران اسلامي، ظرفيت بسيار بيشتري از محدود شدن به اين سه رشته دارد و با سرمایه‌گذاری درست، جوانان ايراني می‌توانند در رشته‌های متعدد ديگري همچون تیراندازی نيز افتخارآفرین باشند و سرود ملي اين سرزمين را بارها در مجامع بین‌المللی به صدا درآورند. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                    

قانونی که رئیس‌جمهور نمی‌پسندد؟!

مجلس شورای اسلامی با مشاهده انفعال دولت در مقابل خروج آمریکا و زیاده‌خواهی طرف‌های غربی در برجام، به‌منظور حفظ اقتدار کشور و اقدام مشابه در برابر بدعهدی طرف‌های غربی، قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» را در آذرماه سال گذشته به تصویب رساند.

گزاره‌های خبری: رئیس‌جمهور روحانی روز پنج‌شنبه (31 تیرماه) با نادیده گرفتن اهمیت این قانون مجلس به‌عنوان یک اقدام متقابل برای ایجاد موازنه در کاهش تعهدات برجامی، گفت: «در مورد تحریم اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، قبل از عید نوروز تحریم را برداشته بودیم، دولت به همه وظایف خود در زمینه تحریم عمل کرده است». این موضع رئیس‌جمهور واکنش‌های زیادی از سوی نمایندگان مجلس به همراه داشت؛ به‌عنوان نمونه، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «متن مذاکرات وین نشان می‌دهد اگر قانون مجلس نبود تیم مذاکره‌کننده قادر به چانه زدن نبود. شورای عالی امنیت ملی جمع‌بندی هیئت تطبیق را منتشر کند تا ملت در جریان این مسئله قرار بگیرند. هم آقای ربیعی و هم آقای روحانی در حال ارائه روایت‌های کاملاً غیرواقعی از نتیجه مذاکرات هستند». عزیزی، نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: «اظهارات آقای روحانی با متن گزارش وزارت خارجه درباره برجام تناقض دارد. مسئولان سیاست خارجی برخلاف آقای روحانی معتقدند که قانون هسته‌ای مجلس سد محکمی در مقابل زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بوده است. به نظر می‌رسد از دید آقای روحانی، منافع ملی تعریف دیگری دارد».

گزاره‌های تحلیلی: 1- حل مشکلات از طریق مذاکره اقدامی پسندیده است، البته شرط موفقیت در مذاکره نیز دستان پر مذاکره‌کننده است. تا زمانی که جمهوری اسلامی در برابر خروج امریکا از برجام و بی‌عملی غربی‌ها واکنشی از خود نشان نداده بود، امیدی به گرفتن دستاورد در مذاکرات نبود؛ طی مدت بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام، گفت‌وگوها بین سایر اعضای باقی‌مانده در برجام و ایران به‌منظور تأمین منافع کشورمان در سطوح مختلف، منجر به هیچ نتیجه ملموسی نشد و طرح‌ها و پیشنهادات صرفاً بر روی کاغذ باقی ماند. 2- از زمانی که جمهوری اسلامی ایران کاهش تعهدات برجامی را در دستور کار قرار داد، طرف غربی به این نتیجه رسید که ادامه روند فعلی به ضرر آن‌ها خواهد بود؛ بنابراین با جدیت بیشتری به میز مذاکره بازگشتند تا ایران را متقاعد به بازگشت به تعهدات برجامی‌کنند.

واقعیت آن است که کاهش تعهدات ایران، مطابق قانون مجلس و مصوبات شورای عالی امنیت ملی بود که آمریکا را مستأصل و مجبور به بازگشت به برجام کرده است و شرط موفقیت در ادامه مسیر، اصرار بر خواسته‌های به‌حق در مذاکره است. راهکار حل مشکلات، آن‌طوری که رئیس‌جمهور می‌گوید، صرفاً در ملاقات با کدخدا نیست. اگر توان و حمایت داخلی نباشد، کدخدا جواب سلام ما را هم نمی‌دهد. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                                      

به وقت کاسبی!

مردم وفادار استان خوزستان درگیر مشکلات کم‌توجهی بوده و هستند؛ اما یک عده در این سمت سعی می‌کنند که از مشکلات آن‌ها برای بازی‌های سیاسی خودشان سوءاستفاده بکنند. ضدانقلاب داخلی و خارجی دنبال تغییر جهت اعتراضات به سمت براندازی هستند و سعی می‌کنند که جرقه حرکات خیابانی را در شهرهای دیگر هم بزنند. سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد که هرکدام 8 سال رئیس‌جمهور این کشور بوده‌اند نیز هم‌صدا با جریان‌های نفاق و گروه‌های تجزیه‌طلب، فریاد حمایت از اغتشاشگران سر داده‌اند. نکته جالب اینجا است که ضدانقلاب حاضر در صحنه، هم مردم را می‌کشد و هم پلیس حافظ مردم را، اما سلبریتی‌ها نامه دفاع از مردم می‌نویسند که جواب اعتراض مردم را با گلوله ندهید!

▼ اخبار

گرانی‌های اخیر زیر سر کیست؟

«حسین راغفر» از چهره‌های اقتصاددان، اخیراً در مصاحبه‌ای پیرامون قیمت‌های لجام‌گسیخته در بازار ایران، با تأکید بر اینکه در این روزها افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی برای دولت سیزدهم است، گفت: «عده‌ای نگران تلاش‌های دولت بعد برای کاهش قیمت‌ها هستند؛ بنابراین بخشی از این افزایش قیمت‌ها ناشی از فضاسازی‌ها و تعمدی است و می‌بینیم که برخی از صنوف علی‌رغم قیمت‌های تعجب‌برانگیز، مدعی زیان‌ده بودن هستند و خودروسازی‌ها می‌گویند به ازای تولید هر خودرو 40 میلیون تومان ضرر می‌دهند». وی افزود: «عده‌ای در این جریان به دنبال این هستند تا بتواند قیمت‌ها را دوباره در دولت بعد بالا ببرند و میزان موفقیت آن‌ها بستگی به این دارد که دولت بعد چقدر آمادگی مقابله با این کانون‌های فساد را داشته باشد». این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه دولت سیزدهم نباید اسیر و تسخیر این فضاسازی‌ها قرار گیرد، گفت: «بخش قابل‌توجهی از جریانی که به دنبال افزایش قیمت هستند، از منتفعان اصحاب قدرت و ثروت در 3 دهه اخیر بودند که یکی از اقدامات دولت سیزدهم باید مبارزه با این افراد و کاهش قیمت‌ها باشد».

راهکارهای قالیباف و رئیسی برای مسکن

رئیس مجلس راهکار حل مشکل مسکن در کشور را ورود صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران در این بخش دانست و گفت: «اگر صنعت مسکن را مردمی‌سازی نکنیم در نطفه خفه می‌شود. بر اساس طرح مجلس، دولت نباید مسکن بسازد، دولت اگر بخواهد مسکن بسازد هم گران می‌سازد و هم ناقص». رئیس‌جمهور منتخب نیز دیروز در جمع فعالین ساخت مسکن، راهکار حل مشکلات و موانع ساخت انبوه مسکن را قطع دست سوداگران و کنترل قیمت‌ها دانست و افزود: «اگر فعالیت‌های سوداگرانه در بازار مسکن کنترل نشود شیرینی ساخت مسکن برای مردم از بین می‎رود. اقدامات در حال انجام برای ساخت انبوه مسکن ازجمله طرح اقدام ملی مسکن باید باقوت ادامه یابد. باید با روحیه جهادی تلاش کنیم تأمین زمین برای ساخت حداقل یک‌میلیون مسکن در سال با فوریت در اولویت اقدامات قرار گیرد».

حفظ نیروهای آمریکا در عراق با عنوانی جدید

شبکه المیادین گزارش داد: «مسئولان آمریکایی اعلام کردند، با طرف عراقی بر سر عقب‌نشینی نیروهای عملیاتی آمریکا از عراق به توافق رسیده‌اند. بر اساس توافق، قرار است مستشاران نظامی جایگزین نیروهای آمریکایی در عراق شوند». بایدن در دیدار با نخست‌وزیر عراق نیز گفت: «نقش آمریکا در عراق متمرکز در امر کمک‌های آموزشی و امور مربوط به داعش خواهد بود. همکاری با عراق در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت. حضور نظامی آمریکا در عراق در انتهای سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید».

روایت روزنامه آمریکایی از خواسته جدید ایران

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «جدیدترین خواسته ایران این است که آمریکا با بندی در توافق هسته‌ای موافقت کند که هرگونه خروج آمریکا را به کسب مجوز از سازمان ملل منوط می‌کند. ایران گفته وجود چنین بندی با توجه به خروج «دونالد ترامپ» از برجام ضروری است. وجود چنین بندی در برجام، نقض قانون اساسی ایالات‌متحده محسوب می‌شود زیرا یک رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند مانع تغییر سیاست‌ها در آینده توسط کنگره یا رئیس‌جمهور بعد از خود شود». دولت آمریکا برای تحقق این خواسته ایران، می‌بایست این بند الزام‌آور را به تصویب کنگره و سنا برساند.

توزیع خوراک دام رایگان در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد: چند برنامه برای حمایت از دامداران و کشاورزان این مناطق که با تنش آبی مواجه شده‌اند در دست اجرا داریم. ۵۰ میلیارد تومان برای تأمین علوفه دامی توسط هیئت دولت به تصویب رسیده و عملیات کاهش خسارت‌های دامداران آغاز شده است. توزیع یک هزار و ۵۰۰ تن کنستانتره در شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه که بیشترین تنش آبی را متحمل شده‌اند و دارای دام‌های سنگین بیشتری ازجمله گاومیش هستند، آغاز شده است. در حال حاضر ۵۰ هزار تن علوفه دامی در این مرحله در نظر گرفته شده که به‌زودی توزیع خواهد شد».

‌اخبار کوتاه

قالیباف: تنش آبی خوزستان پیش‌بینی شده بود!/ رئیس مجلس اظهار داشت: «پس از نظارت میدانی سال گذشته از خوزستان، بنا شد وزارت نفت در سرفصل مسئولیت اجتماعی خود ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکلات هزینه کند و با جزئیات مشخص شد که کدام مشکل در کدام روستا را باید پیمانکار انجام دهد و کدام اقدامات را گروه‎های جهادی بر عهده بگیرند. باوجود همه پیگیری‎هایی که انجام دادم، تأمین این اعتبار مهم و حیاتی در وزارت نفت با کندی جلو رفت و اکنون هم در سازمان برنامه‌وبودجه معطل مانده است. اگر اعتبار ۱۰۰۰ میلیاردی به‌موقع تأمین می‎شد آن روستاها امسال تنش آبی نداشتند».

چرا مغازه‌ها در پیک کرونایی باز است؟/ سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «دولت توان اقتصادی برای اجرای تعطیلی‌های گسترده را ندارد و نمی‌تواند؛ دولت بعدی هم توانش را ندارد. همش نگویید چرا این مغازه‌ها باز است، چرا این‌ها رعایت نمی‌کنند؛ آیا ما توانستیم برای این‌ها جبران کنیم؟».

حمله رژیم صهیونیستی به مواضع حشدالشعبی/ عصر دیروز منابع مقاومت عراقی از چهار حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به مواضع الحشدالشعبی در غرب شهر نجف نزدیک قبرستان دارالسلام خبر دادند. منابع نزدیک به گروه‌های مقاومت می‌گویند این حملات را پهپادهای رژیم صهیونیستی با شلیک راکت انجام دادند.

دستور قضایی برای ترخیص فوری ۱۰۰۰ تن مرغ وارداتی/ رئیس‌کل دادگستری هرمزگان گفت: «به‌منظور تنظیم بازار، طی دستور قضایی از مسئولان گمرک شهید رجایی بندرعباس خواسته شده به‌سرعت نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ تن مرغ وارداتی و ارسال آن به سراسر کشور اقدام کند». با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه ‌برای کنترل قیمت‌ها، دادستان‌ها‌‌ موظف به رصد بازار برای جلوگیری از تحمیل فشار‌های مضاعف به مردم ‌شدند.

حامیان ملت فلسطین در المپیک توکیو/ «محمد عبدالرسول» جودوکار سودانی برای روبرو نشدن با نماینده رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک توکیو از حضور در مسابقات وزن ۷۳- کیلوگرم انصراف داد. پیش‌ازاین نیز «فتحی نورین» جودوکار الجزایری نیز از رویارویی با این ورزشکار صهیونیست از مسابقات کناره‌گیری کرده بود. اعضای کاروان الجزایر در المپیک توکیو ضمن حمایت از اقدام فتحی نورین، تأکید کرده‌اند در صورت اتفاق افتادن شرایط مشابه با صهیونیست‌ها، مسابقه نداده و از رقابت‌ها کناره‌گیری خواهند کرد.

اینستاگرام کی فیلتر می‌َشود؟/ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: «تا زمانی که اپلیکیشنی مشابه برنامه‌هایی نظیر اینستاگرام یا تلگرام برای جایگزینی در دسترس مردم قرار نگیرد اجازه فیلتر داده نمی‌شود. زمانی این اجازه داده می‌شود که یک پلتفرم جایگزین ایجاد شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات