صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۵۳

لبنان| سناریوهای موجود پس از مأمور شدن نجیب میقاتی به تشکیل دولت

«نجیب میقاتی» (۶۵ ساله) در رایزنی‌های پارلمانی دیروز (چهارم مرداد) در کاخ ریاست‌جمهوری لبنان «بعبدا» توانست موافقت ۷۲ نماینده را برای تشکیل کابینه جدید کسب کند و مأمور این کار شود. ۴۲ نماینده نیز به نخست‌وزیری میقاتی رأی منفی دادند و یک نفر نیز به «نواف سلام» سفیر اسبق لبنان در سازمان ملل رأی داد. پارلمان لبنان ۱۲۸ نماینده دارد که دو نفر از آنها فوت شده‌اند، هشت نفر استعفا داده‌اند و اکنون ۱۱۸ نفر هستند.
احزاب و فراکسیون‌هایی که به نجیب میقاتی رأی دادند به این شرح است: فراکسیون «المستقبل» به ریاست «سعد الحریری» با ۱۷ نماینده، «الوفاء للمقاومه» وابسته به حزب‌الله با ۱۲ نماینده، «التکتل الوطنی» وابسته به تیار المرده با ریاست «سلیمان فرنجیه» با ۵ نماینده ، «التقدمی الاشتراکی» به ریاست «ولیدجنبلاط» با ۷ نماینده،«الوسط المستقل» با ۲ نماینده، «القومیه الاجتماعیه» با ۳ نماینده، «اللقاء التشاوری» ۲ نماینده موافق از مجموع ۴ نماینده، «التنمیه و التحریر» به ریاست «نبیه بری» با ۱۷ نماینده و ۴ نماینده مستقل. همچنین میقاتی توانست موافقت سعد الحریری، «تمام سلام» نخست‌وزیر اسبق و معاون بری «ایلی الفرزلی» را کسب کند.
فراکسیون‌هایی که با نخست‌وزیری میقاتی مخالفت کردند به این شرح‌اند: «الجمهوریه القویه» وابسته به حزب «القوت اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» با ۱۴ نماینده، «لبنان القوی» وابسته به «التیار الوطنی الحر» به ریاست «جبران باسیل» با ۱۷ نماینده، فراکسیون «الارمن» با ۳ نماینده، «ضمانه الجبل» با ۴ نماینده، ۳ نماینده مستقل و دو نماینده از اللقاء التشاوری.
از سال ۲۰۰۵ تاکنون این سومین باری است که میقاتی مأمور به تشکیل کابینه در لبنان می‎شود. بر اساس نظام سیاسی لبنان، رئیس‌جمهور باید یک مسیحی مارونی، نخست‌وزیر یک سنی و رئیس پارلمان یک شیعه باشد.
پس از انفجار بندر بیروت در آگوست گذشته، نجیب میقاتی سومین نفری است که مکلف به تشکیل کابینه می‎شود و پیش از وی «مصطفی ادیب» و سعد الحریری برای این کار معرفی شدند که موفق به تشکیل دولت نشدند.
در همین ارتباط، منابع سیاسی به روزنامه لبنانی «الانباء» گفتند، مأمور شدن به تشکیل کابینه یک موضوع است و تشکیل کابینه موضوعی دیگر و نباید درباره نزدیک بودن تشکیل دولت خوش‌بینی زیادی نشان داد.  
آنها از تکرار سناریوی اجرا شده درباره سعد الحریری ابراز نگرانی کردند اما گفتند تفاوت میان میقاتی و الحریری در آن است که میقاتی شرط عدم دیدار با جبران باسیل را نگذاشته است اما سعد الحریری با این شرط باعث شد که امور طبق میلش پیش نرود و در نهایت پس از نه ماه از تشکیل دولت انصراف دهد.
از سوی دیگر «علی درویش» از نماینده فراکسیون الوسط المستقل گفت، نجیب میقاتی هیچ مهلتی برای تشکیل دولت تعیین نکرده و تشکیل کابینه می‌تواند تا قبل از چهارم آگوست یا مدت کمی پس از آن صورت بگیرد.
در همین ارتباط «جاسم عجاقه» کارشناس اقتصادی به سه سناریو پس از مأمور شدن نجیب میقاتی اشاره کرد:
اول: سناریوی خوش‌بینانه. در صورتی که دولت میقاتی در وقتی منطقی که بیش از یک ماه نباشد تشکیل شود مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول آغاز می‌شود و دولت مجموعه اصلاحاتی را انجام خواهد داد. این اقدامات تأثیری مثبت بر روند قیمت دلار در مقابل لیر خواهد داشت.
دوم: اگر این‌گونه نشود و میقاتی از تشکیل دولت انصراف دهد قیمت دلار به شکلی بی‌سابقه افزایش خواهد داشت و هیچ کسی نمی‌داند امور به کجا ختم می‌شود زیرا وضعیت فاجعه‌بار خواهد بود و شهروندان در تأمین نیازهای روزانه خود به مشکل برمی‌خورند، همچنین وضعیت به سمت آشوب و خشونت اجتماعی پیش می‌رود.
سوم: سناریوی سوم «بینابین» است یعنی اینکه دولت تشکیل شود و امور بین بد و بدتر باقی بماند؛ از حجم بحران کاسته شود اما به صورت کلی حل نشود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات