صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۶۲

نگرانی مردم آمریکا درباره بایدن بیمار و دولت ضعیف ایالات‌متحده

جالب این است که کسانی که خود را مستقل دانسته‌اند، اکثریت به انتقاد از عملکرد او پرداخته و دولت بایدن را دولت ضعیفی دانسته‌اند.

 چند روز پیش یکی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که تا پیش‌ از این پزشک کاخ سفید نیز بوده است، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه فاکس نیوز بیان کرد که احتمالاً بایدن تا چند ماه آینده به دلیل مشکلات بیماری و برخی اشکالات در توانایی‌های شناختی خود مجبور به استعفا و یا ترک کاخ سفید بوده و یا به دلیل مشکلات جسمی و بیماری، نمایندگان کنگره مجبور می‌شوند بر اساس اصلاحیه 25 قانون اساسی او را از قدرت برکنار کنند.

رانی جکسون همان عقیده‌ای را مطرح کرد که بسیاری از جمهوری‌خواهان آمریکا به آن معتقدند: بایدن ازنظر ذهنی و مغزی بیمار است و توانایی درک برخی شرایط و صحبت‌ها را ندارد و کاملاً با کلمات نامفهوم منظور خود را به افراد و همکارانش در کاخ سفید می‌رساند. جکسون درعین‌حال گفته است: «ترامپ یک آزمایش شناختی بسیار سخت را انجام داد و تمام نمره آن را دریافت کرد. به نظر نمی‌رسد جو بایدن قادر به گذراندن این تست باشد.

با مطرح شدن این بحث‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به انتشار ویدئوهایی از بایدن پرداختند که نشان می‌داد در مصاحبه و گفت‌وگو با خبرنگاران اصلاً منظور آن‌ها را متوجه نمی‌شود و یا مشخص است که سؤال را متوجه نمی‌شود. در ویدئوی دیگری، صحنه زمین خوردن بایدن از پله‌ای هواپیما دوباره با این تأکید منتشر شده است که او باید قبل از برگزاری انتخابات، اعلام می‌کرد که بیمار است و توانایی اداره کشور را ندارد.


جکسون که پیش‌ازاین پزشک کاخ سفید در دوره اوباما و ترامپ بوده است، اخیراً نامه‌ای نیز به کاخ سفید نوشته و بایدن خواسته است که سریع‌تر این آزمایش شناختی و درک مفاهیم را انجام دهد. این نامه را تعداد دیگری از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان نیز امضا کرده‌اند.

گرچه صحبت‌ها و شایعات در خصوص بیماری و یا سلامتی بایدن به‌شدت در رسانه‌های مختلف آمریکا بازتاب یافته است اما نگاهی به عملکرد بایدن در طول 6 ماه گذشته نیز نشان می‌دهد غیر از ضعف در عملکرد شخصی، ضعف در عملکرد دولت او نیز به‌شدت به چشم می‌آید و می‌تواند او را به‌عنوان رئیس‌جمهوری ضعیف و ناکارآمد برای آمریکا مطرح کند. او در طول 6 ماه گذشته باوجود تلاش بسیار نتوانسته ارتباط خوبی با نمایندگان جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا ایجاد کند.

او در برخی از موارد مانند گرفتن بودجه برای بازسازی زیرساخت‌های آمریکا، به تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه وعده داده و بعد بلافاصله زیر تعهد و قول خود زده است و انکار کرده است که قرار بوده چه اقداماتی در مقابل انجام دهد. این کار موجب عصبانیت شدید جمهوری‌خواهان شده و آن‌ها اعلام کرده‌اند که لوایح تأمین بودجه برای زیرساخت‌های آمریکا را وتو کرده و یا با ترک جلسات در مجلس نمایندگان مانع از بررسی آن‌ها می‌شوند.


حل نشدن بحران مرزی در مرزهای جنوبی آمریکا و گسیل شدن روزانه هزاران مهاجر غیرقانونی به این مرزها و بعدازآن، زندانی شدن آن‌ها در تگزاس، عدم توانایی دولت بایدن در تعیین تکلیف سریع این افراد و در نظر گرفتن سیاست واحد مهاجرتی در این خصوص و پاسخ بسیار ضعیف به درخواست‌ها برای ایجاد تأسیسات و امکانات مختلف برای مواجهه با این مهاجران، باعث شده است که در بحث حفاظت از مرزها، دولت بایدن، عملکردی بسیار ضعیف از خود نشان دهد.

او در مسئله سیاست خارجی نیز با انتقادات شدیدی روبه‌روست. ازیک‌طرف پاسخ قاطع ندادن به حملات سایبری به زیرساخت‌های آمریکا که هرروز ابعاد تازه‌تر و وسیع‌تری به خود می‌گیرد و درعین‌حال تلاش برای خروج آمریکا از منطقه بدون اینکه برنامه‌ای برای آینده داشته باشد، همه باعث شده است دولت بایدن از نگاه جمهوری خواهان و همچنین تعدادی از دموکرات‌ها، دولتی ضعیف و بی‌برنامه باشد.

در نظرسنجی جدیدی که توسط سایت Statista منتشر شده، تنها 21 درصد از مردم آمریکا بایدن را فردی کاملاً قدرتمند می‌دانند و 31 درصد نیز معتقدند که او کمابیش عملکرد قوی‌ای از خود نشان داده است. در مقابل اما 47 درصد از مردم معتقدند که او ضعیف بوده و عملکرد ضعیفی نیز از خود نشان داده است[1].
تابه‌حال مهم‌ترین عملکرد دولت بایدن انجام واکسیناسیون سراسری در آمریکا بوده است که به‌احتمال‌ زیاد این کار هم به خاطر سرعت کند تولید واکسن و درعین‌حال شیوع پیدا کردن سویه دلتای ویروس کرونا در آمریکا قرار نیست به پیروزی قاطعی در کارنامه او تبدیل شود.

به همین دلیل است که سناتور تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفته است که احتمالاً بایدن نیز به دلیل شباهت بسیار به کارتر و همچنین اشتراک با او در ضعیف بودن و داشتن دولت ضعیف و بی عملکرد، به سرنوشت کارتر دچار شده و تنها یک دوره ریاست جمهوری‌ خواهد کرد.

تد کروز گفته است: 6 ماه بیشتر از دوران ریاست جمهوری بایدن نگذشته اما ما در خاک آمریکا مشکل گاز داشته، با تورم درگیر هستیم و جنگ در خاورمیانه نیز همچنان با خروج نظامیان آمریکایی در افغانستان ادامه خواهد یافت.
نظرسنجی دیگری که به‌صورت مشترک توسط نشریه اکونومیست و سایت YouGov منتشر شده، نشان می‌دهد 47 درصد از مردم معتقدند دولت بایدن ضعیف است و 52 درصد معتقدند که او تاکنون عملکرد قوی‌ای از خود به نمایش گذاشته است. در این نظرسنجی قاعدتاً دموکرات‌ها گفته‌اند از اقدامات بایدن راضی هستند و جمهوری‌خواهان او را ضعیف دانسته‌اند اما نکته جالب این است که کسانی که خود را مستقل دانسته‌اند، اکثریت به انتقاد از عملکرد او پرداخته و دولت بایدن را دولت ضعیفی دانسته‌اند.
 

[1] https://www.statista.com/statistics/1172088/share-us-adults-joe-biden-strong-weak-leader/


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات