صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۶ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) غدیر روزی است که دشمنان از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ قضیه رهبری جامعه‌ی اسلامی؛ قضیه نظام حکومت و امامت در جامعه اسلامی. (۳۰/۰۶/۱۳۹۵) *عید بزرگ غدیر بر شما ولایتمداران مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

«غدیر» و پیام‌های سیاسی آن

بدون شک عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ اسلام است به‌گونه‌ای که حتی در روایات ما عظمت این روز حتی از عید فطر و قربان هم بالاتر شمرده شده است. بی‌شک این عظمت به دلیل طرح مسئله ولایت است. اگرچه واقعه غدیر ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد ولیکن بعد سیاسی آن از برجستگی خاصی برخوردار است.

نکات تحلیلی: 1- ارزش‌ها معیار حکومت هستند؛ در غدیر پیامبر عظیم‌الشأن اسلام کسی را به‌عنوان ولی و سرپرست جامعه برمی‌گزیند که مؤمن‌ترین افراد، باتقواترین و پرهیزکارترین مردم است؛ از کودکی هیچ‌کس خطایی از امیرالمؤمنین ندیده است و در کمال زهد و خداترسی، شجاع‌ترین افراد است. انتصاب چنین فردی به‌عنوان رهبر جامعه اسلامی این پیام را دارد که در منطق اسلام، باید کسانی در رأس امور قرار بگیرند که بیش از سایرین متخلق به اخلاق اسلامی باشند. 2- پیوند سیاست و دیانت؛ این موضوع در اندیشه سیاسی امامین انقلاب بسیار برجسته است و یکی از مهم‌ترین پایه‌های فلسفی نظریه ولایت‌فقیه است. نزول آیه شریفه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» و همچنین «اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی» بیانگر آن است که شرط اکمال دین و اتمام نعمت هدایت الهی، مسئله ولایت و حکمرانی جامعه اسلامی است. 3- در واقعه غدیر خم، پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از مردم می‌خواهند که تک‌تک با امیرالمؤمنین بیعت کنند و به‌نوعی لازمه استقرار ولایت را پذیرش مردم معرفی می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در این زمینه می‌فرمایند: «بزرگ‌ترین مظهر دخالت مردم در امور حکومت، غدیر است. خود غدیر این را به ما آموخت و برای همین عید غدیر، عید ولایت است، عید سیاست است، عید دخالت مردم در امر حکومت است، عید آحاد ملت و امت اسلامی است».

بااینکه واقعه غدیر خم مستقیماً توسط بسیاری از مسلمانان درک شد و سایر مسلمانان نیز به تواتر از دیگران موضوع را دریافت کرده بودند و همه واقف بودند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام از همه حضار برای ولایت امیرالمؤمنین بیعت گرفته بودند، اما تنها پس از گذشت دو ماه و 10 روز، مسلمانان عهد خود را فراموش کردند و انحرافی بزرگ در دین اسلام و حکومت اسلامی پایه‌گذاری شد که هنوز هم امت اسلامی از آن رنج می‌برد. به نظر می‌رسد راه هدایت امت اسلام، وفاداری به حقیقت عید غدیر است و قطعاً با احیای این حقیقت، جوامع اسلامی راه رستگاری و سعادت را باز خواهد یافت. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز               

آیا «نجیب میقاتی» موفق به تشکیل دولت می‌شود؟

پس از آنکه سعد حریری نتوانست بعد از 9 ماه، کابینه لبنان را تشکیل دهد، با آرای نمایندگان پارلمان به میقاتی، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، این سیاستمدار و بازرگان لبنانی را رسماً مأمور تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

گزاره خبری: میقاتی پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «من عصای سحرآمیز ندارم و نمی‌توانم که معجزه کنم. مأموریت سخت است، اما ما اگر همه تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم و دست از تبادل اتهام برداریم، موفق خواهیم شد. من برای این قدم در این راه گذاشتم و مأموریت را پذیرفتم تا از سرایت آتشی که در آن به سر می‌بریم، جلوگیری کنیم. با همکاری با میشل عون، دولت مطلوب را تشکیل خواهیم داد که طرح فرانسه را اجرا خواهد کرد. به نفع لبنان و اقتصاد آن است تا کشور را از خطر فروپاشی نجات دهیم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- تشکیل دولت همواره یکی از موضوعات چالشی در لبنان بوده است که در مقاطع مختلف به کُندی صورت گرفته و چه‌بسا شکل‌گیری آن ماه‌ها و حتی چند سال طول کشیده است. طولانی بودن روند تشکیل دولت در لبنان حتی در یک سال اخیر ناشی از عوامل متعددی است که به‌طورکلی در دودسته تقسیم‌بندی می‌شود: نخست، «عوامل خارجی» که عمدتاً متأثر از تحرکات برخی بازیگران ذینفع به‌ویژه محور آمریکایی- فرانسوی- سعودی است؛ دوم، «عوامل داخلی» که عمدتاً ریشه در بافت‌های قومی و جمعیتی این کشور و متعاقب آن در سهم‌خواهی‌ها دارد. امروزه در لبنان هجده طایفه و قومیت رسمی وجود دارد و قومیت‌گرایی هسته اولیه بی‌ثباتی در این کشور محسوب می‌شود. ساختار نظام سیاسی طایفه‌ای لبنان در کنار نظام اقتصادی غیرتولیدی آن از بدو تأسیس این کشور، به‌ویژه با شکل‌گیری توافق طائف پس از پایان جنگ داخلی، خود ذاتاً بحران‌ساز و همیشه نقش مؤثری در طولانی شدن روند تشکیل دولت داشته است. 2- نجیب میقاتی در حالی مکلف به تشکیل دولت شده است که در یک سال گذشته مصطفی ادیب و سپس سعد حریری دو نامزد تشکیل کابینه در لبنان ناکام مانده‌اند. با توجه به اینکه میقاتی پیشتر در سال‌های 2005 و 2011 نیز نخست‌وزیر لبنان بوده است، لذا به نظر می‌رسد با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد، خواهد توانست لبنان را از وضعیتی که دارد، بیرون آورده و به‌زودی تشکیل دولت دهد؛ ضمن اینکه اکثر تشکل‌های سیاسی اصلی لبنان نیز بنا به شرایط نابسامانی که در لبنان حاکم شده و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور را متشنج کرده است، با واگذاری مأموریت تشکیل کابینه به میقاتی موافق‌اند. حزب‌الله نیز که یکی از مهم‌ترین جریانات سیاسی در لبنان است، اعلام کرده است با هر چیزی که منجر به ایجاد اختلال در روند تشکیل دولت می‌شود، مخالف و با هر  چیزی که این روند را تسهیل می‌کند، موافق هستیم. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه                      

رئیسی: به آینده کشور بسیار امیدوارم

رئیس‌جمهور منتخب در نشست کمیسیون‌های تخصصی مجلس که عصر دیروز و با حضور حدود ۲۰۰ نفر از نمایندگان برگزار شد، تأکید کرد: «من به آینده کشور بسیار امیدوارم و اطمینان دارم به‌واسطه داشتن سرمایه عظیم مردم و برخورداری از ظرفیت تمامی بخش‌ها، برون‌رفت از سختی‌ها و محدودیت‌های موجود، ممکن و دست‌یافتنی است. اعتقاد دارم ما باید در جهت رفع مشکلات و گرفتاری‌های مردم همراه باشیم و دوشادوش یکدیگر به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی تلاش کنیم وضعیت را به نفع زندگی مردم تغییر دهیم». رئیسی با بیان اینکه همکاری دولت آینده، مجلس شورای اسلامی و همه بخش‌ها و نهادها می‌تواند به گشایش در زندگی مردم بیانجامد، گفت: «اعتقاد دارم ما باید در جهت رفع مشکلات و گرفتاری‌های مردم همراه باشیم و دوشادوش یکدیگر به‌صورت جهادی و شبانه‌روزی تلاش کنیم وضعیت را به نفع زندگی مردم تغییر دهیم. کار جهادی در دستور کار دولت بعد است و ما به‌صورت جهادی برای حل مشکلات مردم کار خواهیم کرد».

▼ اخبار

مشکل آب خوزستان هم به مذاکره با آمریکا مربوط است؟!

«اگر تحریم‌ها و مشکلات معیشتی باقی بماند، نه‌تنها مشکل خوزستان حل نمی‌شود؛ بلکه به آن افزوده هم می‌شود. درنتیجه به نظر می‌رسد دولت جدید ابتدا باید مسئله مذاکرات را حل کند و سپس با هر روشی که هست، تحریم‌ها را از سر ملت بردارد»؛ این اظهارات توسط محمدتقی فاضل میبدی، روحانی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در روزنامه آرمان بیان شده است. سایت جهان‌نیوز در واکنش به این گفته، نوشت: «البته که به‌خوبی مشخص است تغییر نوع تعامل با دنیا در نگاه امثال فاضل میبدی تسلیم مقابل خواسته‌های آمریکاست. این جماعت حتی مسائل خوزستان را به که به دلیل خشک‌سالی، کم‌توجهی مسئولان، بی‌توجهی به تذکرات، کارهای غیرکارشناسی و... ایجاد شده است را می‌خواهند به مذاکرات ربط بدهند! و راه‌حل مشکلات را تغییر نوع تعامل با دنیا اعلام می‌کنند. کدخدا دوستی و کدخدا پرستی جزوی از وجود اصلاح‌طلبان شده است. این افراد علی‌رغم آنکه روزانه در سخنرانی‌هایی که داشتند به ترامپ وحشی و تروریست حمله می‌کردند اما در بین سخنانشان از لزوم مذاکره با او هم دم می‌زدند. حدود یک ماه پیش هم فاضل میبدی در گفت‌وگویی بعد از اولین نشست خبری رئیس‌جمهور منتخب گفته بود: «بالاخره آمریکا خوب یا بد، ابرقدرت دنیا است»، «دوران مرگ بر آمریکا تمام شده» و «رئیسی نباید آن خیر را می‌گفت».

اهمیت اعزام ناوگروه ارتش به روسیه

ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن سهند پس از ۷۶ روز دریانوردی، سوم مردادماه به سن‌پترزبورگ روسیه رسید و در مراسم رژه سالروز نیروی دریایی این کشور شرکت کرد. نفس دریانوردی نظامی ایران و حضور در اقیانوس اطلس شمالی در چنین دریانوردی طولانی حائز اهمیت است؛ 1- دریانوردی در اقیانوس اطلس شمالی اولین حضور نظامی ایران در نیمکره شمالی زمین محسوب می‌شود، موضوعی که پیش‌ازاین سابقه نداشته است. 2- مسیری که ناوگروه 77 نیروی دریایی ارتش در این مأموریت طی می‌کند، با مسیر بازگشتش حدود 52 هزار کیلومتر است؛ کاری که فقط باوجود یک بندر متحرک دریایی مانند ناوبندر مکران امکان‌پذیر است. ظرفیت ناوبندرها در اختیار تعداد محدودی کشور در جهان ازجمله ایران است. 3- این مأموریت، با توجه به مسیری که ناوگروه طی کرده، در سخت‌ترین شرایط جوی دریا صورت گرفته است و به نوع خود، آزمونی برای سنجش میزان توان نیرویی نیز محسوب می‌شود. 4- ویژگی اصلی این مأموریت، اجرای آن با دو شناور بومی است. ناوشکن سهند  سومین ناوشکن از خانواده کلاس موج است که در آذرماه 1397 به ناوگان نیروی دریایی ارتش ملحق شد. ناوبندر مکران نیز دی‌ماه سال گذشته به نیروی دریایی ارتش ملحق شد. مکران یک جزیره ۱۲۱ هزار تنی متحرک روی آب است و می‌تواند به‌عنوان یک پایگاه پشتیبانی متحرک برای ناوگروه‌های ارتش که به آب‌های آزاد اعزام می‌شوند، حضور پیدا کند. 5- اصلی‌ترین پیام حضور ناوگروه ارتش در شمال اقیانوس اطلس را می‌توان حضور در حیاط‌خلوت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی همچون فرانسه و انگلیس به‌حساب آورد.

سخن رئیس‌جمهور که موجب سوءاستفاده آمریکا شد

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، کارزار فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران را ناکام دانسته است. او برای بیان عمق این ناکامی از واژه «شکست وحشتناک» استفاده کرده است. مالی گفته ایران در این مدت برنامه هسته‌ای خودش را سرعت داده است و  اقدامات ثبات‌زدای منطقه‌ای خودش را تشدید کرده است و این در حالی است که کارزار فشار حداکثری قرار بود به همین مسائل بپردازد. نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بر همین اساس گفته است: «بایدن می‌خواهد به این میراث دولت ترامپ پایان دهد تا بیش از این بر منافع آمریکا آسیب وارد نشود». مالی در ادامه با سوءاستفاده از اظهارنظر رئیس‌جمهور روحانی که مدعی بود اگر مصوبه مجلس نبود، تحریم‌ها در اسفندماه برداشته می‌شد، کشورمان را به عدم پایبندی به برجام و مذاکره متهم کرد و گفت: «از رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه ایران سؤال کنید. هر دوی آن‌ها چند بار و حتی همین هفته گذشته گفته‌اند که اگر ایران خواهان برداشته شدن تحریم‌ها است، می‌توانست در ماه مارس، آوریل، می، ژوئن و جولای به این موضوع برسد».

‌اخبار کوتاه

تحرک دشمن برای ناامن کردن ایران/ طی ماه‌های اخیر تحرک دشمن برای ضربه زدن بر امنیت کشور، شدت گرفته است؛ شاهد مثال آن، کشف و خنثی‌سازی توطئه‌های گاه‌وبیگاهی است که توسط سپاه و نهادهای امنیتی صورت می‌گیرد. در جدیدترین اقدام امنیتی، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات اعلام کرد: «سربازان گمنام شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به همراه محموله سنگین سلاح و مهمات پس از ورود از مبادی مرزی غرب کشور دستگیر شدند. برخی از آن‌ها برای به آشوب کشیدن اعتراضات مورد استفاده قرار می‌گیرد». همچنین قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) سپاه نیز خبر داد: «در عملیات شناسایی و انهدام یک تیم تروریستی در بوکان، مقادیر قابل‌توجهی سلاح و مهمات و ادوات تخریب، به دست آمد».

قالیباف: مأموریت دولتی‌ها به مناطق آزاد قانونی نیست/ رئیس مجلس در نامه‌ای به «روحانی» رئیس‌جمهور، مأموریت کارمندان دستگاه‌های اجرایی به سازمان‌های مناطق آزاد را غیرقانونی اعلام کرد. در حال حاضر مدیران عامل برخی مناطق آزاد از سایر دستگاه‌های دولتی ازجمله شرکت فرودگاه‌ها، سازمان برنامه‌وبودجه، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و... به مناطق آزاد مأمور شده‌اند.

طبقه‌بندی برای زندانیان!/ مدیرکل زندان‌های تهران می‌گوید: «‎بندی زندانیان بر اساس جرم و شخصیت در کنار برنامه‎های اصلاحی و تربیتی با جدیت دنبال می‎شود. ارتقای فعالیت‌های تربیتی، فرهنگی، رفاهی، بهداشت و درمان و اشتغال مددجویان و عدم تکرار جرم یکی از اولویت‎هاست». هفته گذشته، رئیس قوه قضائیه در جریان بازدید از زندان رجائی شهر، از مسئولین امور زندان‌ها خواست طرح طبقه‌بندی زندانیان به‌منظور قطع زنجیره انتقال تجربیات سوء و تخلفات مجرمان در زندان‌ها را به‌صورت دقیق اجرا کنند.

آمار هولناک کشتار با اسلحه در آمریکا/ طبق گزارش شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» و مؤسسه تحقیقاتی «آرشیو خشونت با اسلحه»، دستکم ۹۱۵ تیراندازی در هفته گذشته در سراسر آمریکا رخ‌داده که منجر به کشته شدن دستکم ۴۳۰ نفر شده است.  به نوشته وبگاه خبری هیل آمریکا، در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۳ هزار مرگ بر اثر تیراندازی ثبت شد که در دستکم دو دهه بی‌سابقه بوده است. آمارها نشان می‌دهد، از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ آمریکایی نیز با اسلحه خودکشی کرده‌اند.

ورود واکسن پاستور به گود واکسن‌های تزریقی/ رئیس انستیتو پاستور ایران خبر داد: «حدود ۱۲۰ هزار دوز واکسن به وزارت بهداشت تحویل شده است که از این هفته وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود. در شهریورماه، ما اطلاعات واکسن ایرانی ــ کوبایی را به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهیم کرد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات