صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۴۷۳

آیا «نجیب میقاتی» موفق به تشکیل دولت می‌شود؟

پایگاه بصیرت / حمید خوش‌آیند

پس از آنکه سعد حریری نتوانست بعد از 9 ماه، کابینه لبنان را تشکیل دهد، با آرای نمایندگان پارلمان به میقاتی، میشل عون رئیس‌جمهور لبنان، این سیاستمدار و بازرگان لبنانی را رسماً مأمور تشکیل دولت جدید این کشور کرد.

گزاره خبری: میقاتی پس از مأمور شدن برای تشکیل کابینه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «من عصای سحرآمیز ندارم و نمی‌توانم که معجزه کنم. مأموریت سخت است، اما ما اگر همه تلاش‌هایمان را مضاعف کنیم و دست از تبادل اتهام برداریم، موفق خواهیم شد. من برای این قدم در این راه گذاشتم و مأموریت را پذیرفتم تا از سرایت آتشی که در آن به سر می‌بریم، جلوگیری کنیم. با همکاری با میشل عون، دولت مطلوب را تشکیل خواهیم داد که طرح فرانسه را اجرا خواهد کرد. به نفع لبنان و اقتصاد آن است تا کشور را از خطر فروپاشی نجات دهیم».

گزاره‌های تحلیلی: 1- تشکیل دولت همواره یکی از موضوعات چالشی در لبنان بوده است که در مقاطع مختلف به کُندی صورت گرفته و چه‌بسا شکل‌گیری آن ماه‌ها و حتی چند سال طول کشیده است. طولانی بودن روند تشکیل دولت در لبنان حتی در یک سال اخیر ناشی از عوامل متعددی است که به‌طورکلی در دودسته تقسیم‌بندی می‌شود: نخست، «عوامل خارجی» که عمدتاً متأثر از تحرکات برخی بازیگران ذینفع به‌ویژه محور آمریکایی- فرانسوی- سعودی است؛ دوم، «عوامل داخلی» که عمدتاً ریشه در بافت‌های قومی و جمعیتی این کشور و متعاقب آن در سهم‌خواهی‌ها دارد. امروزه در لبنان هجده طایفه و قومیت رسمی وجود دارد و قومیت‌گرایی هسته اولیه بی‌ثباتی در این کشور محسوب می‌شود. ساختار نظام سیاسی طایفه‌ای لبنان در کنار نظام اقتصادی غیرتولیدی آن از بدو تأسیس این کشور، به‌ویژه با شکل‌گیری توافق طائف پس از پایان جنگ داخلی، خود ذاتاً بحران‌ساز و همیشه نقش مؤثری در طولانی شدن روند تشکیل دولت داشته است. 2- نجیب میقاتی در حالی مکلف به تشکیل دولت شده است که در یک سال گذشته مصطفی ادیب و سپس سعد حریری دو نامزد تشکیل کابینه در لبنان ناکام مانده‌اند. با توجه به اینکه میقاتی پیشتر در سال‌های 2005 و 2011 نیز نخست‌وزیر لبنان بوده است، لذا به نظر می‌رسد با توجه به تجاربی که در این زمینه دارد، خواهد توانست لبنان را از وضعیتی که دارد، بیرون آورده و به‌زودی تشکیل دولت دهد؛ ضمن اینکه اکثر تشکل‌های سیاسی اصلی لبنان نیز بنا به شرایط نابسامانی که در لبنان حاکم شده و اوضاع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور را متشنج کرده است، با واگذاری مأموریت تشکیل کابینه به میقاتی موافق‌اند. حزب‌الله نیز که یکی از مهم‌ترین جریانات سیاسی در لبنان است، اعلام کرده است با هر چیزی که منجر به ایجاد اختلال در روند تشکیل دولت می‌شود، مخالف و با هر  چیزی که این روند را تسهیل می‌کند، موافق هستیم. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات