صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۳۱

تجربه بی‌اعتمادی به غرب!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار هیئت دولت دوازدهم (6/۵/1400) بر لزوم استفاده آیندگان از تجربه‌های این دولت اشاره کردند و در ادامه، به نکاتی ارزشمند در خصوص تجربه بی‌اعتمادی به غرب اشاره کردند.

نکات تحلیلی: 1- «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد»؛ مهم‌ترین و گران‌بهاترین تجربه‌ای که در مدت‌زمان هشت‌ساله دولت آقای روحانی به وجود آمد، اثبات درستی کلام و تحلیل رهبری معظم انقلاب در بی‌اعتمادی به آمریکا و غرب و باور به این نکته بود که ملت‌ها زمانی می‌توانند به توسعه و پیشرفت برسند که تنها به توان و اندوخته‌های خود متکی باشند. 2- البته این تجربه بارها در طول این چهار دهه از انقلاب برای مردم ما به بوته آزمون درآمده بود، اما برخی مسئولان و سیاسیون که غرب را مدینه آرزوهای خود می‌دانند، این تجربه را دوباره تجربه کردند! و صدالبته هر بار این گزاره محکم‌تر شده است؛ بنابراین، دولت‌ها و مسئولان آینده حجتی برای آزمودن مجدد غرب ندارند و نباید حل مشکلات کشور و رونق تولید و اقتصاد را به نتیجه احتمالی مذاکرات منوط و مشروط نمایند. 3- «غربی‌ها نه‌تنها به ما کمک نمی‌کنند بلکه هر جا بتوانند ضربه می‌زنند»؛ این تجربه حاصل 40 سال هماوردی نفس‌گیر انقلاب و جمهوری اسلامی و ملل مظلوم به پا خاسته با آمریکا و دنباله‌های اروپایی و منطقه‌ای آن در غرب آسیاست و همین امروز نیز جریان دارد. هر زمان و هر جا قوی ظاهر شدیم، توانستیم از سد موانع و کارشکنی‌های آن‌ها عبور کنیم ولی هر جا اعتماد کردیم از کوچک‌ترین امکان و فرصت، بیشترین ضربه و فشار را متحمل شدیم. قصه خودکفایی ایران در مسئله بنزین بزرگ‌ترین شاهد مثال این فرمول غربی‌هاست. 4- تجربه اخیر دولت آقای روحانی نمایشگاهی شد برای اثبات درستی ادعاها و گزاره‌های امامین انقلاب درباره بی‌اعتمادی به بیرون از مرزها و ضرورت ایستادن روی پای خود: «هر جا از آن‌ها قطع‌نظر کردید، پیشرفت کردید». این موضوع در مورد همین مذاکرات اخیر و موضع عنادآمیز بایدن بر سر احیای برجام نافرجام نیز صادق است.

نکته راهبردی: هنوز هم در داخل بعضی افراد و جریان‌های سیاسی و حتی برخی دولتمردان کنونی به‌جای بهره‌گیری از این فرصت و تجربه، برای رسوا کردن سیاست‌های ظالمانه و خباثت آمیز آمریکا، آن را تطهیر کرده و توپ تقصیرات را در احیا نشدن برجام به زمین خودی‌ها شوت می‌کنند! درحالی‌که شروط ایران طبیعی بوده و منطق، مواجهه با کشوری است که ابایی از پیمان‌شکنی ندارد؛ اما تجربه راهبردی زمانی است که این جماعت غرب‌زده به تعبیر اقبال لاهوری از خواب و سراب گران اعتماد به آمریکا برخیزد! 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات