صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۴۲

دلم می‌خواست بشود و نشد!

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

رئیس‌جمهور روحانی، پنجشنبه 7 مرداد در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملّی وزارت راه و شهرسازی، گفت: «لیست بلندی از کارهایی که دلم می‌خواست بشود و نشد در دست دارم... اگر تحریم نبود راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان انجام می‌شد... اگر برجام ادامه پیدا می‌کرد، 200 هواپیمای نو وارد کشور می‌شد... چرا رئیس‌جمهور روحانی بعد از 8 سال ریاست، اعتراف به ناکامی در تحقق لیست بلندبالایی دارد؟!

گزاره تحلیلی: پاسخ به این ناکامی، مبتنی بر دو نگاه است؛ یک نگاه، نگرش خود رئیس‌جمهور و همفکران اوست که از روز اول، همه‌چیز را به برجام و تحریم گره زدند و همین دل‌بستگی و وابستگی، کمر لیست بلندبالای دکتر روحانی را شکست و به ناکامی کشاند. نگاه دوم، نگاه منتقدانی بود که بارها و بارها ضرورت‌سازی ساختگی را تذکر دادند، مضرات شرطی کردن اقتصاد کشور را دلسوزانه طرح و تبیین کردند و رها کردن دیو و دلبر سازی از ترامپ و بایدن را تا همین اواخر دولت مطالبه کردند؛ لکن رئیس‌جمهور محترم طی هشت سال تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه، با مقصرتراشی و حاشیه‌سازی، منتقدان و دلسوزان را با عباراتی همچون: «بی‌دین، حسود، کاسب تحریم، بی شناسنامه، بی‌سواد، عصر حجری، مزدور، ترسو، بیکار، دین نشناس، بزدل، فاسد، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، هوچی باز و ...» نوازش کرد.

بی‌توجهی به شعارهای انقلاب، کوتاه آمدن از ارزش‌ها برای خوشایند غرب، ترس و خجالت و رودربایستی در مواضع انقلابی، نادیده گرفتن اصل ما می‌توانیم، اکتفا به حداقل‌ها و تخریب داشته‌ها، غفلت از جریان انقلابی، قبیله گرایی جناحی و بده بستان‌های سیاسی و... همگی از عوامل اصلی عدم تحقق لیست بلندبالای دکتر روحانی است.

نکته پایانی: در شهریورماه سال 92 و در نخستین دیدار هیأت دولت یازدهم با رهبر معظم انقلاب، ظرفیت‌ها و امکانات داخل کشور به‌عنوان کلید حل مشکلات وعدم اعتماد و امید نبستن به خارج، از محورهای مهم سخنرانی مقام معظم رهبری بود. در آخرین دیدار نیز که اخیراً رقم خورد، کم‌توجهی به آن توصیه‌ها و تذکرات مداوم بعدی رهبر معظم انقلاب، امروز مایه درس عبرت برای دولتمردان آینده، همه فعالان در صحنه سیاسی کشور و ثبت در تاریخ شد: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آن‌ها کمک نمی‌کنند و هر جا که بتوانند ضربه خواهند زد... هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید، ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آن‌ها قطع امید کردید، موفق بودید و پیش رفتید».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات