صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۸۲

مراسم مهم کشوری!

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر معظم انقلاب و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در ۱۴ مرداد با حضور در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه، در محضر خداوند متعال، قرآن مجید و نمایندگان ملت سوگند یاد می‌کند که در دوره 4 ساله خدمت، پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد و در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزد.

نکات تحلیلی: 1- بند نهم اصل 110 قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که از مفهوم امضای «حکم ریاست جمهوری» به کلمه «تنفیذ» یاد می‌شود. بر اساس قانون، رئیس‌جمهور منتخب با «تنفیذ» رهبر معظم انقلاب اجازه حاکمیت پیدا می‌کند. ماده 1 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 5/4/1364 مقرر می‌دارد: «دوره ریاست جمهوری ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذ اعتبارنامه مقام رهبری آغاز می‌گردد». 2- تنفیذ حکم ریاست جمهوری یک امر تشریفاتی در قانون اساسی نیست. بلکه دارای مفهوم بسیار مهمی در تئوری حکومت منصوب الهی است. رهبری با این تنفیذ، رئیس‌جمهور ر ا از سوی شارع مقدس به این سمت منصوب می‌نماید و درواقع ولایت الهی را به بدنه اجرایی کشور تسری می‌بخشد. 3- یکی از برنامه‌های منظم در هر ۴ سال روز ۱۲ مرداد می‌باشد که در هر دوره ساعت 10.30 برگزار می‌شود و از همین الآن‌هم مشخص است که در روز شنبه ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۴ رئیس‌جمهور ۱۴ تنفیذ می‌شود. این یک افتخار برای کشور است که بدون اعمال قدرت خارجی و به‌صورت مستقل، آینده خود را در یک مسیر زمان‌بندی‌شده و آرامش‌بخش پیش می‌برد. 4- رهبر معظم انقلاب تاکنون در 12 مرداد 72 و 68 هاشمی رفسنجانی، پنجشنبه 11 مرداد 80 و یکشنبه 12 مرداد 76 سید محمد خاتمی، 12 مرداد 88 و 84 محمود احمدی‌نژاد و 12 مرداد 96 و 92 حکم ریاست جمهوری حسن روحانی را تنفیذ کرده‌اند.

نکته پایانی: مراسم تنفیذ ریاست جمهوری به‌عنوان فصل جدیدی از مدیریت کشور است و از حضور نیروهای تازه‌نفس و باانگیزه برای تغییر وضع موجود آن‌هم به نفع مردم خبر می‌دهد و حکم تنفیذ رهبری به رئیس‌جمهور، بدان جهت است که به رئیس‌جمهور تأکید شود که ریاست ایشان بر مبنای قوانین و شرع اسلام است و ایشان نباید از این دو مورد که در راستای خواسته‌های مردم و انقلاب است، تخلف کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات