صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۸۳
در گفت وگو با بصیرت مطرح شد:

بی عملی دولت، عامل از دست رفتن بازار سوریه است/  وزارت خارجه عقب کشید، ترکیه صاحب بازارهای سوریه شد

آنچه در بازار سوریه  و در سایر بازارهای منطقه در تبادلات تجاری صورت نگرفته، نشان دهنده کاستی های دولت آقای روحانی است که با عقب کشیدن از بازار سوریه یا بازار کشورهای منطقه چنین بازارهایی را برای ترکیه و کشورهای اروپایی باز گذاشتند.

به گزارش بصیرت، افزایش حجم صادرات ترکیه به سوریه و از دست رفتن بخش بزرگی از صادرات ایران به سوریه موضوع مهمی است که نمود آن در کاهش میزان صادرات غیر نفتی آثار و تبعات خود را نشان می دهد. با اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید ویژه ای بر افزایش تعاملات تجاری با کشورهای منطقه شده است. اما دولت آقای روحانی نتوانست حتی با کشور دوست سوریه تعامل تجاری مطلوبی داشته باشد، لذا راه برای رقبای ایران باز شد. آلبرت بغزیان اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دراین باره نقطه نظر خود را با ما در میان گذاشته است.
 
آلبرت بغزیان اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در انتقاد به عملکرد دولت در افزایش صادرات و ارتباط با کشورهای منطقه، بخصوص کشورهای دوست مثل سوریه گفت: در حالی که ایران در چند سال گذشته بنا به دعوت دولت و مردم سوریه برای مبارزه با داعش حمایت های مستشاری و سیاسی قابل توجهی از این کشور داشته است، انتظار می رفت و منطق حکم می کرد در هنگامه خروج داعش و گروه های تروریستی از این کشور، دولت جمهور ی اسلامی ایران ورود قابل توجهی برای به دست گرفتن بازارهای سوریه از خود نشان بدهد.


وی در این باره خاطر نشان کرد: وزارت صمت در کنار وزارت خارجه باید متولی این موضوع می شدند، بنابراین مسوولیت از دست رفتن بازارهای بزرگ منطقه خصوصا در کشور جنگ زده سوریه بر عهده این دو وزارتخانه است.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با انتقاد از عملکرد وزارتخارجه دولت آقای روحانی درباره ورود همه جانبه ترکیه به بازارهای کشور سوریه گفت: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می بایست در کنار حفظ و تداوم روابط خوب سیاسی با سوریه، رایزنان بازرگانی و اقتصادی کار کشته و خبره ای را برای شناسایی مهمترین و اولویت های اول مردم سوریه به این کشور اعزام می کرد.

این غفلت از وزارت خارجه پذیرفتنی نیست چرا که دولت جمهوری اسلامی ایران، ارتباط و تعامل سیاسی خوب و نزدیکی با دولت سوریه دارد. بنابراین اینکه بازارهای سوریه در دست کشوری مثل ترکیه افتاده که برای سوریه چالش ایجاد کرده تا حمایت، جای تعجب دارد که ترکیه چگونه در غفلت مدیران وزرات صمت و وزارت خارجه چگونه تولیدات خود را در بازارهای سوریه به فروش می رساند؟!
 آلبرت بغزیان در ادامه تصریح کرد: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه در کنار مسوولان وزارت صمت این موضوع را از همان ابتدای نابودی داعش در سوریه باید دنبال می کردند. دولت می بایست تیمی را مسوول شناسایی نیازهای سوریه می کرد، اما هنگامی که ما از این موضوع مهم غفلت کردیم مشخص است که ترک ها در یک روز بازارهای سوریه را به دست نگرفته اند، بلکه آنها از مدت ها قبل برای تسخیر بازارهای سوریه برنامه ریزی و روی این موضوع کار کرده اند.
وی با انتقاد از بی توجهی دولت به صادرات به کشورهای همسایه و سوریه گفت: اگر دولت واقعا به فکر رونق تولید و افزایش صادرات کشور می بود باید به سرعت بازارهای سوریه را با حمایت از تولید کننده و تسهیل تولید و باز گذاشتن مسیرهای صادراتی برای صادر کنندگان، فراهم می کرد. آنچه در بازار سوریه  و در سایر بازارهای منطقه در تبادلات تجاری صورت نگرفته، نشان دهنده کاستی های دولت آقای روحانی است که با عقب کشیدن از بازار سوریه یا بازار کشورهای منطقه چنین بازاری را برای ترکیه و کشورهای اروپایی باز گذاشتند.
آلبرت بغزیان با اشاره به اینکه محدودیت های پیش رو را با برنامه ریزی ها و برخی تمهیدات می توان رفع کرد گفت: به هر حال بازپس گرفتن بازار کشورهای همسایه از جمله کشور سوریه در حال حاضر سخت است اما اگر دولت آقای رئیسی با جدیت وارد عمل شود می توان در بخشی از قسمت ها کارهایی را صورت داد. 


وی دراین زمینه خاطر نشان کرد: به دلیل تحریم های بانکی، ممکن است موضوع چالش های پیش روی دولت در انتقال پول و تبادلات با کشورهای همسایه مطرح شود. وقتی درباره سوریه صحبت می کنیم با توجه به ارتباط وتعامل نزدیک سیاسی بین دو کشور می توان راه های دیگری را مثل استفاده از پول های دو کشور یا تهاتر جایگزین کرد. البته دولت آقای رئیسی باید برای تقویت پول ملی چاره اندیشی کند، چرا که خرید مواد اولیه ای که با ارز 26 هزار تومانی تهیه می شود گران تمام می شود و صادرات این دسته از کالاها مقرون به صرفه نیست و از آن استقبال خوبی به عمل نمی آید.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: با تقویت پول ملی وکاهش نرخ ارز، امکان رقابت کالای ایرانی دربازارهای منطقه ای و حتی فرامنطقه ای ممکن می شود، پس سیاست کاهش نرخ ارز و تقویت پول ملی یک سیاست مهم است که دولت سیزدهم باید به انجام آن اهتمام داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ممکن است درصادرات وجا به جایی پول با کشورهایی مثل کره جنوبی و ژاپن مشکل داشته باشیم اما با سوریه نه، گفت: به هر حال با کشورهایی که ارتباط سیاسی ما نزدیک تر است ومرزهای زمینی و مرزهای گسترده داریم به دلیل تحریمها و عدم عضویت در اف ای تی اف می توانیم راه های دیگری جایگزین کنیم، هر چند لغو تحریم ها و حل مساله اف ای تی اف قطعا به لحاظ اقتصادی و افزایش تعاملات تجاری ما با کشورهای مختلف دنیا کمک کننده است اما در غیراین صورت هم با سیاست گذاری های درست با برخی کشورهای همسایه می توانیم کار کنیم.


وی در ادامه بحث گفت: قطعا هیچ تحریمی برای رشد و رونق اقتصاد خوب و توجیه پذیر نیست. اما تا زمانی که کشور تحت تحریم های ظالمانه قرار دارد به نظر می رسد دولت سیزدهم باید عقب ماندگی های ما را در ارتباط و تعامل تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه  حل کند، ضمن اینکه انتظار می رود دولت آقای رئیسی برای نقل و انتقالات مالی با کمترین هزینه درحین تحریم ها ینز باید فکر بکری داشته باشد تا صادر کنندگان تمایل بیشتری برای صادرات کالای خود به کشورهای همسایه داشته باشند.


آلبرت بغزیان خاطر نشان کرد: دولت آقای رئیسی اگر در آستانه افزایش ثبات سوریه برای سازندگی وارد این کشور شود و بتواند بخش ساخت و ساز مسکن، جاده سازی، پل سازی و بسیاری از فعالیت های عمرانی را به دست نیروهای متخصص ایرانی بسپارد قطعا اتفاقات خوبی را در اقتصاد رقم می زند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات