صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۵۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۲ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) شما که یک جایگاه اثرگذاری پیدا کردید، بایستی این را قدر بدانید؛ این نعمت بزرگی است که خدا داده و هر نعمتی هم شکری دارد؛ شکرش این است که در این فرصت از همه توان برای خدا استفاده کنید، محض رضای خدا، برای امتثال امر پروردگار و در کشور ما و در جامعه ما برای پیشبرد اهداف انقلاب؛ اساس این است. (۰۶/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز                   

پیام و مبناي تنفيذ

امروز مراسم تنفیذ ریاست جمهوری است و آیت‌الله رئیسی که آرای مردمی در سیزدهمین رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری را کسب کرده است، با اذن ولی‌فقیه، برای مدت چهار سال بر مسند عالی‌ترین قدرت اجرایی کشور می‌نشیند.

1- ماجرای تنفيذ در جمهوری اسلامی، اقدامی صوری و نمایشی نیست، بلکه برآمده از فرایندی معتبر و قانونی است. در نظام اسلامی آن‌کس شایسته حکومت و مدیریت است که اولاً دارای صلاحیت بوده و ثانیاً مبتنی بر رضایت و انتخاب مردم به قدرت رسيده باشد که مؤید اعتبار تحقق آن، تنفيذ رهبری است. این اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی این‌گونه قانونمند شده است که شورای نگهبان وظیفه خطیر بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را دارد تا از میان آنان، آن‌کس که حداقلی از صلاحیت را دارد، مورد تأیید قرار دهد. در گام بعدی این وظیفه مردم است که مبتنی بر منطق کارآمدی و شایسته‌سالاری، از میان احراز صلاحيت شدگان، آن را که اصلح می‌دانند، برگزینند. صیانت از فرآیند سلامت برگزاری انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان گذاشته شده است. حال اگر نامزدی از میان نامزدهای مختلف، توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده و رأی اکثریت مردم را در انتخاباتی سالم و مورد تأیید ناظر قانونی انتخابات کسب نماید، بدون شک حکم ریاست جمهوری وی توسط رهبری تنفیذ خواهد شد. به‌واقع این فرآیند قانونی و سالم است که رهبری را در تنفیذ حکم ریاست جمهوری به حجت شرعی می‌رساند. 2- مراسم تنفیذ نماد دیگری در امر حکمرانی در جمهوری اسلامی نیز هست و آن اینکه در این الگو، محوریت اداره کشور با شخص اول کشور که فقیه جامع‌الشرایط است، بوده و نفر دوم کشور باید با او هماهنگ و همسو گردد. نکته کلیدی که در اصل ۵۷ قانون اساسی نیز به‌صراحت به آن اشاره‌ شده است. به‌واقع در عرصه مدیریت کلان کشور باید شاهد تک نوایی و صدای واحدی باشیم تا توان کشور، حداکثری شده و در خدمت پیشرفت و توسعه و حل مشکلات قرار گیرد. بخش عمده مشکلات مدیریتی کشور در طول دهه‌های اخیر از عدم تبعیت از این الگو و واگرایی و چندصدایی شدن در مدیریت کشور حاصل شده ‌است.

نکته پایانی: انتظار از آقای رئیسی آن است که با فهم منطق تنفیذ، بر عهدی که با مردم در قالب قانون اساسی بسته است، باقی بماند و به‌عنوان نفر دوم کشور، پیرو نفر اول بوده و همسو و همگرا با دیگر سران قوا برای خدمت به مردم، فرصت‌های پیش رو را قدر بداند و با همه توان در مسیر مبارزه با مشکلات قدم بردارد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                            

نگاه یک‌سویه امید به غرب!

دولت یازدهم به ایستگاه آخر رسید و امروز کمتر کسی حاضر است از عملکرد و دستاورد هشت‌ساله این دولت تعریف و تمجید نماید؛ عملکردی که نشئت‌گرفته از یک نظریه سیاسی بود و حل مشکلات کشور را در تعامل با غرب می‌دید.

گزاره خبری: مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم از تجربه مهم دولت هشت‌ساله «تدبیر و امید» سخن گفتند و آن را درس عبرتی برای آیندگان دانستند. معظم له فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه بسیار مهمی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می‌خورد، قطعاً ضربه می‌خورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب، ناموفق ماندید؛ هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد عَلَم کردید و حرکت کردید، موفّق شدید.»

گزاره تحلیلی: فرمایش مقام معظم رهبری یک نکته تحلیلی کلیدی دارد و آن اینکه عدم اعتماد به معنی عدم تعامل نیست؛ اما مهم‌ترین مشکل دولت روحانی، در اعتماد حداکثری به غرب بود؛ در طول دوره دولت آقای روحانی، ضرورت توافق به‌عنوان تنها راه‌حل مشکلات کشور به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده بود؛ به‌طوری‌که از گروه مذاکره‌کننده می‌شنیدیم که «هر توافقی بهتر از عدم‌ توافق است». دیشب در آخرین سخنرانی تلویزیونی دکتر روحانی نیز وی بارها بر این اصل تأکید کرد و از مانع تحریم و عدم اجرای برجام به‌عنوان عامل مشکلات کشور یاد کرد. با این نگاه، چاره‌ای برای مدیریت کشور جز راضی کردن حریف به هر طریق ممکن و با دادن هر میزان امتیازی که طلب کند، باقی نمی‌ماند. قرار گرفتن در موضوع انفعال در زمان خروج ترامپ از برجام، خروجی چنین نگاه یک‌سویه ذلت‌آور بود. دولت روحانی در آن زمان سیاست «صبر راهبردی!» را اتخاذ کرد و با گام‌های ضعیف هسته‌‌ای که برداشت، سیگنال‌های اشتباهی به‌طرف مقابل فرستاد و آن این بود که دولت ایران مستأصل شده و با فشار بیشتر می‌توان امتیازهای بیشتری از آن گرفت. ماحصل این نگاه تک‌سویه تکیه بر غرب، برجامی‌کردن سیاست داخلی و خارجی بود؛ یعنی در بیان و عمل همه چیز کشور به برجام گره زده شد. به همین دلیل تصور آمریکا این شد که ایران راه یا برنامه‌ای غیر از برجام ندارد و می‌توان به ایران فشار بیشتری آورد. خروجی و دستاورد دیگر این نگاه تک‌بعدی، بی‌توجهی و یا غافل ماندن از ظرفیت‌های دیگری همچون تعامل با دیگر قدرت‌های بین‌المللی بود؛ جالب است بدانید که دولت روحانی ماه‌های متمادی در دو کشور رقیب آمریکا و غرب در جهان کنونی، یعنی چین (دومین قدرت اقتصادی جهان) و روسیه (بزرگ‌ترین بازار منطقه‌ای ایران برای تأمین نیازهای اساسی و صادرات محصول) سفیر نداشته است. درحالی‌که در شرایط تحریم می‌توانستیم برای پیشبرد منافع ملی، بیشترین تعامل را با رقبای آمریکا داشته باشیم. اخبار موثق وجود دارد که آن‌ها آماده همکاری با ایران بودند ولی دولت در حرف و عمل مخالفت می‌کرد! (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ خبر ویژه                       

اسب زین کرده روحانی برای رئیسی!

وزیر امور خارجه گفته است: «به نتیجه رسیدن برجام همچنان بهترین خاطره‌ام در دوره مسؤولیتم در وزارت امور خارجه است و بدترین خاطره‌ام هم با شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شد و با سقوط هواپیما خاتمه پیدا کرد». وی در خصوص روند مذاکرات در دولت سیزدهم هم می‌گوید: «دولت آینده یک اسب زین کرده در مذاکرات در اختیار دارد و خوب است از این فرصت استفاده کند». سؤال این است که اگر این دولت اسب زین کرده داشت چرا خودش از آن سواری نگرفت و یا اگر سوار شد، چرا او را زمین زد!

▼ اخبار

نشستی برای تقدیر و تشکر از رئیس‌جمهور!

مقامات ارشد دولت تدبیر و امید در نشست رئیس‌جمهور با مدیران ارشد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سالن اجلاس سران، گزارشی از دستاوردها و اقدامات دولت و شخص رئیس‌جمهور ارائه کردند و از خدمات هشت‌ساله آقای روحانی قدردانی شد. جهانگیری، معاون اول هشت‌ساله روحانی در این جلسه گفت: «روحانی کشور را از برهه سخت عبور داد». زنگنه، وزیر نفت هشت‌ساله دولت روحانی نیز گفت: «خودم را مدیون اقدامات روحانی میدانم. هیچ دولتی به‌اندازه روحانی مظلوم نبوده. عملکرد بی‌نظیر بوده». صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم اضافه کرد: «تیزبینی روحانی در صحنه جهانی نظرم را جلب کرد. روحانی از حواریون امام و از سرمایه‌های کشور هست». در این نشست همچنین از هشت جلد کتاب اقدامات مهم و اساسی دولت تدبیر و امید نیز رونمایی شد. اعضای هیئت دولت همچنین با اهدا لوح سپاس رئیس‌جمهور، از اقدامات او طی هشت سال ریاست جمهوری تقدیر کردند. در انتهای متن لوح سپاس که به امضای وزیران دولت رسیده، آمده است: «اعضای هیئت دولت ضمن شکرگزاری به درگاه پروردگار که افتخار خدمت در کنار حضرتعالی را در یکی از سخت‌ترین مقاطع تاریخی کشور نصیبمان کرد، قدردان این خدمات ماندگار و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر جنابعالی در هدایت و مدیریت دولت تدبیر و امید هستیم و از درگاه خداوند بزرگ استمرار توفیق شما را در خدمتگزاری به نظام اسلامی به مردم شریف ایران مسئلت داریم».

دستور رهبر انقلاب به روحانی درباره تعطیلی دوهفته‌ای کشور!

رهبر انقلاب اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «پیرو هشدار وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی به خاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملّی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است، انجام گیرد. نمکی در نامه دو روز پیش خود به رهبر انقلاب، پس از برشمردن علل و زمینه‌های گسترش بیماری و فشار سنگین بر کادر درمان، به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این پدیده را ضروری دانست و پیشنهاد تعطیلی دوهفته‌ای کشور را داد. رونوشت دستور رهبر انقلاب اسلامی برای رئیس‌جمهور منتخب نیز ارسال شده است. در همین زمینه دبیر قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا اعلام کرده است، در جلسه امروز قرارگاه، پیشنهاد وزیر بهداشت در خصوص تعطیلی دوهفته‌ای کشور برای کنترل مؤثر روند شیوع جهش جدید کرونا، مورد بررسی و تصمیم‎گیری قرار می‎گیرد.

اتهام‌زنی متناقض!

در ادامه خط رسانه‌ای استکبار که سانحه آتش‌سوزی کشتی صهیونیستی را بی‌دلیل و غیرمستند به ایران نسبت می‌دهند، نخست‌وزیر انگلیس نیز ایران را عامل اصلی این اتفاق معرفی کرد و گفت: «ایران باید با پیامدهای آنچه انجام داده است روبرو شود». سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه اتهامات بی‌پایه و اساس بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران که با همان سیاق از سوی وزیر خارجه آمریکا نیز تکرار شده و حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک‌آمیز است را مایه تأسف عمیق دانست و قویاً محکوم کرد و افزود: «بیانیه‌های تحریک‌آمیز انگلیس و آمریکا را محکوم می‎کنیم. آن‌هایی که درباره حملات تروریستی مکرر به کشتی‌های ایرانی سکوت کرده بودند، حالا بی‌پایه و اساس به ایران اتهام‌زنی می‌کنند». «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در توییتی ضمن اشاره به اتهام‌زنی‌های اخیر انگلیس و آمریکا علیه ایران در خصوص حادثه رخ‌داده برای کشتی صهیونیستی، آن‌ها را متناقض خواند. وی در این خصوص نوشت: متوجه تناقض در بیانیه‌های وزارت خارجه آمریکا و وزارت خارجه انگلیس در اول اوت (دهم مرداد) در خصوص حمله به «مرسر استریت» شدید؟ آمریکا: ما اطمینان داریم ایران این حمله را انجام داده است. انگلیس محتاط‌تر بود: به‌احتمال‌زیاد (ایران این اقدام را انجام داده است)».

‌اخبار کوتاه

اعلام آمادگی ۷۳ کشور برای حضور در مراسم تحلیف/ «موسوی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گفت: «تاکنون ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب اعلام آمادگی کرده‌اند. در مراسم تحلیف، ۱۰ نفر از سران کشورها، ۲۰ رئیس مجلس، ۱۱ وزیر خارجه، ۱۰ وزیر دیگر، فرستادگان روسای دولت‌ها، نواب رئیس مجالس، هیئت‌های پارلمانی، رؤسا، مقامات و نمایندگان ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای برای حضور در این مراسم حضور خواهند یافت».

حضور سپاه در ترکیه!/ فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه اعلام کرد: «هم‌اکنون دو فروند بالگرد و همچنین هواپیمای ایلوشین آتش‌نشان ما بنا به در‌خواست رسمی دولت ترکیه و برای کمک به مهار آتش‌سوزی در این کشور حضور دارند و به اجرای عملیات می‌پردازند». آتش‌سوزی جنگل‌های جنوبی ترکیه از سه روز پیش منجر به خسارات عظیم زیست‌محیطی در منطقه شده است و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیش‌ازاین از آمادگی ایران برای حضور در ترکیه و کمک به این کشور سخن گفته بود.

پورابراهیمی: دولت هیچ شاخص اقتصادی را سالم نگذاشت/ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «فقط در دولت کنونی شاخص بدهی خارجی ما افزایش پیدا نکرده است که دلیل آن عدم امکان ایجاد بدهی بوده است. دولت روحانی با انتشار اوراق، بدهی زیادی را برجای گذاشته است؛ دولت سال گذشته ۱۷۴ همت اوراق فروخته است».

حسام‌الدین آشنا مجرم شناخته شد/ سخنگوی هیئت‌منصفه دادگاه مطبوعات خبر داد: «۱۰ مرداد امسال در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران پرونده جرم حسام‌الدین آشنا به ریاست قاضی شقاقی رسیدگی شد. هیئت‌منصفه در دو اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و با اکثریت آرا او را مستحق تخفیف ندانست».

روحانی: از اول کرونا تاکنون از تهران خارج نشده‌ام!/ دکتر روحانی شب گذشته در آخرین گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم گفت: «اتهاماتی که در زمینه تفریحاتم می‎گویند بی‎اساس است. در این ۸ سال روزانه به‌طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ ساعت کار کردم. در این 1.5 سال اصلاً از تهران خارج نشدم و قبل از آن هم اکثر سفرهای من کاری بوده‎اند».

فروش فوق‌العاده خودرو متوقف شد/ با انباشت ۱۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان و تأخیر در تحویل خودروهای ثبت‌نامی، فروش فوق‌العاده شرکت‌های خودروساز تا زمان به‌روزرسانی تحویل خودروهای ثبت‌نامی متوقف شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات