صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۳ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز بیشترین تحرک دشمن بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و رسانه‌ای است. ما در زمینه کار تبلیغاتی ضعف و کم‌کاری داریم؛ باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل بکنیم. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

ضرورت اصلاح نگاه در دولت سیزدهم

تردیدی نیست که دو سیستم سیاسی و اقتصادی در تعامل گسترده‌ای نسبت به یکدیگر به سر می‌برند و نظریات معطوف به تقدم هرکدام بر دیگری، بر وجهی از تقلیل‌گرایی گرفتار آمده است. بااین‌وجود جناب روحانی و تیم اقتصادی ایشان یک نگاه خاصی به این رابطه داشت و معتقد بود که باید از اقتصاد به سیاست یارانه داد. از همین منظر توسعه سیاست خارجی را مقدم بر اقتصاد و حتی عدالت اجتماعی می‌دانست و دال مرکزی اندیشه خود را تقویت رابطه با غرب از کانال برجام قرار داد. دولت اعتدال به‌تبع این موضوع از دریچه برجام به اقتصاد می‌نگریست. این نوع مواجه با اقتصاد سه تأثیر فراگیر دارد: 1- اولین بازتاب این نوع نگاه به اقتصاد، شرطی شدن اقتصاد است. وقتی در دوره‌های مختلف، منتظر هستید تا تحولات سیاسی مختلف مثل برجام، کانال مالی اینستکس،FATF، انتخابات امریکا و ... وفق مراد شما پیش رود، قاعدتاً اقتصاد دچار تکانه‌های متعدد خواهد شد. 2- وابسته‌سازی اقتصاد به سیاست و برجام و منتظر سرمایه‌گذاران خارجی ماندن باعث شد تا از توانمندی‌های داخل غفلت گردد و یا اینکه نادیده گرفته شوند. 3- آسیب دیگر شرطی شدن اقتصاد، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری است. وقتی جناب روحانی به امید ریاست جمهوری بایدن و بازگشت دولت امریکا به برجام، وعده دلار ۱۵ هزارتومانی می‌دهد، چرا سرمایه‌گذار بیاید و بر اساس دلار ۲۵ هزارتومانی (مثلاً در بورس) سرمایه‌گذاری کند. درواقع در چنین شرایطی بنگاه‌های تولیدی و بخش خصوصی سرمایه‌گذار دچار انتظارات موهومی نسبت به آینده می‌شوند و قدرت تصمیم‌گیری را از دست می‌دهند. 4- از سوی دیگر وقتی پیام (وعده) بهبود اقتصاد از مسیر مذاکره و سیاست مخابره می‌شود، درواقع ناخواسته قدرت چانه‌زنی در میز مذاکره نیز از دست می‌رود. لذا تحریم کننده در اعمال تحریم‌های خود مصرتر می‌شود و بر تداوم و تقویت تحریم‌ها تکیه می‌کند تا در میز دیپلماسی امتیازهای بیشتری از حریف بگیرد.

نکته راهبردی: خطیرترین مأموریت اقتصادی دولت سیزدهم که بر اساس قانون از دیروز کار خود را آغاز کرد، می‌بایست اصلاح رابطه اقتصاد و سیاست باشد؛ اینکه نگاه تک‌بعدی به هرکدام از دو سیستم اقتصاد و سیاست نباید داشت؛ چون منجر به ضایع شدن فرصت‌ها می‌شود. زیربنای هر برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی، باید بر روی توانمندی‌های داخلی و حضور مردم قرار گیرد. به عبارتی باید نقطه ثقل اقتصاد از برجام خارج شود؛ البته این به معنای نادیده گرفتن مذاکره و رفع تحریم‌ها نیست. (نویسنده: علی محمدی)

▼گزارش روز                       

بازنده اصلی ماجراجویی علیه ایران!

به دنبال لفاظی‌های مقامات صهیونیستی علیه ایران، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با انتشار سرمقاله‌ای به مسئولان ارشد مستقر در تل‌آویو هشدار داده در جریان جنگ دریایی با ایران، با آتش بازی نکنند چراکه در هرگونه درگیری با ایران، اسرائیل طرف ضعیف‌تر است.

گزاره‌های تحلیلی: 1- پس از سانحه کشتی نفت‌کش صهیونیستی در دریای عمان، در حالی مقامات صهیونیستی آشکارا از حمله به کشتی‌های ایرانی سخن می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران، هرگونه تعرض به امنیت ملی خود را برنتابیده و در مقابله با تهدیدات خارجی به‌ویژه از سوی رژیم صهیونیستی و سایر کشورها و نیروهای متخاصم، ولو در شرایط دشوار تحریم هم که باشد، از قدرت مخربی در پاسخ به متجاوزان برخوردار است. ایران هرگز اجازه نمی‌دهد که موازنه امنیت، تهدید و وحشت که به لطف جبهه مقاومت علیه رژیم جعلی شکل گرفته است، با ماجراجویی‌های صهیونیستی و شرکای غربی و عربی‌اش به هم بخورد. 2- مقامات صهیونیستی و همچنین برخی شرکای غربی‌اش ازجمله آمریکا و انگلیس در حالی ایران را متهم به دست داشتن در حمله به کشتی صهیونیستی می‌کنند که در دو سال گذشته 12 نفت‌کش ایرانی که به مقصد بنادر سوریه در حال حرکت بودند، توسط یگان تکاوری «شایتت ۱۳» رژیم جعلی صهیونیستی در دریای مدیترانه و سرخ مورد حمله قرار گرفته‌اند. این نشان می‌دهد که «منشأ تنش» و بحران‌آفرینی و هرگونه درگیری احتمالی در منطقه را باید در تل‌آویو جستجو کرد نه در تهران. 3- برخی کشورهای خارجی و پادوهای داخلی آن‌ها مایل‌اند که اتفاقات در دریای عمان را به روی کار آمدن دولت جدید در ایران ربط دهند و آن را یکی از نتایج این دولت بدانند. دراین‌باره باید تأکید داشت، تغییر دولت‌ها در ایران هیچ تأثیری در کاهش یا افزایش تقابل و تنش ایران و رژیم غاصب صهیونیستی ندارد. در دولت‌های هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی، حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی یکی از موضوعات کلیدی و کلان سیاست خارجی ایران بود و تل‌آویو نیز همیشه دنبال تنش‌زایی با ایران و اقدامات تروریستی علیه ایران بوده است، در دولت فعلی نیز همین روال ادامه خواهد یافت.

نکته پایانی: ایران از قدرت بازدارندگی بالا و توانمندی‌های هوشمند و پیچیده‌ای در حوزه‌های مختلف امنیتی و نظامی برخوردار است. رژیم صهیونیستی که بیش از 90 درصد مایحتاج و کالاهایش از مسیرهای دریایی منتقل می‌شود، نباید ایران را به هدف گرفتن کشتی‌ها و ناوگان حمل‌ونقل دریایی‌اش تهدید کند یا با همراهی واشنگتن و لندن درصدد تشکیل اقدام جمعی علیه ایران باشد. در هرگونه ماجراجویی، قطعاً صهیونیست‌ها بازنده هستند. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ خبر ویژه                

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب به دولت سیزدهم

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور جدید، خطاب به دولت رئیسی نکاتی را تذکر دادند: 1- برنامه محوری: «در مسئله مهم و اساسی اقتصاد باید با برنامه پیش رفت. کارهای روزمره و پیش‌بینی‌نشده مشکلی را حل نخواهد کرد». 2- زمان‌بر بودن حل مشکلات: «حل مشکلات اقتصادی زمان‌بر است و این را مردم عزیزمان می‌دانند، باید همت کرد این زمان را تا حد امکان کم کرد». 3- توجه به ظرفیت‌های داخلی: «کمبودها و مشکلات زیاد است اما ظرفیت‌ها زیادتر از مشکلات است. اگر ظرفیت‌ها درست استفاده شود بدون تردید مشکلات را حل خواهد کرد».4- مردمی بودن: «یکی از کارهای مهمی که به مردمی بودن دولت کمک می‌کند، تعهد به گفت‌وگوی صادقانه و بدون پیرایه‌های سیاسی با مردم است. باید با مردم صادقانه حرف زد، مشکلات و راه‌حل‌ها را گفت و توقعات را بیان کرد». 5- مبارزه جدی با فساد: «بسترهای فساد در قوه مجریه فراهم می‌شود و اینجا باید با آن مبارزه شود. اگر به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم باید با فساد و مفسد، بی‌امان مبارزه کنیم». 6- تعجیل در تشکیل دولت: «رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی و مجلس در اظهارنظر درباره وزرا شتاب به خرج دهند تا دولت تشکیل شود».

▼ اخبار

ضرورت مدیریت باکفایت و جهادی برای عبور از مشکلات

در حکم تنفیذ رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور هشتم کشورمان آمده است: «خداوند علیم و قدیر را سپاس می‌گویم که با فضل و عنایت خود، ایران را بار دیگر در آزمون سیاسی و اجتماعی انتخابات سرافراز فرمود و ملّت عظیم‌الشأن در شرایطی پیچیده و دشوار، با حضور پُرمعنا و عزت‌آفرین خود، حاکمیت رأی مردم بر اداره‌ی امور کشور را نمایان ساخت و با انتخاب شخصیتی مردمی و عالی‌قدر از تبار سیادت و علم، و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، و دارای سوابق درخشان مدیریت، عزم راسخ خود را بر پیمودن مسیر نورانی انقلاب که مسیر عدالت و پیشرفت و آزادی و عزت است، نشان داد. امروز میهن عزیزمان، تشنه‌ی خدمت و آماده‌ی حرکت جهشی در همه‌ی عرصه‌ها، و نیازمند مدیریتی باکفایت و جهادی و دانا و شجاع است که بتواند توانمندی‌های آشکار و نهفته‌ی ملّت، به‌ویژه جوانان را که بسیار فراتر از مشکلات است، بسیج کرده و به میدان کار و تلاش سازنده آورَد؛ موانع را از سر راه تولید بردارد؛ سیاست تقویت پول ملّی را به جد دنبال کند و قشرهای متوسّط و پایین جامعه را که سنگینیِ مشکلات اقتصادی بر دوش آن‌ها است، توانمند سازد؛ مدیریتی که با مشی فرهنگی خردمندانه، مسیر اعتلای مادّی و معنوی ملّت ایران را هموار کرده، حرکت کشور به سمت جایگاه شایسته‌اش را شتاب بخشد».

نقشه راه دولت سیزدهم

رئیس‌جمهور رئیسی در مراسم تنفیذ خود که دیروز در حسینیه امام خمینی‌(ره) برگزار شد، گفت: «ما دنبال رفع تحریم هستیم ولی زندگی مردم را شرطی نمی‌کنیم. اقتصاد و معیشت را به مذاکره و رفع تحریم گره نمی‌زنیم. یک برنامه تحولی فوری و آنی و کوتاه‌مدت تنظیم کردیم که ۱۰ مسئله محوری را حل کند. پیام مردم در ۲۸ خرداد پیام تحول‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با فساد و فقر، اجرای سیاست‌های اعلامی نظام و توجه به ارزش‌های والای انقلاب بود. تورم بیش از ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدن بدهی‌های دولت از سال ۹۴ و علاج کردن وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی، وضعیت مردم را نامناسب کرده است؛ هم به دلیل دشمنی دشمنان و هم کاستی‌های داخلی. علاوه بر آسیب دیدن سفره مردم، به اعتماد مردم آسیب وارد شده است. مردم از دولت جدید تحول خواسته‌اند و باید اتفاق بیفتد. این تحول مستند به سند ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب است. مسئله کسری بودجه، مسئله ثبات بازار بورس، کنترل گرانی و تورم، مسئله کرونا و مسائل دیگری که شناخته شده، راهکارهایی برای آن‌ها اندیشیده شده است».

موضع «شتاب‌زده و ناپخته»!

به دنبال طرح ادعاهایی توسط وزیر خارجه بریتانیا علیه ایران در موردحمله به کشتی صهیونیستی در دریای عمان، محسن بهاروند سفیر ایران در بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز، گفت: «واکنش بریتانیا دراین‌باره و متهم کردن ایران بدون داشتن مدارک و مستنداتی در این زمینه، شتاب‌زده و ناپخته بود. در غرب آسیا تنش‌های زیادی وجود دارد؛ از یمن و افغانستان گرفته تا سوریه و لبنان، چرا بریتانیا باید در این منطقه پرتنش، با شتاب و بدون ارائه مدارک و مستندات ایران را متهم کند؟ در منطقه ما بازیگر تجاوزگری مانند رژیم اسرائیل وجود دارد که هر لحظه آماده است اقدامی علیه سایر کشورها انجام دهد. رژیمی که استاد تجاوزگری به دیگران و متهم کردن کشورهای دیگر در این زمینه است. مقام‌های رسمی در ایران و ازجمله سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هر نوع دخالت ایران در این حادثه را تکذیب و هر نوع انتساب این حمله به ایران را محکوم کرده‌اند. ایران کشوری است که ثبات در منطقه ازجمله مهم‌ترین اولویت‌های سیاست خارجی‌اش است. در طول یک سال گذشته یازده کشتی ایران در دریاها و حتی در خلیج‌فارس مورد اصابت قرار گرفته است. وقتی کشتی ایرانی توسط زیردریایی مورد اصابت قرار می‌گیرد، وقتی رژیم اسرائیل به طرق مختلف مسئولیت حمله به کشتی‌های ایران و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای کشور ما را که می‌توانست جان هزاران انسان را در معرض خطر قرار دهد را می‌پذیرد و حتی به آن افتخار می‌کند، چرا کسی این رژیم را محکوم نمی‌کند؟».

‌اخبار کوتاه

اعلام آمادگی نیروهای مسلح برای کمک به دولت رئیسی/ سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی، دریافت حکم تنفیذ آقای رئیسی از رهبر معظم انقلاب را به وی تبریک گفت و آمادگی همه‌جانبه نیروهای مسلح را برای همکاری با دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف اعلام کرد.

توصیه مشاور عالی رهبری به دولت رئیسی/ «علی‌اکبر ولایتی» در حاشیه مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام رئیسی، در پاسخ به این سؤالِ خبرنگار شبکه خبر که اولویت دولت سیزدهم چه باید باشد، گفت: «اولویت دولت آقای رئیسی باید همکاری و ایجاد روابط راهبردی با چین و روسیه و هند باشد که می‌تواند به پیشرفت اقتصادی کشورمان کمک بکند».

اعتراف به شکست سیاست‌های ضدایرانی!/ به گزارش شبکه ۲۴ رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» که دیروز (سه‌شنبه) برای پاسخ به نمایندگان مخالفِ بودجه نظامی تعیین‌شده از سوی کابینه این رژیم به «کنست» (پارلمان رژیم اشغالگر قدس) رفته بود، در توجیه تصویب بودجه سنگین امنیتی برای این رژیم، به سیاست‌های امنیتی کابینه نتانیاهو حمله کرد و گفت: «نفسِ شما  ۱۲ سال است که در مقابل موشک‌های غزه حبس شده است. ما به هر بالن حمله می‌کنیم. شما ۱۲ سال پیش لبنان را به ارث گذاشتید و «حزب‌الله» را با ۱۰ برابر تعداد موشک‌هایی که به هر نقطه در اسرائیل می‌رسد، باقی گذاشتید. شما این کار را برای ما گذاشتید، بنابراین بودجه امنیتی باید بسیار زیاد شود».

مقام فرانسوی:‌ کاهش تعهدات ایران منطبق با برجام است/ «مارک فینو» سخنگوی سابق وزارت امور خارجه فرانسه گفته است: «آمریکا به صورت رسمی از برجام خارج شده ‌است، اما تصمیمات ایران برای کاهش اجرای تعهدات خود با روح برجام بر اساس اصل مقابله‌به‌مثل (عمل متقابل) که اتفاقاً با متن برجام نیز سازگار بوده، صورت گرفته‌ است. هیچ توافقی بین اعضای دائم شورای امنیت وجود ندارد که ایران با انجام آزمایش‌ها و فعالیت‌های موشکی خود، برجام را زیر پا گذاشته ‌است».

ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شد!/ نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: «در حال حاضر تقریباً ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها اشباع شده و در حال ایجاد تخت‌های اضطراری هستند و حتی ظرفیت تخت‌های غیرکرونایی نیز به بیماران کرونایی اختصاص یافته است. اگر این روند ادامه یابد، حتی در زمینه تأمین دارو و به‌ویژه سرم‌های موردنیاز برای این بیماران نیز با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. از هر ۱۰ مورد مراجعه به بیمارستان‌ها، ۹ مورد مربوط به کرونای دلتا است. در حال حاضر هر کاری که بتواند رفت‌وآمدهای غیرضروری را در سطح جامعه کم کند، برای کمک به کاهش شیوع بیماری ضروری است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات