صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۴۷

قالیباف و بارزانی دیدار کردند/ تأکید بر ساماندهی مبادلات مرزی و توسعه روابط با اقلیم کردستان

به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (جمعه 15 مردادماه) با «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق که به منظور حضور در مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به تهران سفر کرده، دیدار و گفت و گو کرد.
قالیباف در ابتداى این دیدار با اشاره به مناسبات برادرانه میان جمهورى اسلامى ایران و جمهوری عراق گفت: توسعه و گسترش همکارى ها و ارتباطات دوستانه فیمابین به ویژه در زمینه اقتصادى به نفع مردم دو کشور است.
رئیس مجلس شوراى اسلامى افزود: با توجه به ظرفیت هاى فراوان اقتصادى و تجارى میان ایران و عراق به ویژه با اقلیم کردستان و وجود مرز مشترک و طولانى، ضرورت دارد با فراهم آوردن زیرساخت هاى لازم، راههای مواصلاتی، ساخت و توسعه بازارچه هاى مرزى و ارائه تسهیلات به تجار و بازرگانان، زمینه افزایش مبادلات اقتصادى و تجارى فی مابین ضمن ایجاد رونق اقتصادى، به معیشت مرزنشینان منطقه کمک کرد.
وی بر لزوم مبارزه با قاچاق کالا از طریق نوار مرزى بین دو کشور تاکید کرد و افزود: ساماندهى مبادلات مرزى با توسعه بازارچه ها و مناطق آزاد تجارى در نقاط مرزى به ارتقای سطح معیشت مردم منطقه کمک فراوانى مى کند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان، در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: با توجه به خواست و اراده طرفین براى گسترش همکارى ها به ویژه در زمینه تبادلات تجارى و اقتصادى، ضرورت دارد تا با پیگیرى و کمک به اجراى توافقات انجام شده با اقلیم کردستان و دولت عراق، زمینه لازم براى ایجاد تحرک اقتصادى را فراهم کرد.
بارزانی: فراموش نخواهیم کرد که در شرایط سخت، برادران و خواهران ایرانى در کنار ما بودند
نچیروان بارزانى رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در ابتداى این دیدار گفت: ما همواره قدردان کمک هاى جمهورى اسلامى ایران در ادوار مختلف چه در دوران صدام و چه در حملات داعش و پس از آن به اقلیم کردستان و ملت و دولت عراق هستیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که در اوج شرایط سخت برادران و خواهران ایرانى در کنار ما بودند.
وى در ادامه افزود: ما اهمیت فراوانى براى گسترش تعاملات دوستانه با جمهورى اسلامى ایران قائلیم و همواره از روند توسعه و ارتقاء سطح مناسبات میان دولت جمهورى عراق و جمهورى اسلامى ایران حمایت مى کنیم.
بارزانى در ادامه کمک به افزایش عایدات و درآمد ساکنان مرزى ایران و عراق و اقلیم را با اهمیت خواند و افزود: ارائه تسهیلات لازم به تجار و بازرگانان محلى و مرزنشین ضمن ایجاد فرصتهاى شغلى مناسب در منطقه، معضلاتى نظیر قاچاق کالا ، بیکارى و ناامنى را از بین می برد.
رئیس اقلیم کردستان عراق در پایان این دیدار، گفتگو و مذاکره مستمر میان مسئولان دو طرف را دریافتن راه حل مشکلات و رفع موانع موجود در مسیر گسترش تبادلات اقتصادى، مفید و مؤثر دانست.
بر اساس این گزارش، در این دیدار سیدمهدی فرشادان و محسن فتحی نمایندگان سنندج و شیوا قاسمی‌پور نماینده مریوان نیز حضور داشتند که طی سخنانی مسائلی را در خصوص منطقه ارائه کردند.
همچنین، خانم ریواز فایق رئیس پارلمان کردستان، صفین دزه یی مسئول روابط خارجی دولت اقلیم، محمد محمد سعید وزیر فرهنگ و جوانان، خانم کویستان محمد وزیر کار و امور اجتماعی و همچنین ناظم دباغ نمایندە دولت اقلیم کردستان در تهران، نچیروان بارزانی را همراهی می کردند که مسائلی را در خصوص روابط دو طرف بیان کردند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات