صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۶۹

جنجال حمله به کشتی اسرائیلی

موج جنجال تبلیغاتی علیه ایران در حادثه کشتی مرسر استریت توسط اسرائیل و غرب ره به جایی نبرده و همانند سناریوهای گذشته محکوم به شکست است. 

  روز جمعه 8 مرداد 1400 گروه نظامی انگلیسی موسوم به «عملیات ‌های تجاری دریایی» در بیانیه‌ ای کوتاه ادعا کرد که یک کشتی در دریای عمان هدف قرار گرفته است. بعد از آن، وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد که کشتی مذکور تحت مالکیت اسرائیل بوده و در فاصله ۲۸۰ کیلومتری بندر «الدقم» مورد حمله واقع شده است.

در جریان حمله به کشتی «مرسر استریت» که تحت مالکیت شرکت اسرائیلی «زودیاک» و متعلق به یک تاجر میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اوفر» است، دو نفر از خدمه آن کشته شدند. یکی از قربانیان تبعه رومانی و دیگری شهروند انگلیس است.


آمریکا و اسرائیل ادعا کردند که ارزیابی های اطلاعاتی از حادثه روز پنجشنبه در دریای عمان نشان می‌ دهد که یک یا چند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به این کشتی حمله کرده است.


رسانه‌های صهیونیستی هم در خصوص ماهیت حمله گفته ‌اند که پهپادهای به کار رفته در این حمله از نوع انتحاری بودند و با قسمتی از کشتی که در زیر مرکز فرماندهی قرار داشت برخورد کردند.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را رد کرد و نسبت به هر گونه ماجراجویی هشدار داده است. تاکنون هیچ گونه مدرک و سندی برای تایید این ادعا ارائه نشده و مطابق معمول موج اتهامات واهی از سوی مقامات غربی و صهیونیستی علیه ایران ادامه دارد.


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، از جامعه بین ‌المللی خواست به ایران بفهماند که اشتباه بزرگی کرده است. وی ادعا کرد ایران هراسان شده و مسئولیت خود در این حمله را تکذیب می‌کند، اما اسرائیل قاطعانه می ‌گوید ایران عامل حمله به کشتی بوده است.
یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم اشغالگر هم با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله، خواستار پاسخ قاطع به حمله به کشتی رژیم صهیونیستی در سواحل عمان شد.
ارتش اسرائیل هم هشدار داد واکنش اسرائیل به حمله دریایی ایرانی، یک امر حتمی است و ارتش اسرائیل درباره تعیین زمان و مکان مناسب تصمیم می‌گیرد.
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و کمیسیون اتحادیه اروپا نیز به صورت جداگانه، حمله به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان را محکوم کردند و از ایران خواستند که به تعهدات بین ‌المللی خود احترام بگذارد.
از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، در واکنش به کشته شدن یک شهروند این کشور در حمله به نفتکش مرسر استریت در جنوب دریای عمان، گفت ایران باید با پیامدهای اقداماتش روبرو شود.
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز در یک اظهار نظر جنجالی مدعی شد ایران کشتی اسرائیلی را هدف قرار داده است.
حواشی شکل گرفته پیرامون سانحه کشتی اسرائیلی و ورود مقامات آمریکایی و انگلیسی به این ماجرا حاکی از دور جدید سناریوی «ایران هراسی» بوده و از طرفی به عنوان ابزار غرب جهت اعمال فشار بر ایران در روند مذاکرات هسته ای قابل ارزیابی است.
از طرفی، ابراز نگرانی شدید مقامات غربی از بر هم خوردن امنیت حمل‌ ونقل دریایی در حالی صورت می گیرد که آمریکا و انگلیس دارای سوابق متعددی در زمینه راهزنی دریایی بوده و در عین حال شرارت ‌های اسرائیل در ناامن‌سازی خطوط کشتی‌ رانی و اقدامات تروریستی علیه سایر کشورها را نادیده می گیرند.
توقیف کشتی ایرانی در تنگه جبل ‌الطارق از سوی انگلیس و مزاحمت ‌های متعدد نیروی دریایی آمریکا برای نفت ‌کش‌ ها و ناوهای ایرانی در نقاط مختلف در کنار حملات متعدد به شناورهای ایرانی در دریای سرخ و سواحل سوریه و لبنان در دریای مدیترانه، بخشی از اقدامات تجاوزکارانه رژیم غرب و صهیونیستی محسوب می شود.
در این گیرودار، اسرائیل که از همراهی متحدان غربی ‌اش علیه ایران به ویژه پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن نامید شده، اکنون با ایجاد فضای تنش ‌آلود فعلی می‌ کوشد متحدان خود را علیه ایران تحریک کرده و در روند مذاکرات وین، ایران را در منگنه قرار دهند.
به عبارتی، با تشدید فشار و ایجاد بحران اعتبار علیه ایران در جامعه بین ‌المللی، القای این باور دنبال می ‌شود که طرف اصلی برای دادن تضمین لازم در انجام تعهدات برجامی، تهران است؛ زیرا در حال حاضر این طرف ایرانی است که تهدیدهای خود را متوجه امنیت کشتیرانی و ثبات منطقه‌ ای کرده و در آینده نیز می ‌تواند این تهدیدات را ادامه بدهد.
در این راستا، واداشتن و همراه کردن واشنگتن و لندن برای بردن پرونده کشتی مرسر استریت به شورای امنیت سازمان ملل متحد، بر شدت تنش‌ ها میان تهران و جامعه بین‌ المللی افزوده شده و زمینه ساز روند «اجماع سازی» مورد نظر تل آویو علیه تهران خواهد شد.


با این حال بعید است آمریکا و انگلیس تا پایان کار با تل ‌آویو در تعقیب سیاست ‌های تخریبی این رژیم همراهی کنند، زیرا اولویت دولت بایدن دستیابی به توافق با ایران است و البته می توانند از حادثه کشتی مرسر استریت به عنوان ابزار فشار علیه تهران بهره برداری کنند.

متقابلا جمهوری اسلامی ایران هم به رغم آن که اتهام دست داشتن در حمله به کشتی اسرائیلی را رد کرده، اما با بهره برداری از ظرفیت و توانمندی های محور مقاومت می تواند علیه طرف مقابل اعمال فشار کند.
این سناریو در حالی تقویت می شود که شبکه العالم به نقل از منابع مطلع مقاومت در منطقه اعلام کرد که حمله به کشتی اسراییلی در دریای عمان در پاسخ به حمله اخیر تل آویو به فرودگاه «ضبعه» در منطقه قصیر سوریه صورت گرفته که در اثر آن دو نفر از عناصر مقاومت به شهادت رسیدند.
 در واقع، گروه های مقاومت که در سرتاسر منطقه از عراق تا سوریه و لبنان و فلسطین و یمن پراکنده هستند توان ضربه زدن به منافع اسرائیل و غرب را دارا بوده و در عمل، تبدیل به یک ابزار کارآمد و بازدارنده علیه زیاده خواهی های اسرائیل و کشورهای غربی شده اند. 
در پایان باید گفت موج جنجال تبلیغاتی علیه ایران در حادثه کشتی مرسر استریت توسط اسرائیل و غرب ره به جایی نبرده و همانند سناریوهای گذشته محکوم به شکست است. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات