صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۴۶

زمزمه های احیای جنگ سرد

جدال واشنگتن و مسکو شدید تر می شود
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / فخرالدین اسدی

جدال روسیه و ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری جوبایدن وارد فاز تازه ای شده است. اگرچه پس از پایان جنگ سرد،  این جدال در دوران حضور همه روسای جمهور آمریکا در کاخ سفید وجود داشته است اما شواهد موجود نشان می دهد که طی سالهای پیش رو، این منازعه به نقطه اوج خود خواهد رسید. بی دلیل نیست که برخی استراتژیستهای غربی و روسی، در خصوص احیای دوران جنگ سرد در نظام بین الملل هشدار داده اند.
سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید که آمریکا از 24 دیپلمات این کشور خواسته است تا سوم سپتامبر خاک آمریکا را ترک کنند. بر اساس گزارش رویترز،  «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه نگفته است که آیا این تصمیم واشنگتن در ارتباط با مساله و موضوع خاصی بوده است یا خیر. این دیپلماتها بدون جایگزین شدن با نفرات جدید پستهای خود را ترک می‌کنند چرا که واشنگتن به صورت ناگهانی پروسه صدور ویزا را سخت کرده است. 
توجیه وزارت خارجه آمریکا
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سخنان سفیر روسیه در واشنگتن اعلام کرده است که  واشنگتن از صدور ویزا برای دیپلماتها به عنوان یک ابزار برای پاسخ متقابل استفاده نمی‌کند. وی اظهارات آنتونوف  در زمینه محدودیت صدور ویزا را نادرست خواند.وی در عین حال مدعی شد که این چیز جدیدی نیست و روسها باید هر سه سال برای تمدید ویزا درخواست بدهند. درخواستهای آنها به صورت مورد به مورد بررسی خواهد شد. تنش دیپلماتیک میان مسکو و واشنگتن درحالیست که پس از توافق جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو سفرای دو کشور به محل کارشان بازگشته اند.با این حال، تشدید دوباره تنشهای دیپلماتیک میان روسیه و ایالات متحده نشان می دهد که بر خلاف ادعاهای صورت گرفته ، دیدار بایدن و پوتین برای کنتزل سطح تنشها میان آمریکا و روسیه ، نتیجه بخش نبوده است. از سوی دیگر، گستردگی اقدامات دیپلماتیک کاخ سفید و کاخ کرملین علیه یکدیگر بیانگر آن است که سالهای پرتنشی پیش روی هر دو کشور ( در ارتباط با یکدیگر) قرار خواهد داشت.
بازگشت منازعه بایدن-پوتین به نقطه صفر
اخیرا نیز  «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد، روسیه اخراج حدود دویست کارمند محلی نهادهای دیپلماتیک آمریکایی در خاک این کشور را خواستار شده است.بلینکن در بیانیه‌ای نوشت: «دولت روسیه از ماه آگوست، ایالات متحده را از نگه‌داشتن یا استخدام یا عقد قرارداد با تبعه‌های روس یا دارای تبعیت کشورهای ثالث را به‌جز درخصوص نیروهای گارد، منع می‌کند».
تنش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه زمانی به اوج رسید که آمریکا با ادعای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد .دولت جو بایدن، با ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور، ۱۰ دیپلمات روسیه را از آمریکا اخراج کرد که همین امر باعث تشدید تنش میان روسیه و آمریکا شد.در مقابل، وزارت امور خارجه روسیه نیز اخراج 10 دیپلمات آمریکایی از مسکو را در دستور کار قرار داد. همین رفت و برگشت کافی بود تا دامنه منازعه گسترده تر شود و در نهایت شاهد اخراج سفرای طرفین باشیم.
در این میان، برخی تحلیلگران تصور می کردند دیدار مستقیم بایدن و پوتین، می تواند نقطه پایانی بر تنشهای دیپلماتیک یا تعمیق بحران میان طرفین باشد. بازگشت سفرای دو کشور ، این گمانه زنی را تقویت کرد اما امروز، بار دیگر شاهد بازگشت منازعه به نقطه صفر هستیم!
روسیه برای بدترین سناریوها آماده است
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بارها تاکید کرده است که  خصومت و غیرقابل پیش‌بینی بودن اقدامات آمریکا روسیه را وادار می‌کند که به صورت کلی خود را برای بدترین سناریوها آماده کند.موضوعات مختلف از جمله مسئله اوکراین و وضعیت شبه جزیره کریمه از مسائلی است که تنش‌های میان مسکو و واشنگتن را تشدید کرده است.فراتر از آن، اصرار دولت بایدن بر گسترش ناتو به شرق از طریق عضویت کشورهای جدید در پیمان آتلانتیک شمالی، جایی برای مصالحه مسکو و واشنگتن با یکدیگر باقی نگذاشته است.
اقدامات ناتو تحریک آمیز است
هم افزایی آمریکا و بازیگران اروپایی ناتو در مواجهه با مسکو، مسئله ای نیست که ولادیمیر پوتین و همراهانش به سادگی از کنار آن عبور کنند. همگان آگاه هستند که فلسفه تاسیس  ناتو ، مهار کمونیسم و  اتحاد جماهیر شوروی بود .اکنون، سالها پس از فروپاشی کمونیسم، ناتو   قصد مهار روسیه را دارد. به همین دلیل روسیه هم به رهبری پوتین در مواجهه با تهدیدات بالفعل و حتی بالقوه ای که در این مسیر وجود دارد تعلل نمی کند. حتی در سال 2007 میلادی شاهد نبرد نظامی روسیه و گرجستان بودیم. مقامات روسی در این نبرد ( که بر سر مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی صورت گرفت)، تا 30 کیلومتری تفلیس پایتخت گرجستان نیز پیشروی کردند و پس از عقب نشینی کامل گرجی ها ، خاک این کشور را ترک کردند. نکته جالب توجه اینکه در آن زمان، ناتو صرفا تحرکات روسیه را در گرجستان محکوم کرد و از ورود به منازعه نظامی با روسیه اجتناب کرد. در حال حاضر نیز برخی اعضای ناتو مانند فرانسه و آلمان، نسبت به احتمال واکنش غیرقابل پیش بینی و سخت مسکو در قبال تحرکات ضد روسی اخیر اروپاییان نگران هستند .مرکل و مکرون حدود دو ماه قبل سعی کردند سران اتحادیه اروپا را مجاب به رایزنی با مسکو و دیدار با پوتین بر سر اختلافات موجود کنند اما در این مسیر ناموفق ماندند.
اروپاییان هم مانند آمریکا بازنده هستند
بازیگران اروپایی ، قطعا بازندگان بزرگ این معادله خواهند بود. بخش مهمی از نبرد جدید میان آمریکا و روسیه، در زمین کشورهای اروپایی و خصوصا در شرق اروپا صورت خواهد گرفت. بی دلیل نیست که بسیاری از استراتژیستهای غربی، به کشورهای اروپایی عضو ناتو هشدار داده اند که در صورت تشدید منازعات روسیه و آمریکا و تبدیل شدن آن به یک نبرد مزمن و طولانی مدت، قطعا اروپا به زمین نبرد میان طرفین تبدیل می شود.در هر حال، کشورهایی مانند انگلیس که از اصلی ترین متحدان واشنگتن در نظام بین الملل محسوب می شوند، در حال سوق دادن کل اروپا به سوی دردسری بزرگ هستند. بدون شک در این نبرد نظامی ، سایبری و استراتژیک، اروپاییان به نماد بازندگانی تمام عیار تبدیل خواهند شد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات