صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۹ مرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) دولت باید مظهر وفاق باشد. بعضی از این تغایرهای موهومی را که در بین مردم وجود دارد، بایستی با نگاه وفاق‌آمیز و نگاه ملاطفت به عموم مردم این توهمات را تضعیف کرد. حالا ممکن است این نگاه‌ها، این اختلاف‌نظرها به کلی از بین نرود لکن بایستی از تأثیرگذاری آن‌ها در حرکت جامعه جلوگیری کرد.‌ (12/05/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

هيئت انقلابی در زمانه کرونا

بار دیگر محرم حسینی فرارسید و محبان اهل‌بیت عصمت و طهارت لباس سیاه بر تن کرده و اقامه عزا نموده‌اند! بیش از چهارده قرن است که قلب‌ها برای حسین (ع) می‌تپد و چشم‌ها می‌گرید و این حرارت حب حسین (ع) است که روزافزون در حال بسط و اوج‌گیری است و امروز نیز جهان و جهانیان همچنان نیازمند توسل و تمسک به حسین و راه حسین علیه‌السلام هستند!

گزاره‌هاي تحليلي: 1- اولین نکته در باب برگزاری مجالس عزاداری حسینی، توجه به جهت‌گيري کلی و روح حاکم بر هيئات مذهبي است که انتظار آن است در راستاي اقامه امر سیدالشهدا(ع) و مبتني بر اهداف و آرمان‌هاي نهضت حسيني باشد. متأسفانه در سال‌هاي اخير، جريان‌هايي انحرافي تلاش کرده‌اند تا هيئات مذهبي را از روح و جوهره خود جدا سازند. اين جريان که توسط حکيم فرزانه انقلاب اسلامي به جريان «تشيع انگليسي» شهرت يافته است، الگويي از هيئت داري را ارائه مي‌کند که مي‌توان آن را «هيئت سکولار» ناميد.‌ در هيئت سکولار قرائتي از نهضت امام حسين(ع) ارائه مي‌گردد که در آن نسبتي بين اسلام و سياست وجود ندارد و اين در حالي است که رکن اساسي نهضت حسيني مبارزه با قدرت فاسد و حاکميت ناخلفي بود که به‌زور بر جايگاه صالحان و انبياء و اولياء الهي تکيه زده بود. امروز چگونه مي‌توان از اباعبدالله‌الحسين(ع) ياد کرد، بدون آنکه دغدغه مظلوماني را داشت که در سوريه و عراق و يمن و فلسطين و افغانستان و ... مظلومانه به خاک و خون می‌غلتند؟! چگونه مي‌توان در رساي مظلوميت خاندان اهل‌بیت(ع) گريست و بنی‌امیه را لعنت کرد و از ديگر سو از لعن و نفرين يزيديان زمان پرهيز کرد؟! 2- ملاحظه بعدی، توجه به ماجرایی است که این روزها کشورمان درگیر آن شده است! اوضاع کشور این روزها خوب نیست! و آمار کرونا سیاه‌ترین روزها را نشان می‌دهد! متأسفانه اوج‌گیری کرونا با فترت عبور از دولت دوازدهم به سیزدهم همراه شده و این خلأ بی‌دولتی، بستر را برای جولان کرونا بیشتر کرده است! در این شرایط بدون شک برگزاری مجالس و محافل حسینی بدون توجه جدی به پروتکل‌های اعلام‌شده، اقدام ناصوابی است که موجب وهن دین شده و رضایت اباعبدالله (ع) را به همراه نخواهد داشت! عزاداران حسینی باید پیشگام مراقبت و صیانت از سلامت جامعه بوده و در این مسیر الگو و اسوه دیگران قرار گیرند و اجازه ندهند فرصت‌طلبانی که به دنبال هجمه به شعائر اسلامی هستند، مجالس حسینی را عامل شیوع کرونا معرفی نمایند! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                              

نیاز به تصمیم فوری

دولت ائتلافی اعتدال – اصلاحات در حالی به پایان خود رسید که مشکلات متعددی برای دولت رئیسی به ارث گذاشته است. مهم‌ترین و عاجل‌ترین مشکل امروز کشور فوت 588 نفر از هم‌وطنان کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا در روز گذشته بود که موجب شد تا برخی از اصلاح‌طلبان تندرو انتقاداتی را بر عملکرد دولت رئیسی وارد کنند!

گزاره‌های خبری: 1- «علی شکوری‌راد» عضو سابق مرکزیت حزب منحله مشارکت و دبیرکل کنونی «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» در توئیتی نوشت: «هنوز به قله پیک پنجم کرونا نرسیده‌ایم و اوضاع روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. در واکسیناسیون بسیار عقب هستیم. علاوه بر کمبود تخت و خستگی کادر درمان، سرم و دارو هم کمیاب شده است. در این وانفسا دغدغه اصلی رئیس‌جمهور تشکیل دولت جدید است. مردم واقعاً بی‌پناه مانده‌اند. خدا به خیر بگذراند». 2- عباس عبدی دیگر چهره اصلاح‌طلب نیز توئیت زد: «آقای رئیسی؛ بیایید همین امروز یک کار قابل‌قبول انجام دهید. دستور بدهید آمار ثبت‌احوال را به‌روز منتشر کنند تا مردم و از آن مهم‌تر، مسئولین ازجمله خودتان بدانید که مرگ‌ومیر واقعی دو ونیم برابر بلکه بیشتر از آمار رسمی است. مسئله کرونا را کوچک کردند، حالا مردم هزینه‌اش را می‌دهند».

گزاره تحلیلی: گرچه حمله سیاسیون اصلاح‌طلب از دولتی که کمتر از یک هفته از تشکیل آن می‌گذرد؛ چیزی شبیه جوک است و اینکه چرا این افراد در هشت سال گذشته چشمان خود را نسبت به مشکلات و ناکارآمدی‌های دولت بسته بودند و اکنون یک‌باره از خواب زمستانی بیدار شده‌اند، دلیلی جز احساس همزادپنداری با دولت قبل و رقیب هراسی و تخریب رقیب در دوره جدید ندارد. بااین‌وجود، به این نکته هم باید توجه داشت که روز گذشته ابتلا ایرانیان به کرونا از مرز 40 هزار نفر عبور کرد و از این میان بیش از 5 هزار نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و کشور در قرمزترین و سیاه‌ترین روزهای کرونایی به سر می‌برد. بیش از هفت روز از مرقومه رهبر معظم انقلاب خطاب به آقای روحانی در خصوص انجام هر اقدام لازم به‌منظور جلوگیری از چرخش ویروس و سعودی بودن انتشار آن می‌گذرد و تاکنون هیچ تصمیم خاصی از سوی ستاد کرونا اتخاذ نشده است. البته اعضای ستاد هنوز تغییر نکرده‌اند و همان‌هایی هستند که براثر مدیریت و تصمیم‌گیری آن‌ها، وضعیت کشور به این روز دچار شده است. لذا انتظار از آقای رئیسی آن است که به‌سرعت اعضای این ستاد را تغییر دهد و تا تشکیل ستاد جدید، شخصاً در خصوص حل مشکل تصمیم‌گیری کند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

▼ اخبار ویژه            

اسناد علمی واکسن برکت به مجلات معتبر جهانی ارسال میشود

رئیس هیئت‎مدیره گروه دارویی برکت اعلام کرد: «یک تیم برای نگارش مقاله تشکیل داده‌ایم و ۳۵ صفحه مقاله انگلیسی و ۱۰۰ صفحه دیتاهای خام ظرف دو سه روز آینده برای مجلات معتبر دنیا ارسال می‌شود. مستندات را برای سازمان جهانی بهداشت آماده کرده‌ایم و درخواست میتینگ داده‌ایم و پیگیر تأییدیه سازمان جهانی بهداشت هستیم». رهبر معظم انقلاب به هنگام تزریق دُز اول این واکسن در 4 تیرماه، بر ضرورت ثبت اسناد علمی و انتشار مقالات مربوط به واکسن تأکید کردند و افزودند: «در کنار تولید قوی، سریع و به هنگام واکسن، اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید».

واکسن هست، چرا تزریق نمی‌کنید؟!/ رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر تداوم تأمین واکسن و داروی موردنیاز هم‌وطنان برای مقابله با کرونا افزود: اکنون میزان موجودی واکسن در کشور از میزان تزریق بیشتر است. امیدواریم با حمایت‌های دولت، روند واردات تداوم داشته و همچنین هلال‌احمر با توانی که دارد بتواند در عرصه واکسیناسیون نیز در کنار وزارت بهداشت، باری از دوش مردم بردارد تا تزریق واکسن از موجودی آن پیشی بگیرد.

▼ اخبار

استاندارد دوگانه غرب برای امنیت کشتی‌رانی

از حدود ۲ سال قبل تاکنون، مجموعاً ۱۲ شناور ایران در ۱۴ نوبت در آب‌های دریای سرخ و دریای مدیترانه‌ هدف اقدامات تروریستی قرار گرفته است. مسئولیت بسیاری از این حملات را مقامات رژیم صهیونیستی تلویحاً یا صراحتاً پذیرفته‌‌اند که نشان‌دهنده رفتار شرارت‌بار این رژیم برای ناامن‌سازی خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی است. در همین مدت اما کوچک‌ترین واکنشی نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی از سوی کشورهای غربی و حتی نهادهای مسئول بین‌المللی نشان داده نشد. حال آنکه آن‌ها همواره ضمن انتساب بدون مدرک حوادث پیش‌آمده برای کشتی‌های تجاری اسرائیل به ایران، بلافاصله با حجم گسترده‌ای از واکنش‌ها و عملیات‌ رسانه‌ای سنگین تلاش ‌همه‌جانبه‌ای را برای ایران‌هراسی و اجماع‌سازی علیه ایران‌ دنبال کرده‌اند. در یکی دو هفته اخیر نیز طی یک سناریوی طراحی‌شده با پیوست رسانه‌ای مفصل، دروغ‌پردازی جدیدی علیه ایران باهدف ایران‌هراسی و ناامن‌نمایی آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین آبراه‌های بین‌المللی صورت گرفت. دنیا شاهد یک «استاندارد دوگانه» از سوی غربی‌ها در مواجهه با موضوع آرامش و امنیت بین‌المللی و بحث حقوق بشر است، به این معنا که تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی در قاموس آن‌ها معنای دفاع مشروع پیدا می‌کند و مواجهه منطقی با شرارت‌های پیاپی آن‌ها ناامن‌سازی و رفتار نامطلوب تلقی می‌شود.

سلامی: منتظر یک حرکت اشتباه از رژیم صهیونیستی هستیم تا نابودشان کنیم

فرمانده کل سپاه در دیدار با فرماندهان ارشد مقاومت فلسطین گفت: «به‌واسطه واقعیت‌های انکارناپذیر میدانی اطمینان داریم زوال و فروپاشی رژیم صهیونیستی فراتر از یک آرزو، واقعیت قابل اتفاق در آینده نزدیک است. در نبرد اخیر، فلسطین قدرتمند و جدید ظهور کرد و پیروزی شما فراتر از دستاوردهای یک پیروزی نظامی بود. صهیونیست‌های سرکش را فقط قدرت می‌تواند آرام کند و قوی شدن فلسطین یک راهبرد و راهی است که هرگز نباید متوقف شود. ما استعداد و ظرفیت‌های زیادی برای غلبه بر دشمن داریم؛ در جنگ بزرگ شده‎ایم و عادت کرده‎ایم که دشمن را شکست دهیم. شاید لفاظی یک مقام رژیم‎صهیونیستی باعث شود برخی فکرهایی کنند، اما حقیقت این است که ما منتظر یک حرکت اشتباه از آن‎ها هستیم تا نابودشان کنیم».

گزینه جدید دولت بایدن برای پرونده هسته‌ای ایران

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از مذاکرات وین نوشته، مقام‌های آمریکایی پس از آنکه چندین ماه گفت‌وگو برای بازگشت به برجام به حصول توافق منجر نشد، هم‌اکنون در حال بازبینی و بررسی گزینه‌های خود هستند. آن‌ها می‌گویند آمریکا اگرچه خواستار بازگشت سریع به برجام به‌عنوان مسیری به‌سوی توافق «طولانی‌مدت‌تر و مستحکم‌تر» است اما تمایل دارد، جایگزین‌های دیگر را مورد ارزیابی قرار دهد که شامل برداشتن گام‌های موقت به‌سوی کاهش محدود تحریم‌ها در قبال اقدام ایران در توقف اکثر فعالیت‌های غنی‌سازی است. رسانه آمریکایی نوشته، عدم بازگشت به توافق، یک شکست بزرگ برای بایدن است که احیای برجام را به‌عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار داده بود».

پاسخ به شبهه افکنی رسانه‌ای در خصوص شهردار تهران

«ایمان شمسایی» مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به شبهه‌افکنی برخی رسانه‌ها و همچنین در فضای مجازی به نامه اخیر این سازمان به رئیس شورای شهر تهران مبنی بر انتخاب قانونی شهردار و نسبت دادن این نامه به عدم صلاحیت علیرضا زاکانی و مخالفت سازمان بازرسی با شهردار شدن وی، گفت: «محتوای نامه سازمان بازرسی کل کشور برای انتخاب شهرداران کلی است و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد». وی افزود: «مضمون این نامه کلی است و اصلاً نام فردی تصریح نشده و اشاره به انتخاب فرد خاصی ندارد. بر اساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی وظیفه سازمان بازرسی کل کشور، نظارت بر حسن اجرای قانون است».

‌اخبار کوتاه

در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران تأمین شود!/ رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه تأکید ضمن اعلام آمادگی دولت از توسعه روابط با فرانسه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل، تأکید کرد: «در هر مذاکره‌ای باید حقوق ملت ایران استیفا و منافع ملت ما تأمین شود». رئیسی همچنین افزود: «ایران نسبت به تأمین امنیت و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان بسیار جدی است و با عوامل سلب‌کننده امنیت مقابله خواهد کرد».

خروج اولین گروه از نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق/ سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد: «نیروهای ائتلاف آمریکایی که (روز شنبه) به کویت منتقل شدند، اولین گروه از این نیروها بودند که از عراق عقب‌نشینی کردند». هم‌زمان با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، «عصائب اهل‌الحق» و «کتائب حزب‌الله»، دو گروه مردمی عراقی که نقش اساسی در خروج نیروهای اشغالگر از خاک کشورشان داشته‌اند، از سوی آمریکا تحریم شدند.

طالبان پیشنهاد آمریکا را رد کرد/ «ذیبح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت: «اساساً دولت انتقالی را نمی‌پذیریم و تشکیل دولت انتقالی طرح ما نیست». او اضافه کرد: «تصمیم طالبان تسلط بر کابل پایتخت است و بعد از تسلط بر مناطق دیگر کشور، این تصمیم اتخاذ خواهد شد». سخنگوی طالبان همچنین نسبت به عواقب مداخله آمریکا در کشورش هشدار داد. طالبان در پیشروی سریعی که از جمعه آغاز کرده بر مرکز شش ولایت مسلط شده که مهم‌ترین این شهرها، شهر قندوز است.

تعیین تکلیف وضعیت ایرانیان خارج از کشور/ رئیس قوه قضاییه در جلسه صبح دیروز (دوشنبه ۱۸ مرداد) شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به ابراز تمایل برخی ایرانیان مقیم خارج کشور برای بازگشت به وطن و ابراز نگرانی برخی از آنان نسبت به برخورد‌های قضایی اظهار داشت: «هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد».

صادرات برق به عراق متوقف شد/ مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق کشورمان دیروز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «نیاز کشورمان به تأمین برق سبب شد، صادرات برق به عراق متوقف شود». مصطفی رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: «سال گذشته حدود ۲ هزار مگاوات صادرات برق داشتیم که امسال به دلیل نیاز داخلی صادرات به ۱۵۰ مگاوات کاهش یافته است».

نسبت عزاداری با کرونا!/ «حسن رحیم‌پور ازغدی» در توئیتی نوشت: «سؤال: چگونه می‌شود عزای حسین (ع) و زیارت اهل‌بیت (ع) و اماکن مذهبی هم در معرض بیماری کرونا باشد؟ جواب: هیچ استدلال شرعی برای این انکار نداریم. از بیمار شدن امام سجاد (ع) در خود کربلا تا مسموم شدن اغلب اهل‌بیت (ع)، همه نفی این برداشت است و منافاتی نه با عصمت و علم امام و نه کرامات معصوم (ع) ندارد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات