صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۷۸۲

اخبار ویژه ۲۰ مرداد

روزنامه کیهان **

ماکرون با رئیسی تماس گرفت به آقای غربگرا برخورد!

صادق زیباکلام به‌خاطر تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران خرده‌گیری کرد.
او در توییتر نوشت: «اگر آقای روحانی دو روز بعد از مراسم تحلیف‌شان یک ساعت با آقای مکرون صحبت می‌کردند، متهم می‌شدند به ارسال چراغ سبز به غربی‌ها و اتکا به آنان به جای تکیه بر توانمندی‌های داخلی. اما اگر جناب رئیسی انجام دهند، نشان از عزت و عزم و اراده انقلابی است و نشاندن غربی‌های زورگو سر جایشان».
یادآور می‌شود این تماس از سوی ماکرون و پس از آغاز به کار آقای رئیسی انجام شده و احتمالا اگر رئیس‌جمهور فرانسه تماس نمی‌گرفت و پیروزی آقای رئیسی را تبریک نمی‌گفت، آقای زیباکلام از زاویه دیگری عیب‌جویی می‌کرد، مبنی بر اینکه «ماکرون با روحانی تلفنی گفتگو می‌کرد، اما چرا با رئیسی تماس نگرفت؟ دیدید منزوی شدیم»!
ثانیا آقای رئیسی در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به نقض مکرر و فاحش تعهدات از سوی آمریکا و همچنین عدم پایبندی سه کشور اروپایی عضو برجام به تعهدات خود در این توافق بین‌المللی، گفت: آمریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید تعهدات خود را به‌طور آشکار نقض کرده و حتی تحریم‌های جدید را به حوزه اقلام بشردوستانه هم کشاندند. آمریکا و اروپایی‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند.
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی نسبت به تامین امنیت و حفظ بازدارندگی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان بسیار جدی است و با عوامل سلب‌کننده امنیت مقابله خواهد کرد.
خب! آقای زیباکلام از چه چیزی ناراحت است: از اینکه رئیس‌جمهور فرانسه تماس گرفته و آغاز مسئولیت آقای رئیسی را تبریک گفته؟ یا اینکه رئیس‌جمهور کشورمان از عهدشکنی آمریکا و اروپا انتقاد کرده و خواسته که به تعهدات‌شان عمل کنند؟
شاید هم زیباکلام انتظار داشته آقای رئیسی به سیاق روحانی رفتار کند و مثلا بگوید «رئیس‌جمهور فرانسه به من گفت در سال ۲۰۱۳، تصمیم قطعی برای جنگ با ایران را گرفته بودیم. وقتی شما آمدید، ما منصرف شدیم و گزینه جنگ کنار رفت»! و یا مثلا بعد از تماس بگوید «رئیس‌جمهور فرانسه گفت یکی از اهداف ما، ایجاد اشتغال برای جوانان ایران است»؟!‌
می‌شود هم با توجه به شخصیت خاص آقای زیباکلام این احتمال را داد که او اصلا به رئیسی و روحانی کاری ندارد، و به سیاق همیشگی‌اش، با ربط و بی‌ربط باید غُر بزند و مخالف‌خوانی کند؟!

وقتی پزشکیان «انفاق» را با باج دادن به آمریکا اشتباه می‌گیرد!

نایب‌رئیس مجلس دهم مدعی شد مشکل تحریم با شعار و فحش دادن حل نمی‌شود.
مسعود پزشکیان در گفتگو با ایلنا و درباره سخنان رئیس‌جمهور در روز تحلیف پیرامون لغو تحریم‌ها، بیان کرد: حل این موضوعات با شعار نمی‌شود، نمی‌شود از این طرف فحش بدهیم و از آن طرف شعار بدهیم. البته من امیدوارم که بتوانند با دیپلماسی این موضوعات را حل کنند منتها دیپلماسی یعنی یک چیزی بدهید و یک چیزی بگیرید؛ تو نمی‌توانی فقط بگیری و هیچ چیزی هم نپردازی.
وی ادامه داد: اینکه همه حرف ما را آن‌ها بپذیرند و ما هیچ حرفی از آن‌ها نپذیریم، خب تا حالا نشده، این‌ها اجرا کنند که ببینیم شدنی است یا خیر؟ یعنی این‌ها بلد هستند و قبلی‌ها بلد نبودند که می‌شود گرفت، ولی هیچ چیزی نداد. این چیزی است که باید منتظر بود و دید که چطور می‌خواهند بگیرند، ما هم دعا می‌کنیم که بتوانند بگیرند و ما هم یاد می‌گیریم.
وی اظهار داشت: توسعه یعنی رفتن، دیدن، ارتباط برقرار کردن، هماهنگ شدن و به هرحال یک چیزی دادن و یک چیزی گرفتن.
وی سپس با تحریف مضمون آیه‌ای از قرآن مدعی شد: خدا در قرآن می‌فرماید «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» خوبی را نمی‌شود به دست آورد مگر اینکه یک چیز خوب را از دست بدهی تا در مقابل آن یک چیز خوبی را به دست بیاوری. اینکه تو بخواهی همه را بگیری و هیچ چیزی ندهی امکان‌پذیر و شدنی نیست، حداقل آن مقدار که من می‌فهمم شدنی نیست.
درباره این اظهارات گفتنی است اولاً آقای پزشکیان به اعتراف خودش، هیچ سررشته و اطلاعی از مسائل سیاست خارجه ندارد و بنابراین فاقد حداقل صلاحیت درباره اظهارنظر در موضوعی است که اطلاعی از آن ندارد.
به عنوان مثال او دی ۹۶ در اردبیل اظهار داشت: در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس [کمیسیون ویژه]در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث، زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم.
بنده فوق تخصص جراحی هستم، اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به‌طوری که هیچ‌کس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد».
خب! کسی که در کل و با وجود شرکت در چهل روز جلسات بررسی برجام در کمیسیون ویژه، چیزی از آن سر در نیاورده، چطور به خود اجازه می‌دهد درباره سرنوشت برجام اظهارنظر کند یا برخلاف واقعیات ادعا کند مشکل تحریم با شعار و فحش حل نمی‌شود؟! آیا دولتی که وی عنوان وکیل‌الدولگی‌اش را در مجلس به دوش می‌کشد، توانست با دادن امتیاز‌های هنگفت برطرف کند یا در مسیری قرار گرفت که تحریم‌ها دو برابر شود و تعهدات ایران هم سرجای خود باقی بماند؟!
ثانیا آقای پزشکیان هنگام تصویب برجام نماینده مجلس بود و هنوز هم هست. آیا او و دولت متبوع وی، حقوق ایران در برجام را نقد کرده‌اند که اکنون مجددا مدعی می‌شود ایران باید امتیاز بدهد؟! پس تکلیف چک برگشتی برجام و امتیازات داده شده چه می‌شود؟!
و بالاخره درباره آیه‌ای که آقای پزشکیان تحریف و مصادره به مطلوب خود کرده، باید گفت این آیه به مناسبات اجتماعی و انسانی اشاره دارد که در آن انسان‌ها برای رسیدن به نیکی باید از مایملک شخصی خود انفاق کنند و با روحیه ایثارگری، در مدارج ایمان رشد کنند. این آیه چه دخلی به مسیر انحرافی باج دادن به دشمن و طلبکار و گستاخ‌تر کردن او دارد؟!
با منطق معوج و من‌درآوردی آقای پزشکیان، محمدرضا پهلوی و بن‌سلمان خائن (گاو شیرده آمریکا) که تمام منابع ملت‌های منطقه را برای غارت آمریکا و صهیونیست‌ها و انگلیس خبیث سپردند، مومن‌ترین (!) بندگان خدا بوده‌اند!
امثال آقای پزشکیان به جای این تحریف‌گری و توجیهات صد من یک غاز، باید عبرت‌های اعتماد به شیطان بزرگ را بازخوانی کنند و از تکرار آن اجتناب کنند وگرنه می‌شوند مصداق همان فرمایش امیر مومنان (ع) به ابوموسی اشعری که فرمودند «ان الشقی من حرم نفع ما اوتی من العقل و التجربه. همانا بدبخت کسی است که از سود عقل و تجربه‌ای که به او دادند، محروم شود».

روایت اعتماد و شرق از افزایش شکاف طبقاتی در دولت روحانی

نشریات اصلاح‌طلب اذعان می‌کنند شکاف طبقاتی در ۸ سال دولت مدعی تدبیر و امید، افزایش پیدا کرد.
در این زمینه روزنامه شرق در گزارشی خاطرنشان کرد: پیش‌تر بعضی کارشناسان اقتصادی نزدیک به دولت روحانی از کاهش شکاف طبقاتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سخن می‌گفتند حالا البته آمار تازه مرکز آمار ایران این افزایش شکاف طبقاتی را تأیید می‌کند. فارغ از آثار این افزایش نابرابری بر سیاست و مسائل اجتماعی یک جامعه، شکاف طبقاتی چگونه بررسی و سنجیده می‌شود و آمار و اعداد رسمی در این زمینه چه می‌گوید؟
به‌طور خلاصه گزارش تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که «ضریب جینی» برای کل کشور در سال ۱۳۹۹ با افزایش، نسبت به سال ۱۳۹۸ به ۰/۴۰۰۶ رسیده است، اما ضریب جینی به‌طور ملموس چه چیزی را نشان می‌دهد؟ این شاخص اقتصادی که یکی از معیار‌های تشخیص فاصله طبقاتی است، عددی بین صفر و یک است. عدد صفر نشان‌دهنده برابری کامل است و نشان می‌دهد که دو یا چند گروه منتخب در یک جامعه از نظر درآمدی کاملا یکسان‌اند، اما هر‌چه این عدد به یک نزدیک شود، به معنای افزایش شکاف اقتصادی است.
اطلاعات منتشر‌شده درخصوص تغییرات ضریب جینی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، می‌گوید این ضریب برای کل کشور در سال ۱۳۹۹ با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۸ به رقم ۰/۴۰۰۶ رسیده، این در حالی است که در سال گذشته ضریب جینی مناطق شهری کشورمان به رقم ۰/۳۸۳۷ و مناطق روستایی نیز به رقم ۰/۳۵۹۰ افزایش یافته است؛ بنابراین از سال ۹۸ تا ۹۹، شکاف طبقاتی بیشتر شده است.
این شکاف در حالی است که شرایط نامساعد اقتصادی و معیشتی همچنان ادامه دارد و روز‌به‌روز هم شرایط برای اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین جامعه سخت‌تر می‌شود. برای مثال یکی از گزارش‌های تازه رسمی از افزایش تا
۱۲۸ درصدی قیمت اقلام خوراکی در ماه گذشته حکایت دارد. در ماه گذشته هزینه خرید کالا‌های خوراکی برای خانوار‌های ایرانی در برخی اقلام تا بیش از ۱۲۸ درصد نیز افزایش داشته است. تورم تیرماه نشان داد که تورم کل همچنان افزایشی بود و تورم نقطه‌به‌نقطه به بیش از ۴۳ درصد رسیده بود که بیانگر جریان افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم نسبت به سال گذشته است.
روزنامه اعتماد هم در این زمینه نوشت: براساس آنچه گزارش‌های رسمی اعلام کرده‌اند از سال ۸۸ تا ۹۹، تنها در یک سال - سال ۹۲ که دولت تحویل روحانی شد- ضریب جینی در کمترین حد خود قرار داشت. نوسان ضریب جینی در بازه‌های ۰/۳۶ تا ۰/۴۱ نشان از آسیب‌پذیری اقتصاد و خانوار‌ها دارد.

حقیقت‌پور: میراث اصلی روحانی ناامید کردن مردم بود

یک نماینده مجلس دهم از طیف لاریجانی تصریح کرد: میراث اصلی روحانی، ناامیدی مردم است.
منصور حقیقت‌پور به نامه‌نیوز گفت: کار آقای رئیسی خیلی دشوار است. خداوند به صبر و شکیبایی او بیفزاید تا بتواند مشکلات را حل کند.
بزرگترین مشکل امروز ما این است که یک ملت قهرمان و بزرگ را نسبت به دستاورد‌های خود نا امید کرده‌ایم. یعنی رفتار دولت یازدهم و دوازدهم به نحوی بوده که مردم را خسته کرده و نتوانسته مشکلات آنان را حل کند لذا ریکاوری باور مردم به کارآمدی مدیران از بزرگترین کار‌هایی است که آقای رئیسی باید انجام دهد. مردم ما تحمل هر نوع سختی را به خاطر انقلاب دارند، ولی اینکه ما شلخته بازی مردم را برای مرغ، تخم‌مرغ و واکسن و... به خط و اذیت کنیم سهم مردم نیست.»
وی همچنین گفت: «توقعات مردم روی زمین مانده است. اولین انتظار جوانان این است که شغل داشته باشند ما باید به هر نحو ممکن تلاش کنیم که آن‌ها شغل، امکانات زندگی مناسب، تحصیل و ازدواج، مسکن و... داشته باشند. ما از ظرفیت‌های ممتاز مملکت برای رشد و تعالی استفاده نکرده‌ایم. مثلاً از ظرفیت معادن که می‌تواند در ۱۰ تا ۲۰ سال ۲ تا ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد کند، استفاده نکرده‌ایم. ما توسعه روابط تجاری با کشور‌های دوست را خوب پیگیری نکرده‌ایم. هنوز جا دارد که با کشور‌های آسیای میانه، افغانستان، عراق، سوریه، آذربایجان و... تعاملات گسترده‌ای داشته باشیم. همین روسیه یک بازار سیصد میلیونی برای ما دارد. کافی است که تمام تولیدات بیش از مصرف خود در صنایع غذایی و کشاورزی را با سازماندهی در این بازار‌ها ارائه کنیم.»
حقیقت‌پور در ادامه شرح میراث روحانی برای دولت رئیسی گفت: «ما در کار‌های زیرساختی طولانی مدت باید فکر اساسی کنیم. این همه آب شیرین را از دست داده و به دریا می‌ریزیم و بعد باید آب شور دریا را شیرین کنیم و با کلی هزینه به دست مردم برسانیم! این نشان می‌دهد که به این مسائل فکر نمی‌شود. این همه رود شیرین که به خزر ریخته و از بین می‌رود، اما ما با تانکر به روستای اطراف آب می‌رسانیم. کجای دنیا این کار را می‌کنند؟! از طرف دیگر کنار خلیج فارس و دریای عمان قرار داریم، خیلی راحت می‌توان با آب شیرین‌کن‌های اتمی مردم را سیراب کرد، اما الان مردم چابهار، سیستان و... در سختی هستند. چرا باید اینطور باشد؟ حتماً باید در مرکز، فکر اساسی برای این مسائل کرد.
نامه‌نیوز که در گذشته از سایت‌های حامی دولت روحانی بوده، در گزارش خود تصریح کرد: میراث روحانی و دولتش برای دولت بعد بزرگتر از آن است که به این سادگی‌ها قابل رفع و رجوع باشد. وضعیت وخیم اقتصادی، به هیچ وجه قابل انکار نیست و همین هم کار دولت رئیسی را سخت خواهد کرد.

کسب و کار وقتی تسهیل می‌شود که مدیران اقتصادی بازخواست شوند

رئیس مرکز پژوهشی وزارت اقتصاد می‌گوید عدم بازخواست مسئولان بانک مرکزی و گمرک و دیگر مسئولان دولتی، موجب دشواری کسب و کار در سال‌های اخیر شده است.
روزنامه دنیای اقتصاد درباره عدم تسهیل کسب و کار در سال‌های اخیر نوشت: دولت کماکان بین روش‌های سخت و آسان بهبود فضای کسب و کار گیر افتاده و وقت و انرژی خود را صرف اقداماتی کم فایده کرده است. آیا دولت نمی‌توانست با اتخاذ سیاستی بهتر، عمر خود را برای مسیری انحرافی طی نکند؟ پاسخ به این سؤال کانون بحث صاحب‌نظرانی از حوزه‌های مدیریت، حقوق، سیاستگذاری و اقتصاد بود که در نشستی حول تحلیل فضای کسب و کار در پژوهشکده امور اقتصادی وزارت اقتصاد گردهم آمده بودند.
برخی از حاضران نشست نظیر سید محمدرضا حسینی حقوقدان و محقق فضای کسب و کار، وضعیت فعلی را ناشی از کمبود‌های اجرای سیاست تسهیل دانستند و برخی نیز به رابطه مخدوش اقتصاد و قانون‌نویسی اشاره کردند.
در این نشست، فیروزی رئیس مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به نبود مبنا در عمده انتقاد‌هایی که به عملکرد ایران در زمینه بهبود محیط کسب و کار می‌شود، تصریح کرد: وقتی در شورای گفتگو سعی می‌کنیم رئیس بانک مرکزی را با هزار بدبختی پای کار بیاوریم و نمی‌آید، هیچ کس پاسخگو نیست. فعال بخش خصوصی بال بال می‌زند که کالا‌های اساسی در گمرک در حال نابودی است، چون ترخیص نمی‌شوند، اما مقامات گمرک یا بانک مرکزی پاسخی به مطالبات بخش خصوصی نمی‌دهند. در شورای گفتگو که مقامات قوه قضائیه هم هستند تا به حال بانک مرکزی را بابت این موارد بازخواست نکرده‌اند که چرا در شورای گفتگو شرکت نمی‌کنید. حال این شورا چه موضوعاتی را در دستور کار قرار داده یا به چه مواردی پرداخته، نقدی است که به خود مرکز پژوهش‌های مجلس یا سایر بخش‌ها هم می‌تواند وارد شود.»

********************

روزنامه وطن امروز**

سردار فدوی: سپاه از هر زمان دیگری مقتدرتر است

جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران با بیان اینکه سپاه از هر زمان دیگری مقتدرتر است، گفت: قدرت کشور قابل قیاس با گذشته نیست. به گزارش تسنیم، دریادار پاسدار علی فدوی در آیین معارفه فرمانده و جانشین سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل، با بیان اینکه سپاه از هر زمان دیگری مقتدرتر است، تصریح کرد: اگر چه کشورمان در بسیاری از زمینه‌های نظامی و دفاعی قابل مقایسه با آمریکا نیست، اما با توجه به نتایج می‌توان گفت ارتش ما یک ارتش بین‌المللی است و قدرت کشور قابل قیاس با گذشته نیست. سردار فدوی با بیان اینکه فرمانده سپاه یعنی فرمانده خدمتگزار و جابه‌جایی از جایگاهی به معنای بازتاب است نه بازنشستگی، ادامه داد: وظیفه همه مسؤولان، خدمت به مردم و جلب رضایت خداست و بدانیم هر آمدنی رفتنی هم دارد و هیچ‌کس در این پست و جایگاه ابقا نشده است.
وی خدمتگزاری به مردم را عبادت دانست و تصریح کرد: فرماندهان سپاه همواره در صف اول همدلی قرار دارند و همه فرماندهان سپاه برای رفع مشکلات مردم «همدل و همراه» شده‌اند، چرا که معتقدیم هر قدر بین مسؤولان همدلی و همراهی باشد مشکلات مردم بهتر حل می‌شود. جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: دشمنان نظام و کشور در طول ۴۳ سال گذشته، با تمام توان علیه ایران اسلامی توطئه کرده‌اند، اما هرگز نتوانسته‌اند حتی یک پیروزی برای خود ثبت کنند و این وعده خداوند است که در جنگ حق علیه باطل، همواره حق پیروز میدان است.

ژاپن: آماده همکاری با دولت جدید ایران هستیم

وزارت خارجه ژاپن اعلام کرد «توشیمیتسو موتگی» وزیر خارجه این کشور قرار است از ۱۵ آگوست (۲۴ مرداد) طی یک سفر دوره‌ای از قاهره، تهران، تل‌آویو، امان، دوحه و آنکارا دیدن کند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری کیودو، این وزارتخانه همچنین اعلام کرد وزیر خارجه ژاپن در این سفر درباره همکاری‌ها برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا و ثبات منطقه رایزنی خواهد کرد. وزیر خارجه ژاپن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو درباره این سفر توضیحاتی ارائه داد و درباره تشکیل دولت جدید در ایران به ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی هم اظهارنظر کرد. توشیمیتسو موتگی در این کنفرانس خبری گفت: «در طول این سفر من بر تعهدمان نسبت به خاورمیانه تاکید مجدد خواهم کرد، منطقه‌ای که (ژاپن) به صلح و رفاه در آن طی سالیان گذشته کمک کرده است».

ناوشکن بومی دنا آماده اعزام به مأموریت دریانوردی

امیر دریادار حسین خانزادی گفت: ناوشکن تمام ایرانی دنا جهت اعزام به ماموریت دریانوردی به سازمان رزم ناوگان سطحی منطقه سوم نیروی دریایی ارتش ملحق خواهد شد. به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار حسین خانزادی ضمن بازدید از ناوتیپ سطحی منطقه سوم دریایی نداجا، با اشاره به اهمیت توسعه تمدن دریایی در سایه امنیت پایدار، ساخت شناور‌های کاملا بومی را نشان خودکفایی متخصصان ایرانی دانست و افزود: حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های بین‌المللی، ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران و تامین امنیت خطوط دریایی در راستای حفظ منافع ایران، جلوه‌ای از اقتدار و افتخار کشور را به نمایش می‌گذارد.
دریادار خانزادی با اشاره به لزوم تقویت حضور فرامنطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در آب‌های بین‌المللی، گفت: ناوشکن تمام ایرانی دنا که حماسه‌ای از هوش و استعداد مهندسان و فناوران ایرانی است به منظور ارتقای ظرفیت دریانوردی ناوگان نیروی دریایی ارتش بزودی به منطقه سوم دریایی نداجا مستقر در کنارک ملحق خواهد شد. فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: توانمندی این نیرو در همه زمینه‌ها به صورت مداوم در حال افزایش است تا زمینه برای نسل آینده دریانوردان ایرانی به گونه‌ای فراهم شود که بتوانند ماموریت‌های محوله را با سهولت بیشتری انجام داده و گام مهمی در جهت توسعه تمدن دریایی با شعار صلح و دوستی بردارند.

سفر رئیس سیا به سرزمین‌های اشغالی برای رایزنی درباره ایران

رسانه آمریکایی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد رئیس سیا برای گفتگو با مقامات این رژیم درباره موضوعاتی با محوریت ایران عازم سرزمین‌های اشغالی شد. به گزارش تسنیم، پایگاه خبری اکسیوس در گزارشی به نقل از مقامات رژیم صهیونیستی گزارش داد ویلیام برنز، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیروز وارد سرزمین‌های اشغالی شد تا با مقامات اسرائیلی گفتگو کند. پایگاه خبری اکسیوس بدون اشاره به نام مقاماتی که از سفر ویلیام برنز به سرزمین‌های اشغالی خبر داده‌اند، به نقل از آن‌ها اعلام کرده است «برنامه هسته‌ای و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران» موضوع محوری گفتگو‌های رئیس سیا و مقامات اسرائیلی خواهد بود. این مقامات صهیونیست به پایگاه خبری اکسیوس گفته‌اند ویلیام برنز در سفرش به سرزمین‌های اشغالی با «داوید بارنیاع» رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود وی با دیگر مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی از جمله نفتالی بنت نخست‌وزیر، مقامات ارشد وزارت جنگ و مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز دیدار کند.

********************

روزنامه خراسان**

ورود قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان

اقتصاد نیوز - قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان عبور کرد و قیمت درهم امارات به ۷ هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک شد. در صورت عبور درهم از این مرز، قرار گرفتن دلار بالای ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان محتمل است.

سوت زنان بورسی به صف شدند

مهر - رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس، توسعه و پیاده سازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه dideban.seo.ir به بهره‌برداری رسید و دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که پس از طرح و تصویب در هیئت مدیره سازمان، هم اکنون در فرایند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش دهند، پاداش می‌دهد. پاداش در نظر گرفته شده برای موارد گزارش شده حائز شرایط، ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی یا زیان احتمالی تخمینی هیئت مدیره سازمان است. وی در خصوص نحوه بررسی گزارش‌های دریافتی نیز خاطر نشان کرد: گزارشگران می‌توانند گزارش خود را به صورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند.

۳ برابر شدن قیمت پیچ و مهره طی ۲ سال

ایسنا - مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با بیان این که هم اکنون ۵۰ درصد نیاز در داخل تامین می‌شود که در صورت تامین مفتول کافی می‌تواند به ۸۰ درصد برسد، از ۵/۲ تا ۳ برابر شدن قیمت‌ها طی دو سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات و افزایش نرخ ارز خبر داد و گفت که طی ۲۰ سال گذشته ۷۵ کارخانه تولید پیچ و مهره به دلیل نبود حمایت تعطیل شدند.

********************

روزنامه ایران**

نامه رئیسی برای مسکوت ماندن تفکیک وزارت راه و شهرسازی

خبر اول اینکه، رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نامه رئیس‌جمهوری برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، تأکید کرد: بدون ایجاد وزارت مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با چالش مواجه خواهد شد. محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با ایسنا، بیان کرد: با وجود اینکه روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس قرائت شد و قرار بود موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کنند و این طرح بررسی شود، اما این طرح از دستور کار مجلس کنار رفت. رئیس کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار کرد: آقای رئیسی طی نامه‌ای خواسته‌اند که این طرح فعلاً مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. با توجه به اینکه یکی از شعار‌های ایشان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد. نماینده جهرم در مجلس، تصریح کرد: اکنون برای تحقق این شعار دچار چالش خواهند شد چرا که وزارت راه و شهرسازی اکنون خیلی عریض و طویل است. بر اساس آخرین گزارشات و اخبار نیز قرار است ایشان آقای سعید محمد را به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی کند.

تکذیب ادعایی درباره حقوق بازنشستگی روحانی

خبر دیگر اینکه، دفتر رئیس دولت تدبیر و امید ادعای مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان مجلس درباره حقوق بازنشستگی حسن روحانی را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، این دفتر در اطلاعیه خود تأکید کرده که عدد ۳۵۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه که نماینده مورد نظر ادعا کرده، چنان بزرگ و اغراق‌آمیز است که بعید است کسی در کذب بودن آن تردید کند. در این اطلاعیه همچنین تأکید شده که ادعا‌های قبلی در خصوص پرداخت پاداش بازنشستگی به رئیس‌جمهوری نیز فاقد صحت است و پیش از این روابط عمومی ریاست‌جمهوری در این باره توضیحاتی را منتشر کرده است؛ عدد ۳۵۳ میلیون تومان که در آن زمان در یک مکاتبه اداری مورد توجه قرار گرفته و سبب برخی سوءتفاهمات شده بود، نه پاداش بازنشستگی رئیس‌جمهوری سابق بلکه مابه‌التفاوت حق بیمه‌ای بود که ایشان می‌بایست برای تغییر صندوق بازنشستگی خود به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌کرد.

کشور به‌خاطر کرونا تعطیل نمی‌شود

شنیدیم که، به‌گفته مشاور وزیر کشور با وجود اوج گرفتن شرایط کرونایی، کشور تعطیل نمی‌شود. به گزارش جماران، روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور در توئیتی نوشت: کمافی‌السابق هرگونه تصمیمی در ستاد ملی کرونا به اتفاق آرا تصویب می‌شود و نظرات فردی و بخشی ملاک تصمیم جمعی نیست. وی افزود: پیشنهاد تعطیلی نیز ابتدا در قرارگاه مورد بحث قرار گرفت و سپس در ستاد ملی کرونا با حضور رئیس‌جمهوری با توجه به شرایط فعلی بدون هیچ مخالفتی، عدم تعطیلی تصویب شد. کیانوش جهانپور، رئیس روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت هم در این‌باره نوشته است: «‏پیشنهاد وزارت بهداشت مبنی‌بر تعطیلی دو هفته‌ای در ستاد مقابله با کرونا پذیرفته نشد، در ستاد، رأی‌گیری و رأی‌شماری انجام نشده، دستگاه‌ها نظرات و پیشنهاد خود را مطرح می‌کنند و نظر وزارت بهداشت که قبل از این هم در نامه به مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری آمده است مقبول نیفتاده است!»

توئیت بایدن به مناسبت ماه محرم و آغاز سال نو قمری

با خبر شدیم که، جو بایدن رئیس‌جمهوری امریکا آغاز سال نو قمری و شروع ماه محرم را گرامی داشت. به گزارش تابناک وی در توئیتی نوشت: من و همسرم جیل بهترین آرزو‌ها را داریم برای مسلمانانی که سال جدید را آغاز کردند و خاطره حماسه و فداکاری‌های ماه محرم و ارزش‌های جهانشمول عدالت، تساوی و مهربانی را همراه شما گرامی می‌داریم.

هومن جوکار به مرخصی رفت

خبر رسیده که، رئیس سازمان زندان‌ها از اعطای مرخصی به «هومن جوکار» خبر داد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: «به آقای ‎هومن جوکار که یک نوبت به ملاقات پدر هم رفته بود؛ پس از اینکه توانست وثیقه لازم را تودیع نماید، وفق مقررات مرخصی اعطا شد.» هومن جوکار و همسرش سپیده کاشانی از جمله فعالان زیست‌محیطی است که سال ۹۶ بازداشت شدند. امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و کاووس سیدامامی از جمله متهمان دیگر این پرونده هستند که البته سید امامی در زندان درگذشت.

دبیرکل کنگره ملی عربی: هیچ مشکلی با ایران نداریم

مطلع شدیم که، دبیرکل «کنگره ملی عربی» با اشاره به حمایت‌های ایران از مسأله فلسطین گفت: ما با ایران که همسایه ما است هیچ مشکلی نداریم بلکه مشکل ما با دشمن اشغالگر صهیونیستی است. به گزارش ایسنا، «مجدی المعصراوی» در این باره تأکید کرد: آنچه برای ما در روابط با ایران مهم است این است که ایران در کنار محور مقاومت ایستاده و از آن حمایت می‌کند. ایران از مسأله فلسطین حمایت کرد درحالی که عربستان و مصر و امارات این کار را انجام ندادند.

پاسخ محکم قضایی به رفتار‌های طالبانی

یک خبر دیگر اینکه، نماینده مرند و جلفا در مجلس به زیر گرفتن دو زن به‌دلیل بدحجابی در ارومیه واکنش نشان داد. به گزارش ایلنا، معصومه پاشایی بهرام در توئیتی نوشت: «در مورد زیر گرفتن دو زن به‌دلیل بدحجابی در ‫ارومیه، باید بگویم بعضی‌ها نمی‌فهمند در کشور متمدنی به‌نام ایران زندگی می‌کنند و اینجا پاسخ قضایی محکم به رفتار‌های طالبانی می‌دهیم تا درس عبرتی برای آنان شود که می‌خواهند امنیت اجتماعی زنان را خدشه‌دار کنند.»

حمله ارگان پایداری علیه عراقچی

آگاه شدیم که، سایت رجانیوز که از آن به‌عنوان ارگان جبهه پایداری یاد می‌شود، از وزیر خارجه دولت رئیسی خواست هر چه زودتر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه را برکنار کند. در بخشی از مطلب این سایت آمده: اگرچه نوک پیکان انتقادات این روز‌ها به‌سمت ظریف است، اما در لطمه‌های جبران‌ناپذیر وارد شده به کشور، نقش عباس عراقچی اگر بیشتر از ظریف نباشد کم‌تر نیست. از همین رو کم‌ترین انتظار از آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه معرفی شده توسط ایشان آن است که در اولین فرصت ممکن عباس عراقچی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مسببین شرایط موجود را از معاونت سیاسی وزارت خارجه برکنار کنند تا امید به اصلاح در وزارت خارجه مجدداً برانگیخته شود.

هشدار رابرت مالی درباره سفر امریکایی‌ها به ایران

دست آخر اینکه، نماینده ویژه امریکا در امور ایران با بازنشر اطلاعیه وزارت امور خارجه کشورش نسبت به سفر شهروندان امریکایی به ایران هشدار داد. به گزارش ایسنا، رابرت مالی در صفحه توئیترش با بازنشر اطلاعیه وزارت امور خارجه این کشور در تاریخ دوم آگوست ۲۰۲۱ که در آن از شهروندان امریکایی خواسته شده بود به ایران سفر نکنند، نوشت: ما همچنان به تمام امریکایی‌ها نسبت به سفر به ایران هشدار می‌دهیم. وزارت امور خارجه امریکا در این بیانیه با ادعای وجود خطر آدم ربایی، بازداشت خودسرانه، زندانی شدن شهروندان امریکایی و نیز به‌دلیل شیوع ویروس کووید-۱۹ از شهروندان این کشور خواسته بود به ایران سفر نکنند.

********************

روزنامه شرق**

بازبینی پرونده حملات ۱۱ سپتامبر

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد پرونده‌های مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را بازبینی خواهد کرد. پیش‌تر خانواده‌های قربانیان این رخداد اعلام کردند تنها به شرطی با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مراسم یادبود بیستمین سالگرد این حملات موافقت می‌کنند که اسنادی که به گفته آن‌ها حمایت رهبران سعودی از حملات را نشان می‌دهد، افشا کند.

گفت‌وگوی وزرای خارجه عربستان و آمریکا

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی او در گفت‌وگویی تلفنی به بررسی راه‌های تقویت روابط بین دو کشور و بارزترین تحولات اخیر منطقه پرداختند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در این مکالمه تلفنی، دو طرف درباره بارزترین تحولات اخیر منطقه و روابط استراتژیک بین عربستان و آمریکا و راه‌های تقویت همه‌جانبه آن گفتگو کردند.

راه‌حل‌های ترکیه‌ای برای دورزدن تحریم‌ها

بنیامین بریملو، ستون‌نویس نشریه بیزینس اینسایدر نوشت: ترکیه در‌حال سرمایه‌گذاری در صنعت دفاعی و گسترش و تولید تجهیزات نظامی به‌منظور وابستگی کمتر به شرکای اتحاد آتلانتیک شمالی، دورزدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه آنکارا و در نتیجه ارسال «سیگنال» به متحدان ناتو است.

سلطان عمان میانجی نزاع یمن

تیم لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا، برای بحران یمن در پاسخ به سؤال این نشریه درباره وساطت مسقط با ایران برای ازسرگیری روند سیاسی در یمن گفت که سران عمان با جدیت در‌حال تلاش برای کاهش درگیری‌ها در یمن هستند. به گزارش النهار، او گفت عمانی‌ها می‌خواهند که این نزاع در یمن پایان یابد و دراین‌باره با جدیت تلاش می‌کنند.

تحریم‌های تازه آمریکا علیه حزب‌الله لبنان و عراق

وزارت خزانه‌داری آمریکا از وضع تحریم‌های تازه علیه چند گروه در سوریه، لبنان و عراق به علت آنچه نقض ممنوعیت استفاده از سلاح‌های کشتار‌جمعی خوانده شده، خبر داد. به گزارش اسکای‌نیوز، این تحریم‌ها شامل حزب‌الله لبنان، عصائب اهل حق و کتائب حزب‌الله عراق و دو شخصیت حقیقی سوریه‌ای به نام‌های ایمن الصباغ و وائل عیسی می‌شود.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات