صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۴۱

اخبار ویژه ۲۳ مرداد

روزنامه کیهان **

نیویورک تایمز: موضع آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران فریبکاری است

روزنامه نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت: آمریکا با کتمان حقیقت در مورد زرادخانه هسته‌ای اسرائیل و فضا سازی علیه برنامه هسته‌ای، مرتکب بی صداقتی و فریبکاری شده است.
این روزنامه در تحلیلی به قلم «پیتر بِینارت» استاد روزنامه نگاری و علوم سیاسی در «دانشگاه سیتی» نیویورک نوشت: در آمریکا، همه سیاستمداران همیشه هشدار داده‌اند که اگر جمهوری اسلامی دستش به سلاح هسته‌ای برسد، همه در منطقه به سمت داشتن این نوع سلاح هجوم خواهند آورد؛ و این یعنی فاجعه. سناتور «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفته بود: «اگر ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، یک مسابقه خطرناک تسلیحاتی در منطقه به راه خواهد افتاد». جو بایدن هم به سهم خود در مصاحبه‌ای در ماه دسامبر هشدار داده بود: «اگر ایران هسته‌ای بشود، هیچ بعید نیست که کشور‌های عربستان، ترکیه، و مصر هم هسته‌ای بشوند. ما اگر آخرین چیزی که مغضوب خداست را برای این بخش از جهان بخواهیم، آن، رسیدن به توانمندی هسته‌ای است».
این‌ها همه صحبت‌هایی است حال فریبنده است که زیبا بیان شده. سیاستمداران آمریکایی آنقدر در موضوع اهمیت خطر هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ماهرانه آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند که گویی خاورمیانه همین الآن اصلا و ابدا سلاح هسته‌ای ندارد. اما همه می‌دانیم که اینطور نیست. اسرائیل همین حالا سلاح هسته‌ای دارد. اسرائیل ۵۰ سال است که سلاح هسته‌ای دارد، اما در نیم قرن گذشته هیچکس تا به حال از زبان یک سیاستمدار آمریکایی نشنیده است که به این موضوع اذعان کند. این سیاستمداران همواره در این پنجاه سال خودشان را به ندیدن زده‌اند که انگار از این موضوع بی اطلاع‌اند. این فریبکاری، یعنی اینکه تمام مدعای آمریکا برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی در جهان، بی‌خودی و هیچ و پوچ است و یک شعار فریبکارانه بیشتر نیست. حالا وقت آن رسیده که «بایدن» حقیقت را در این زمینه برملا کند.
به اعتقاد پژوهشگران؛ وقتی اسرائیل در سال ۱۹۷۹ سلاح هسته‌ای‌اش را در اقیانوس هند آزمایش کرد، دولت «کارتر» صدایش را درنیاورد. در سال ۲۰۰۹؛ وقتی یک روزنامه‌نگار از «باراک اوباما» پرسید: «آیا کشوری را در خاورمیانه می‌شناسید که سلاح هسته‌ای داشته باشد یا نه؟». اوباما پاسخ داد: «نمی‌خواهم به این مسئله فکر کنم». آمریکا در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل خودش را به ندیدن می‌زند و وانمود می‌کند که چیزی در این باره نمی‌داند. این یعنی اینکه تمام مدعای آمریکا برای مبارزه با سلاح‌های کشتارجمعی در جهان، همه اش فریبکاری است. اوباما؛ قول داده بود که جهانی عاری از سلاح هسته‌ای می‌سازد. اما همین رئیس جمهور وقتی قرار شد موضوع زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل به بحث عمومی گذاشته بشود، آمد و جلوی تشکیل کنفرانس سازمان ملل با موضوع «خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای» را گرفت و اجازه نداد این کنفرانس تشکیل بشود. امروز هم دولت «بایدن» همچنان ایران را مجازات می‌کند و در حال تحریم نگه می‌دارد تا بلکه تهران مجبور بشود اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای‌اش را به بازرسان بین‌المللی بدهد. این بازرسی‌ها خیلی سختگیرانه‌تر از آن چیزی است که در «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» موسوم به «ان‌پی‌تی» توصیه شده است. اما اسرائیل که اصلا N.P.T را امضا نکرده، به هیچ وجه اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش را نمی‌دهد. دیپلمات‌های آمریکایی همیشه ادعا کرده اند که مدافع «نظم مبتنی بر قانون» جهان اند. اما این لاپوشانی کردن‌شان در مورد وجود زرادخانه هسته‌ای اسرائیل، اثبات می‌کند که این ادعا یک فریب بیش نیست. این سکوت و ریاکاری‌های سیاستمداران آمریکایی، عواقب خطرناکی برای منطقه و برای کل دنیا به دنبال دارد. مذاکرات احیاء توافق هسته‌ای ایران که در «وین» جریان دارد؛ در آستانه فروریختن است. دولت بایدن اگر می‌خواهد ظرفیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را بطوری که قابل تائید باشد مهارش کند، باید تحریم‌ها را بردارد. دولت بایدن؛ تصمیم ندارد اسرائیل را مجبور کند از تسلیحات هسته‌ای‌اش دست بکشد. هیچکس هم از دولت بایدن چنین چیزی را نمی‌خواهد. چون اسرائیل دشمنانی دارد و این سلاحهایش فقط برای بازدارندگی است. بلکه؛ آنچه که لازم است دولت بایدن انجام بدهد این است؛ بیاید و حقیقت را در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل بگوید و حیثیت جهان‌شمولش را حفظ کند.

خسارت‌های سنگین بی‌اعتنایی روحانی به نظر کارشناسان

دولت روحانی، ۴ اشتباه مهلک در زمینه «سیاستگذاری پولی»، «سیاست‌گذاری مالی و بودجه‌ای»، «سیاست ارزی و تجاری» و «بی‌توجهی به نظرات کارشناسی» را مرتکب شد.
نشریه اصلاح‌طلب «تجارت فردا»، در ریشه‌یابی خروجی منفی ۸ سال گذشته می‌نویسد: دولت یازدهم و دوازدهم در هرکدام از سه ارکان سیاستگذاری شامل «سیاست‌های پولی»، «سیاست‌های مالی» و «سیاست‌های ارزی و تجاری» خطا‌های جبران ناپذیری را مرتکب شد. سیاست‌های پولی که در چند ماه اول دولت یازدهم روند باثباتی داشت، به دلیل عدم اهتمام به اصلاحات ساختاری در زمینه بودجه، بانک‌ها و بانک مرکزی، ادامه نداشت و در دو سال آخر روند بسیار خسارت باری بر جای گذاشت. همچنین در زمینه سیاست مالی و بودجه ای، به کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره وری منابع موجود، افزایش درآمد‌های پایدار و در یک کلام، اصلاحات ساختاری بودجه توجهی نشد و با افزایش درآمد‌های نفتی بعد از برجام، صرفا هزینه‌ها رو به فزونی نهاد و این امر اقتصاد را دوباره گرفتار بیماری هلندی کرد. بعد از خروج آمریکا از برجام نیز اقتصاد بیشتر از سال‌های گذشته دچار کسری بودجه شد و همین امر سبب رشد بیش از پیش نقدینگی در دو سال آخر دولت شد. افزایش هزینه‌های بودجه در دو سال آخر دولت یازدهم (۹۵ و ۹۶) و دو سال آخر دولت دوازدهم (۹۹ و ۱۴۰۰) اثرات خسارت باری بر اقتصاد کشور گذاشتند. در زمینه سیاست ارزی نیز، تثبیت نرخ ارز بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ و سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دو خطای مهلک سیاستگذار بود. به باور بسیاری، بی‌توجهی بدنه دولت به علم اقتصاد و نظرات کارشناسان اقتصادی در بسیاری از زمینه‌ها شامل سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی، افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ و ابرحباب بورس در سال ۹۹، اشتباه بعدی سیاستگذار در این هشت سال بوده است.
دولت روحانی بعد از روی کارآمدن وعده مهار تورم و ایجاد رونق و رشد اقتصادی را داده بود، اما در پایان دولت دوازدهم، دولتمردان به اهداف خود در زمینه مهار تورم و رشد اقتصادی نرسیدند. در چند ماه اول دولت یازدهم، مسئولان اقتصادی کوشیدند تا حد امکان جلوی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی را بگیرند، ولی در این زمینه هیچگونه اصلاحات ساختاری، قبل از برجام صورت نگرفت. البته عملکرد دولت در دو سال آخر در این زمینه بسیار بدتر بود. آمار‌ها نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه پایه پولی هر ماه از فروردین ۹۸ تا خرداد ۱۴۰۰ به طور میانگین حدود ۲۶ درصد بوده است.
اتکای درآمد‌های بودجه به نفت موجب رکود اقتصادی در کشور شد. بعد از آن به جز سال ۹۷، بقیه سال‌ها هزینه‌های بودجه به شکل سرسام آوری افزایش یافت. در سال ۱۴۰۰ هزینه‌های بودجه بیش از ۱۰۰ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت. به باور همه اقتصاددانان وکارشناسان اقتصاد، همه این‌ها نیازمند اصلاح ساختاری بودجه و تنظیم جدید سیاست‌های مالی خواهد بود. با وجود این، دولت نه تنها به بدنه کارشناسان اقتصادی خود توجه نکرد، بلکه به تدریج به کنارگذاشتن این افراد از صحنه سیاستگذاری روی آورد. یکی از مثال‌های عیان در بی‌توجهی به تیم کارشناسی را می‌توان به افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ مرتبط دانست. یکی دیگر از‌اشتباهات دولت دوازدهم که ناشی از بی‌توجهی به هشدار‌های کارشناسان اقتصادی بود، موضوع حباب بورس در سال ۹۹ است.

دولت روحانی، اقتصاد را مین‌گذاری کرده، دقیقا یعنی چه؟!

اظهار نگرانی آقایان همتی و کمیجانی (۲ رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی) نشان می‌دهد خطر تشدید تورم حاصل از بی‌انضباطی مالی دولت دوازدهم جدی است.
چندی پیش بود که رئیس کل سابق بانک مرکزی نسبت به تشدید تورم و همچنین کمبود کالا در کشور ابراز نگرانی کرد و حالا رئیس کل کنونی بانک مرکزی نیز با بیان اینکه حجم کسری بودجه دولت و پرداخت حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان در قالب تنخواه گردان به دولت، علت اصلی رشد پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری بوده است، تاکید کرد: بدون رعایت جدی انضباط مالی در شرایط کنونی، کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی امکانپذیر نیست.
به گزارش وطن امروز برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند، دولت دوازدهم در ماه‌های ابتدایی سال از اغلب ظرفیت‌هایی که متعلق به کل سال بوده، استفاده کرده است، از این رو شرایط درآمدی در نیمه دوم سال امکان دارد محدودتر شود. به طور نمونه بهره‌گیری از تنخواه ۵۶ هزار میلیارد تومانی و اخذ مالیات‌ها در نیمه ابتدایی سال امکان درآمدزایی را در نیمه دوم سال محدودتر می‌کند؛ و علاوه بر این دولت وعده‌هایی را هم برای افزایش هزینه‌های جاری در حوزه همسان‌سازی حقوق به برخی از اقشار داده که این نیز می‌تواند برای دولت جدید ایجاد چالش کند.
درحالی که چندی پیش عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به فشار مالیه و کسری بودجه به منابع بانک مرکزی و خلق نقدینگی بدون پشتوانه و همچنین چالش تأمین ارز برای واردات کالا‌های ضروری از الزام تغییر سیاست‌های پولی و مالی سخن گفته و نسبت به افزایش شدید تورم و همچنین کمبود کالا ابراز نگرانی کرده بود، حالا رئیس کل بانک مرکزی کنونی نیز از الزام رعایت جدی انضباط مالی برای کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی و تورم سخن گفته است.
بودجه سال ۱۴۰۰ با کسری نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان روبه‌رو است که این رویداد می‌تواند انضباط بخش پولی را به هم بزند و تورم را بیش از پیش افزایش دهد. در عین حال رشد تورم و عقب‌ماندگی سود سپرده بانکی از تورم می‌تواند به خروج نقدینگی از بانک به بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه منتج شود. از این‌رو اگر سیاست‌های مالی تغییر نکند بخش پول و بانک می‌تواند علاوه بر خلق تورم زمینه‌ساز نوسان‌های شدید دیگری در اقتصاد شود.
گفتنی است، تورم نقطه به نقطه هم‌اکنون حدود ۴۴ درصد است و این در حالی است که طی سه سال گذشته نیز تورم موجب شده سرانه درآمد خانوار کاهش یابد.

آقای روحانی! این‌طوری بیل به کمر کرونا زدی؟!

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری بود که روحانی، رئیس‌جمهور وقت در یکی از سخنرانی‌های خود مدعی شد، «من از چهار ماه پیش ذهنم مشغول بود که چگونه می‌توانیم مشکل کرونا و تحریم را حل کنیم. ما به دو بیل احتیاج داشتیم؛ یکی که به کمر کرونا بزنیم و بیل دیگر هم برای شکستن تحریم‌ها؛ ما این دو بیل را پیدا کردیم! حتما کمر کرونا شکسته شده و با واکسنی که وارد می‌شود و البته واکسن داخلی که در حال ساخت است، در پایان این دولت اطمینان نسبی در بحث کرونا خواهیم داشت!»
به نوشته روزنامه جوان، حالا از آن روز فقط دو ماه و نیم می‌گذرد و روز به روز اوضاع کنترل کرونا در کشور بدتر شده است و آمار فوتی‌های روزانه کرونا به بالای ۵۰۰ نفر رسیده، کشور با کمبود سرم و دارو مواجه شده و بیمارستان‌ها ظرفیت‌شان پر شده؛ اثر تحریم‌ها هم که بماند.
ایام نوروز که فرصت تعطیلی کشور برای مهار کرونا بود، هم در نوروز ۹۹ و هم در نوروز ۴۰۰ با تدبیر! روحانی بر باد رفت و حالا فقط ایران است و حسرت و رئیس‌جمهوری که دیگر رئیس‌جمهور نیست.
حکایت این ادعاها، حکایت آن ماجرایی است که مولوی بیان کرده؛ بدین مضمون که نیمه‌شبی، دزدی پای دیوار خانه‌ای نشسته و سرگرم سوراخ کردن آن بود. صاحب خانه صدای کندن دیوار را شنید، پس به پشت‌بام رفت و پرسید: چه می‌کنی؟ دزد گفت: دهل می‌زنم. مرد که متعجب شده بود، پرسید: پس صدای آن کو؟ دزد گفت: صدای این دهل را فردا بشنوی!
بله، صدای بیل‌هایی هم که روحانی بر کمر کرونا (و البته تحریم) زده، جدا جدا به گوش می‌رسد!

اعتماد: کارنامه دولت روحانی دهن‌کجی به علم اقتصاد بود

یک روزنامه اصلاح‌طلب از قول کارشناسان اقتصادی نوشت: متأسفانه دولت روحانی با الفبای علم اقتصاد هم به ستیز پرداخت و همه چیز را هم به تحریم‌ها نسبت می‌داد.
روزنامه اعتماد در گزارشی می‌نویسد: در سال‌های گذشته اقتصاد ایران فرازوفرود‌های زیادی را پشت سر گذاشت از جهش چند برابری نرخ ارز گرفته تا شوک‌های تورمی و کاهش شدید رشد اقتصادی. حال با به پایان رسیدن دولت قبل و آغاز دولت سیزدهم، چشم‌ها به کابینه اقتصادی این دولت دوخته شد. احسان سلطانی، اقتصاددان در مورد کارنامه دولت دوازدهم معتقد است زمانی که بنگاه‌های کوچک و متوسط در این هشت سال رشدی نداشته‌اند همین موضوع نشان می‌دهد که دولت جدید نباید راه دولت قبلی را ادامه دهد.
او در این باره به «اعتماد» گفت: در دولت دوازدهم و طی چهار سال شاخص‌های کل بورس ۱۵۵۰ درصد رشد داشتند یعنی از تیرماه ۱۳۹۶ تا تیرماه ۱۴۰۰ این میزان رشد در بورس به وجود آمد، اما در این دوره شاهد آن بودیم که تولید ناخالص اسمی حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته و این موضوع نشان‌دهنده یک گسل عظیم بین اقتصاد حقیقی و جیب مردم است. او افزود: در این مدت چهار سال ۸۰ درصد بازار بورس که شامل پتروشیمی‌ها، شیمیایی‌ها و فلزات اساسی، معادن و نفتی‌ها و بانکی‌ها بودند حدود ۲۰۰۰ درصد رشد داشتند و رشد رشته‌های غیر این موارد حدود ۸۰۰ درصد بوده است. او با بیان اینکه این حوزه‌ها تا ۲.۵ برابر قیمت دلار رشد داشته‌اند، افزود: این رویه یعنی بخش خصولتی بازار سرمایه ۲.۵ برابر بخش غیر خصولتی رشد را داشته است. این اقتصاددان تصریح کرد: در این مدت شوک‌های قیمت ارز باعث تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی شد و باید گفت نقدینگی در میزان تورم کنونی چندان موثر نبوده است. محمد ماشین‌چیان، پژوهشگر اقتصادی هم می‌گوید: سیاستمداران ایرانی در کل در خصوص تحریم‌ها زیاد سخن می‌گویند و همه ناکارآمدی‌ها را هم به گردن تحریم‌ها می‌اندازند، این در حالی است که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصاد ایران ارتباطی به موضوع تحریم‌ها ندارد به عنوان مثال وضعیت نظام بازنشستگی ما در ایران و اوضاع وخیم صندوق‌های بازنشستگی ما هیچ ارتباطی به موضوع تحریم‌ها ندارد.
او ادامه داد: نکته بعدی این است که در کنار تحریم‌های آمریکا دولت‌های نهم تا دوازدهم خودشان تحریم‌های داخلی به وجود آوردند که نمونه آن موانع گوناگون از اخذ مجوز‌های متعدد تا تعرفه‌های گمرکی و پیچیدگی‌ها در این عرصه بود و خودشان هم مسبب تحریم‌ها بودند. ضمن آنکه مسائلی که اصلا ارتباطی با تحریم‌ها ندارد را با کلید واژه تحریم‌ها از سر خود باز می‌کنند. وی می‌گوید: متاسفانه دولت آقای روحانی با الفبای علم اقتصاد به ستیز برخاست. در این دولت در حالی که علوم اقتصاد ما را برای شناخت بیشتر دنیا یاری می‌کند نادیده گرفته شد، اما مگر می‌توان الفبای اقتصادی را نپذیرفت و بی تفاوت بود؟ بنده کارنامه دولت قبل را دهن کجی به علم اقتصاد می‌دانم و به اعتقاد من کارنامه آقای روحانی از آقای احمدی نژاد هم ضعیف‌تر بود و صدمه آن را مردم دیدند.

********************

روزنامه وطن امروز**

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های کثیرالشاکی:
متهم ابتدا حق مردم را بدهد بعد مجازات شود

رئیس قوه قضائیه درباره «تسریع در رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی و جلوگیری از تشکیل آنها» گفت: باید دقت کرد چنین مسائلی در پرونده‌های کثیرالشاکی تکرار نشود، چرا که هم خود فرد ضرر می‌کند، هم برای دستگاه قضایی دردسر ایجاد می‌شود. وی تصریح کرد: انسان مدبر، با کسی که هیچ سابقه‌ای در کار تجارت و تولید ندارد، شغلش هیچ ارتباطی با کاری که ادعا می‌کند می‌خواهد انجام بدهد ندارد، حتی دفتر کار ندارد و فقط با یک خط تلفن و لپ‌تاپ کار می‌کند، معامله نمی‌کند؛ آن هم به نوعی که بدون عقد هیچ قراردادی یا حتی با عقد یک قرارداد غیررسمی به حساب او پول واریز کند!
حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد ناشی از پرونده‌های کثیرالشاکی که افراد زیادی را درگیر می‌کند، به همکاران قضایی متذکر شد اگر به هر دلیلی پرونده‌ای کثیرالشاکی در قوه قضائیه مفتوح شد، تدبیر کنند تا آن پرونده زودتر به سرانجام برسد. محسنی‌اژه‌ای یکی از این تدابیر را اینگونه عنوان کرد که اگر بیم فرار و تبانی متهم نمی‌رود، نیازی نیست متهم بدوا بازداشت شود، بلکه می‌توان شرایطی را به وجود آورد که فرد در یک پروسه زمانی معین و تحت نظر مسؤولان قضایی حقوق مردم را اعاده کند. وی خطاب به دادستان‌ها و بازپرس‌ها خاطرنشان کرد: اصل این است که مردم به حقوق‌شان برسند و اگر مجازات هم نیاز بود ایرادی ندارد و مجازات در جای خودش انجام شود، اما ابتدا باید احقاق حق مردم در اولویت باشد؛ یعنی حتی‌الامکان با تدبیر قضایی صورت‌گرفته متهم بازداشت نشود و ابتدا حق و حقوق مردم را بدهد بعد به مجازات برسد. وی اضافه کرد: در برخی پرونده‌ها بازداشت غیرضرور متهم شرایطی را به وجود می‌آورد که مردم به حق و حقوق خود نمی‌رسند و پرونده هم دچار اطاله دادرسی بلاوجه می‌شود. محسنی‌اژه‌ای همچنین تأکید کرد: برای کاهش اطاله دادرسی باید برای انجام کارشناسی‌ها در پرونده‌های کثیرالشاکی زمان مشخصی تعیین شود و حتما کارشناسی‌ها در موعد مقرر انجام شود تا روند رسیدگی به این پرونده‌ها سرعت یابد.
رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنانش به بازپرس‌ها و قضات متذکر شد برای کسانی که حقوق مردم را تضییع می‌کنند، مجازات بازدارنده در نظر گیرند. وی افزود: مجازات باید اثرگذار باشد تا دوباره تکرار نشود. اینکه فردی با وجود سود‌های سرشار که هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌کند بگوید اشکالی ندارد آبروی من رفت و زندان هم رفتم، اما سود هنگفتی به دست آوردم، درست نیست. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: کسانی که حقوق مردم را زیر پا می‌گذارند، صد‌ها ساعت وقت دستگاه قضایی و ضابطان را که باید صرف تأمین امنیت مردم شود می‌گیرند و خسارات مادی و معنوی به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کنند، باید بدون هیچگونه ملاحظه‌ای نقره‌داغ شوند. وی همچنین از وکلا خواست برای کاهش اطاله دادرسی پرونده‌های حساس و کثیرالشاکی از پذیرفتن همزمان پرونده‌ها خودداری کنند تا تکلیف مالایطاق برای‌شان ایجاد نشود و کمک کنند این نوع پرونده‌ها هر چه سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود.

***

جبهه مقاومت میراث سپهبد شهید سلیمانی است

حجت‌الاسلام علی محمدی‌سیرت، نماینده، ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران در آستانه ۲۳ مرداد سالروز پیروزی غرورآفرین مقاومت اسلامی لبنان در سال ۲۰۰۶ بر رژیم کودک‌کش صهیونیست، در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری العهد (ارگان رسانه‌ای حزب‌الله لبنان) این روز را یک نقطه عطف تاریخی در مبارزه با جنایتکاران و متجاوزان صهیونیست دانست و گفت: جنگ ۳۳ روزه در شرایطی آغاز شد که صهیونیست‌ها با توجه به محاسباتی که داشتند خود را پیروز قطعی و نهایی این جنگ می‌دانستند، اما مقاومت اسلامی تمام محاسبات آنان را به هم ریخت و فضای جنگ را به ضرر رژیم صهیونیستی تغییر داد. جنگی که بنا بر طرح‌های عملیاتی ارتش صهیونیستی قرار بود در روز‌های ابتدایی با پیروزی این رژیم پایان یابد، ۳۳ روز به طول انجامید و در نهایت با شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها پایان پذیرفت. وی ادامه داد: آنچه به طور کلی محور مقاومت - به شکلی که امروز در منطقه می‌بینیم- نامیده می‌شود مهم‌ترین میراث سپهبد شهید سلیمانی است. شهید سلیمانی این جبهه را دوباره مهندسی و زیرساخت‌های آن را تقویت کرد. شهید سلیمانی حامی و پشتیبان بزرگ جبهه مقاومت بود که دست گروه‌های مقاومت در منطقه را پر کرد.

***

معاون هماهنگ‌کننده نیروی دریایی ارتش:
حضور در رژه دریایی روسیه اقتدار ایران را به رخ دنیا کشید

معاون هماهنگ‌کننده نداجا با اشاره به حضور ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش در اقیانوس اطلس، گفت: دریادلان انقلابی ما توانستند با حضور در رژه دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ اقتدار و سربلندی ایران را به رخ جهانیان بکشند. امیر دریادار دوم محمدرضا عزیزی با حضور در مرکز آموزش تکاوران و تفنگداران دریایی قمر بنی‌هاشم (ع) منجیل، گفت: به شما افتخارآفرینان دریا یعنی تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی ارتش که در عرصه دفاع از میهن عزیزمان ایران و حفاظت از منافع ملت ایران در آب‌های دوردست از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنید خسته نباشید عرض می‌کنم. وی به حضور ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رژه جشن روز نیروی دریایی روسیه اشاره کرد و گفت: جوانان انقلابی ما توانستند با ناوشکن سهند و ناوبندر مکران، مسیر طولانی این دریانوردی تاریخی را که از تنگه هرمز در خلیج‌فارس شروع شد و با گذر از دماغه امیدنیک در آفریقای جنوبی، دریای مانش میان انگلیس و فرانسه، دریای بالتیک در منطقه اسکاندیناوی و سرانجام خلیج فنلاند به سن‌پترزبورگ به پایان رسید با موفقیت و اقتدار پیمایش کنند و اقتدار و سربلندی ایران را به رخ جهانیان بکشانند.

********************

روزنامه خراسان**

خبر‌های غیر رسمی از توقف صادرات بنزین ایران

تسنیم- بررسی‌های تسنیم نشان می‌دهد در سه ماه نخست امسال ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ناشی از صادرات بنزین کشور بوده، اما خبر‌های غیر رسمی حاکی از این است که از تیر امسال، صادرات بنزین کشور متوقف شده و درآمد ارزی صادرات این فراورده نفتی در ماه پایانی فعالیت دولت دوازدهم به صفر رسیده است. این موضوع در صورت ادامه دار شدن، ممکن است به از دست رفتن بازار‌های صادراتی و حذف یک منبع درآمد مطمئن ارزی برای دولت سیزدهم منجر شود.

رکود بازار مسکن سنگین‌تر شد

تسنیم- بر اساس آمار سامانه کد رهگیری از ابتدای امسال تا ۱۶ مرداد کل قرارداد‌های مسکن کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد کاهش یافته است. میزان کاهش مبایعه‌نامه‌ها در بازه زمانی یاد شده ۴۰ درصد بود و اجاره‌نامه ۳۱ درصد افزایش یافته است.

********************

روزنامه ایران**

گزارش فایننشال تایمز از توانمندی ویژه امیر عبداللهیان

خبر اول اینکه، نشریه «فایننشال تایمز» با انتشار گزارشی از نامزد پیشنهادی «سید ابراهیم رئیسی» برای وزارت خارجه کابینه جدید ایران، به عنوان یک دیپلماتی که قادر است برجام را احیا کند، نام برده است. به گزارش عصر ایران، در بخشی از این گزارش آمده: ظریف یکی از اصلی‌ترین حامیان توافق هسته‌ای بود که در به ثمر رسیدن این توافق نقشی اساسی ایفا کرد؛ توافقی که از زمان خروج یکجانبه ترامپ از آن در سال ۲۰۱۸ به حالت اغما رفته است. اما تحلیلگران ایرانی خوشبین هستند که امیر عبداللهیان ۵۷ ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های ایران بتواند این توافق را احیا کرده و به نتایج دیپلماتیک پایدار‌تری دست یابد. آن‌ها می‌گویند ارتباطات وی با جناح‌های قدرتمند در قلب حکومت به او نفوذ داخلی بیشتری نسبت به ظریف خواهد داد. یکی از منابع داخلی حکومت در این‌باره به فایننشال تایمز گفت: «در دوران امیر عبداللهیان، ما شاهد رادیکالیسم بیشتر نخواهیم بود بلکه شاهد هماهنگی بیشتر بین عرصه‌های دیپلماتیک و نظامی سیاست خارجی ایران خواهیم بود.» در ادامه این گزارش آمده: اگرچه امیرعبداللهیان تعامل چندانی با غرب نداشته است، اما او دیپلماتی شناخته شده در بین شخصیت‌های ارشد دولت جو بایدن است. «راب مالی» نماینده بایدن در امور ایران و «جان فینر» معاون مشاور امنیت ملی امریکا، هر دو در زمان دولت اوباما در امور سوریه با امیر عبداللهیان همکاری کرده‌اند.

تقدیر پایگاه خبری جماران از اقدام مردمی رئیسی

خبر دیگر ایکه، پایگاه اطلاع‌رسانی جماران متعلق به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در یادداشتی ضمن تمجید از اقدام رئیس جمهوری در بازدید از داروخانه مرتبط با دارو‌های کرونایی آن را مصداقی از توصیه‌های مهم امام (ره) در توجه مسئولین به مردم دانسته است. در بخشی از این یادداشت که توصیه‌هایی از مرحوم امام در توجه مسئولان به مردم هم آورده شده، آمده است: این روز‌ها مشاهده می‌کنیم که رئیس جمهوری با حضور در متن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مردمی که گرفتار کرونا هستند دیدار کرده و با آن‌ها مستقیماً صحبت می‌کند. واقعیت آن است که این کار جدای از اینکه چه نتیجه‌ای را در بر داشته باشد کاری است پسندیده و قابل تقدیر. اینکه مردم احساس کنند درد آن‌ها در عمل و مستقیماً توسط بالاترین مسئولان کشور لمس می‌شود برای همه نوعی تسکین است. جماران نوشته: لازم است تا مسئولان دیگر هم به این رفتار خوب آقای رئیسی اقتدا کنند و به میان مردم بروند و این نکته را همچنین در سایر مصایب و مشکلات کشور هم باید به عنوان رویه‌ای متداول پذیرفت.‌ای کاش همه چنین باشند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نسبتی با خانواده رئیسی و علم‌الهدی ندارد

دست آخر اینکه، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرده که هیچ نسبتی با خانواده آقایان رئیسی و علم‌الهدی ندارد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین باغ‌گلی گفت: تعارض منافع اصل کلیدی است و تا زمانی که در هر سیستمی این موضوع را حل نکنیم فساد درآن سیستم حل نمی‌شود. اگر بنا بر این باشد فردی که در نوبت تصمیم‌گیری است از آن نفع ببرد کار سالم نداریم. وی افزود: اگر برای خود و خانواده‌ام مستندی به وجود آید که بابت همه مشورت‌ها در مدارس غیردولتی یک ریال دستمزد داشته باشم همین جا استعفا خواهم داد. باغ‌گلی ادامه داد: بنده هیچ نسبتی جز برادر دینی با آقای رئیسی ندارم و حتی دانشجوی خانم علم‌الهدی هم نبوده‌ام و آشنایی من با ایشان در یک همایش علمی بوده است.

********************

روزنامه شرق**

‌اعلام جزئیات محدودیت‌های کرونایی جدید

شرق: علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات اتخاذ‌شده در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: امروز تصمیمات مهمی گرفته و توصیه‌های بسیار مهمی هم انجام شد. اولا مروری بر روند بیماری در سطح دنیا داشتیم؛ به‌ویژه در زمینه کرونای دلتا که سراسر دنیا را دارد می‌گیرد و آمریکا، انگلیس، روسیه و... هم باوجود اینکه میزان قابل‌توجهی واکسیناسیون انجام داده‌اند، اما بیماری در آن‌ها در‌حال افزایش است که نشان‌دهنده مهاجم‌بودن این ویروس است؛ بنابراین ما ضمن اینکه باید به دنبال انجام سریع واکسیناسیون باشیم و سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم، حتما نیاز است که رعایت پروتکل‌های ضدکرونایی را جدی‌تر کنیم. او با اشاره به لزوم تشدید محدودیت‌های کرونایی برای کنترل بیماری در کشور گفت: یکی از تصمیماتی که امروز در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته و بر آن تأکید شد، این بود که باید عزم همگانی و جدی با همکاری همه مردم وجود داشته باشد و تردد‌ها را به‌شدت در سراسر کشور کاهش دهیم. در این راستا نیاز است که اقناع‌سازی و توجیه انجام شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ناگزیریم که تشدید محدودیت‌ها را با توجه به وضعیت بیماری در کشور داشته باشیم، اظهار کرد: در‌عین‌حال در‌حال‌حاضر در ماه عزاداری محرم هستیم و تأکید شد که حتما پروتکل‌ها به‌شدت رعایت شود، همچنین تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد که برگزاری این مراسم در فضا‌های سربسته و دسته‌روی‌ها ممنوع شود، اما در فضای باز با رعایت شدید پروتکل‌ها می‌تواند انجام شود. در چند روز اخیر برخی از بزرگان و مداحان در پی فرمایشات مقام معظم رهبری اعلام آمادگی کردند که با رعایت شدید پروتکل‌ها عزاداری‌ها را برگزار کنند. وی افزود: در این جلسه تأکید شد که باید کاری کنیم که در داروخانه‌ها صف برای دریافت دارو و ... جمع شود و دستوراتی در این زمینه صادر شد که فردا در ستاد ملی جزئیات بیشتر آن اعلام می‌شود. فردا در ستاد ملی درباره دستورالعمل‌ها و تشدید محدودیت‌ها - که به احتمال زیاد از هفته آینده ابلاغ می‌شوند- تصمیم‌گیری می‌شود؛ هم در حوزه تردد و کسب‌وکار و هم در زمینه آموزش و مسائل فرهنگی و ادارات دولتی مواردی مطرح می‌شود و در این زمینه باید به‌صورت جدی وارد عمل شویم؛ زیرا راه دیگری جز این وجود ندارد که به سمت کنترل شدید رویم تا اینکه ورودی بیمارستان‌ها کاهش یابد. بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ا ۲۱ تا ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی ۳۹هزارو ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است و متأسفانه ۵۲۷ بیمار هم جان خود را از دست دادند. تا‌کنون ۱۴‌میلیون و ۴۴۵ هزار و ۶۴۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و سه‌میلیون‌و ۶۱۰ هزار و ۷۷۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۸‌میلیون و ۵۶ هزار و ۴۱۷ دوز رسید. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به چهارمیلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسید. هفت‌هزارو ۱۵۴ هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در‌حال‌حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

برگزاری آزمون مجازی مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش‌و‌پرورش

شرق: عضو هیئت رئیسه دانشگاه فرهنگیان گفت: آزمون مجازی مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش‌و‌پرورش با شرکت ۲۴ هزار و ۵۶۲ نفر برگزار شد. کچوئیان با اشاره به شروع آزمون پایانی جامع مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش‌و‌پرورش از ساعت ۱۰ صبح امروز گفت: آزمون با رعایت همه استاندارد‌ها و با کمترین مشکل تا ساعت ۱۱:۱۰ برگزار شد. معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون را ۲۴ هزار و ۵۶۲ نفر اعلام و اظهار کرد: مشمولان در ۲۳ رشته مجزا با در‌اختیار‌داشتن مدت زمان ۸۰ دقیقه پاسخ‌گوی ۴۰ سؤال چندگزینه‌ای بودند. دبیر برگزارکننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، حد‌نصاب نمره قبولی شرکت‌کنندگان در آزمون را عدد ۶۵ درصد ذکر کرد و افزود: افرادی که نتوانند نمره لازم را برای گذر موفقیت‌آمیز از آزمون کسب کنند، می‌توانند با گروه دوم مشمولان قانون تعیین‌تکلیف وزارت آموزش‌و‌پرورش در آزمون ۱۲ شهریور‌ماه به‌عنوان آزمون جبرانی شرکت کنند. وی همچنین خطاب به آن تعداد افراد مشمول که بنا به دلایل مختلف موفق به شرکت در آزمون صبح امروز نشدند، گفت: این افراد هم می‌توانند با گروه دوم در آزمون شهریور‌ماه شرکت کنند. دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان همچنین در‌خصوص اعتراض احتمالی برخی از مشمولان نسبت به نتایج آزمون خاطرنشان کرد: بعد از اعلام قطعی نتایج زمانی مشخص برای ثبت اعتراض این افراد در سامانه مربوطه اختصاص خواهد یافت.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات