صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۶۳

اخبار ویژه ۲۴ مرداد

روزنامه کیهان **

همشهری: فعالان اقتصادی به دولت جدید امیدوارند

روزنامه همشهری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب آرزو‌های ناکام فعالان اقتصادی در دولت روحانی را بازگو کرد و نوشت: فعالان اقتصادی از دولت جدید انتظار دارند؛ اهمیت بیشتری به بورس بدهد و در عین حال فضای اقتصاد را به‌گونه‌ای تنظیم کند تا ریسک‌هایی که از بیرون به بازار سرمایه تحمیل می‌شود حذف شود.
با این حال اغلب تحلیلگران متفق‌القولند که نخستین اولویت دولت سید ابراهیم رئیسی در بازار سرمایه، باید حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد که صدمات زیادی به بازار سرمایه وارد کرده است.
فعالیت جدی و اجرایی دولت سیزدهم ظرف دوهفته آینده با انتخاب کابینه آغاز خواهد شد. چشم فعالان اقتصادی به سیاست‌های دولت جدید دوخته شده است. تقریبا کسی تردید ندارد که مهم‌ترین ماموریت دولت جدید ساماندهی وضع اقتصاد است، به‌زعم اقتصاددانان، دولت با اَبَرچالش‌هایی مواجه است.
در چنین شرایطی بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که بازار سرمایه این توانایی را دارد که بسیاری از مشکلات اقتصادی را درمان کند، اما گام اول این است که دولت به ساختار‌های بازار سرمایه اعتقاد داشته باشد.
به‌زعم فعالان اقتصادی چنانچه دولت سیزدهم مکانیسم‌های رقابتی بازار سرمایه را جدی بگیرد به ابزاری دست پیدا خواهد کرد که می‌تواند بر مشکلات ساختاری اقتصاد غلبه کند.
یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های بازار سرمایه تامین مالی است و دولت می‌تواند از این طریق بخش مهمی از منابع مورد نیاز اقتصاد را تامین کند و تولید را افزایش دهد.
عباس آرگون، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی می‌گوید: از این بازار می‌توان تامین مالی کرد و نیز نقدینگی حاضر در این بازار را به بخش مولد اقتصادی وارد کرد، همچنین می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام را با تامین مالی و عرضه اولیه در بورس تکمیل کرد.
به‌زعم کارشناسان بازار سرمایه، تامین کسری بودجه دولت از بورس به شیوه افراطی و تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس که به رشد‌های هیجانی شاخص بورس در سال گذشته منجر شد، نمونه بارز دخالت‌ها و ریسک‌هایی است که از بیرون به بازار سرمایه تحمیل می‌شود و این‌ها به‌غیر از ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی است.
به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته‌ای که در حمایت از بازار سرمایه باید به آن پرداخت، رسیدگی به مشکلاتی است که از بیرون به این بازار تحمیل می‌شود. با توجه به تأکید رئیس‌جمهور در مورد مبارزه با فساد به‌صورت ساختاری، بازار سرمایه بهترین ابزار برای تحقق این هدف است.

آفتاب یزد: بی‌عملی روحانی کجا مدیریت میدانی رئیسی کجا؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی اذعان کرد: آقای رئیسی رئیس‌جمهور در ۱۰ روز ریاست‌جمهوری کار‌هایی را انجام داد که روحانی از انجام آن واهمه داشت.
آفتاب یزد ضمن استقبال از حضور میدانی رئیس‌جمهور برای بررسی مشکلات نوشت: مدت زمان زیادی نیست که سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست‌جمهوری نشسته، اما در همین زمان کم اقداماتی را انجام داده است که رئیس‌جمهور پیشین کشورمان یعنی حسن روحانی از آن واهمه داشت. ماجرا از این قرار است که در شرایطی که وضعیت کرونا ترسناک شده و اوضاع را برای مردم و کشور فوق بحرانی کرده، سید ابراهیم رئیسی به بخش کرونایی‌های بیمارستان امام خمینی (ره) و داروخانه ۲۹ فروردین تهران بدون اعلام قبلی مراجعه کرده تا از نزدیک جویای مشکلات مردم و کادر درمان باشد. او در این دیدار‌ها ضمن تقدیر و تشکر از کادر درمان و دلجویی از مردم بابت شرایط پیش آمده از بسیج شدن دولت برای حل موضوع کرونا خبر داده است.
این در حالی است که زمانی که حسن روحانی رئیس‌جمهور بود از ترس کرونا تقریبا به مدت دو سال (از زمان ورود کرونا به کشور) به هیچ عنوان ملاقات مردمی نداشت. یا حتی سال گذشته در زمان جلسه تقدیم بودجه به خاطر کرونا در مجلس حاضر نشد. همچنین جلسات هیئت دولت را یا به صورت ویدئوکال برگزار می‌کرد یا اگر هم در جلسه حضور داشت با فاصله زیاد از دولتمردانش می‌نشست. نکته جالب توجه اینجاست که اگر الان شرایط کشور وخیم است و روزانه ۵۰۰ نفر به کام مرگ فرومی‌روند و از در و دیوار بیمارستان‌ها بیمار کرونایی می‌ریزد، به خاطر سوءتدبیر‌های مدیریتی روحانی است که نتوانست از پس این بحران بربیاید.
به همین خاطر هم است که حضور رئیسی در بیمارستان‌ها به مذاق کاربران شبکه‌های اجتماعی خوش آمده و واکنش‌های مثبت آن‌ها را در پی داشته است.
به هر حال ایشان هم از وجود کرونا در امان نیست حتی اگر دو دُز از بهترین واکسن کرونا را زده باشد. اما حضورش در کنار مردم آن هم در این شرایط تا حدودی از دردهایشان کاسته است.
یکی از کاربران در این‌باره نوشته است: «ابراهیم رئیسی از توی ماشین شیشه دودی از وضعیت و مشکل مردم بازدید و نظرسنجی نمیکنه بلکه با حضور و بازدید سرزده بین مردم از مشکلات آن‌ها باخبر می‌شود».
دیگری نوشت: «روحانی هم آخوند بود، اما حتی یک‌بار نرفت خط مقدم جنگ کرونا ببینه چه خبره. درود بر ابراهیم رئیسی».
کاربر دیگری پاسخ داد: «خط مقدم کجا بود؟ روحانی از صندلیش جدا نشد بره مجلس، خط مقدم که هیچی».
کاربران دیگر نوشته‌اند: «دمش گرم که رفته... روحانی که کلا قرنطینه بود»، «بازدید سرزده دکتر رئیسی از یک داروخانه نویدبخش این مطلب بود که قوه مجریه دوباره رنگ و بوی مسئولینی از جنس بهشتی‌ها و رجایی‌ها گرفته است»، «از حسن و معاون اولش یاد بگیر، مراقب خودشون بودن و بی‌خیال مردم! دو سال قرنطینه بودن و دورکار! پا شدی رفتی و مسائل رو در میدان میبینی که چی؟!»، «آفرین خیلی خوشم اومد به این میگن کسی که با مردم واقعا همدرده»، «خیلی وقت بود ندیده بودیم رئیس‌جمهور از پاستور خارج بشه و بازدید داشته باشه خدا خیرت بده آقای رئیسی. ان‌شاءالله موفق باشی در حل مشکلات مردم»، «رئیس‌جمهور، هنوز یک هفته نیست که مشغول به کار شدند، آمدند و جویای وضعیت شدند. همین حضور و قوت قلب و بودن در اون بخش خطرناک در بین کادر درمان و مردم خیلی می‌ارزد. چقدر واقعا تفاوت هست تا اینکه دو سال یکجا بشینی و فقط حرف بزنی و بخندی در حالی که هموطنان دارن از دست می‌رن».

آرمان: انضباط مالی باید به دولت و بانک مرکزی برگردد

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: آمار‌های موجود نشان داده تلاش دولت‌های روحانی در زمینه مدیریت رشد نقدینگی هیچ ثمری نداشته و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این امید وجود دارد که کنترل نقدینگی به صورت کاملا علمی و با تکیه بر برنامه‌ریزی اقتصادی بهتر از گذشته صورت بگیرد.
روزنامه آرمان در گزارش خود نوشت: «یکی از برنامه‌های اقتصادی دولت باید کنترل رشد نقدینگی باشد؛ فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. آثار رشد نقدینگی مخرب شده و اگر جلوی آن گرفته نشود هر روز باید شاهد تضعیف پایه پولی و رشد بیشتر نقدینگی باشیم». باید تیم اقتصادی دولت جدید هماهنگ عمل کنند؛ در دولت قبل شاهد این بودیم که تیم اقتصادی دولت متاسفانه با هم هماهنگی نداشتند و همین نداشتن هماهنگی آسیب‌های زیادی را به اقتصاد وارد کرد. اگر تیم اقتصادی دولت هماهنگ و فرماندهی خوبی داشته باشد امکان کنترل نقدینگی وجود دارد البته که این اتفاق کوتاه‌مدت نخواهد بود و حتما هم باید با برنامه باشد.
آرمان با تاکید بر ضرورت اصلاحات ساختاری می‌نویسد: در موضوع برگشت ارز صادراتی هم همین مشکل وجود داشت، بانک مرکزی، وزارت صمت، گمرک هر کدام نظری متفاوت داشتند و بخشنامه‌هایی صادر می‌کردند که هیچ هماهنگی‌ای با هم نداشتند. این‌ها باید در یک راستا عمل کنند نه اینکه هر تلاش باید این باشد که بانک مرکزی در خدمت اقتصاد کشور باشد در غیر اینصورت وجود بانک مرکزی چه سودی برای کشور دارد.
انتظار می‌رود با اعمال سیاست احتیاطی محدودیت بر رشد ترازنامه بانک‌ها، روند کنترل رشد متغیر‌های پولی در ماه‌های آتی بهبود یافته و اقدامات بانک مرکزی در راستای حفظ ارزش پول ملی (ثبات قیمت‌ها) با موفقیت بیشتری همراه شود. کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها به عنوان یک اقدام راهبردی در زمینه کنترل رشد نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است و موفقیت بانک مرکزی در این زمینه می‌تواند نقش بسیار موثری را در کنترل رشد نقدینگی ایفا کند.

تورم ۶۹۰ درصد مسکن یادگاری دولت روحانی

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در ارزیابی کارنامه دولت روحانی در بخش مسکن تصریح کرد این دولت، بخش مسکن را درگیر رکود شدید کرد و با تورم ۶۸۹ درصدی تحویل دولت جدید داد.
این روزنامه با اشاره به افزایش قیمت سرسام‌آور مسکن نوشت: بررسی گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که در دولت روحانی (از مرداد ۹۲ تا اسفند ۹۹) متوسط قیمت مسکن ۶۸۹/۶ درصد افزایش یافته است. در حالی قیمت مسکن طی دولت‌های گذشته بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد طی هشت سال رشد می‌کرد که دولت یازدهم و دوازدهم در این حوزه رکورد دست‌نیافتنی را ثبت کرد و شاهد رشد ۶۹۰ درصدی قیمت مسکن در هشت سال اخیر بودیم.
برای خرید خانه ۸۰ تا ۱۰۰ سال باید پس‌انداز کرد تا بتوان صاحب‌خانه شد شاید در ابتدا به نظر برسد که این جمله کمی بزرگ‌نمایی است، اما اگر میانگین درآمدی دهک‌های پایین و متوسط جامعه را در نظر بگیریم آنگاه خواهیم دید که در ۱۰۰ سال پس‌انداز کردن و صاحب‌خانه شدن آنچنان هم غیرواقعی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۸ سال اخیر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۳ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان در مرداد ماه سال ۹۲ تا پایان اسفند ۹۹ بالغ بر ۶۸۹/۶ درصدی گران شد که رکوردی بی‌سابقه به حساب می‌آید.
برخی از کارشناسان بازار معتقدند که دلالان و واسطه‌گران استارت افزایش قیمت را در بازار مسکن زدند، این در حالی است که عده‌ای از فعالان بازار حضور دلالان را عامل گرانی در این حوزه نمی‌دانند و بر این باورند که تورم‌های بالا، سیاست‌های پولی غلط و خلق پول طی سال‌های اخیر سبب رشد قیمت در بازار مسکن شده است. البته عده‌ای دیگر از فعالان بازار معتقدند کمبود مسکن و عرضه نامناسب باعث رشد قیمت در این حوزه شده است. به گفته آن‌ها افزایش هزینه ساخت مسکن و کاهش تمایل برای ساخت و ساز سبب شد تا واحد‌های عرضه شده تقاضای بازار را پوشش ندهد و در نتیجه قیمت‌ها صعودی شود.
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن به ابتکار گفت: مسکن همانند هر کالای دیگری تابع عرضه و تقاضا است، هنگامی که عرضه کم و یا گران شود طبیعی است که سبب رشد قیمت در آن بخش می‌شود.
وی به کم‌کاری دولت روحانی طی ۸ سال اخیر در بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها تولید مسکن کاهش یافت و ما شاهد بودیم حمایت‌های دولتی برای ساخت و ساز هم کمتر شد. این کارشناس گفت: علاوه بر مسکن تمام کالا‌ها طی یکی دو سال اخیر بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

سامانه‌های هوشمند اقتصادی نباید جزیره‌ای و ضد تولید عمل کنند

دولت سیزدهم وعده عملی نشده «سامانه جامع تجارت» را به شکل شبکه‌ای به هم پیوسته و عملیاتی، به سرانجام برساند.
روزنامه وطن امروز با طرح این پرسش که چرا سامانه‌های شفافیت‌زا به جای کاهش بروکراسی، خود تبدیل به مانعی برای تولید و رونق اقتصاد شده‌اند؟ نوشت: شعار و برنامه اصلی دولت سیزدهم تحول اقتصادی است. تحول اقتصادی و حتی یک سیاست اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید مگر آنکه مجری و سیاست‌گذار تصویر درستی از شرایط موجود داشته باشد.
این مهم در حوزه اقتصاد با تجمع اطلاعات و داده‌ها امکان‌پذیر است. برای مثال در سال‌های اخیر همواره برنامه اخذ مالیات از ثروتمندان تحت عناوینی مانند مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی طرح شده، اما توفیق عملی در این رابطه به دست نیامده است. تمام این نارسایی‌ها ناشی از فعال بودن سامانه‌های اطلاعاتی متفاوت در زمینه‌های مختلف است که کار را برای مجریان یک قانون سخت می‌کند.
تجربه چند ساله راه‌اندازی و فعالیت سامانه‌های هوشمند در فضای اقتصادی، تولیدی و تجاری کشور نشان می‌دهد نه تنها پیچیدگی‌های اداری و سازمانی در اقتصاد کاهش نیافته، بلکه حتی به فرآیند‌های بوروکراتیک اضافه شده است. این خطای سیاستی ریشه در جایی دارد که سیاست‌گذار به پیش‌نیاز‌ها و الزامات پیشینی این سامانه‌ها توجه نکرده است و با تعریفی تقلیل‌گرایانه از مفهوم دولت الکترونیک و هوشمند‌سازی اقتصاد، صرفا به سمت طراحی سامانه‌های الکترونیکی رفته است. متولیان باید متوجه این امر باشند که سامانه‌های هوشمند به ذات خودشان به ایجاد شفافیت و تسهیل فرآیند‌ها ختم نمی‌شوند. در این چارچوب باید سیاست‌های سازگار با تعادل‌بخشی به بازار و ایجاد رشد اقتصادی و رفاه عمومی طراحی شود و بعد سامانه‌ها وارد عرصه شوند تا بتوانند در جای خودشان، کار روان‌سازی و تعدیل رویه‌های بوروکراتیک را انجام دهند. به اعتقاد صاحب‌نظران، بیشتر سامانه‌هایی که تاکنون ایجاد شده‌اند به دو دلیل کارآیی لازم را نداشته‌اند. اول اینکه پایگاه اطلاعاتی کاملی در هیچ حوزه‌ای وجود ندارد و از این رو ما با فقدان منابع اطلاعاتی روبه‌رو هستیم و دوم اینکه از نظر بستر فناوری اطلاعات، این سامانه‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و ارتباطات منظم و کافی با یکدیگر ندارند. باید منظور و هدف از ایجاد این سامانه‌ها مشخص شود؛ بنابراین به‌طور طبیعی اگر منظور روشن شود باید این سامانه‌ها پایگاهی از مجموعه داده‌ها را داشته باشند. در واقع باید داده‌ها درست و بهنگام به این سامانه‌ها تزریق شوند. بخشی از ناکارایی این سامانه‌ها به این دلیل است که داده‌های درست و بهنگام به آن‌ها داده نمی‌شود. یعنی داده‌ها تاخیر زمانی دارند.
یکی از فعالان بخش خصوصی می‌گوید: برخی سامانه‌های موجود صرفاً به عنوان عامل وقفه در فعالیت‌های تولیدی است.

********************

روزنامه وطن امروز**

برای حل مشکلات کشور نباید به خارج امید داشته باشیم

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم برای حل مشکلات کشور به خارج امید داشته باشیم، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور تاکیدات فراوانی بر رفع تحریم‌ها دارند، اما بعید است بتوانیم با نظام سلطه به جایی برسیم و نمی‌توان برنامه‌ریزی خود را برای اداره کشور متکی به رفع تحریم‌ها کرد؛ باید به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که فرض بر این باشد نظام سلطه تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد.
محمد مخبر در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در بخش‌های مختلف خاطرنشان کرد: ایران ۲۷۰۰ کیلومتر سواحل دریا دارد و از منابع طبیعی متعدد نیز برخوردار است که اگر بتوانیم بخوبی از ظرفیت‌های مختلف کشور بهره‌برداری کنیم، هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند کشور را به تحولات خوبی برساند.
وی با اشاره به پرآب بودن استان‌های شمالی کشور و ضرورت استفاده بهینه از این ظرفیت ارزشمند تصریح کرد: ۳ استان شمالی کشور از نظر وسعت به اندازه کشور هلند هستند و میانگین بارندگی این ۳ استان از هلند هم بیشتر است. با این وجود کشور هلند از بخش کشاورزی ۹۵ میلیارد دلار صادرات دارد، اما صادرات ما از بخش کشاورزی ۲۰۰ میلیون دلار است. این نشان می‌دهد باید استاندارانی توانمند در هر یک از این ۳ استان حضور داشته باشند، به گونه‌ای که هر کدام از آن‌ها مانند یک وزیر کشاورزی بتواند از ظرفیت‌های بخش کشاورزی بهره‌برداری کند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور در بخش معدن و نیز پتانسیلی که در بخش دریا وجود دارد، گفت: برخی کشور‌ها در تلاشند ۳۰ درصد «جی‌دی‌پی» خود را در اقتصادشان از طریق اقتصاد دریامحور تامین کنند، اما ما تاکنون استفاده مطلوبی از دریا نداشته‌ایم که امیدوارم در دوره پیش رو، سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی‌های خود را با توجه به ظرفیت‌های کشور انجام دهد.

***

حضور نظامیان ایران، چین و روسیه در «ولادی وستوک»

شماری از نیرو‌های مسلح ایران قرار است در کنار پرسنل نظامی برخی کشور‌های دیگر از جمله چین و روسیه در «مسابقات بین‌المللی نظامی ولادی وستوک» شرکت کنند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، ناو چینی «گوانگ یوان» به مسابقات بین‌المللی نظامی ۲۰۲۱ که در کشور‌های ایران، روسیه و چین برگزار می‌شود، اعزام خواهد شد. این ناو با ۵۰ خدمه نظامی قرار است با نفراتی از نیرو‌های مسلح ایران، روسیه، ونزوئلا و کشور‌های دیگر قابلیت‌های رزمی خویش را به نمایش گذارد. ولادی وستوک قرارگاه بندری ناوگان اقیانوس آرام نیروی دریایی روسیه است. در مسابقات ولادی وستوک آتش به اهداف دشمن فرضی در دریا و عملیات نجات دریایی برگزار می‌شود. در ایران و چین نیز قرار است مسابقاتی در زمینه غواصی و یگان پدافند هوایی برگزار شود. از سال ۲۰۱۴ چین برای شرکت در این مسابقات دعوت شده است. چین نخستین‌بار سال ۲۰۱۷ میزبان این مسابقات بود. وزیر دفاع جمهوری آذربایجان نیز اخیرا از حضور ۲ فروند شناور نظامی این کشور در بندرانزلی برای شرکت در مسابقات بین‌المللی دریایی خبر داد.
مسابقات بین‌المللی نظامی «جام دریا» در چند سال اخیر همه ساله با حضور ۴ کشور حاشیه خزر (ایران، روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان) در آب‌های ساحلی جمهوری آذربایجان برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران سال جاری برای نخستین‌بار میزبان این مسابقات بین‌المللی نظامی است. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان چندی قبل نیز از انجام رزمایش دریایی در دریای خزر خبر داد.

***

عضویت دائم ایران در سازمان شانگ‌های یک دیپلماسی برد- برد است

سفیر پیشین ایران در باکو عضویت دائم جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگ‌های را برای ۲ طرف دارای مزیت خواند و گفت: باید به این عضویت به عنوان دیپلماسی برد- برد نگاه کرد.
محسن پاک‌آیین در گفتگو با فارس، در تشریح اهمیت سازمان شانگ‌های برای ایران بار دیگر با بیان اینکه عضویت در این سازمان به نفع ۲ طرف است، خاطرنشان کرد: به نفع ایران است، چون ایران در یک ترتیبات امنیتی منطقه حضور می‌یابد و صاحب‌نظر می‌شود و به عنوان یک کشور ثبات‌ساز می‌تواند نقش خود را در تأمین امنیت منطقه و حوزه اوراسیا احیا کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، ایران با عضویت دائم در این سازمان، به بازار‌های گسترده کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های نیز متصل می‌شود و در حوزه‌های مختلف تجاری، ترانزیت و انرژی به عنوان یک قدرت منطقه می‌تواند با این کشور‌ها تعاملات اقتصادی مثبتی داشته باشد و با توجه به اینکه اخیرا ایران عضو ناظر اتحادیه اوراسیا شده، حضور در سازمان همکاری شانگ‌های می‌تواند این روند را تکمیل کند که ایران از ظرفیت‌های اقتصادی کشور‌های این حوزه که ۶۵ درصد جمعیت جهان و همچنین منابع جهان را در خود جای داده نیز استفاده کند. پاک‌آیین گفت: برای سازمان شانگ‌های هم اهمیت دارد که با قدرتی مثل ایران و کشوری ثبات‌ساز در منطقه که به لحاظ اقتصادی دارای منابع بسیار غنی برای همکاری اقتصادی است و پل ارتباطی شرق آسیا با غرب آسیا و همچنین شمال به جنوب تلقی می‌شود، ارتباط نزدیک داشته باشد.

********************

روزنامه خراسان**

رشد ادامه دار بیت کوین تا مرز ۴۸ هزار دلار

فارس - در معاملات دیروز ارز‌های مجازی قیمت بیت کوین ۳.۴ درصد رشد و از ۴۸ هزار دلار هم عبور کرد. هر چند تا لحظه تنظیم خبر (۱۸:۱۵) به ۴۶۵۰۰ دلار کاهش یافت. با این حال روند رشد بیت کوین و دیگر ارز‌های مجازی ادامه یافت.

عقب نشینی بورس از محدوده ۱.۵ میلیون واحدی

مهر - شاخص بورس دیروز با کاهش ۳۸۰۰ واحدی روی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی ایستاد. فارس، فملی و رمپنا به افت شاخص کمک کردند و پارس و خودرو در رشد شاخص مؤثر بودند. شاخص فرابورس نیز رشد ۹۴ واحدی داشت و به ۲۱ هزار و ۳۰۶ واحد افزایش یافت.

بازگشت سایه سنگین رکود

ایسنا - در حالی که اتاق بازرگانی ایران در گزارش ماه‌های گذشته از بهبود نسبی دیدگاه فعالان اقتصادی به شرایط موجود حکایت می‌کرد، اما برآورد‌ها از تیرماه نشان می‌دهد که شرایط به شدت تغییر کرده است. اتاق بازرگانی ایران وضعیت شامخ اقتصاد ایران را با نظرخواهی از فعالان اقتصادی به شکل ماهیانه بررسی و اعلام می‌کند. طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در تیرماه به ۴۴.۶۲ واحد رسید که نسبت به خرداد (۵۱.۲۷) کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

بانک ها، تعطیل؛ فقط شعب کشیک فعال هستند

ایبنا - دبیر کل کانون بانک‌های دولتی و نیمه دولتی، از تعطیلی بانک‌ها پیرو دستورالعمل ستاد ملی کرونا خبر داد. قیطاسی‌افزود: بانک‌ها برحسب ضرورت و صلاحدید و تصمیم مدیران عامل بانک‌ها باجه‌های کشیک در شعب مرکزی شهرستان‌ها را در سطح کشور برای رفع نیاز‌های غیرضروری پیش بینی خواهند کرد که از طریق سایت بانک‌ها اطلاع رسانی لازم به عمل می‌آید.

********************

روزنامه ایران**

امریکا مانع توافق برای تبادل ۱۰ زندانی شد

خبر اول اینکه، معاون سیاسی وزیر امور خارجه بار دیگر امریکا را مسئول کارشکنی در روند تبادل زندانیان اعلام کرد. سیدعباس عراقچی این را در توئیتی خطاب به «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس نوشت و گفت: «آقای دومینک راب! شما بهتر از هر کس دیگری می‌دانید که توافق برای آزادی ۱۰ زندانی از جمله انوشه آشوری - هفته‌ها پیش به سرانجام رسید -، اما دوستان شما در واشنگتن مانع آن شدند.» او افزود: «آشوری و ۹ نفر دیگر توسط امریکا برای اهداف سیاسی به گروگان گرفته شده‌اند. امیدوارم این موضوع را برای مردم خود تشریح کنید.» این پیام عراقچی در پی آن مطرح شد که وزیر خارجه انگلیس ساعاتی قبل‌تر در توئیتی با بیان اینکه امروز چهارمین سالگرد بازداشت انوشه آشوری است خواستار آزادی آشوری و دیگر زندانیان دوتابعیتی شد. در پاسخ به این موضع‌گیری بود که عراقچی یادآور روندی شد که پیشتر میان ایران و امریکا درباره تبادل زندانیان مورد توافق قرار گرفته بود، اما همزمان با توقف مذاکرات احیای برجام در وین، از دستور کار مقام‌های امریکایی خارج شد و این کشور دیگر حاضر به اجرای توافقات صورت گرفته پیرامون این موضوع نشد. گفتگو‌های غیرمستقیم تهران و واشنگتن پیرامون تبادل ۴ ایرانی در برابر ۴ امریکایی در حالی به توافق نهایی رسیده بود که پس از توقف مذاکرات وین در دور ششم، امریکا مذاکرات وین را به این فرایند گره زد و توافق را بر هم زد.

آزادی ۱۰۱ زندانی همزمان با سفر اژه‌ای به البرز

خبر دیگر اینکه، رئیس کل دادگستری استان البرز از آزادی ۱۰۱ زندانی همزمان با سفر محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به این استان خبر داد. به گزارش میزان، به گفته حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز همزمان با حضور رئیس قوه قضائیه، هیأتی مرکب از ۶۰ نفر از قضات استان البرز به‌صورت همزمان از ندامتگاه مرکزی کرج و فردیس بازدید کرده و ضمن صحبت و رسیدگی به مشکلات زندانیان، مقدمات آزادی زندانیان را فراهم کردند. بر این اساس با بررسی پرونده زندانیان، ۸۰ زندانی مستحق بهره‌مندی از ارفاقات قانونی و اعطای مرخصی منتهی به آزادی تشخیص داده شدند و همچنین با استفاده از ظرفیت ستاد دیه و با مشارکت خیرین، با تأمین بدهی حدود ۱۰ میلیارد ریالی ۲۱ زندانی جرایم غیرعمد، زمینه آزادی این محکومان میسر شد. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس هم ضمن بازدید از زندان دماوند با مرخصی پایان حبس ۱۷ نفر موافقت کرد که نسبت به آزادی آنان اقدام شد. به گزارش ایسنا، علیرضا آقاجاری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس همچنین در جریان این بازدید با ۷۰ نفر از مددجویان ملاقات چهره به چهره داشت که پس از استماع صحبت‌های آنان، دستورات لازم را جهت تسریع در امورآن‌ها در چارچوب قوانین صادر کرد.

توضیح گمرک درباره شایعه ارسال واکسن به ونزوئلا

شنیدیم که، معاون فنی گمرک ایران در خصوص فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره ارسال واکسن چینی از ایران به ونزوئلا توضیح داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک دراین باره گفت: مبدأ این کالای ترانزیتی، چین و مقصد آن کاراکاس ونزوئلا بوده و در ایران فقط هواپیما عوض کرده و ترانشیپمنت (انتقال غیر‌مستقیم از یک هواپیما به یک هواپیمای دیگر) شده است. او در ادامه افزود: به دلیل اینکه تا پرواز بعدی شرایط دمایی تغییر نکند، کالا در سردخانه نگهداری می‌شود و برای این منظور جایی که فیلم گرفته شده محوطه حوزه ۲ است.

تحریم‌های تازه امریکا علیه چند شخص و شرکت در ارتباط با سپاه پاسداران

دست آخر اینکه، امریکا یک فرد و چهار شرکت را به بهانه حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تحریم قرار داد. به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال‌پست، وزارت خزانه‌داری امریکا با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم‌هایی علیه «محمود رشید الحسبی» خبر داد و مدعی شد که این شخص با مقامات ارشد سپاه پاسداران همکاری داشته و انتقال نفت ایران را تسهیل می‌کرده است. همچنین در این رابطه شرکت‌هایی نظیر «نیمر اینترنشنال» و «اوربیت پتروکمیکال تردینگ ال ال سی» نیز در لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری امریکا قرار گرفته‌اند.

********************

روزنامه شرق**

افزایش ۵ برابری قیمت سوخت در بیروت
بازگشت تظاهرات به لبنان

تصمیم بانک مرکزی لبنان درباره برداشتن یارانه سوخت، مردم این کشور را دوباره به خیابان‌ها کشانده است؛ وضعیتی که با هشدار نسبت به احتمال از کنترل خارج‌شدن امنیت کشور همراه شده است. به گزارش «الشرق الاوسط»، درحالی‌که اقدام بانک مرکزی موجب افزایش پنج‌برابری قیمت بنزین در کشور می‌شود، صد‌ها خودرو در برابر ایستگاه‌های عرضه سوخت صف کشیده‌اند. معترضان در خیابان‌های بیروت نیز تجمع کردند و خودروی حامل «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی را در مسیر دیدارش با رئیس‌جمهور لبنان هدف پرتاب تخم‌مرغ قرار دادند.
مناطق جنوبی لبنان نیز شاهد اعتراضات گسترده بود. در صیدا مردم با آتش‌زدن سطل‌های زباله خیابان‌های اصلی را بستند. در نبطیه نیز مردم خودروهایشان را در وسط خیابان‌های اصلی شهر پارک کردند. در شمال هم اوضاع تفاوت چندانی نداشت و مناطقی از کوره و جبل لبنان شاهد تظاهرات گسترده بود.
اکثر ایستگاه‌های عرضه سوخت از روز چهارشنبه فعالیت خود را متوقف کرده‌اند تا قیمت رسمی سوخت ابلاغ شود. در ایستگاه‌های فعال صف‌های خودرو‌ها تا صد‌ها متر می‌رسد.
«جورج براکس»، عضو اتحادیه عرضه‌کنندگان سوخت در لبنان، تأکید کرد که درحال‌حاضر قیمت سوخت بر اساس دلار سه‌هزارو ۹۰۰ لیره‌ای به عرضه‌کنندگان فروخته می‌شود و برداشتن یارانه به معنای فروش آن به قیمت دلار در بازار آزاد یعنی بیش از ۲۰ هزار لیره است. اتحادیه کارگری لبنان این اقدام بانک مرکزی را موجب واردشدن ضربه شدید به وضعیت اقتصادی و تجاری کشور دانسته و افزوده است که خسارت این وضعیت را مردم عادی لبنان می‌پردازند و این وضعیت به از کنترل خارج‌شدن امنیت کشور می‌انجامد.
در همین حال، ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یگان‌های ارتش به ایستگاه‌های سوختی که بسته‌اند حمله کرده و تمامی بنزینی که در این ایستگاه‌ها ذخیره شده، کشف و ضبط شده و مستقیما میان شهروندان توزیع خواهد شد.

«نه» دیاب به میشل عون

همچنین حسان دیاب، نخست‌وزیر مستعفی لبنان، درخواست رئیس‌جمهوری برای برگزاری نشست فوق‌العاده دولت برای بررسی بحران سوخت در کشور را غیرقانونی دانست و رد کرد. در بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر لبنان دراین‌باره آمده که دولت از ۱۰ آگوست ۲۰۲۰ استعفای خود را اعلام کرده و به موجب قانون اساسی صرفا حق فعالیت محدود در حد پیشبرد امور جاری کشور را دارد و برای جلوگیری از هرگونه سوءتفاهمی از نقض قانون اساسی و برگزاری جلسه هیئت دولت خودداری می‌کند.
جریان المستقبل لبنان هم درخواست ریاست‌جمهوری این کشور از نخست‌وزیر، پیشبرد امور برای برگزاری جلسه فوق‌العاده کابینه و بررسی بحران سوخت در لبنان را نقض قانون اساسی این کشور خواند. این جریان در ادامه بیانیه خود آورده است: سردرگمی ریاست‌جمهوری کل کشور را متضرر می‌کند و پاسخ منفی حسان دیاب به ریاست‌جمهوری و امتناع او از فراخوان برگزاری جلسه استثنائی به این دلیل بود که او نمی‌خواهد مرتکب نقض قانون اساسی شود. پیش‌تر میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، خواستار برگزاری جلسه استثنائی هیئت دولت مستعفی به علت ضرورت بررسی بحران سوخت در کشور شده بود. عون تأکید کرده بود که برگزاری این جلسه مبتنی بر اصل ۵۳ قانون اساسی لبنان است.

پوتین جمعه میزبان مرکل است

سخنگوی دولت آلمان در جریان یک نشست خبری در شهر برلین اعلام کرد آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، قرار است در تاریخ ۲۰ آگوست به مسکو سفر کند، اما جزئیات این سفر هنوز اعلام نشده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، استفن زایبرت، سخنگوی دولت آلمان در برلین گفت: روز جمعه ۲۰ آگوست صدراعظم دولت فدرال آلمان به مسکو سفر خواهد کرد. چند روز دیگر ما درباره محتوای این برنامه خواهیم گفت.
او اضافه کرد: این نسبتا واضح است که او در این سفر با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار خواهد کرد.
این سخنگو همچنین اطلاعاتی را که کمی قبل‌تر از سوی اوکراین گزارش شد، تأیید کرده و گفت: مرکل در ۲۲ آگوست به شهر کی‌یف سفر خواهد کرد. او جزئیات بیشتری درباره هیچ‌یک از این سفر‌ها مطرح نکرد. پیش‌تر سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور اوکراین، به اعلام این سفر به کی‌یف پرداخته بود.
بخش عمده صادرات روسیه به آلمان را نفت و گاز تشکیل می‌دهد و این کشور اروپایی نیز ماشین‌آلات صنعتی و خودرو و کالا‌های با فناوری‌های پیشرفته به روسیه صادر می‌کند. دو کشور همچنین در طرح خط لوله گاز نورداستریم ۲ که در حال تکمیل است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند، مشارکت می‌کنند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات