صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۴ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) هم مسئولینی که مجالس را ترتیب می‌دهند، هم آقایان منبری‌ها و وعاظ یا مدّاحانی که مجلس را اداره می‌کنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت می‌کنند، بایستی ملاحظه کنند تا با دقّت شیوه‌نامه‌ها رعایت بشود، فاصله‌ها رعایت بشود. نگذارند که این مجالس خدای‌نکرده وسیله شیوع بشود. (۲۰/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

الگوی ابدی مبارزه!

انقلاب عظیم امام حسین(ع) و بنیادگذاری مکتب سرخ عاشورا اگرچه در نگاه ابتدایی یک حادثه است، اما در نگاه عمیق و بنیادی، یک حرکت اندیشه‌ساز و الگوی الهام‌بخش و تمدن ساز برای همه انسا‌ن‌ها فارغ از زبان، آئین، مذهب و نژاد در همه زمان‌هاست. البته اساس این قیام برای حفظ و ماندگاری اسلام و دفع انحرافات و تحریفات از آن برای همیشه تاریخ است؛ اما از آن‌چنان ظرفیتی برخوردار است که هم‌اکنون نیز پس از چهارده قرن، ملت‌ها و انسان‌های آزادی‌خواه و تحت ستم با پیروی از درس‌های قیام عاشورا، علیه ستم و استبداد مبارزه می‌کنند. مکتب و راه بزرگ امام حسین(ع) به‌گونه‌ای طراحی و اجرا شده است که محصول و ثمراتی جز آزادی و آزادگی، استقلال، عزت، ایثار و اقتدار نمی‌تواند به بار آورد. به‌راستی چه عامل و خصیصه‌ای در قیام عاشوراست که هم گاندی راه استقلال هند را از آن الهام می‌گیرد و هم برای نهضت‌های معاصر ازجمله انقلاب اسلامی ایران راهگشاست؟ در اینجا تلاش می‌شود به نکاتی مهم و ناب از کلام رهبری معظم انقلاب درباره قیام حسینی(ع) از کتاب «انسان 250 ساله»، نقل و مورد تأمل قرار گیرد.

نکات تحلیلی: 1- این نهضت در متن خود این درس‌آموزی بزرگ را دارد که «مرگ سرخ به از زندگی ننگین است». این آموزه جهانی است و کسانی که این راه آزمون شده را در راه کسب استقلال خود به کار بستند، موفق بودند. 2- جامعه باید در مدار سیر صحیح و درست قرار گیرد. هدف نهضت حسینی، بازگرداندن جامعه اسلامی به خط صحیح بود، آن‌هم زمانی که راه عوضی شده است و جهالت و ظلم و استبداد و خیانت کسانی، مسلمین را منحرف کرده و زمینه و شرایط هم آماده است. 3- امام حسینعلیه‌السلام برای انجام یک واجب، قیام کرد. این واجب، عبارت است از اینکه هر وقت دیدند که نظام جامعه اسلامی دچار یک فساد بنیانی شده و بیم آن است که به‌کلی احکام اسلامی تغییر یابد، هر مسلمانی باید قیام کند. البته در شرایط مناسب؛ آن وقتی که بداند این قیام منتج به نتیجه و اثر خواهد شد.

نکته راهبردی: درس بزرگ عاشورا آن است که تا قبل از آن خواص هم حاضر نبودند علیه انحراف و ظلم اموی قدمی بردارند؛ اما بعد از قیام امام حسینعلیه‌السلام این روحیه زنده شد. حسین‌بن‌علیعلیه‌السلام کاری کرد که وجدان مردم بیدار شد؛ بنابراین، اسلام زنده‌شده قیام امام حسین(ع) است. حسین‌بن‌علیعلیه‌السلام کاری کرد که در همه دوره‌های حکومت طواغیت، کسانی پیدا شدند که در مقابل آن‌ها بایستند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                        

تودیعی در بستر آمار تأسف‌بار

«مسعود میرکاظمی» در مراسم معارفه خود به‌عنوان رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه، با بیان این‌که امروز دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل می‌گیریم، گفت: «باید فکری برای کسری بودجه امسال کرد». بخشی از وضعیت نامطلوبی که دولت روحانی تحویل دولت سیزدهم می‌دهد، از قرار زیر است:

گزاره‌های خبری: 1- تورم بیش از ۴۴ درصد، رشد نقدینگی ۶۸۰ درصدی، سه برابر شدنِ بدهی‌های دولت از سال ۹۴، وضعیت کسری بودجه ۴۵۰ هزارمیلیاردی ازجمله موارد وضعیت نامطلوبی است که رئیس‌جمهور منتخب در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از آن نام برد. 2- بدهی به بانک‌ها در خرداد سال 92, صد و چهار هزار میلیارد تومان بوده است درحالی‌که امروز بر اساس آمار سایت بانک مرکزی، نظام بانکی 650 هزار میلیارد تومان طلب دارد که 90 درصد آن متعلق به بدهی دولت است. 3- در سال 91 عملکرد هزینه‌های جاری دولت 89 هزار میلیارد تومان بوده است، لیکن امروز به 900 هزار میلیارد تومان رسیده است. 4- هم‌اکنون در کشور ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت جوان مجرد در سن متعارف ازدواج وجود دارند که هنوز ازدواج نکرده‌اند. از طرفی با کاهش ۶۰ درصدی ساخت‌وساز مسکن در کشور، حداقل امروز برای ایجاد تعادل در بازار و رفع نیاز موجود و جبران عقب‌ماندگی‌ها، ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی موردنیاز است. 5- متوسط رشد قیمت محصولات خوراکی در دولت تدبیر و امید روحانی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد است و رشد قیمت در مسکن ۷۰۰ درصد و رشد قیمت در خودرو، ۸۰۰ درصد؛ 6- بر اساس گزارش مرکز آمار، شاخص‌های توزیع درآمد در دولت روحانی به بدترین وضعیت خود رسیده است. در آخرین سال دولت دهم، ضریب جینی به عدد 0.365 رسیده بود درحالی‌که در سال پایانی دولت روحانی، ضریب جینی با افزایشی 9.5 درصدی به 0.401 رسیده است.

گزاره تحلیلی: متأسفانه این وضعیت نابسامان اقتصادی حاصل تفکر و مدیریت مبتنی بر پشت‌میزنشینی و صدور بخشنامه از تهران برای شهرستان‌ها و روستاها بود. با فاصله گرفتن وزرا از مردم و نظرسنجی و تصمیم‌گیری رئیس‌جمهور از پشت شیشه‌های دودی خودرو به‌جای حضور میدانی، این نتایج نامطلوب را رقم زد. باکمال تأسف دولتی که با شعار تدبیر و امید آمد، بیشترین میزان ناامیدی را در بین مردم رواج داد. یکی از عملیات‌های روانی که این روزها علیه دولت سیزدهم به‌صورت کاملاً پنهان در حال رشد است و به‌شدت در فضای مجازی و رسانه‌های معاند تبلیغ می‌شود، بالا بردن سطح انتظارات از دولت، بدون توجه به وضعیت نامطلوب و نابسامان فعلی است. خنثی‌سازی جنگ تبلیغاتی دشمن بابیان واقعیت‌های موجود در کنار امیدآفرینی هوشمندانه، از اولویت‌های لازم در این برهه است. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه                            

آخرین خبرها از افغانستان

پیشروی‌های طالبان همچنان ادامه دارد و این گروه تاکنون بر سه‌چهارم افغانستان مسلط شده است. سخنگوی طالبان همچنین دیروز خبر از تصرف مزار شریف، مرکز استان بلخ در شمال افغانستان داد. طالبان با حضور در ولسوالی چهار آسیاب به ۱۱ کیلومتری جنوب کابل نیز رسیده و نگرانی پایتخت‌نشینان را دوچندان کرده است؛ اکثر سفارتخانه‌های خارجی از بیم تصرف کابل، به حالت نیمه تعطیل یا تعطیلی کامل کشیده شده‌اند و برخی از شهروندان افغانستانی، چمدان به دست در فرودگاه این شهر منتظر خروج از کشور هستند. بااین‌حال، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان دیروز (شنبه) با شماری از سیاستمداران افغان، با محوریت ایجاد دولت موقت، جلسه‌ای پشت درهای بسته تشکیل داد. دفتر عبدالله عبدالله و سیاسیون حاضر در این جلسه تاکنون جزئیاتی از نشست به رسانه‌ها ارائه نکرده‌اند لیکن شهروندان افغانستان امید دارند تا سیاسیون به طرح جامعی دست یابند تا جنگ در کشورشان خاتمه یابد.

▼ اخبار

اندیشکده صهیونیستی: ایران و محور مقاومت قدرتمندتر می‌شوند

مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در یادداشتی به قلم دکتر دورون ماتزا، پژوهشگر این اندیشکده صهیونیستی و از مدیران ارشد دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل نوشت: «بر اساس اطلاعیه‌های رسمی، واشنگتن در حال کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه است. این کاهش شامل پایگاه‌های دفاع هوایی در عربستان که با حملات حوثی‌های یمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، می‌باشد. این اتفاقات، اخبار شوک‌آوری نیست. برای جو بایدن، اولویت‌های سیاست خارجی کنونی عمدتاً بر چین و در سطحی محدود، بر خاورمیانه (و یا روسیه) متمرکز شده است. به همین دلیل، دولت بایدن تمایل چندانی به حضور در خاورمیانه ندارد و لذا بایدن علاقه‌ای به بازسازی اقدامات دوره نخست دولت اوباما و دخالت همه‌جانبه در باتلاق پیچیده اختلافات اسراییل-فلسطین ندارد». در ادامه این یادداشت آمده است: «بایدن می‌خواهد به‌سرعت ایالات‌متحده را از منطقه خارج کند و معتقد است که راه رسیدن به این هدف از طریق توافقی با ایران خواهد بود که این کشور را به یک ابرقدرت منطقه‌ای تبدیل کند. بدین ترتیب شاهد رفع موانع اقتصادی کنونی و اجازه به ایران جهت دستیابی احتمالی به سلاح‌های هسته‌ای خواهیم بود. تضعیف منطق راهبردی توافق ابراهیم و «دیوار آهنین» اسرائیل و دولت‌های خلیج‌فارس علیه ایران با بهبود روابط دوستانه اخیر تعدادی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تهران نشان می‌دهد که آن‌ها تغییر نگرش‌های آمریکا در دوران دولت بایدن را احساس کرده‌اند». مرکز مطالعات راهبردی بسا در پایان تصریح می‌کند: «اگر این اتفاق روی دهد، در آینده شاهد قدرتمندتر شدن جایگاه راهبردی ایران خواهیم بود. این اتفاق شرایطی را پدید خواهد آورد که به نفع «محور مقاومت» است و می‌تواند واقعیت خاورمیانه را بسیار پیچیده‌تر و حتی انفجاری‌تر نماید، همان‌طور که اتفاقات جنگ اخیر در نوار غزه به جهانیان نشان داد».

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه: تحریم را بیش‌ازاندازه بزرگ نکنیم

مسعود میرکاظمی، دیروز رسماً به‌عنوان رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه کار خود را شروع کرد. وی در جلسه معارفه خود با شرح واقعیت‌های موجود اقتصادی، گریزی به تحریم‌های کشور نیز زد و گفت: «۴۰ سال است که تحریم هستیم. در دوران جنگ قطعات یدکی خودرو به ما نمی‌دادند و قدرت تولید هم نداشتیم، امروز قدرت تولید داریم نباید تحریم را بیش‌ازاندازه بزرگ کنیم، در دوران جنگ حتی قدرت تولید یک سلاح کوچک نداشتیم، اما امروز جزو چند کشور اول جهان در تولید تجهیزات نظامی هستیم». میرکاظمی افزود: «می‌توانیم موفق شویم، چون امروز قدرت تولید داریم و امیدواریم با آشنایی کامل به ظرفیت‌های کشور به‌خصوص نیروی انسانی، بتوانیم مشکلات را دقیق شناسایی و برای آن راه‌حل پیدا کنیم». وی به مذاکره اشاره کرد و گفت: «مذاکره جای خودش را دارد امیدواریم به نتیجه برسد و اگر نرسید ما کشور ضعیف و فقیری نیستیم منابع فراوان و نیروی انسانی زیادی داریم باید فضایی ایجاد کنیم که بتوانند رشد و نمو کنند». 

متلک آبدار کره شمالی به دولت آمریکا

وزارت امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکا قبل از آنکه گستاخانه درباره مسائل حقوق بشری دیگر کشورها صحبت کند، باید به مشکلات حقوق بشری جامعه خودش که به خاطر سیاست‌های ضد مردمی‌اش روزبه‌روز بدتر می‌شود، رسیدگی کند». این وزارتخانه از آمریکا به خاطر اینکه به‌جای اتخاذ برنامه‌هایی برای تضمین حقوق اولیه مردم خودش، گستاخانه غرق در فضولی و دخالت در وضعیت حقوق بشری دیگر کشورها شده انتقاد کرد. وزارت امور خارجه کره شمالی سپس آمریکا را به رفتار کردن همچون یک «قاضی حقوق بشری» متهم کرد و گفت: «جامعه بین‌الملل نیز واقعیت آمریکا را به سخره می‌گیرد». یکی از ممنوعیت‌های دولت آمریکا در خصوص تخلیه خانه توسط مستأجرانی که در دوران پاندمی کرونا نتوانستند اجاره‌ خانه‌هایشان را پرداخت کنند، در پایان ماه گذشته میلادی در اکثر بخش‌های این کشور منقضی شد و میلیون‌ها مستأجر در معرض خطر از دست دادن خانه‌هایشان قرار گرفتند. وزارت خارجه کره شمالی مدعی شد که بیش از 15 میلیون تن از 6.5 میلیون خانوار در آمریکا با حکم تخلیه خانه‌هایشان روبه‌رو هستند.

‌اخبار کوتاه

تعقیب قضایی مسئولین بانک‌های رباخوار!/ «حجت‌الاسلام منتظری» دادستان کل کشور با ارسال نامه‌ای به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، ضمن هشدار در خصوص هرگونه عملیات منجر به بروز ربا در آن‌ها، از تعقیب عاملان عملیات ربا خبر داد. در متن نامه دادستان کل آمده است: «اِعمال نظارت‌های دقیق مدیران و مسئولان محترم نظام پولی کشور و پیشگیری و برخورد جدی با این پدیده شوم و مذموم، امری ضروری و غیرقابل‌اجتناب است. ضمن استقرار نظامات لازم پیشگیرانه در صورت مواجهه با هرگونه عملیات منجر به بروز ربا نسبت به معرفی متخلفان به مراجع ذی‌صلاح قضایی اقدام نمایید. هرگونه قصور دراین‌ارتباط موجب اعمال پیگردهای قانونی خواهد بود».

رئیسی: تعطیلی عمومی ممکن نیست/ دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام خبر تصمیم این ستاد مبنی بر تعطیلی سراسری کشور از 25 الی 30 مرداد ماه، گفت: «به ‌هیچ‌ وجه در کشور ما به دلیل نبود برخی امکانات الکترونیکی، تعطیلی عمومی (لاک‌داون) ممکن نیست. بعد از همین ۶ روز، تعطیلی رستوران‌ها، تالارها، مراکز ورزشی سرپوشیده، نمایشگاه‌های سربسته و استخرهای سرپوشیده ادامه‎دار خواهد بود». وی از سرعت یافتن واکسیناسیون در کشور نیز گفت و افزود: «تا پایان مرداد ۱۰ میلیون دُز، تا آخر شهریور ۲۰ میلیون دُز و در مهر و آبان هم ۳۰ میلیون واکسن به‌طور قطعی وارد کشور می‌شود».

استمداد دولت از دلسوزان و جوانان کشور/ «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‏شاید در حساس‌ترین برهه کنونی باشیم. انتظار مردم از دولت جدید، حل مسائل زیادی است که روز و شب درگیرشان کرده است. دولت دست یاری به تمامی دلسوزان دارد و امید به جوانان که ما را کمک کنند».

پاداش 1.5 میلیاردی در هیئت‌مدیره گروه مپنا!/ بر اساس تصمیم مجمع عمومی سالانه گروه مپنا، پاداش اعضای هیئت‌مدیره این گروه در سال مالی منتهی به فروردین سال ۱۳۹۹ حدود ۱ میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان تعیین‌شده و این مبلغ به‌صورت ناخالص است. قابل‌ذکر است هنوز مجمع عمومی سال مالی منتهی به پایان فروردین ۱۴۰۰ برگزار نشده و با روند سال گذشته پیش‌بینی می‌شود با توجه به نسبت‌های مالی گروه و از جمله سود، رقم پاداش هیئت‌مدیره ارقام بالاتری باشد. سهام نزدیک به 50 درصدی این ابرشرکت مهندسی در اختیار وزارت نیرو قرار دارد.

سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در آسمان یمن/ سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، پدافند هوایی ارتش این کشور یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی از نوع «اسکن ایگل» را که در حال انجام عملیات خصمانه در ناحیه «مدغل» استان «مأرب» بود، با موشک زمین به هوا سرنگون کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات