صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۲۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۶ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر ما به معنای واقعی کلمه می‌خواهیم در کنار مردم باشیم، باید بی‌امان با فساد و مفسد مبارزه کنیم. بستر‌های فساد، زمینه‌های فساد در قوّه مجریه تشکیل می‌شود؛ اینجا باید با فساد مبارزه کرد. این فرار‌های مالیاتی، انحصار‌های بی‌دلیل، سوءاستفاده از ارز ترجیحی، فعالیت‌های ناسالم سوداگرانه، قاچاق و امثال این‌ها. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

سبک زندگي حسيني

«عاشورا» را مي‌توان قلب تپنده تاريخ تشيع و خاستگاه تولد فرهنگ جهاد و شهادت؛ و مکتب حسين(ع) و يارانش را مهم‌ترین منبع الهام‌بخش تمامي جنبش‌هاي آزادي‌خواهانه‌اي دانست که در طول 1400 سال براي مبارزه با ظلم و جور به پا خاستند. متأثر از همين الگو بود که ياران خميني(ره)، بيش از چهار دهه در برابر همه دشمني‌ها در عرصه‌هاي مختلف دوام آوردند.

گزاره‌هاي تحليلي: 1- هشت سال دفاع مقدس بزرگ‌ترین فرصت تاريخ انقلاب اسلامي بود که با تمسک به مکتب حسين(ع)، سبک نويني از زندگي را خلق کند که از آن با عنوان فرهنگ و سبک زندگي بسيجي ياد مي‌کنيم. آنچه در ماجراي دفاع مقدس خلق شد، تنها الگويي براي چگونه جنگيدن و دفاع نظامي در برابر دشمن نبود، بلکه در دل چادرها و سنگرها و در پس خاک‌ریزها، سبکي از زندگي تولد يافت که در عصر جاهليت مدرن و غرق شدن آدمي در منجلاب شهوت و منفعت‌گرايي، مي‌تواند به معبري نوراني براي خوب زيستن و پاک ماندن تبديل گردد و به‌مثابه چراغ هدايتي براي نجات جامعه بشري عمل نمايد؛ سبک زندگي متفاوتي که از جوان بسيجي يک عارف بالله و مجاهد في سبيل الله مي‌ساخت. 2- سبک زندگي حسيني داراي مؤلفه‌ها و شاخصه‌هايي است که براي کساني که بدان پايبند بودند، اهليتي را به همراه مي‌آورد. در اين نگاه، بسيجي عاشورايي کسي است که اهل خودسازي انقلابي و ارتباط با خدا، اخلاص در عمل و کار براي رضاي خدا، حضور در صحنه، پاک زيستن، عمل مجاهدانه، اميد و توکل، تلاش عاشقانه و مؤمنانه، بلندهمتی و صاحب اراده، پيشرو بودن و خط‌شکنی، دغدغه‌مندي و مسئوليت‌پذيري، آرمان‌خواهی توأم با عمل‌گرایی، تدبير و رفتار عاقلانه، بصيرت و شناخت دشمن، رعايت نظم و انضباط و قانون، اعتدال و میانه‌روی، فعاليت و نشاط، خدمت به مردم، عمل به تکليف، عزت و ايستادگي و استقامت، شجاعت و رشادت، ايثار و ازخودگذشتگي، زندگي مرگ‌آگاهانه و شهادت‌طلبانه و ... باشد و اين خصوصيات و کليدواژه‌ها، مهم‌ترین دال‌هاي گفتمان و تفکر بسيجي را تشکيل مي‌دهد. 3- امروز نيز ساختن کشور و حرکت در مسير تحقق تمدن اسلامي نيازمند پايبندي به سبک زندگي حسيني است و کساني مي‌توانند در مسير تمدن سازي در دهه پنجم انقلاب اسلامي و تحقق دولت اسلامي و انقلابي پيشگام باشند که در مکتب حسين(ع) تربيت يافته باشند! بازخواني کربلا، بازخواني يک قصه تکراري در وراي چهارده قرن گذشته نيست! تمسک به حيات طيبه‌اي است که مي‌تواند آن‌چنان آرمان و اميد و هويتي به قلب جوانان اين سرزمين تزريق کند که زياده‌خواهي هيچ سلطه‌طلبي در عالم نتواند در برابر اراده آن بايستد و با تحريم و تهديد و تطميع، آن را به تسليم و شکست بکشاند! (نویسنده: مهدي سعيدي)

▼گزارش روز                            

راهکاری برای افغانستان

با تسلط طالبان بر پایتخت و سقوط آخرین سنگر دولت غرب‌گرای افغانستان، شورای امنیت سازمان ملل در یک جلسه فوری با حضور نماینده افغانستان و آنتونیو گوترش به بررسی آخرین تحولات این کشور پرداخت.

گزاره‌های خبری: نماینده آمریکا در نشست شب گذشته در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «باید حملات علیه غیرنظامیان در افغانستان متوقف شود. طالبان باید تضمین دهد که امنیت غیرنظامیان را در افغانستان حفظ می‌کند. طالبان باید اجازه رسیدن کمک به غیرنظامیان را در افغانستان بدهد. ما از همسایگان افغانستان و کشورهای دیگر می‌خواهیم تا پناهگاهی برای افغان‌هایی که تمایل دارند کشور را ترک کنند، فراهم نمایند». «باربارا وود» نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست فوق اظهار داشت: «آنچه در افغانستان در حال رخ دادن است، یک تراژدی بزرگ است. طالبان باید تمامی اقدامات خصمانه و نظامی را در افغانستان متوقف کند. طالبان باید به حمایت از حقوق اقلیت‌ها پایبند باشد». نماینده روسیه نیز در این نشست گفت: «ما اعتقاد داریم که ایران می‌تواند نقش مهمی (در شرایط کنونی افغانستان) ایفا کند.»

گزاره‌های تحلیلی: وضعیت فعلی کشور افغانستان نتیجه حضور بیست‌ساله آمریکا در این کشور است. تحولات این روزهای افغانستان نشان می‌دهد که امنیت موضوعی داخلی است؛ امنیت و دولت تحمیلی نمی‌تواند استمرار داشته باشد و نتیجه آن ارتشی به‌ظاهر مسلح و مجهز، اما در عمل بی‌انگیزه و بی‌اراده در برابر خطرات و همچنین رئیس دولتی همچون اشرف غنی خواهد بود که به اذعان رسانه روسی راشاتودی، «با خودروهایی پر از دلارهای آمریکایی، کشور و ملتش را در سختی‌ها تنها خواهد گذاشت. مشابه این وادادگی در تاریخ کشورمان نیز یافت می‌شود؛ سقوط ارتش رضاخان در سال 1320 که از آن به‌عنوان یکی از افتخارات رژیم پهلوی یاد می‌شده و می‌شود و عزل آسان رضاخان از قدرت به دست انگلیسی‌ها، به دلیل وابستگی شدید قدرت آن زمان ایران به غرب و مردمی نبودن آن بوده است. 2- در تحلیل وضعیت کنونی افغانستان و ترسیم آینده پیش روی این کشور باید بر این واقعیت توجه داشت که طالبان صرفاً یک اقلیت تروریستی در افغانستان نیست؛ چراکه اگر طالبان در اقلیت بود، همان بیست سال پیش توسط جرج بوش پسر از بین می‌رفت و در برهه فعلی نیز نمی‌توانست با چنین سرعت خیره‌کننده‌ای در افغانستان حاکم شود. قطعاً حمایت بدنه مردمی افغانستان باعث پیروزی طالبان شده است. 3- طالبان امروز به جهت رفتاری، متفاوت از طالبان بیست سال پیش است. طالبان امروز نه متحد و نه تحدید آنی جمهوری اسلامی، بلکه بخشی از واقعیت جامعه سیاسی افغانستان است که در دو دهه اخیر با غاصبان سرزمینش (آمریکا و نیروهای ناتو) جنگیده و به پیروزی رسیده است؛ بنابراین جمهوری اسلامی با نگاه به این واقعیت‌ها می‌بایست درصدد تأمین منافع و امنیت ملی خود باشد. امروز بهترین راهبرد در افغانستان، تمرکز بر ایجاد ثبات، امنیت و آرامش در جهت دستیابی به دولت فراگیر، با حضور تمامی اقوام می‌تواند باشد. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه           

کارشناس صهیونیستی: می‌توان با رویکرد ایران، آمریکا را شکست داد

«پروفسور ایتان گیلبوا» در پاسخ به پرسشی در رابطه با میزان تأثیرگذاری فرار نظامیان آمریکای از افغانستان بر ایران، گفت: «این خروج نشان داد رویکرد ایران در قبال آمریکا موفقیت‌آمیز بوده است و با در پیش گرفتن صبر و مقاومت می‌توان ایالات‌متحده را شکست داد و چنین کاری صرفاً روی کاغذ انجام نمی‌شود، بلکه با کمی صبر و فشار اسلام قادر است غرب را شکست دهد». کارشناس صهیونیستی ارتباطات و روابط بین‌الملل در این زمینه افزود: «امروز آمریکا به رهبری بایدن ملتمسانه از ایران می‌خواهد تا به توافق سال 2015 (برجام) بازگردد، ازاین‌رو شکست آمریکا در افغانستان ایران را در چنین شرایطی قدرتمندتر می‌کند».

▼ اخبار

پیام رئیس‌جمهور چین به رئیسی: آماده همکاری راهبردی هستیم

رئیس‌جمهور چین در پیامی با تبریک فرارسیدن پنجاهمین سالگرد برقراری روابط سیاسی با ایران،‌ از آمادگی کشورش برای تحکیم همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف سخن گفته است. در پیام شی جین پینگ آمده است: «در نیمه قرن گذشته بعد از برقراری روابط سیاسی، ضمن بسط و توسعه مداوم روابط دو کشور، دوستی دیرینه دو ملت تعمیق یافته است. پس از برقراری مناسبات مشارکت راهبردی جامع، اعتماد سیاسی طرفین بیش‌ازپیش تقویت گردیده و همکاری عملی در زمینه‌های مختلف به پیشرفت پایداری دست یافته است. در دوران بعد از شیوع کووید-۱۹، چین و ایران همچون سرنشینان یک کشتی از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کردند، که داستانی زبانزد همکاری مبارزه با کووید-۱۹ روایت شده است. به بسط و توسعه روابط چین و ایران اهمیت بسزایی قائل هستم. آمادگی دارم. ضمن تعمیق دوستی دیرینه، همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف را تحکیم دهیم، مفهوم روابط مشارکت راهبردی جامع را غنی ساخته و رفاه و سعادت را برای دو کشور و دو ملت به ارمغان بیاوریم. آرامش، شکوفایی و اقتدار ملی را برای ایران آرزومندم. دوستی دیرینه ایران و چین جاودانه باد».

موقعیت جذاب ایران برای غرب و شرق

«حسین کنعانی مقدم» کارشناس مسائل بین‌المللی در تشریح رویکرد دولت سیزدهم در قبال منطقه و روابط ایران با شرق می‌گوید: «با توجه به سفرهای زیادی که داشته‌ام به‌خوبی درک می‌کنم که ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و هارتلندی که دارد و تسلطی که بر کنترل انرژی در منطقه دارد برای همه کشورها حائز اهمیت است و همه سعی بر این دارند که از این قدرت ایران به نفع خود استفاده کنند. چین نگاهش به غرب و نفوذ به مدیترانه است و ایران را در مسیر خود می‌بیند. روسیه نیز ایران را یک بازار مهم می‌داند. وقتی از پوتین سؤال شد که اگر آمریکا روسیه را بر سر مسائل هسته‌ای ایران تحریم کند مسکو چه خواهد کرد؟ پوتین پاسخ داد ایران مارکت من به شمار می‌رود و در صورت تحریم در آنجا کار می‌کنم. این کشورها نه پیوند ایدئولوژیک با ایران دارند و نه پیوند استراتژیک و به نظر می‌رسد که منافع خود را در اولویت قرار می‌دهند». وی در خصوص مباحث مربوط به برجام و مذاکره با غرب نیز معتقد است: «هدف بایدن از بازگشت به برجام استفاده از ظرفیت آن برای فشار حداکثری به ایران و بحث مکانیسم ماشه است. ضمن اینکه میزی را با ایران برای مسائل منطقه‌ای و امنیت رژیم صهیونیستی داشته باشد. درواقع بایدن خواستار این نیست که فشارها از روی ایران برداشته شود و یا حتی فشار تغییر کند. آن‌ها فشار حداکثری را به‌عنوان استراتژی خود می‌دانند و رژیم صهیونیستی نیز ایران هراسی را در دستور کار خود قرار داده است. به نظر می‌رسد آقای رئیسی فعلاً کاری به موضوع برجام و روابط با غرب نخواهد داشت و بیشتر به کشورهای عربی و مسائل منطقه‌ای خواهد پرداخت. سپس از این سکو می‌تواند چانه‌زنی‌هایی در معادلات بین‌المللی به‌خصوص با غرب داشته باشد».

رسانه صهیونیستی: پروژه «عادی‌سازی روابط» به اهداف خود نرسید

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی درباره توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای عادی‌سازی روابط نوشت که این توافق انتظارات اولیه آن‌ها برای برقراری روابط میان بسیاری از کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را محقق نکرده است. هاآرتص در ادامه نوشت: «این توافق همچنین قرار بود یک ائتلاف جدید در خاورمیانه برای پاسخ به محور شیعی تحت رهبری ایران ایجاد کند و به‌علاوه هدف دیگر آن، این بود که ثابت کند اسرائیل برای عادی‌سازی روابط خود با کشورهای عربی منطقه نیازی به سازش با فلسطینیان ندارد. اسرائیل همچنین امیدوار بود که امارات بخشی از یک ائتلاف علنی در منطقه برای مقابله با سیاست‌های منطقه‌ای ایران باشد اما اکنون به نظر می‌آید که کشورهای حاشیه خلیج (فارس) به‌شدت برای ایجاد روابط با تل‌آویو محتاط رفتار می‌کنند». این روزنامه صهیونیستی دلیل این احتیاط زیاد را دو چیز عنوان کرد و نوشت: «اول اینکه؛ ایران خود را یک قدرت منطقه‌ای نشان داده است که در برابر واشنگتن تسلیم نمی‌شود و هراسی از حمله به منافع آمریکا و اسرائیل در منطقه ندارد. دوم اینکه؛ دولت جدید آمریکا تمایل کمتری برای تحکیم روابط با اسرائیل، چه در رابطه با امارات متحده عربی و چه عربستان سعودی از خود نشان داده است».

‌اخبار کوتاه

راهبرد ایران برای همسایه ملتهب شرقی/ رئیس‌جمهور در خصوص سیاست و راهبرد کشورمان در قبال افغانستان گفت: «شکست نظامی و خروج آمریکا از افغانستان باید به فرصتی برای احیای زندگی، امنیت و صلح پایدار در این کشور تبدیل گردد. ایران برای برقراری ثبات که نیاز نخست امروز افغانستان است تلاش خواهد کرد و به‌عنوان کشور همسایه و برادر، همه گروه‌ها را دعوت به دستیابی برای توافق ملی می‌کند». رئیسی همچنین ظریف و شمخانی را موظف کرد ضمن رصد دقیق و پیوسته تحولات افغانستان، مراتب را گزارش کنند.

بایدن: ارتش افغانستان را کاملاً تجهیز کرده بودیم!/ رئیس‌جمهور آمریکا دیروز در اولین سخنرانی خود بعد از سقوط دولت افغانستان، با توجیه علت خروج این کشور از افغانستان گفت: «ما موفق شدیم به اهدافمان دست پیدا کنیم. هدف ما از آمدن به افغانستان جلوگیری از حمله تروریستی به آمریکا بود. انتظار دارید جان آمریکایی‌ها را برای جنگیدن در جنگ داخلی یک کشور دیگر به خطر بیندازم! بیش از ۱ تریلیون دلار در افغانستان هزینه کرده و ارتش این کشور را با تمام تجهیزات لازم تجهیز کردیم!».

چرا لشکر فاطمیون مانع پیشروی طالبان نشد؟/ «فداحسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی کشورمان در برنامه زنده تلویزیونی، در پاسخ به سؤال مجری که پرسید، چرا فاطمیون که در سوریه این‌همه رشادت نشان دادند، در افغانستان مقابل طالبان نایستادند، گفت: «هیچ دولتی، تمایل به حمایت از دولت اشرف غنی به دلیل فساد، بی‌بندوباری و عدم قدرت دولت مرکزی را ندارد. ارتش افغانستان و فاطمیون، کسانی نبودند که به این سادگی زیر بار تصرف شهرهای افغانستان توسط طالبان بروند».

جوانمرد باشید!/ «مهدی فضائلی» معاون سایت رهبر معظم انقلاب در واکنش به برخی خبرپراکنی‌های ناصحیح در فضای مجازی، در توئیتی نوشت: «ظاهراً برخی مشکلشان واکسن خاص است نه اصل واکسن؛ چون رهبر انقلاب ۱۹ دی ۹۹ فقط و آن‌هم به دلایل متقن، واردات واکسن از مبدأ آمریکا و انگلیس و همچنین فرانسه را منع کردند و نه مطلق واکسن خارجی و حتی واکسن غربی را. در مخالفت جوانمرد باشید!».

حمایت مالی سپاه از 30 هزار خانواده داغ‌دیده کرونایی/ سردار سلامی، فرمانده کل سپاه اظهار داشت: «هزار دستگاه اکسیژن ساز خانگی در اختیار تعدادی از بیماران کم‌بضاعت به‌صورت امانی تا مرحله بازیابی کامل سلامتی قرار داده می‌شود.30 هزار نفر از خانواده متوفیان کرونا، ماهانه تا یک سال تحت پوشش حمایت مالی قرار می‌گیرند. با مشارکت سپاه، بسیج و نهادهای مختلف، بسته‌ها و کمک‌های معیشتی برای 3 میلیون خانوار نیازمند در نظر گرفته می‌شود».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات