صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۴۹
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

مسائل اقتصادی زنجیرواربه هم مرتبط هستند دولت باید کار کند/ و کم کاری از هیچ دستگاهی قابل پذیرش نیست

در دولت آقای رئیسی چند کار اقتصادی باید انجام شود تا بتوانیم از فشار بار اقتصادی که روی جامعه وارد می شویم به سرعت عبور کنیم.

به گزارش بصیرت، به گفته کارشناسان وآنچه از کف جامعه و اعتراضات و دل نگرانی های مردم نسبت به وضعیت اقتصادی وتورم بر می آید می توان گفت دولت آقای رئیسی کار سختی در حوزه مدیریت اقتصاد کشور و پاسخگویی به مطالبات مردم دارد. مساله مهمی که کارشناسان تلاش می کنند دولت را با آن رو به رو کنند واقعیت اقتصاد ایران و درزهایی است که باید بسته شود.

چالش هایی که باید حل شود از این رو مهمترین مواردی که باعث افزایش فشار بر اقتصاد ایران شده را برمی شمارند. عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت وگو با بصیرت چند موضوع مهم اقتصادی که باید مدیریت یا شامل اصلاحات اساسی شود را در این گفت و گو بیان کرده است.
 
 
عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با بصیرت مهمترین اولویت های اقتصادی که دولت آقای رئیسی باید دردستور کار قرار دهد را مورد نظر قرار داد و در این باره خاطر نشان کرد: وضعیت اقتصادی کشور به دلیل سوء مدیریتی که در هشت سال گذشته و در دولت های قبلی در اشکال مختلف ایجاد شده، اقتصاد ایران را با چالش های متعدد، دره های عمیق و گسل های خطرناکی رو به رو کرده است که حل یکایک این مشکلات بر گردن دولت آقای رئیسی افتاده است. شاید با جرات بتوان گفت آقای رئیسی در وضعیت حساس اقتصادی کشور، اداره دولت را برعهده گرفتند لذا ضمن اینکه باید بسیار سخت کنند، چرا که کارهای بسیاری در اقتصاد ایران روی زمین مانده که باید انجام شود، لازم است طرح و برنامه های کاملا کاربردی وعملیاتی بدون انجام هر گونه آزمون و خطا را برای مدیریت هر چه بهتر اقتصاد ایران در دستور کار قرار دهند.


وی درباره اینکه چه مسائل اقتصادی باید در لیست اولویت های تیم اقتصادی دولت سیزدهم گنجانده شود خاطر نشان کرد: در دولت آقای رئیسی چند کار اقتصادی باید انجام شود تا بتوانیم از فشار بار اقتصادی که روی جامعه وارد می شویم به سرعت عبور کنیم. این کارها به طرز چشمگیری راه را برای اصلاحات اساسی و عدم فشار بیشتر بر اقتصاد و معیشت مردم باز می کند. با توجه به اینکه مباحثی که نیاز به تغییرات و اصلاحات زیادی در اقتصاد دارند و باید مورد بازنگری های ویژه ای قرار بگیرند بسیار زیاد است اما اگر به طور خلاصه وبه صورت موردی بخواهیم به برخی از مهمترین ها اشاره کنیم در وهله اول مهمترین کار دولت و تیم اقتصادی، جلوگیری از خلق پول در نظام بانکی کشور است.
وی در این باره توضیح داد: به این معنا که در دولت آقای رئیسی به سرعت باید قوانین سخت ومحکمی برای نظام بانکی کشور تنظیم و تدوین شود تا دولت و دستگاه های نظارتی مانع چاپ پول توسط نظام بانکی کشور شوند. از سوی دیگر ساماندهی به نظام پولی و مالی کشورموضوع بسیار مهمی است که اگر صورت بگیرد قطعا تاثیرات آن در بخش های مختلف اقتصادی کشور به سرعت خود را نشان می دهد.
 عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در خصوص ضرورت هایی که باید مورد نظر دولت و وزارت نفت باشد گفت: وزارت نفت و مجموعه دولت باید فضا را برای پذیرش و دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری دربخش های مختلف نفتی کشور باز کنند. اگر بتوانیم سرمایه گذاری در بخش نفت را برای سرمایه گذاران جذاب کنیم قطعا شاهد ورود پیمانکاران و سرمایه گذاران زیادی به بخش نفت کشور و ساخت پالایشگاه خواهیم بود. هر گونه سرمایه گذاری در صنعت نفت موجب افزایش رونق تولید، افزایش اشتغالزایی و افزایش رشد اقتصادی کشور می شود.
استاد اقتصاد درباره جلوگیری از رشد پول نیز خطاب به تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی گفت: تیم اقتصادی دولت باید برنامه هماهنگ و منسجمی برای جلوگیری از رشد نقدینگی داشته باشند. چرا که نقدینگی به مرز عددهای خطرناک و بحرانی برای کشور رسیده است که انتظار می رود با ارائه برنامه های عملیاتی پول های سرگردان جمع شود و موانع متعددی در برابر رشد نقدینگی گذاشته شود.
وی در این باره توضیح داد: اگر دولت نتواند رشد نقدینگی را مهار کند باید منتظر ورود سیل های خطرناکی از تورم در کشور باشیم، موضوعی که کارشناسان همواره مسوولین را نسبت به وقوع ابر تورم در اقتصاد ایران نهیب و تذکر داده اند. بنابراین مساله ی مهم این است که سرمایه ها با مدیریت درست دولت به بخش واقعی اقتصاد تزریق شود و از بخش های دلالی خارج و به تولید داده شود.
کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت باید به دنبال انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی دو یا چند جانبه ایران با سایر کشورها باشد گفت: ضمن اینکه باید قرار داد 25 ساله بین ایران و چین به سرعت عملیاتی ونهایی شود، انتظار می رود دولت آقای رئیسی برنامه های خوبی برای همکارهای دو جانبه یا چند جانبه تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه منطقه و فرامنطقه ای را مهم بیانگارد و در دستور کار خود قرار  دهد وبرای تحقق آن قدرت رایزنی خود را به صورت تمام و کمال به کار بگیرد.
وی در این باره خاطر نشان کرد: حسن انعقاد قرارداد با کشورهای دیگر مثل چین و روسیه ورادات فناوری ها و ماشین آلات مورد نیاز تولید کشور است که می تواند در تحقق اهداف اقتصادی و رشد و جهش تولید کمک کننده باشد.
عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اهمیت حمایت دولت از کسب وکارها و ایجاد کسب و کارها خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که در دولت و در همه نهادهای مربوطه برای گشودن گره ها از پای تولید دنبال شود مقررات زدایی از کسب و کار است. متاسفانه به دلیل پیچیدگی های بروکراسی اداری، راه اندازی کسب و کار درایران بسیار سخت است و با شعارهای مسوولین در جهت حمایت از تولید، همخوانی ندارد. برای این منظور باید مقررات و قوانین دست و پاگیر اداری به سرعت حذف شوند. دولت الکترونیک به سرعت راه اندازی شود تا بتوانیم ضمن افزایش تولید، جهش صادرات کالای با کیفیت ایرانی را به کشورهای منطقه کلید بزنیم.
وی در پایان تاکید کرد: مسائل اقتصادی زنجیروار و دومینووار به هم مرتبط هستند لذا دولت برای این منظور باید کار کند و مراقب باشد که همه نهادها و دستگاه ها باید براساس یک هدف مشترک اقتصادی یعنی رشد تولید، رشد رفاه اقتصادی و رشد اقتصادی کشور همراه و همگام با هم کار کنند و کم کاری و قصوری از هیچ دستگاهی در راه تحقق اهداف اقتصادی بیان شده، قابل پذیرش نباشد.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات