صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۳۱ مرداد ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تجربه ما در این سال‌ها نشان می‌دهد که گاهی یک کاری را با شوق و همت و انگیزه شروع می‌کنیم، منتها در قدم دوّم، آن انگیزه قدم اوّل باقی نیست؛ این فایده‌ای ندارد. بایستی انگیزه و همتی که انسان برای یک کار خرج می‌کند و به کار می‌برد، ادامه پیدا کند تا وقتی به نتیجه برسد. مبارزه با فساد به این شکل [لازم است]. (۱۲/۰۵/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز            

منطق نقد و نقد منطقی!

چند روز پیش شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت توئیتی زد که مضمون اصلی آن طلبکاری زودهنگام از دولت آقای رئیسی برای سامان دادن به اوضاع کشور به‌ویژه بیماری کرونا و واکسیناسیون عمومی بود. اگرچه این مطالبه به‌مثابه «کلمه حق یراد بها الباطل» حتی از سوی هم‌پالکی‌های اصلاح‌طلب وی نیز نقد جدی شد و همگان به این دبیر کل محترم (!) دندان روی جگر گذاشتن و روشن نکردن توپخانه نقد و تخریب را لااقل در زمان تشکیل کابینه که از اصول اولیه انتقال قدرت سیاسی است، یادآور شدند؛ اما این موضوع نشان می‌دهد که دولت سیزدهم مسیر ناهمواری را با این جریان‌ها و گروه‌های افراطی داخلی که پشتشان به تغذیه فکری و اندیشه‌ای غرب گرم است، خواهد داشت.

نکات تحلیلی: 1- افراطیون مدعی اصلاحات به مدت ۸ سال، ناکارآمدی دولت روحانی را نادیده گرفتند؛ اما حالا طوری جنجال و فضاسازی می‌کنند که انگار توقع دارند رئیسی ظرف یک هفته معجزه کند و آن ناکارآمدی‌ها را برطرف سازد. البته مردم در انتخابات‌های گذشته پاسخ این بی‌کفایتی‌ها و ناکارآمدی‌ها که اصلاح‌طلبان نیز در آن شریک و سهیم بودند را دادند و آن‌ها را در روندی دموکراتیک از صحنه قدرت کنار گذاشتند. 2- اساساً عیبی برای مطالبه از دولت نه‌تنها متصور نیست بلکه مستحسن هم هست؛ اما خوب است هم «منطق نقد» رعایت شود و هم «نقد منطقی» صورت گیرد. هنوز آقای رئیسی با وزرای دولت قبلی کار می‌کند و مجلس فرایند بررسی رأی اعتماد به کابینه جدید را در دستور کار دارد، چگونه آقای دبیر کل مطالبه گشایش دارد؟! 3- نقد منطقی، نقدی به‌دوراز طلبکاری است آن‌هم طلبکاری از سوی افراد و جریان‌هایی که تا دیروز سنگ زیر زبانشان بود و چشم بر هر چه بی‌کفایتی بود، بسته بودند! لذا وقتی امروز در شکست سکوتشان تعجیل می‌کنند، این‌همه تناقض سؤال‌برانگیز می‌شود. البته باید مطالبات زودهنگام از سید ابراهیم رئیسی را به فال نیک گرفت؛ چراکه نشان می‌دهد حتی افراطیون اصلاحات هم که از دولت روحانی ناامید بودند، به گره‌گشایی این دولت امید بسته‌اند.

نکته پایانی: مردم به دولت مردمی آقای رئیسی امید زیادی بسته‌اند و این دولت نیز زمانی می‌تواند پاسخ این امید و اعتماد را بدهد که همگان برای کمک به آن به هراندازه که می‌توانند پای‌کار بیایند. با این نگاه، نقد درست و منطقی از سوی احزاب و چهره‌های سیاسی حتماً به کار دولت می‌آید. البته رویکرد همگرایانه مجلس انقلابی و دولت مردمی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور و مردم باشد.

(نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                             

شرط و شروط کابینه قوی

رئیس‌جمهور دیروز در دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، شرط ادامه خدمت را در روحیه انقلابی، فساد ستیزی، کارآمدی و مردم‌داری دانست. در واکاوی چرایی این شروط، باید به شرایط امروز و فردای کشور توأم با ضرورت برخورداری از کابینه قوی و در تراز این شرایط پرداخت.

گزاره‌های تحلیلی: معرفی کابینه و رأی اعتماد گرفتن از مجلس توسط دولت سیزدهم در شرایطی در دستور کار قرارگرفته است که از یک‌سو میراث دار اوج مشکلات و نارضایتی‌هایی است که دولت دوازدهم از خود به‌جای گذاشته است و از سوی دیگر در مسیر روبه آینده خود سند بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق دولت و جامعه اسلامی را مدنظر قرار داده است. ضروری است کابینه قوی و تراز انقلاب با عنایت به محورهای زیر به‌گونه‌ای نقش‌آفرینی کند که علاوه بر تحقق شعارها و وعده‌ها در میدان عمل، به‌عنوان نماد و الگویی امیدآفرین و مثال‌زدنی در تاریخ انقلاب طرح گردد: 1- شناخت و بررسی دقیق فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیّت‌های کشور و نیز آفت‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات؛ 2- داشتن اعتقاد و باور قلبی به: تشکیل دولت و جامعه اسلامی، غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، معتقد به نسخه تولید داخلی در کشور، متعهد به خشکاندن سرچشمه‌ها و رخنه‌های فساد، اعتقاد به طهارت اقتصادی به‌عنوان شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری و داشتن نگاه و باور مردم‌داری و گره‌گشایی از مشکلات مردم؛ 3- به‌کارگیری سبک و رفتار اداری با روحیه انقلابی مبتنی بر 4 شاخص «دغدغه‌مندی، تفکر، اراده و مواضع انقلابی»، روحیه ساده زیستی و نفی اشرافی گری، روحیه عدالت‌خواهی و فساد ستیزی با جدیت، پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌ و روز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، روحیه نفی قبیله گرایی سیاسی یا جناحی و روحیه میدانی و مردمی

نکته پایانی: در روز تنفیذ، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اعلام کرد: «برنامه دولت، برنامه تحول است و این تحول مستند است به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی». پیشرفت حتمی، حرکت در مسیر وجهت این بیانیه است. مقام معظم رهبری در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) فرمودند: «همه باید بدانند می‌توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد و آن‌وقت، پیشرفت قطعی است؛ و می‌توان به شیوه دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت، سرنوشت رقت‌آوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی می‌گفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد». (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ خبر ویژه             

رونمایی رئیسی از برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت؛ بورس رونق می‌گیرد

دیروز‌ (شنبه) رئیس‌جمهور پس از شنیدن صحبت‌های مخالفین و موافقین درباره کابینه سیزدهم، از برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت سخن گفت و افزود: «امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد درگرو عمل به وعده‌ها است. بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم. با ادعا نمی‌توانم این را اثبات کنم، مردم باید ببینند. دولت و وزرا به وعده‌ها عمل می‌کنند، مردم نباید تصور کنند که وعده‌ها برای انتخابات و ایجاد هیجان بوده است. برنامه کوتاه‌مدت دولت سیزدهم رفع مشکلات در زمینه کرونا، کسری بودجه و بازار سرمایه است. برنامه بلندمدت به‌زودی پس از اخذ نخبگان نهایی می‌شود و در اختیار مجلس قرار می‌گیرد. نسبت به سفره مردم همه دولت مسئول هستند».

▼ اخبار

موافقین و مخالفین برنامه‌های دولت رئیسی

دیروز نمایندگان موافق و مخالف در خصوص برنامه‌های پیشنهادی دولت در مجلس به اظهارنظر پرداختند. چکیده‌ای از نظرات نمایندگان عبارت‌اند از: نوروزی (مخالف): «درباره سامانه شفافیت و ساخت مسکن و ایجاد شغل توضیحات لازم ارائه نشد. آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا نه؟ نظارت بر بازار چگونه خواهد بود؟ سالانه چه میزان تورم کاهش خواهد یافت؟». حسینی (موافق): «انتظار از دولت جدید رفع دغدغه‌های مردم است، ثبات اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی، بسط عدالت و رفع تبعیض و صیانت از آزادی ازجمله توقعات از دولت است. امروز نیاز به برنامه عالی و فوری برای کرونا و کنترل قیمت‌ها و تثبیت بازار داریم». مولوی (موافق): «دولت گذشته به نحوی کشور را تحویل آقای رئیسی داد که نرخ بالای بیکاری و تورم، شرایط بد آب آشامیدنی، شرایط کرونا و وضعیت نامناسب معیشتی، وضعیت مردم بود». بابایی کارنامی (مخالف): «بانک‌ها پدر ملت را درآوردند. کی و چه زمانی و بر اساس چه مدیریتی می‌خواهید تورم افسارگسیخته را مدیریت کنید؟». ایزد‌پناه (موافق): «برنامه‌های دولت بر مبنای ظرفیت‌های واقعی کشور ترسیم شده است. عدالت محوری، مبارزه با فساد، به صحنه آوردن ظرفیت‌های مردمی، توزیع منابع و امکانات کشور از نکات مهم برنامه‌های دولت است. وزرای معرفی‌شده برای دولت سیزدهم افراد پاکدست و انقلابی هستند». سلیمی (موافق): «حلقه بسته مدیریت باید در کشور شکسته شود. کابینه آیت‌الله رئیسی جوان است». سیاهکلی (موافق): «تا زمانی که دولت در مسیر انقلابی بودن است، ما حمایت خواهیم کرد». میرتاج‌الدینی (موافق): «دولت سیزدهم در سخت‌ترین شرایط کار خود را شروع کرده است».

اصلاح‌طلبان بی‌برنامه!

«فرزانه ترکان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب که بعد از انتخابات گفته بود: «هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد» و «بهترین فرد اصلاح‌طلب را هم معرفی کنیم باز اقبالی برای رأی آوری نداریم» این بار هم در ادامه آسیب‌شناسی جریان اصلاحات گفته است: «اصلاح‌طلبان برای اداره کشور برنامه مدون نداشتند». وی اضافه می‌کند: «اصلاح‌طلبان فاقد از پیگیری نشستن بر مسند قدرت، باید ابتدا مواضع خود را با هم یکی کنند اینکه چه می‌خواهند و به دنبال چه هستند و برای مشکلات و نیازهای مردم برنامه داشته باشند تا اگر روزی روزگاری مردم خواستند به آن‌ها اعتماد کنند حرفشان در حد شعار نباشد و همراه با برنامه باشد. تلاش اصلاح‌طلبان این نبود که با برنامه جلو بروند و برای باز کردن گره‌های کشور برنامه مدونی نداشتند. اینکه تنها مسندهایی را در اختیار بگیرند راه گشا نبود و لازم است پشت این تصمیم برنامه‌ای وجود داشته باشد».

نظامی‌گری شکست‌خورده آمریکا!

«هوآ چون اینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین طی اظهاراتی که در وبگاه این وزارتخانه منتشر شد؛ گفت: «از سندرم ویتنام گرفته تا سندرم افغانستان، شاهد بودیم که آمریکا به دنبال شکل‌دهی کشورها مطابق میل و اراده خود است». وی با اشاره به مقاله جدید «جفری ساکس» از چهره‌های آکادمیک آمریکا، گفت: «تقریباً تمامی مداخلات نظامی آمریکا در کشورهای درحال‌توسعه، از لائوس و کامبوج و جنگ شبه‌جزیره کُره در جنوب شرق آسیا تا عراق، سوریه و لیبی در غرب آسیا و آمریکای لاتین و اکنون افغانستان، با شکست مواجه شده است». سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «مداخلات نظامی آمریکا در سایر کشورها باوجود برتری نظامی درهرصورت به شکست منجر می‌شود زیرا مسئله اصلی چیزی است که مردم می‌خواهند». هوآ چون اینگ در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: «تغییرات اصلی در افغانستان، بار دیگر نشان داد که دموکراسی تحمیل‌شده از سوی دیگر کشورها، دوامی نخواهد داشت. هیچ قالب مشخصی برای دموکراسی وجود ندارد. دموکراسی کوکاکولا نیست که با طعم تولیدشده در آمریکا، به مذاق همه دنیا خوش بیاید».

‌اخبار کوتاه

صادرات ال‌پی‌جی رکورد شکست/ منابع تجاری می‌گویند که صادرات ال‌پی‌جی ایران بین ماه‌ جولای تا آگوست به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسید و این کشور ۵۰۰ هزار تن ال پی جی صادر کرده است. چین در ماه ژوئن با واردات ۴۶۴ هزار تن ال‌پی‌جی از ایران بزرگ‌ترین خریدار این محصول از کشورمان بوده و به‌طورکلی ۹۵ درصد صادرات ایران را خریداری کرده است. بنگلادش و پاکستان هم از دیگر مشتریان ال‌پی‌جی ایران بوده‌اند.

چرا نتایج تحقیقات واکسن برکت منتشر نشد؟!/ «حجت‌الله نیکی ملکی» رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام در صفحه شخصی‌اش در توییتر توضیح داد که به علت دو مسئله نبود زمان کافی و همچنین امکان تحریم مواد اولیه واکسن، نمی‌توان نتایج تحقیقات در مورد واکسن برکت را در مجله‌های معتبر علمی منتشر کرد. او اضافه کرد: «بااین‌حال نتایج کار آزمایی واکسن کوو ایران برکت نهایی شده و برای انتشار به ژورنال ارسال شده است».

بحران پذیرش بیمار و بی‌خیالی اجتماعی به کرونا!/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) می‌گوید: «هیچ موقع در طول این یک سال‌ونیم گذشته که از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، بیمارستان ما به این شلوغی نبوده و بدون اغراق تعداد مراجعان و میزان انتقال ویروس در این موج نسبت به تمامی موج‌های قبلی بیشتر است و این در حالی است که متأسفانه با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم مواجه هستیم و ماسک نزدن بسیار شایع است و همچنین اقدامات پیشگیرانه‌ای نظیر اعمال تعطیلی‌ها هم که صورت می‌گیرد، به‌خوبی انجام نمی‌شود».

ادعای بایدن که یک‌ساعته رد شد!/ به گزارش سی ان ان، «جان کربی»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با بیان اینکه گروه تروریستی القاعده همچنان در افغانستان حضور دارد، ادعای «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور مبنی بر عدم حضور القاعده در افغانستان را رد کرد. سخنان کربی تنها یک ساعت بعد از ادعا‌های جو بایدن مطرح شد که گفته بود حالا که القاعده از بین رفته ما چه منفعتی در افغانستان داریم؟!

سپاه در میان روستائیان سیستان و بلوچستان/ «سردار پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: «برای رسیدگی به برخی از مشکلات روستاهای شمال استان سیستان و بلوچستان دستور رسیدگی فوری صادر شد. برخی از خانوارهای محروم منطقه به لحاظ معیشتی دچار مشکل هستند که در این راستا نیز در هفته‌های اخیر سبدهای معیشتی از جانب سپاه میان آن‌ها توزیع شده و این موضوع تداوم دارد. در حال حاضر آب‌رسانی با تانکر به روستاهای منطقه در حال انجام است»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات