صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۲۴

منطق نقد و نقد منطقی!

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

چند روز پیش شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت توئیتی زد که مضمون اصلی آن طلبکاری زودهنگام از دولت آقای رئیسی برای سامان دادن به اوضاع کشور به‌ویژه بیماری کرونا و واکسیناسیون عمومی بود. اگرچه این مطالبه به‌مثابه «کلمه حق یراد بها الباطل» حتی از سوی هم‌پالکی‌های اصلاح‌طلب وی نیز نقد جدی شد و همگان به این دبیر کل محترم (!) دندان روی جگر گذاشتن و روشن نکردن توپخانه نقد و تخریب را لااقل در زمان تشکیل کابینه که از اصول اولیه انتقال قدرت سیاسی است، یادآور شدند؛ اما این موضوع نشان می‌دهد که دولت سیزدهم مسیر ناهمواری را با این جریان‌ها و گروه‌های افراطی داخلی که پشتشان به تغذیه فکری و اندیشه‌ای غرب گرم است، خواهد داشت.

نکات تحلیلی: 1- افراطیون مدعی اصلاحات به مدت ۸ سال، ناکارآمدی دولت روحانی را نادیده گرفتند؛ اما حالا طوری جنجال و فضاسازی می‌کنند که انگار توقع دارند رئیسی ظرف یک هفته معجزه کند و آن ناکارآمدی‌ها را برطرف سازد. البته مردم در انتخابات‌های گذشته پاسخ این بی‌کفایتی‌ها و ناکارآمدی‌ها که اصلاح‌طلبان نیز در آن شریک و سهیم بودند را دادند و آن‌ها را در روندی دموکراتیک از صحنه قدرت کنار گذاشتند. 2- اساساً عیبی برای مطالبه از دولت نه‌تنها متصور نیست بلکه مستحسن هم هست؛ اما خوب است هم «منطق نقد» رعایت شود و هم «نقد منطقی» صورت گیرد. هنوز آقای رئیسی با وزرای دولت قبلی کار می‌کند و مجلس فرایند بررسی رأی اعتماد به کابینه جدید را در دستور کار دارد، چگونه آقای دبیر کل مطالبه گشایش دارد؟! 3- نقد منطقی، نقدی به‌دوراز طلبکاری است آن‌هم طلبکاری از سوی افراد و جریان‌هایی که تا دیروز سنگ زیر زبانشان بود و چشم بر هر چه بی‌کفایتی بود، بسته بودند! لذا وقتی امروز در شکست سکوتشان تعجیل می‌کنند، این‌همه تناقض سؤال‌برانگیز می‌شود. البته باید مطالبات زودهنگام از سید ابراهیم رئیسی را به فال نیک گرفت؛ چراکه نشان می‌دهد حتی افراطیون اصلاحات هم که از دولت روحانی ناامید بودند، به گره‌گشایی این دولت امید بسته‌اند.

نکته پایانی: مردم به دولت مردمی آقای رئیسی امید زیادی بسته‌اند و این دولت نیز زمانی می‌تواند پاسخ این امید و اعتماد را بدهد که همگان برای کمک به آن به هراندازه که می‌توانند پای‌کار بیایند. با این نگاه، نقد درست و منطقی از سوی احزاب و چهره‌های سیاسی حتماً به کار دولت می‌آید. البته رویکرد همگرایانه مجلس انقلابی و دولت مردمی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور و مردم باشد.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات