صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۲۵

شرط و شروط کابینه قوی

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

رئیس‌جمهور دیروز در دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، شرط ادامه خدمت را در روحیه انقلابی، فساد ستیزی، کارآمدی و مردم‌داری دانست. در واکاوی چرایی این شروط، باید به شرایط امروز و فردای کشور توأم با ضرورت برخورداری از کابینه قوی و در تراز این شرایط پرداخت.

گزاره‌های تحلیلی: معرفی کابینه و رأی اعتماد گرفتن از مجلس توسط دولت سیزدهم در شرایطی در دستور کار قرارگرفته است که از یک‌سو میراث دار اوج مشکلات و نارضایتی‌هایی است که دولت دوازدهم از خود به‌جای گذاشته است و از سوی دیگر در مسیر روبه آینده خود سند بیانیه گام دوم انقلاب و تحقق دولت و جامعه اسلامی را مدنظر قرار داده است. ضروری است کابینه قوی و تراز انقلاب با عنایت به محورهای زیر به‌گونه‌ای نقش‌آفرینی کند که علاوه بر تحقق شعارها و وعده‌ها در میدان عمل، به‌عنوان نماد و الگویی امیدآفرین و مثال‌زدنی در تاریخ انقلاب طرح گردد: 1- شناخت و بررسی دقیق فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مزیّت‌های کشور و نیز آفت‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات؛ 2- داشتن اعتقاد و باور قلبی به: تشکیل دولت و جامعه اسلامی، غیرت انقلابی و تکلیف در مقابل انقلاب، معتقد به نسخه تولید داخلی در کشور، متعهد به خشکاندن سرچشمه‌ها و رخنه‌های فساد، اعتقاد به طهارت اقتصادی به‌عنوان شرط مشروعیت همه مقامات حکومت جمهوری و داشتن نگاه و باور مردم‌داری و گره‌گشایی از مشکلات مردم؛ 3- به‌کارگیری سبک و رفتار اداری با روحیه انقلابی مبتنی بر 4 شاخص «دغدغه‌مندی، تفکر، اراده و مواضع انقلابی»، روحیه ساده زیستی و نفی اشرافی گری، روحیه عدالت‌خواهی و فساد ستیزی با جدیت، پُرکاری، با تدبیر حرکت کردن، شب‌ و روز نشناختن و دنبال کار را گرفتن، روحیه نفی قبیله گرایی سیاسی یا جناحی و روحیه میدانی و مردمی

نکته پایانی: در روز تنفیذ، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم اعلام کرد: «برنامه دولت، برنامه تحول است و این تحول مستند است به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی». پیشرفت حتمی، حرکت در مسیر وجهت این بیانیه است. مقام معظم رهبری در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله) فرمودند: «همه باید بدانند می‌توان این راه را با شیوه انقلابی حرکت کرد و آن‌وقت، پیشرفت قطعی است؛ و می‌توان به شیوه دیگری حرکت کرد و آن‌وقت سرنوشت، سرنوشت رقت‌آوری خواهد بود. امام تعبیر رایجی داشتند، مکرّر در مواردی می‌گفتند: «اسلام سیلی خواهد خورد». اگر راه را عوض کردیم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد، اسلام هم سیلی خواهد خورد». 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات